اعتکاف عرصه‌ای برای تضمین عاقبت بخیری است
کد خبر: 4119988
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۶

اعتکاف عرصه‌ای برای تضمین عاقبت بخیری است

امام‌جمعه شهرکرد گفت: اعتکاف عرصه‌ای برای تضمین و رقم زدن یک زندگی و عاقبت خوب است که عاقبت بخیری را در ارتباط با خدا و تواضع و بندگی در درگاه الهی باید جست‌وجو کرد.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد شامگاه، ۱۶ بهمن‌ماه در جمع بانوان معتکف در مصلی امام خمینی(ره) شهرکرد با گرامیداشت ایام نورانی و پربرکت رجب و تسلیت وفات حضرت زینب(س) و با اشاره به اینکه اعتکاف زمینه نورانیت دل و درون را فراهم می‌کند، اظهار کرد: این آیین معنوی جایگاه معنوی و ایمانی را به انسان عطا می‌بخشد؛ اعتکاف عرصه‌ای برای تضمین و رقم زدن یک زندگی و عاقبت خوب است که عاقبت بخیری را در ارتباط با خدا و تواضع و بندگی در درگاه الهی باید یافت.

وی با ذکر اینکه حضور نوجوانان و جوانان در مراسم معنوی اعتکاف جای خرسندی دارد، ادامه داد: حضرت عیسی در سخنی خطاب به جوانان فرموده است: «بدانید که بسیاری از زراعت‌ها کامل نمی‌شود و آفت در میانه راه آن‌را از بین می‌برد»، این بدان معناست که جوان نباید تصور کند حتماً به سن پیری می‌رسد و مهلت دارد، بلکه نباید مغرور شود و فرصت انابه و جبران را به زمان پیری موکول کند زیرا مشخص نیست بتواند به پیری برسد.

نکونام بیان کرد: اعتکاف فرصت جبران گذشته و فرصت آن است که لکه‌های سیاه انواع کوتاهی‌ها و گناه‌ها را از کارنامه عمل پاک کنیم و انواع قصورها از ادا نکردن حق تکالیف الهی تا پایمال ساختن حقوق دیگران ممکن است مرتکب شده باشیم که می‌طلبد در این لحظات پرونده سیاه خود را سفید کنیم چرا که بخشش بعد از مرگ موضوعیت ندارد.

امام‌جمعه شهرکرد با تأکید بر اینکه انسان همواره باید بترسد و دغدغه داشته باشد، گفت: خوف در وجود ما اندک و چه بسا امید پررنگ‌تر است اما خوف و رجا باید به یک اندازه باشد و هر اندازه که انسان به خدا امید دارد به همان اندازه نیز بترسد؛ در روز قیامت خداوند به مصداق آیه ۱۰۸ سوره مبارکه مؤمنون، خطاب به دوزخیان که تقاضای بخشش و بازگشت به دنیا برای جبران دارند با کوبنده‌ترین کلمات می‌فرماید «اخْسَئُوا فِيهَا وَلَا تُكَلِّمُونِ».

نکونام افزود: خداوند همچنین در آیه ۳۰ سوره مبارکه شوری تأکید دارد که «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ» یعنی آنچه از رنج و مصائب به شما می‌رسد همه از دست اعمال زشت خود شماست. لذا انسان باید بکوشد تا فرصت دارد کوتاهی‌ها را جبران کند و گناه اعمال خود را به گردن دیگران نیندازد بلکه اشکالات و معایب خود را برطرف کند، از گناهان دور شود و ارتباط خود را با خدا تقویت کند.

وی با تصریح اینکه اگر انسان مشغول عیب‌های خود باشد فرصتی برای شمارش عیب‌های دیگران پیدا نخواهد کرد، بیان کرد: اعتکاف فرصت برطرف کردن اشکال‌ها و درخواست از خدا برای عفو و بخشش است؛ اعتکاف فرصتی است تا انسان در چارچوبی قرار بگیرد و هر آنچه انجام می‌دهد رنگ و بوی خدایی بگیرد و متفاوت از بیرون آن چارچوب باشد.

نماینده ولی‌فقیه با گرامیداشت چهل‌و‌چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: از خود بپرسیم آیا انقلاب اسلامی به ما بدهکار است یا ما بدهکار انقلاب و اسلام هستیم؟ قرآن پاسخ می‌دهد که ما به اسلام بدهکاریم و خداوند بر ما منت نهاد و رسولی برایمان مبعوث کرد و قرآن را فرستاد لذا باید حق دین و اسلام را ادا کنیم، ما همچنین بدهکار انقلاب اسلامی نیز هستیم و راه امام(ره) و شهدا را باید ادامه بدهیم.

نکونام گفت: اسلام دینی است که پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) قربانی آن شدند و لذا همه ما بدهکار اسلام هستیم، انقلاب نیز تداوم راه پیامبر(ص) بوده است. اگرچه برخی‌ها با اختلاس و کوتاهی و کم‌کاری خیانت می‌کنند اما واقعیت انقلاب نورانیت و حقیقت است که باید قدر بدانیم.

انتهای پیام
captcha