محافل قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری تقویت می‌شود
کد خبر: 4113779
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

محافل قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری تقویت می‌شود

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با ابراز تأسف از اینکه تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت محافل تلاوت و استماع قرآن در استان اجرایی نشده است، گفت: راه‌اندازی کاروان قرآنی در مناسبت‌ها، برپایی محافل ماهانه قرآنی در مساجد و از سرگیری دورهمی قرآنی در حسینیه امامیه شهرکرد برای تقویت محافل و جلسات قرآنی در سطح استان در دستور کار قرار گرفته است.

محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف چهارمحال و بختیاری

محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اعلام اینکه این نهاد برپایی کارگاه‌های تخصصی در رشته‌های مختلف را به‌صورت ماهانه و با هدف ارتقای سطح قاریان و مرتلان و حافظان استان در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: طی ۲ ماه گذشته، ۲ کارگاه تجوید و صوت و لحن با حضور سیدحبیب‌الله تربتیان و احمد ابوالقاسمی در شهرکرد برگزار شد که استقبال خوبی را از سوی قرآنیان شاهد بودیم، اگرچه چهره‌هایی هم بودند که انتظار داشتیم مشارکت کنند اما غایب بودند.

وی حضور کاروان قرآنی شهید سلیمانی در استان طی هفته گذشته و برگزاری کلاس ۲ ساعته با تدریس استاد ابوالقاسمی را یادآور شد و بیان کرد: یکی از نکات امیدبخش و جالب توجه این جلسه‌، حضور فعال برخی قاریان نوجوان بود که اتفاقاً وارد بحث شده و اظهار نظر می‌کردند.

مولوی تصریح کرد: با توجه به مطالبه یکی از بانوان قرآنی شهرستان بروجن، سرویس ایاب و ذهاب برای علاقه‌مندانی که از این منطقه مایل بودند در کارگاه حاضر شوند فراهم شد و نکته دیگر این کارگاه آن بود که اکثریت شرکت‌کنندگان از قاریان و به‌ویژه حافظانی بودند که در مسابقات قرآن آنچنان مشارکتی ندارند.

اتخاذ رویکرد توانمندسازی متسابقان

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان با تأکید بر اینکه رویکرد توانمندسازی قرآنیان در حد توان و بضاعت این نهاد و با هدف ارتقای سطح مسابقات قرآن در استان با جدیت پیگیری می‌شود، گفت: در این راستا تلاش خواهد شد که هر ماه با دعوت از داوران، قاریان، حافظان ملی و بین‌المللی کشور، یک کارگاه حداقل یک روزه در مباحث مختلف تجوید، صوت و لحن و ... برای افراد علاقه‌مند برگزار شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی استقبال کم‌رنگ مردم و مسئولان از محافل انس با قرآن کاروان قرآنی شهید سلیمانی در بروجن و شهرکرد، بیان کرد: از ۲ روز قبل، طی مکاتبه‌ای با استانداری از تمامی دستگاه‌ها برای استفاده از ظرفیت حداکثری برای حضور در این محافل دعوت شد، همچنین طی نامه‌های جداگانه از نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار و فرماندهی سپاه استان برای حضور دعوت شد؛ البته یکی از علت‌های عدم حضور مسئولان، تراکم برنامه‌های مختلف در استان در روز حضور کاروان قرآنی بود و بسیاری از دستگاه‌ها درگیر برنامه‌های خود بودند، با اینحال حضور فرماندار و امام‌جمعه بروجن و نیروی انتظامی شهرستان را شاهد بودیم.

مولوی با ابراز تأسف از اینکه بسیاری از مدیران دغدغه قرآنی ندارند، گفت: نه‌ تنها حضور مدیران را نداشتیم بلکه از ظرفیت نیروهای ادارات نیز برای مشارکت در این محفل در شهرکرد استفاده نشد و به‌ویژه از دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی این انتظار می‌رفت که شاهد حضورشان در این محفل قرآنی باشیم و این بسیار جای تعجب دارد.

مسئولان دغدغه قرآنی ندارند

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان غیبت مؤسسات و خانه‌های قرآن را نیز یادآور شد و بیان کرد: در کمیته تخصصی قرآن استان که با محوریت هماهنگی برنامه‌های سفر کاروان قرآنی شهید سلیمانی به استان برگزار شد، مقرر شده بود که ظرفیت مؤسسات و مراکز قرآنی برای حضور در محافل استفاده شود اما متأسفانه این اتفاق را شاهد نبودیم، ضمن اینکه مجموعه‌هایی مانند سپاه نیز این ظرفیت را داشت که نیروهای خود را برای برپایی پرشور و مشارکت پررنگ در این محافل قرآنی ملی به‌خط کند؛ پیداست که ما مسئولان و مدیران در وادی قرآن نیستیم و این برخاسته از مهجوریت مصحف شریف است که باید در قیامت پاسخگو باشیم.

مولوی با ابراز تأسف از نبود محافل و جلسات قرآن در استان، بیان کرد: اصرار بر این دیدگاه که در هر جلسه تلاوت یا محفل انس با قرآن حتماً باید مطالب تفسیر نیز بازگو شود، ما را از برپایی محافل بازداشته است، حال آنکه مقام معظم رهبری صراحتاً تأکید داشته‌اند «جلسات تلاوت قرآن که قاری قرآن بخواند و مستمع فقط برای شنیدن قرآن در جلسه حاضر شود باید رواج یابد». جای خالی جلسات تلاوت و استماع قرآن به‌ویژه با حضور قاریان توانمند و شاخص در استان بسیار خالی است و اثرات معنوی محافل کاروان قرآنی در چهره مستمعان و حاضران در این محافل کاملاً مشهود بود که این فضا باید هر چه بیشتر با برپایی محافلی از این دست، تقویت شود.

این چهره قرآنی استان بیان کرد: برای تقویت فضای قرآنی استان کار سختی در پیش داریم و باید بتوان هم مسئولان و هم مردم را پای کار آورد، باید پذیرفت که در کار قرآنی در استان عقب هستیم. رهبر انقلاب به‌عنوان عالی‌ترین مقام سیاسی و معنوی هر ساله در ماه مبارک رمضان در محفل چندین ساعته انس با قرآن کریم حضور می‌یابند، قاریان نیز در جایگاهی فاخر در کنار رهبرشان می‌نشینند و تلاوت می‌کنند؛ این نگاه باید الگوی همه مسئولان نیز قرار گیرد اما متأسفانه این رویکرد را شاهد نیستیم و چه بسا عکس آن در برخی موارد حاکم است.

مهجوریت قرآن در بین مسئولان

مولوی با تأکید بر مهجوریت قرآن کریم در بسیاری از شئون و ابعاد زیست جامعه از کف جامعه گرفته تا نگاه فارغ از دغدغه‌مندی مسئولان، بیان کرد: همواره این انتقاد را با ادارات و نهادها مطرح می‌کنم که چرا نباید نام قاری برنامه‌ها نیز در پوسترها، تیزرها و اعلامیه‌های مربوط ذکر شود؟ چرا این یا آن مسئول که ریاست جلسه‌ای را عهده‌دار است، خود را مقید نمی‌داند در تلاوت آغازین جلسه حضور یابد و چه بسا بیان می‌کند قرآن که تمام شد، اعلام کنید تا وارد جلسه شوم یا مسئول دیگری پشت تریبون از تمام عوامل برپایی جلسه به‌جز قاری، تقدیر می‌کند؟ از صدا و سیمای استان نیز این گلایه وجود دارد که در اکثر موارد، پخش زنده برنامه‌ها را بعد از تلاوت قرآن آغازین، روی آنتن می‌برد. این دست مصادیق ظریف که پرشمار هستند اگرچه به ظاهر بی‌اهمیت باشد، اما حاکی از نبود دغدغه قرآنی در بین مسئولان و فقدان نگاه اولویت‌دار به مبانی و مفاهیم نورانی این کتاب آسمانی است.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان گفت: خوب است مسئولان به این پرسش پاسخ دهند که چه حمایتی از فعالیت‌های قرآنی و ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه دارند؟ همچنین این پرسش مطرح می‌شود که اعضای کمیته تخصصی قرآن استان در شب برپایی محفل قرآنی با حضور قاریان بین‌المللی و در یک برنامه ملی که در تمامی استان‌ها با استقبال مواجه بود، چرا حضور نداشتند؟ این پرسش هم هست که چرا نهادهای فرهنگی و قرآنی لااقل نیروهای خود را مأمور نکردند که در این محفل مشارکت فعال داشته باشند؟

راه‌اندازی کاروان قرآنی در استان

مولوی با تأکید بر اینکه الگوی راه‌اندازی کاروان قرآنی در مناسبت‌های ملی و مذهبی در استان اجرایی می‌شود‌، گفت: با توجه به فقر استان در حوزه جلسات و محافل تلاوت و استماع، برنامه‌ریزی جهت تشکیل کاروان‌های قرآنی با محوریت مساجد و امامزادگان از شهرستان‌های مختلف و اعزام به شهرها و روستاهای استان انجام می‌شود تا لااقل با تکیه بر ظرفیت چهره‌های شاخص قرآنی استان، بتوانیم گامی برای ایجاد فضای قرآنی در استان برداریم.

وی تأکید کرد: همچنین باید تلاش شود که لااقل در مرکز استان و با مشارکت قاریان ساکن شهرکرد، در هر مسجد یک کرسی تلاوت ماهانه با حضور قاریان و مرتلان برگزار کنیم و مساجد مرکز استان پایگاه‌هایی برای طنین نوای قرآن باشند، چه بسا بتوان در همین جلسات، استعدادهای قرآنی نوجوان و جوان را نیز کشف و احصا کرد.

این قاری ممتاز استان با اشاره به برپایی محفل انس با قرآن با حضور مهدی غلام‌نژاد در مسجد حضرت سلمان منظریه شهرکرد، بیان کرد: خوشبختانه این قاری بین‌المللی اذعان داشت که فضای صمیمی و پرشوری با مشارکت مردم و اهالی محله حاکم بود و بر طبق گفته امام جماعت این مسجد نیز، نوجوانان و جوانان از استماع تلاوت زیبای قاری به وجد آمده بودند و فضایی معنوی ایجاد شده بود، پیداست که مردم تشنه قرآن هستند اما کاری برایشان نکرده‌ایم، لذا این فضا را باید بتوان با برپایی محافل قرآنی مستمر و ماهانه تقویت کرد.

راه‌اندازی دورهمی قرآنیان در شهرکرد

وی با ابراز تأسف از اینکه تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت محافل تلاوت و استماع قرآن در استان ما روی زمین مانده است، گفت: نهادها و دستگاه‌ها که خود را ملزم به اطاعت از ولی امر مسلمین می‌دانند طبیعتاً در قبال این مطالبه رهبر انقلاب نیز تکلیف دارند.

مولوی بیان کرد: از هفته آینده دورهمی ماهانه قرآنیان استان با محوریت تلاوت و استماع قرآن کریم در موقوفه قرآنی حسینیه امامیه شهرکرد و با مشارکت قاریان و مرتلان و حافظان علاقه‌مند برگزار می‌شود که در این جلسات ضمن تلاوت و استماع، به مباحثه و رفع اشکال خواهیم پرداخت؛ تلاش می‌شود که از اساتید بین‌المللی قرآن کریم نیز برای حضور در این جلسات دعوت کنیم که بار آموزشی این دورهمی‌ها تقویت شود.

وی در پایان گفت: این دورهمی‌ها تا یکی دو سال قبل در امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون(س) برگزار می‌شد که به دلایلی متوقف شد اما یکی از برکات حضور کاروان قرآنی شهید سلیمانی در استان همین بود که وفاق و همدلی قرآنیان ایجاد شود و فارغ از استقبال یا عدم استقبال قرآنیان و حتی با حضور دو نفر هم که شده نسبت به از سرگیری دورهمی‌های قرآنی مصمم بشویم.

انتهای پیام
captcha