هویت قرآنی هلال‌احمر؛ از چارچوب نظری تا میدان عمل
کد خبر: 4189972
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
در گفت‌وگو با مدیر قرآنی هلال‌احمر

هویت قرآنی هلال‌احمر؛ از چارچوب نظری تا میدان عمل

مسعود مثنوی با اشاره به اینکه خدمات هلال‌احمر به تأسی از مبانی و دستورات آیات قرآن و مکتب اهل‌بیت(ع) بوده و مبنای قرآنی دارد، گفت: تمامی اهداف و وظایف این مجموعه در همین چارچوب و در راستای اهداف دین قرار دارد و خدمات هلال‌احمر را باید مصداق عمل به این آیه شریفه دانست که می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا».

مسعود مثنوی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری

مسعود مثنوی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان در تشریح نحوه ورود به عرصه فعالیت‌های قرآنی و با اشاره به اینکه بنده از سن هفت سالگی فعالیتم را در این حوزه آغاز کردم، اظهار کرد: گذشته از فعالیت‌های معمول در حوزه تلاوت قرآن کریم، مسابقات زیادی را نیز شرکت کرده و حائز مقام‌های متعددی در استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور شده‌ام.

مثنوی با ذکر اینکه اولین حضور و خاطره بنده از چهارمحال و بختیاری نیز مربوط به مسابقات قرآن است، ادامه داد: در میانه دهه هفتاد بنده برای حضور در مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن کریم «مطلع‌الفجر» به این استان سفر کردم که حائز مقام اول شدم و به مرحله کشوری راه یافتم. یک بار هم برای حضور در مرحله کشوری مسابقات قرآن بسیج عشایر به چهارمحال و بختیاری سفر کردم که به مقام سوم کشور دست یافتم.

مروری بر افتخارات چهره قرآنی هلال‌احمر استان 

این قاری ممتاز قرآن تصریح کرد: در دوره کارشناسی این توفیق را داشتم که به‌عنوان مسئول کانون قرآن دانشگاه آزاد گچساران در خدمت مصحف شریف باشم که در آن دوران، نخستین نشریه قرآنی دانشگاه را تهیه کردیم که مرتباً منتشر می‌شد و در اختیار دانشگاهیان علاقه‌مند قرار می‌گرفت؛ بعد از دوران دانشگاه نیز در کنار تلاوت و آموزش قرآن کریم، مدتی را نیز مسئولیت کانون تخصصی قرآن رضوی را که ویژه خادمیاران رضوی بود در استان کهگیلویه و بویراحمد بر عهده داشتم که خوشبختانه محافل قرآنی و کرسی‌های تلاوت و دوره‌های مختلف آموزشی را برگزار می‌کردیم. 

مثنوی با بیان اینکه هم‌اکنون نیز در مجموعه جمعیت هلال‌احمر استان در حوزه قرآنی فعال هستم، گفت: اگرچه به علت مشغله کاری امکان شرکت در دوره‌های آموزشی و نیز برپایی کلاس‌های آموزشی برای علاقه‌مندان فراهم نیست اما فعالیت در عرصه قرآنی را یک توفیق برای خود می‌دانم و تلاش دارم در این حوزه فعالیت کنم. 

وی بیان کرد: در طی ۱۶ ماهی که در این استان مشغول خدمت هستم، ارتباط خوبی با جامعه قرآنی استان برقرار شده است و در چهارمحال و بختیاری و هم کهگیلویه و بویراحمد قاریان بسیار خوب و صاحب رتبه هستند که فعال و کوشا هستند؛ در چهارمحال و بختیاری علاقه‌مندی به عرصه فعالیت‌های قرآنی بسیار محسوس است و چهره‌های قرآنی در این حوزه فعال هستند. تشکیل مجمع خیران قرآنی در این استان اتفاق خوبی بود که بنده نیز در انتخابات حضور داشتم.

مثنوی ادامه داد: ما مجامع خیری فراوانی از مجمع خیران مدرسه‌ساز تا سلامت و ... در حوزه‌های مختلف در کشور و استان داریم که همگی فعال هستند اما برای حوزه قرآنی این اتفاق کمتر می‌افتد و امیدواریم قرآن کریم از این مهجوریت خارج شود و این مجمع که خاص حوزه قرآنی است، بتواند در جلسات خانگی قرآن، محافل قرآنی، مساجد و محلات، مؤسسات و مراکز قرآنی و به‌ویژه در مناطق محروم که مردم عاشق قرآن هستند، منشأ خدمات باشد و تقویت کند.

مبناهای قرآنی فعالیت‌های هلال‌احمر 

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان با اشاره به اینکه خدمات هلال‌احمر به تأسی از مبانی و دستورات آیات قرآن و مکتب اهل‌بیت(ع) بوده و مبنای قرآنی دارد، تأکید کرد: تمامی اهداف و وظایف این مجموعه در همین چارچوب و در راستای اهداف دین قرار دارد و خدمات هلال‌احمر را باید مصداق عمل به این آیه شریفه دانست که می‌فرماید: «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا» (مائده/۳۲) یعنی هر کس نفسی را حیات بخشد و از مرگ نجات دهد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است.

وی ادامه داد: امدادگران هلال‌احمر در جای‌جای استان، در محورهای مواصلاتی، پایگاه‌های جاده‌ای، پایگاه‌های کوهستان و بسیاری دیگر از نقاط مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند و بدون هیچ تعهد استخدامی بهترین مواقع سال و روزهایشان را صرف امداد و کمک‌رسانی می‌کنند و این ایثار و فداکاری جز در راستای عمل به اعتقادات و باورهای دینی و قرآنی نیست. این کمک‌ها به هم‌نوعان منشأ آرامش و طمأنینه امدادگران است که قطعاً با بهره‌گیری از رهنمودهای وحیانی حاصل می‌شود.

این قاری ممتاز قرآن تأکید کرد: فراز نورانی «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ» از آیه دوم سوره مائده دیگر درس قرآن کریم است که امدادگران و داوطلبان هلال‌احمر به خوبی به آن جامه عمل پوشانده و در میدان خدمت‌رسانی به نیازمندان و محرومان حاضر هستند. هلال‌احمر در واقع حلقه اتصال توان توانمندان و نیاز نیازمندان است و خیران بسیاری به‌عنوان داوطلب به این مجموعه اعتماد دارند که چه در حیطه مالی و چه امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی یاری‌رسان هستند و اینها نشان می‌دهد که هلال‌احمر ماهیتی قرآنی دارد.

مثنوی هلال‌احمر را یک دستگاه کاملاً مردمی و در میان مردم دانست و توضیح داد: این مجموعه مورد اعتماد، کمک‌های مردمی را به دست نیازمندان واقعی می‌رساند که این اقدام به تأسی از دستورالعمل کلام وحی و سیره مولای متقیان حضرت امام علی(ع) انجام می‌گیرد و این نیز از افتخارات مجموعه است.

مسعود مثنوی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری

مصادیق عملی قرآن‌محوری در هلال‌احمر 

وی با تأکید بر اینکه هلال‌احمر صرفاً یک مجموعه امدادرسان در مواقع بحران نیست، گفت: معاونت جوانان یکی از حوزه‌های بسیار فعال هلال‌احمر است که در هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری بیش از ۳۵ هزار عضو جوان از سنین ۵ تا ۳۵ سال فعالیت دارد و در قالب کانون‌های دانش‌آموزی، روستایی، طلاب و... ساماندهی شده‌اند که در شهرستان‌های استان و در مناسبت‌های مختلف فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند.

مثنوی با بیان اینکه امدادگران از ۳۵ سال به بالا عضو داوطلب محسوب می‌شوند که در معاونت امور داوطلبان هلال‌احمر فعالیت دارند، افزود: این افراد در فعالیت‌هایی مانند اهدای خون، سرکشی از بیماران، دیدار با خانواده شهدا، اجرای برنامه‌های حمایتی، راه‌اندازی کاروان‌های سلامت، نیکوکاری و... مشغول خدمت هستند. مثلاً در ایام ماه مبارک رمضان اجرای طرح «فرشته رحمت» با هدف کمک به محرومان و با پیروی از سیره قرآن و اهل‌بیت(ع) توسط داوطلبان هلال‌احمر و با کمک خیران اجرا می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان در خصوص خدمات این مجموعه در حوزه توانبخشی و درمان، بیان کرد: هلال‌احمر دو مرکز از بهترین مراکز توانبخشی و فیزیوتراپی را در شهرستان‌های شهرکرد و بروجن دارد و داروخانه این مرکز نیز تنها داروخانه‌ای است که داروهای تک‌نسخه‌ای و خاص را عرضه می‌کند که مردم عموماً تا سال قبل از دیگر استان‌ها تهیه می‌کردند.

مثنوی با مهم خواندن شعار «هر خانواده ایرانی یک امدادگر» که ناظر به فعالیت هلال‌احمر در حوزه آموزش است، تصریح کرد: در صحنه حوادث دلخراشی که متأسفانه گاه به وقوع می‌پیوندد، مردم با نگاه بشردوستانه و نیک‌اندیشانه تلاش می‌کنند به مصدومان کمک برسانند و چه بسا اگر این امدادسانی‌ها غیراصولی باشد منجر به تشدید جراحت در مصدومان شود؛ امدادرسانی اصولی این است که سریعاً اورژانس و هلال‌احمر را مطلع و شرایط را تثبیت کنند، چه خوب است که در این مواقع فرد اصول ابتدایی کمک‌های اولیه را آموزش دیده باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس، جمعیت هلال‌احمر استان به ارائه انواع آموزش‌های امداد و نجات و نیز آموزش‌های اجتماعی و فرهنگی در سطوح مختلف از آموزش‌های عمومی و اولیه تا سطح تخصصی را به عموم مردم و داوطلبان و امدادگران ارائه می‌دهد. 

همکاری ۶۰ هزار داوطلب و امدادگر 

مثنوی با تأکید بر اینکه در حال حاضر قریب به ۶۰ هزار نفر عضو داوطلب، جوان یا امدادگر در مجموعه هلال‌احمر استان فعالیت دارند، توضیح داد: بخش عمده این افراد همکاری داوطلبانه دارند و بخش جزئی نیز در استخدام این نهاد هستند؛ هلال‌احمر استان به مدد تلاش و کوشش این افراد در ارزیابی‌ها جزو استان‌های برتر کشور در تمامی حیطه‌های فعالیت است.

وی با بیان اینکه امسال نخستین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و احکام در استان برگزار شد، افزود: در مرحله شهرستانی ۲۳۰ شرکت‌کننده داشتیم که نسبت به دیگر استان‌ها آمار بسیاری خوبی بود؛ از این تعداد، ۱۰۳ نفر شامل ۵۲ آقا و ۵۱ بانو در رشته‌های قرائت ترتیل و تحقیق، حفظ، تفسیر، نهج‌البلاغه و احکام به مرحله استانی راه یافتند. در مرحله کشوری نیز این استان حائز سه مقام برتر کشوری در رشته‌های حفظ پنج جزء، قرائت تحقیق و احکام شد.

مثنوی با اشاره به برپایی دوره‌های آموزشی ویژه اعضای داوطلب و کارکنان هلال‌احمر، بیان کرد: این آموزش‌ها تحت عناوینی همچون حکومت مهدوی و نقش منتظران، جایگاه نماز در قرآن، بیانیه گام دوم انقلاب و ... برگزار می‌شود؛ در بخش معاونت امور جوانان و داوطلبان نیز تأکید می‌شود که در حال حاضر بیش از ۳۶۰ کانون هلال‌احمر در مهدکودک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، روستاها و جاهای مختلف فعالیت و خدمت‌رسانی می‌کنند.

حضور هلال‌احمر در لایه‌های مختلف جامعه 

وی ادامه داد: همچنین ۱۲۵ خانه هلال در برخی ادارات و سازمان‌ها و نیز محلات کم‌برخوردار، روستاها و... فعال هستند. هم کانون‌ها و هم خانه‌های هلال با این هدف شکل می‌گیرند که هلال‌احمر در بین مردم در جای‌جای استان حضور داشته باشد تا اگر خدای ناکرده حادثه‌ای پیش آمد، نیروی داوطلب برای امدادرسانی و کمک داشته باشیم. این کانون‌ها و خانه‌ها در کنار ایفای نقش امداد و نجات در حوادث مختلف، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و قرآنی خوبی را نیز به پیش می‌برند که از جمله در ماه مبارک رمضان هر ساله برنامه‌های ختم قرآن حضوری و مجازی، برپایی دوره‌های آموزشی روخوانی و روان‌خوانی و تجوید به‌ویژه در کانون‌های دانشجویی برگزار می‌شود.

مثنوی به فعالیت ۹۰ کانون هلال در مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی نیز اشاره و بیان کرد: این کانون‌ها در کنار فعالیت‌های امدادی معمول خود، به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی می‌پردازند؛ هلال‌احمر در ایام نوروز نیز طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی را در اماکن گردشگری با هدف کمک و راهنمایی گردشگران و مسافران اجرا می‌کنند. امسال داوطلبان هلال‌احمر با توجه به تقارن نوروز با بهار قرآن، یک طرح ابتکاری زیبا با عنوان هفت‌سین قرآنی را در پُست‌های نوروزی اجرا کردند و ما نیز یک هدیه فرهنگی را شامل یک جلد قرآن کریم امسال به این تلاشگران هلال‌احمر اهدا کردیم که مورد استقبال قرار گرفت.   

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان در پایان با قدردانی از خبرگزاری بین‌المللی قرآن که در مسیر گسترش فرهنگ و معارف قرآنی و تحقق جهاد تبیین در عرصه قرآن‌شناسی تلاش می‌کند، گفت: حقیقتاً این خبرگزاری در استان نه فقط در عرصه قرآنی بلکه در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی استان حضور و نقش مؤثر ایفا می‌کند که جای تقدیر دارد.

انتهای پیام
captcha