آشنایی نسل جوان با شخصیت امام خمینی(ره) ضروری است
کد خبر: 4118935
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱

آشنایی نسل جوان با شخصیت امام خمینی(ره) ضروری است

امام‌جمعه شهرکرد با تأکید بر اینکه جامعه ما و به‌ویژه نسل جوان و نوجوان باید هر چه بیشتر با ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی(ره) آشنا شود، به تبیین برخی ویژگی‌های برجسته امام(ره) پرداخت.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌ جمعه شهرکرد امروز، ۱۲ بهمن ماه در «مراسم آغاز چهل‌و‌چهارمین سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی» که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر و با اشاره به اینکه امروز روز امام راحل(ره) عظیم‌الشأن است، اظهار کرد: جامعه ما و به‌ویژه نسل جوان و نوجوان باید هر چه بیشتر با ابعاد مختلف این شخصیت نورانی آشنا شود چرا که تا امروز و در عمر ۴۴ ساله انقلاب اسلامی امام(ره) آنچنان که باید شناخته نشد و زوایای شخصیتی ایشان پنهان مانده است.

وی با ذکر اینکه امام(ره) شخصیتی معمولی نبود، ادامه داد: ایشان در جایگاهی قرار داشت که زمین و زمان به معنویت، بندگی خالصانه، شخصیت پاک و بی‌آلایش و ارتباط او با خدا می‌بالد؛ عالم لشکر خداست و اگر کسی بنده واقعی باشد، خدا این لشکرش را در اختیار او قرار می‌دهد و امام اینگونه بود.

نکونام تأکید کرد: امام(ره) از مقام عصمت ائمه معصومین(ع) برخوردار نبودند اما در سایه بندگی خدا، جهاد و قرار دادن استعدادها و داشته‌هایش در مسیر الهی، محبوب خدا شد و مقام معنوی رفیعی را کسب کرد.

شروط ماندگاری در کاروان انقلاب

نکونام با اشاره به اینکه امام(ره) به چنان جایگاهی دست یافت که حیات‌بخش اسلام شد، گفت: ایشان به اراده الهی کاری را انجام دادند که بسیاری از انبیای الهی نتوانستند به سرانجام برسانند، امام(ره) توانست پرچم اسلام را برافراشته و تحولی عظیم را در جوامع بشری ایجاد کند، کاری که انبیای الهی عرصه تحقق آن را نیافتند اما خداوند متعال شرایط را فراهم و مقدر فرمود تا این اتفاق عظیم به‌دست امام خمینی(ره) رقم بخورد.

امام‌ جمعه شهرکرد تأکید کرد: اگرچه ویژگی‌های امام دست‌نیافتنی نیست و انسان اگر تلاش کند می‌تواند به این جایگاه دست یابد اما هر یک از ما باید لااقل تلاش کنیم تا نایبان خوبی برای امام(ره) باشیم و با لبیک‌گویی به امامین انقلاب، همراهی با آرمان‌ها و ثبات‌قدم، در کاروان انقلاب اسلامی پابرجا بایستیم.

انس امام(ره) با قرآن کریم

نکونام با اشاره به اینکه فوض عندالله در گرو ماندگاری در مسیر انقلاب است، گفت: پایبندی و جامه عمل پوشاندن به‌ویژگی‌های برجسته امام خمینی(ره) در شخصیت خودمان می‌تواند ما را در این مسیر تا ابد ماندگار کند که اولین ویژگی امام(ره) ناظر بر انس با قرآن بود؛ ایشان هر روز مقید به تلاوت مصحف شریف بود و تلاوت ایشان همراه با تدبر، حضور قلب و انس بود.

وی با تأکید بر اینکه انس بیشتر با قرآن درس‌آموزی از این کتاب آسمانی را افزایش می‌دهد، بیان کرد: قرآن کتابی معرفت‌افزا و رهنمودبخش است و تلاوت قرآن کریم انسان را اعتلا می‌بخشد، قرآن فقط کتاب مطالعه نیست بلکه کتاب اعتلابخشی و بالابرندگی است و مستمراً هدایت می‌کند که امام(ره) چنین ارتباطی با قرآن داشتند و تلاش می‌کردند هر چه بیشتر با قرآن مأنوس باشند. اینچنین بود که باورهای ایشان منبعث از گزاره‌ها و دستورات قرآن و کلامشان برگرفته از آیات نورانی بود.

نکونام دومین ویژگی امام(ره) را برجستگی مشهود شخصیت در میان سایر هم‌ترازان ایشان دانست و افزود: ایشان هم مانند سایر مراجع و علمای حوزه علمیه زیست می‌کردند اما یک سر و گردن از همه آنان بالاتر بودند و و نگاه‌ها به ایشان نگاه به یک انسان معمولی نبود؛ خداوند ایشان را ذخیره کرده بود تا به برکت او عالم اسلام را برجسته و مطرح کند و اسلام را به عالمیان معرفی کند.

تهذیب و خودسازی

وی توجه به تهذیب و خودسازی را سومین ویژگی امام خمینی(ره) برشمرد و توضیح داد: ایشان به شدت مراقب بود که مهذب باشد و در کلام و رفتارش مصادیق خودسازی و پرهیز از گناه آشکار بود و بر این امر تا آخر عمر اصرار داشتند. ایشان به نماز اول وقت مقید بود و اینهاست که به شخصیت ایشان عظمت بخشیده است.

نکونام بیان کرد: تقید ویژه امام به ذکر، حضور قلب و انس با دعا از دیگر ویژگی‌های برجسته امام(ره) است که به‌دور از شعارزدگی فرموده‌اند: «عالم محضر خداست در محضر خدا معصيت نكنيد».

وی با تأکید بر اینکه به‌ برکت همین انس با ذکر و دعا و قرآن، عبودیت و تهذیب، و روحیات معنوی، خداوند برخی ویژگی‌های خاص را به ایشان عطا فرمود، گفت: عقلانیت یکی از ویژگی‌های بارز ایشان است و تصمیم‌ها و گفتارش مورد پذیرش همگان بود، دوراندیشی و امیدواری نسبت به ماندگاری انقلاب اسلامی، شخصیت‌شناسی و فراست ایمانی از دیگر ویژگی‌های برجسته ایشان است.

انتهای پیام
captcha