بایسته‌های محفل جزءخوانی شهرکرد؛ از مشکلات اعتباری تا هم‌افزایی دستگاه‌ها
کد خبر: 4128370
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶

بایسته‌های محفل جزءخوانی شهرکرد؛ از مشکلات اعتباری تا هم‌افزایی دستگاه‌ها

نشست هماهنگی برنامه جزءخوانی ماه مبارک رمضان در شهرکرد با حضور نماینده ولی‌ فقیه در استان، مدیران کل تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش و رؤسای قرآنی تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده شورای عالی قرآن و جمعی از نمایندگان ادارات فرهنگی استان برگزار و درباره جزئیات برپایی این محفل قرآنی بحث و تبادل نظر شد.

نشست هماهنگی برنامه جزءخوانی قرآن

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، «نشست هماهنگی برنامه جزءخوانی ماه مبارک رمضان در شهرکرد» امروز، ۲۴ اسفندماه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، مدیران کل تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش و رؤسای قرآنی تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و فرهنگ و ارشاد اسلامی،  نماینده شورای عالی قرآن و جمعی از نمایندگان ادارات فرهنگی استان برگزار و درباره جزئیات برپایی این محفل معنوی استانی بحث و تبادل نظر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در این نشست با اشاره به اینکه محافل جزءخوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان طی دو سه سال اخیر تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفت، اظهار کرد: برنامه‌ریزی امسال به سمتی پیش رفته است که برپایی محافل جزءخوانی در محلات نیز دیده و تقویت شود.

وی با ذکر اینکه محفل محوری جزءخوانی استان در مصلی شهرکرد نیازمند مشارکت همگانی نهادهاست، ادامه داد: قاعدتاً حضور باشکوه مردم در این محفل معنوی که با نام قرآن کریم برگزار می‌شود موضوعیت داشته و مهم است و لذا با توجه‌ به قرار داشتن در تعطیلات نوروز باید برای مشارکت مردمی برنامه‌ریزی و تدبیری اندیشیده شود تا شأن و عظمت مصحف شریف حفظ شود.

طاهری با تأکید بر اینکه طبعاً ظرفیت تبلیغات اسلامی به تنهایی برای برپایی یک محفل قرآنی در تراز کافی نیست، گفت: بنابراین می‌طلبد هر یک از دستگاه‌های متناظر بخشی از کار را برعهده بگیرد تا کار مطلوبی در حوزه قرآن در استان شاهد باشیم.

آمادگی همه‌جانبه آموزش‌وپرورش 

در ادامه، افشین امیریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه مؤسسات و خانه‌های قرآنی در شهرها و روستاها یک ظرفیت عظیم و جدی در حوزه فعالیت‌های قرآنی به شمار می‌روند که باید در برنامه‌ها دیده شوند، بیان کرد: جا داشت که از این جمع فعالان قرآنی نیز در این نشست حضور پیدا کنند چرا که کار فرهنگی و قرآنی با رویکرد مردمی به بار می‌نشيند.

وی با ذکر اینکه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش آمادگی اسکان و پذیرایی قاریان شهرستانی محافل جزءخوانی مصلی شهرکرد را دارد، افزود: همچنین این نهاد آمادگی دارد حمایت‌ها و تشویق‌هایی را در مورد قاریان این محفل که در بدنه آموزش و پرورش مشغول کار هستند داشته باشد. برای تأمین یک سوم هزینه کل برپایی محفل جزءخوانی قرآن کریم در مصلی شهرکرد آمادگی داریم.

امیریان تصریح کرد: شکوه و جلوه بیرونی برپایی یک محفل باشکوه و پرشور قرآنی در مصلی شهرکرد قطعاً منشأ تأثیر خواهد بود و لذا آموزش‌و‌پرورش آمادگی دارد از ظرفیت دانش‌آموزان برای حضور در این محفل استفاده کند ضمن اینکه اگر برپایی محافل دانش‌آموزی جزءخوانی نیز در برنامه قرار گیرد، آماده همکاری هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تأکید کرد: از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی و نیز فضای جامعه ۶۰ هزار نفری مخاطبان دانش‌آموز در فضای مجازی برای دعوت از مجموعه آموزش و پرورش اعم از فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان برای حضور پررنگ در محافل جزءخوانی استفاده خواهد شد.

امیریان با اشاره به همکاری حدود ۵۰۰ طلبه طرح امین با آموزش و پرورش استان، گفت: نیمی از این افراد در شهرکرد هستند و لذا استفاده از ظرفیت این افراد در مدارس جهت دعوت از دانش‌آموزان به همراه خانواده‌ها و حضور پرشور در محافل جزءخوانی در دستور کار قرار می‌‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش ظرفیت خوب رسانه‌ای این نهاد را نیز یادآور شد و توضیح داد: بالغ بر ۵۰۰ سفیر رسانه از بین دانش‌آموزان مشغول کار رسانه‌ای هستند که می‌توان این ظرفیت را برای پوشش محافل قرآنی پای کار آورد، ضمن اینکه خبرگزاری پانا نیز فعالیت پررنگی دارد.

نشست هماهنگی برنامه جزءخوانی قرآن

ضرورت توجه به‌ نقش‌ مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه در زمینه اعتبارات قرآنی و اجرای برنامه‌های قرآنی محدودیت و محرومیت جدی داریم، اظهار کرد: متأسفانه اقبال لازم نیز از برنامه‌های قرآنی صورت نمی‌گیرد که مصداق آن، میزان استقبال مردم از کاروان قرآنی انقلاب در ایام‌الله دهه فجر بود و جمعیتی را که انتظار داشتیم مشاهده نکردیم.

وی ادامه داد: در دو سه سال اخیر استان ما در ایام ماه مبارک رمضان میزبان یک استاد تفسیر برجسته کشوری است اما جای تأسف دارد که جلسات این استاد با عده قلیلی برگزار شد و استقبال چندانی را از سوی مردم شاهد نبودیم و برای این آسیب جدی و نبود مخاطب باید تدبیری اندیشیده شود.

امیری با تصریح اینکه اوقاف و امور خیریه اعتبار جداگانه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی دریافت نمی‌کند و موقوفه قرآنی درآمدزا نیز در استان نداریم، گفت: در ماه رمضان امسال، محافل جزءخوانی در حدود ۱۰ بقعه متبرکه به‌صورت ویژه و پررنگ برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تأکید کرد: مؤسسات قرآنی باید فعالیت خود را پررنگ‌تر کنند و در اجرا و عملیاتی ساختن برنامه‌های قرآنی نقش‌آفرین باشند؛ با فکر و نگاه دولتی نمی‌توان محفل باشکوه جزءخوانی برگزار کرد بلکه مردم باید پای کار بیایند.

امیری با تأکید بر اینکه مؤسسات نبايد چشم امید به اعتبارات دولتی داشته باشند، بیان کرد: مؤسسات قرآنی ایده کار ندارند، این مراکز باید آنچنان توانمند شوند که قدرت تامین هزینه‌های خود را پیدا کنند و الگوهای فراوانی از این دست مؤسسات وجود دارد که کار اقتصادی و درآمدزا نیز دارند.

سیدحسین نژادحسینی، رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت ۲۱ مؤسسه ثبت شده قرآنی در استان، اظهار کرد: متأسفانه اعتبارات خاص استانی یا ملی برای این مؤسسات دیده نشده است و حمایت‌هایی در قالب کمک به این مراکز صورت می‌گیرد که البته جوابگوی نیازها هم نیست.

وی ادامه داد: اگر متولی محفل جزءخوانی مصلی شهرکرد از هم‌اکنون برای سال آینده مشخص شود طبعاً می‌توانیم هزینه‌کرد لازم را در برنامه‌ها ببینیم و با برنامه‌ریزی بهتر و مشکلات کمتری این برنامه معنوی را برگزار کنیم.

مشکلات اعتباری محفل جزءخوانی مصلی شهرکرد

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه قاریان محفل جزءخوانی مصلی شهرکرد از شهرستان‌های مختلف استان هستند و تأمین ایاب و ذهاب یکی از مواردی است که باید دیده شود، اظهار کرد: در سال‌های قبل فرمانداری‌ها تأمین خودرو برای ایاب و ذهاب قاریان را برعهده داشتند که البته گاه ناهماهنگی‌هایی را شاهد بودیم و متقبل هزینه‌هایی شدیم. همچنین این قاریان جوان و با انگیزه انتظار دارند که مورد تشویق و تجلیل قرار گیرند که در این خصوص سال گذشته نتوانستیم تجلیل در خور این چهره‌های قرآنی را داشته باشیم و لذا امسال تأمین اعتبارات ایاب و ذهاب و هدیه شایسته قاریان برای ما اهمیت دارد.

وی با تصریح اینکه سازمان تبلیغات اسلامی هیچ ردیفی برای محفل جزءخوانی استانی که در پیشانی برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان قرار دارد ندیده است، ادامه داد: لذا نیازمند مشارکت دستگاه‌ها هستیم؛ همچنین انتظار می‌رود صدا و سیمای استان نگاه ویژه‌ای به ضبط و پخش جلسات تفسير که با حضور استاد کشوری یا همکاری اوقاف برگزار می‌شود، داشته باشد.

نشست هماهنگی برنامه جزءخوانی قرآن

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: شهرداری شهرکرد در سال‌های قبل از کرونا نیروهایی را برای چیدن و جمع کردن رحل و قرآن مأمور می‌کرد اما سال گذشته این همکاری را نداشت و انتظار می‌رود امسال شاهد این همکاری باشیم.

کارگر تصریح کرد: انجام کار دستوری با انجام آن با جان دل متفاوت است و از دستگاه‌ها انتظار می‌رود که صحبت‌ها در حد جلسات باقی نماند بلکه همه نهادهایی که نقشی در این راستا برایشان تعریف می‌شود، در میدان عمل شاهد پیگیری و همکاری و پای کار آوردن ظرفیت‌هایشان باشیم.

تأييد ۱۱ قاری و مرتل استان از سوی شورای عالی قرآن

در پایان، عیسی خورشیدی، حافظ بین‌المللی و نماینده شورای عالی قرآن در چهارمحال‌وبختیاری در این نشست بیان کرد: اگرچه قراء برای تلاوت در محافل جزءخوانی بُعد معنوی کار را نیز مدنظر دارند اما باید بپذیریم که حق‌الزحمه‌ای نیز لازم است برای آنان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: تأیید قاریان محفل جزءخوانی مصلی شهرکرد به‌عنوان محفل محوری و استانی که پخش زنده تلویزیونی نیز دارد بر عهده شورای عالی قرآن است که براین اساس، ۱۱ قاری استانی این تاییدیه را دریافت کرده‌‌اند و اضافه کردن قاریان بیشتر به این فهرست در فرصت باقیمانده تا ماه مبارک رمضان امری دشوار است. انتخاب قاریان با ارزیابی پارامترهایی چون تجوید، صوت و لحن و ... از سوی شورای عالی قرآن انجام می‌گیرد.

در این نشست نمایندگان شهرداری شهرکرد، سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی و صدا و سیما مباحثی نظیر لزوم تعیین دستگاه‌ها و پیش‌بینی بودجه لازم برای محافل جزءخوانی سال آینده، جابجایی ساعت محفل جزءخوانی مصلی شهرکرد، بایسته‌های پخش زنده محفل جزءخوانی، تأمین هدایا و ایاب و ذهاب قاریان با کمک دستگاه‌ها و ... را مطرح کردند.

انتهای پیام
captcha