دیدگاه‌های مردمی درباره نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری جمع‌آوری می‌شود
کد خبر: 4209068
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۹

دیدگاه‌های مردمی درباره نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری جمع‌آوری می‌شود

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه مخاطب اصلی در نمایشگاه مردم هستند و از مجموعه‌های مردمی برای مشارکت دعوت شده است، گفت: بازدیدکنندگان این امکان را دارند که در قدم به قدم نمایشگاه نظرات و دیدگاه‌های خود را راجع به شیوه جدید برپایی ثبت کنند.

محمدابراهیم حجت پناه، دبیر کانون های خدمت رضوی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال‌وبختیاری در جریان نمایشگاه قرآن استان با حضور در غرفه ایکنا با اشاره به کلامی از مغز متفکر دفاع مقدس سردار شهید «حسن باقری» که معتقد بود باید جرئت داشته باشیم و فرهنگ عاشورایی را به جبهه بیاوریم، اظهار کرد: نیاز زندگی‌های امروز این است که افراد جرئت به خرج دهند و زیر چنگال سبک زندگی غربی باقی نمانند زیرا غرب با روحیه مستکبرانه، تهاجم فرهنگی، استعمارگری و استثمارگری را تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: غرب تا می‌توانست از طرق مختلف در برهه‌های گوناگون به ایران فشار آورد از جمله اینکه از طریق صدام به میهن ما حمله کرد و فشار نظامی وارد ساخت که ما توانستیم با مقاومت و صبر پیروز میدان باشیم و مصداق «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا» (فصلت/۳۰) بشویم که البته حضور ملائکه را هم دیدیم و بشارت‌های زیبای آنان را شنیدیم و استفاده کردیم.

حجت‌پناه با اشاره به منویات و هشدار مقام معظم رهبری در حوزه سبک زندگی اسلامی، گفت: هشدار ایشان بسیار جدی است و سبک زندگی غربی به‌عنوان یک تهاجم ناجوانمردانه و ظالمانه باید تلقی شود که از سوی غرب به ما تحمیل می‌شود. غرب می‌گوید شما نیز باید همان مسیری را بروید که ما رفتیم و تجربه کردیم، شکست خوردیم و بازگشتیم. 

این حافظ کل قرآن کریم با تأکید بر اینکه امروز نیز برای مقابله با این تهاجم باید مجهز به شهامت فرماندهان دفاع مقدس باشیم، توضیح داد: باید با سبک زندگی اسلامی پیش برویم، حقیقتاً مشاهده دانش‌آموزانی که با دلیری در مدرسه نماز می‌خوانند لذت‌بخش است یا مشاهده کسانی که با بی‌باکی در اجتماع حضور یافته و دیگران را به معروف‌ها دعوت می‌کنند و از بدی‌ها بر حذر می‌دارند و نهی از منکر می‌کنند، دلنشین است. 

ساختار و فرایند جدید نمایشگاه قرآن استان 

مدیر کانون‌های مساجد استان با اشاره به اینکه همکاران ما با قوت برنامه نمایشگاه قرآن استان را پذیرفتند و طرح جدیدی را اجرایی می‌کنند، افزود: در این دوره از نمایشگاه بر خلاف گذشته به‌دنبال این یا آن دستگاه و نهاد و مجموعه نیستیم که دعوت کنیم محتوای قرآنی مجموعه خود را به نمایشگاه بیاورند، بلکه حوزه‌ها و محتواهایی در نظر گرفته شده تا هر فرد یا مجموعه‌ای هر آنچه در این حیطه دارد معرفی کند تا عرضه شود.

حجت‌پناه با بیان اینکه مخاطب اصلی ما در نمایشگاه مردم هستند و از مجموعه‌های مردمی برای مشارکت دعوت شده است، تصریح کرد: البته نهادهای حاکمیتی نیز در بسیاری از موارد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کمک و همراهی دارند اما رویکرد این بود که هیچ آرم و نشانی از هیچ مجموعه‌ای نباشد بلکه همه با عنوان مردمی پای کار آمدند.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه قرآن استان باید جشن تولد مصحف شریف را داشته باشیم، توضیح داد: محوریت برنامه‌های این رویداد، قرآنی و شاد و فرح‌بخش است، فیلم‌هایی که در سامانه «بچه‌های مسجد» برای مدیران کانون‌های مساجد قابل دریافت است تا در مجموعه خود نمایش دهند، برای این نمایشگاه هم دیده شده که همه‌روزه از ساعت ۲۰ در محل نمایشگاه و در قالب طرح «سینما مسجد» در حال و هوای فضای مسجد طراحی شده و اکران می‌شود.

حجت‌پناه با تأکید بر اینکه کودکان و نوجوانان دهه هشتادی و نودی به تعبیری در گام دوم به‌عنوان شانه‌های انقلاب اسلامی هستند، بیان کرد: امیدواریم این کودکان و نوجوانان ما لذت قرآنی را تجربه کنند همان لذتی که گام اولی‌ها در اوایل انقلاب تجربه کردند، کودکان و نوجوانان هم خودشان میدان‌دار هستند و لذت کار را تجربه می‌کنند و حظ لازم را می‌برند که ما نیز به‌عنوان تسهیل‌گر در کنار آنان هستیم. 

دبیر کانون‌های خدمت رضوی استان با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن امسال از مردم و برای مردم است، توضیح داد: در بخش فروشگاهی نمایشگاه، عرضه و فروش محصولات قرآنی، نرم‌افزار و کتاب‌ چند مجموعه‌ انتشاراتی از تهران و اصفهان انجام می‌شود. همچنین محصولات عفاف و حجاب و محصولات فرهنگی دیگر در این نمایشگاه عرضه می‌شود اما رنگ و بوی فروشگاهی را چندان در اولویت ندیدیم. 

حجت‌پناه با تأکید بر اینکه نظرات مردم در خصوص نمایشگاه قرآن استان احصا می‌شود، بیان کرد: بازدیدکنندگان این امکان را دارند که در قدم به قدم نمایشگاه نظرات و دیدگاه‌های خود را راجع به این شیوه جدید در برگزاری ذیل بنرهایی که تعبیه شده ثبت کنند، قطعاً این نظرات بعد از نمایشگاه جمع‌بندی و آسیب‌شناسی خواهد شد تا اگر قرار شد در ماه رمضان آینده نیز بانی این کار خیر شویم، نظرات مردم را لحاظ کنیم.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان با تأکید بر اینکه این نمایشگاه متعلق به مردم است، بیان کرد: انتظار داریم مردم نقاط ضعف و قوت را به عوامل برگزاری انتقال دهند. از این طریق متوجه خواهیم شد آیا اقداممان برای شکستن برخی ساختارها و فرآیندهای دست و پا گیر که در نمایشگاه‌های سال گذشته مرسوم بوده، مقبول مردم است یا خیر.

حجت‌پناه تأکید کرد: در نمایشگاه امسال غرفه‌بندی و حضور غرفه‌داران را نداریم بلکه یک فضا برای همه مجموعه‌های دولتی و مردمی ایجاد شده است تا در صورت تمایل فعالیت‌ها و کارهای قرآنی خود را معرفی کنند و به منصه ظهور بگذارند.

وی با تصریح اینکه رواق‌ها و فضاسازی نمایشگاه به سبک سامانه «بچه‌های مسجد» طراحی شده است، ادامه داد: کسی که وارد نمایشگاه می‌شود رواق‌ها و شبستان‌های این سامانه مجازی را در پیش روی خود مشاهده می‌کند و مدیران کانون‌های مساجد در این سامانه چنین فضایی را در اختیار دارند. اکران فیلم که هر شب در «مسجد سینما» اجرا می‌شود نیز در همین قالب سامانه بچه‌های مسجد در اختیار ما قرار می‌گیرد.

حجت‌پناه در پایان گفت: همه این تلاش‌ها با کلیدواژه مردم معنا می‌یابد، مردمی که خدا برای هدایتشان ۱۲۴ هزار پیامبر فرستاد، قرآن را نازل کرد و ما نیز به این مردم خدمت می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha