رنج زودگذر برای پاداشی ماندگار + فیلم
کد خبر: 4134405
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۸
درس‌نامه‌های نهج‌البلاغه/ ۴

رنج زودگذر برای پاداشی ماندگار + فیلم

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با استناد به آموزه حکمت ۱۲۱ نهج‌البلاغه، گفت: انسان عاقل، لذت زودگذر را بر اجر ماندگار ارجح نمی‌داند، چنین فردی همچنین پیامد سوء طولانی‌‌مدت را بر سختی کوتاه‌‌مدت ترجیح نمی‌دهد.

سیدابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی  تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان، با اشاره به حکمت ۱۲۱ نهج‌البلاغه در خصوص مقایسه و ارزیابی نتایج اعمال، اظهار کرد: ایشان در این کلام گهربار می‌فرمایند: «شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَل تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَتَبْقَى تَبِعَتُهُ وَعَمَل تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَيَبْقَى أَجْرُهُ»، چقدر فاصله بین دو عمل دور است، عملی که لذتش از بین می‌‏رود و کیفر آن می‏‌ماند و عملی که رنج آن می‏‌گذرد و پاداش آن ماندگار است.

وی ادامه داد: مجموعه رفتارهای ما در یکی از این ۲ دسته قرار می‌گیرد با این توضیح که برخی رفتارها لذتی زودگذر به دنبال دارند اما پیامدهای سوء ابدی برای ما در پی خواهند داشت، عملی که برخاسته از هوای نفس و مصداق نافرمانی از خداوند باشد اگرچه لذتی به همراه دارد اما این لذت زودگذر بوده و همانطور که سریع حاصل می‌شود، زود از بین می‌رود.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با تصریح اینکه اطاعت از فرمان الهی مستلزم تحمل سختی‌هایی است، بیان کرد: روزه گرفتن به‌ویژه در روزهای گرم و به‌ویژه برای افرادی که مشغول کارهای سخت یدی و جسمی هستند، طبعاً بسیار دشوار است اما این مشقت‌ها می‌گذرد و از بین می‌رود و آنچه جاودانه باقی می‌ماند، اجر و پاداش روزه‌داری است.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: انسان عاقل لذت زودگذر را بر اجر ماندگار ارجح نمی‌داند، چنین فردی همچنین پیامد سوء طولانی‌مدت را بر سختی کوتاه‌مدت ترجیح نمی‌دهد.

انتهای پیام
captcha