استغفار؛ نعمت ویژه الهی + فیلم
کد خبر: 4118218
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۲
درس‌نامه‌های نهج‌البلاغه/ ۲

استغفار؛ نعمت ویژه الهی + فیلم

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه استغفار در برخی زمان‌ها و لحظات پذیرفته شده‌تر است، گفت: خداوند در برهه‌هایی مانند سحرها، ماه رجب، ایام اعتکاف یا ایام و لیالی ماه مبارک رمضان با فرصت استغفار یک نعمت ویژه را به بندگانش عطا می‌فرماید تا آنانی که از مسیر و رفتار حق فاصله گرفته‌اند، فرصت بازگشت بیابند.

سیدابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی  تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان، با نقل حکمتی از نهج‌البلاغه و کلام امیرالمؤمنین علی(ع) که فرمودند «عَجِبْتُ لِمَنْ یَقْنَطُ وَمَعَهُ الاِْسْتِغْفَا»، اظهار کرد: ایشان فرموده‌اند در شگفتم از کسی که دچار ناامیدی می‌شود با اینکه امکان توبه و استغفار دارد.

وی ادامه داد: وقتی که خداوند فرصت استغفار و بازگشت را به ما عطا فرموده نباید جای ناامیدی باقی بماند و این یکی از نعمت‌هایی است که خداوند در اختیار ما قرار داده است؛ تصور کنید اگر این توفیق و امکان را نداشتیم، هر خطایی که مرتکب می‌شدیم به‌صورت قطعی و ثابت در پرونده ما ثبت و ضبط می‌شد و دچار گرفتاری و عذاب‌های هولناک می‌شدیم.

کاظمی با تصریح اینکه امام علی(ع) در کلام دیگری ارزش استغفار و طلب آمرزش را مورد تأکید قرار داده‌اند‌، گفت: ایشان فرموده‌اند: «دو چیز در زمین مایه امان از عذاب خدا بودند؛ یکى از آن دو برداشته شد پس دیگرى را بگیرید و بدان چنگ زنید، اما امانى که برداشته شد، رسول خدا(ص) بود و امانى که مانده، طلب آمرزش از خداوند است». حضرت در این حکمت نورانی اشاره دارند حال که وجود و حضور پیامبر(ص) را در میان خودمان از دست دادیم، باید به استغفار تمسک جوییم.

این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: حضرت در این حکمت پندآموز از آیه ۳۳ سوره مبارکه انفال بهره برده‌اند که خداوند خطاب به رسولش می‌فرماید: «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُون»، یعنی خداوند بنا ندارد ایشان را درحالی‌که تو در میانشان هستى و مادام که استغفار می‌کنند، عذاب کند.

کاظمی با اشاره به اینکه استغفار نعمت و فرصتی برای رفع عذاب الهی است‌، بیان کرد: خداوند استغفار را نه فقط برای بندگان خوب خود بلکه برای بندگانی قرار داده است که مرتکب خطایی می‌شوند و بر خلاف اراده خداوند رفتار و عمل می‌کنند و لذا با استغفار این فرصت را می‌یابند که از عذاب خلاصی یابند.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه استغفار در برخی زمان‌ها و لحظات پذیرفته شده‌تر است، گفت: خداوند در برهه‌هایی همچون سحرها، ماه رجب، ایام اعتکاف یا ایام و لیالی ماه مبارک رمضان، با فرصت استغفار یک نعمت ویژه را به بندگانش عطا می‌فرماید تا آنانی که از مسیر و رفتار حق فاصله گرفته‌اند، فرصت بازگشت بیابند و بتوانند جبران کنند.

انتهای پیام
captcha