ثمرات عید رمضان؛ از اجتماع قلوب تا همدلی مؤمنانه
کد خبر: 4135909
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۵

ثمرات عید رمضان؛ از اجتماع قلوب تا همدلی مؤمنانه

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با استناد به مضمون حدیثی از امام رضا(ع) که «اجتماع قلوب» در روز عید فطر شکل می‌گیرد، گفت: این بدان معناست که قلوب کسانی که دین و قلبه، پیامبر و کتاب واحد دارند در یک روز خاص به قبله رو کرده و با خدا گفت‌وگو می‌کنند.

محمدحسین صغیرا، مدرس حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صغیرا، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با تبریک عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در یک‌ماه بندگی خدا و روزه‌داری و با اشاره به اینکه به تصریح قرآن کریم رمضان ماه خداست، اظهار کرد: خداوند آنچنان توجهی به این ماه دارد که قرآن را که کتاب هدایت و معجزه پيامبر(ص) و بر طبق آیه ۵۹ سوره مبارکه انعام، معارف الهی در آن مسطور است، در این ماه نازل فرموده است.

وی با ذکر اینکه ماه رمضان ظرف زمانی نزول قرآن است، ادامه داد: این موضوع حاکی از شرافت این ماه عظیم است؛ روایت‌های فراوان و گوناگونی از اهل‌بیت(ع) ناظر بر این ماه به ما رسیده است تا یاد بگیریم چگونه در هر روز از ماه مبارک عبادت کنیم و چه دعاهایی در اوقات مختلف قرائت کنیم. این اعمال در کنار امساک از تناول و نوشیدن و پرداختن به بسیاری از امور دنیوی، نشان از یک پاکسازی دارد که خداوند اراده و لطف کرده تا بندگان خود را پاکسازی و با خودش مأنوس کند.

نهادینه شدن اثرات ماه رمضان در وجود انسان

صغیرا بیان کرد: اینکه در شب قدر، سرنوشت یک سال انسان به دست قطب عالم امکان حضرت ولی‌عصر(عج) نوشته می‌شود حاکی از جایگاه و اهمیت اهل‌بیت(ع) در این شب بلندمرتبه است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تصریح اینکه رمضان ماه خودسازی و عبادت است، گفت: در این ماه مؤمن از تعلقات دنیوی و مادی کم می‌کند و به سوی خدا می‌رود و از او طلب بخشش می‌کند. در روایتی نبوی آمده است‌ که‌ در هر شب ماه رمضان خدای متعال فرشته‏‌ای را می‏‌فرستد و ندا می‏‌دهد «هَلْ مِنْ تَائِبٍ، هَلْ مِنْ سَائِلٍ، هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ»؛ آیا درخواست كننده‏‌ای هست؟ آیا توبه كننده‏‌ای هست؟ آیا استغفار كننده‏‌ای هست؟ كسانی كه به ندای این فرشته پاسخ بدهند، خدا دعای آنان را مستجاب کرده و استغفار آنان را پذیرفته و گناهان آن‌ها را می‌آمرزد.

صغیرا تأکید کرد: چه بسیار بندگانی که به مدد یک ماه اطاعت و روزه‌داری در درگاه الهی، در شب عید فطر از آتش جهنم نجات می‌یابند و آنچه خداوند در این ماه نصیب بندگانش می‌کند، برکت دادن به مال و عمر و اعمال است، همچنین خداوند در این ماه رحمت و مغفرت خود را شامل حال انسان‌ها می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر اثرات ماه رمضان در انسان نهادینه شود یقیناً او را تا سال آینده بیمه خواهد کرد، افزود: خداوند می‌فرماید شب قدر از هزار ماه بهتر است و با یک حساب ساده می‌توان دریافت اگر کسی بتواند شب قدر را درک و حق آن‌را ادا کند، تا هزار ماه بیمه خواهد شد و خوشبخت کسی است که توشه خود را از قیام ماه مبارک رمضان و ذکر و عبادت در آن برچیند.

صغیرا با تصریح اینکه ماه رمضان ماه استقامت است، بیان کرد: این ماه به ما می‌آموزد که اگر بخواهیم امری را ترک کنیم اراده آن را داریم و همین روحیه اگر در طول سال نیز تداوم یابد، توفیقات زیادی نصیب ما خواهد شد. یک فرد سیگاری که معتقد باشد و روزه بگیرد، اراده او نیز برای ترک سیگار در طول سال تقویت می‌شود زیرا توانایی خود را در امساک از سیگار و کنار گذاشتن این عادت در روزهای ماه رمضان مشاهده کرده و متوجه شده است که اگر بخواهد می‌تواند سیگار را ترک کند.

روزه‌ای که کل سال ادامه دارد

وی ادامه داد: کسانی که چشم و گوش و زبان خود را به حرمت ماه مبارک رمضان و روزه‌داری از گناهان و آلودگی‌ها بر حذر داشته و بسیاری از امور مادی و زمینی را از خود دور کرده‌اند و خود را کنترل کرده و به سمت گناه نرفته‌اند، اراده در آنان تقویت خواهد شد و در طول سال نیز می‌توانند از گناه و آلودگی امساک کنند. آنان یقیناً اراده دارند که روزه معنوی خود را در طول سال نیز ادامه دهند و چشم و گوش و زبان خود را از گناهان که اعمال انسان را باطل می‌کند، پاک نگه دارند.

صغیرا بیان کرد: برخی‌ روزه‌داران فقط گرسنگی و تشنگی به خود می‌دهند اما از گناه و آلودگی دوری نمی‌جویند و لذا اثرات و برکات ماه مبارک کمتر در نهاد آنان تأثیر خواهد داشت؛ در کنار بر حذر داشتن جسم از امور دنیوی باید روح و روان را نیز از تاریکی و آلودگی حفظ کنیم که در اینصورت نتیجه اعمال خود را در روز عید فطر می‌بینیم و خداوند پاداش ما را می‌دهد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه تعبیر «عید فطر» درواقع به معنی بازگشت انسان به فطرت خویش است، گفت: انسانی که یک ماه خود را از خورد و خوراک بیش از اندازه بر حذر داشته و چشم و گوش و زبان را از آلودگی‌ها حفظ کرده است، در روز عید فطر درواقع به پاکی و اصالت خویش باز می‌گردد و مطهر می‌شود و درواقع عید فطر، عید پیروزی و پاکی و بازگشت به فطرت خویشتن است.

صغیرا با تصریح اینکه چه بسیار انسان‌ها که شرایط روزه‌داری نداشتند اما به دلایلی نتوانستند روزه بگیرند، گفت: اینان اگر شرایط داشتند حتماً روزه می‌گرفتند و فضایل ماه رمضان را درک می‌کردند و خداوند نیز ثواب آنان را عنایت می‌کرد. لذا پاداش الهی در روز عید فطر نصیب تمام آنانی است که بهره معنوی را از ماه رمضان برده و حقیقت آن را درک کرده‌اند حتی اگر به لحاظ شرایط نتوانسته باشند از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند.

عید فطر؛ بازگشت به فطرت خویشتن

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: بندگان روزه‌دار در عید فطر منتظر دریافت پاداش الهی هستند و طبیعتاً شخصی که برای یک مدت نزد کسی زحمتی را می‌کشد و کاری را انجام می‌دهد، انتظار دارد پس از پایان کار تمام و کمال مزد خود را دریافت کند؛ خداوند مولای کریم نیز به پاس بندگی مؤمنان در این ماه که در راه رضای الهی طاعت و فرمانبرداری کرده‌اند، طبعاً نظر لطف خاصه خود را عنایت می‌کند و دعاها را مستجاب خواهد کرد.

صغیرا با تأکید بر اینکه تمامی این موارد ناظر بر بُعد فردی برکات ماه مبارک و عید سعید فطر و ارتباط انسان با خداوند است، گفت: اسلام هم ساحت فردی و هم بُعد اجتماعی را مورد توجه قرار داده و لذا در روز عید فطر، پس از رسیدن انسان به خودسازی و طهارت، به اجتماع عظیم مسلمانان می‌رود و همراه و همگام مؤمنان می‌شود؛ حضور در نماز جماعت عید فطر مصداق اجتماعی بودن انسان است که خداوند نیز تأکید دارد و در کلام امام معصوم(ع) داریم که «يَدُ اللّهِ مَعَ الْجَماعَةِ.»

وی با تصریح اینکه در دعای قنوت نماز عید فطر خیر مخلصین عالم را از خداوند می‌خواهیم، گفت: قطعاً دعای دسته‌جمعی در پیشگاه الهی مستجاب است و لذا توصیه فراوانی به اقامه نماز جماعت عید فطر در عصر غیبت شده است که بسیار ثواب دارد.

صغیرا تأکید کرد: توصیه بزرگان به پرداخت یا کنار گذاشتن زکات فطره پیش از حضور در نماز جماعت عید فطر گویای توجه ویژه اسلام به دستگیری از محرومان و نیازمندان است و لذا مؤمن در این روز از مال خود در جهت خیر زکات می‌دهد و این عمل در روز عید فطر که در ادامه یک ماه بندگی اتفاق می‌افتد نشان دهنده آن است که مؤمن از جان و مال و تمام هستی خود در راه خدا می‌گذرد تا رضایت الهی نصیبش شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّىٰ» و «وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّىٰ» (اعلی/14 و ۱۵)، بیان کرد: این آیات در شأن عید فطر نازل شده و تصریح می‌کنند کسی که به ترکیه نفس می‌رسد و زکات فطره را نیز پرداخت می‌کند به فلاح و رستگاری نائل خواهد شد.

وحدت اسلامی در سایه عید فطر

صغیرا وحدت اسلامی در سایه عید سعید فطر را از مصادیق آثار اجتماعی و جهانی این عید بزرگ خواند و توضیح داد: توصیه و امر به وحدت مسلمانان در قرآن نیز آمده است که از جمله می‌توان به آیه مشهور «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» (عمران/103) اشاره کرد؛ به همان میزان، ایجاد فتنه و تفرقه و ناامنی در جامعه به اکیداً منع شده و خداوند در سوره بقره می‌فرماید که «وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ» یعنی فتنه که به جدایی و گسست تعبیر شده و سبب انفصال می‌شود، گناهی بزرگ‌تر از قتل است.

وی با تأکید بر اینکه عید فطر روز نزدیکی قلوب مسلمانان است، افزود: مسلمانان پس از یک ماه روزه‌داری و طاعت و احیای شب‌های قدر در کنار یکدیگر، در این روز با هم انسجام و وحدت دارند و این هماهنگی نشان از انسجام عالم امکان دارد؛ در این روز به فرموده‌ حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، «إنَّما جُعِلَ یَومُ الفِطرِ العِیدَ لِیَکونَ لِلمُسلِمینَ مُجتَمَعا یَجتَمِعُونَ فیهِ و یَبرُزونَ لِلّهِ فَیُمَجِّدُونَهُ عَلى ما مَنَّ عَلَیهِم»، «اجتماع قلوب» شکل می‌گیرد.

صغیرا ادامه داد: اجتماع قلوب بدان معناست که قلوب کسانی که دین و قلبه، پیامبر و کتاب واحد دارند در یک روز خاص به قبله رو کرده و با خدا گفت‌وگو می‌کنند و چه جماعتی عظیم‌تر از اجتماع مسلمانان در عید فطر که یقیناً در راهبردهای جهانی مسلمانان عالم تأثيرگذار خواهد بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با اشاره به آفت‌های دنیای امروز که با استعمارگری، جنگ و کشتار و تفرقه از سوی قدرت‌های پوشالی اداره می‌شود، بیان کرد: اجتماع همدل مسلمانان ظرفیت آن را دارد که به رخ جهانیان کشانده شود و همگان بدانند دین اسلام همه را به یک روش و راه فرا می‌خواند و اتحاد و همدلی و وحدت را دنبال می‌کند.

صغیرا در پایان گفت: عید فطر همگان را فرا می‌خواند که یکدل و یک‌زبان شوند و برای ظهور امامی که قرار است بیاید دعا کنند؛ عید فطر فرصت اجتماع و همدلی در دعا برای ظهور است چرا که تا وقتی اجتماع قلوب حاصل نشود و یک‌دلی در مردم وجود نداشته باشد، ظهور حضرت حجت(عج) محقق نمی‌شود لذا توصیه فراوان شده که در روز عید فطر برای ظهور قائم دعا کنیم.

انتهای پیام
captcha