کد خبر: 4088221
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲

تدابیر امام رضا(ع) خنثی‌کننده فتنه‌های مأمون بود

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال‌وبختیاری گفت: حربه‌ها و فتنه‌های پیچیده مأمون یک به یک به‌روز و تازه اما با تدابیر امام رضا(ع) خنثی می‌شد، او مانند تمام طواغیت عالم و تاریخ، دست‌ها و دستگاه‌ها را می‌دید و از دست اصلی که بالای همه دست‌هاست غفلت می‌کرد چون به تعبیر آیه «وَمَا أَنْتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ ۖ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ» (نمل/۸۱)، کور بود.

حرم مطهر رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، دبیر کانون‌های خدمت رضوی در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با استناد به آیه شریفه «وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» (بقره/۱۲۴)، اظهار کرد: زمانی که ابراهیم خلیل‌الرحمن از امتحانات الهی سربلند بیرون آمد، خدا مقام امامت را به او عطا فرمود و حضرت ثامن‌الائمه امام رضا(ع) نیز از سلسله امامت هستند، امامانی که یک به یک از رسول خدا(ص) به امیرالمؤمنین(ع) و از ایشان به فرزندان بزرگوارشان منتقل شد.

وی با اشاره به تعبیر دقیقی از مقام معظم رهبری در کتاب انسان ۲۵۰ ساله که معتقدند حاکمان و خلفا هیچگاه با انبیا، اولیا، صلحا و شهدا و انسان‌های صالح بر سر کلیات معارف مشکلی نداشتند، افزود: آنان اتفاقاً اين معارف را می‌شناختند و گاه سوء استفاده نیز می‌کردند اما بحث بر سر حکمرانی بود و خلفا می‌دانستند که حق اهل‌بیت(ع) در حکمرانی بر مردم را غصب کرده‌اند.

حجت‌پناه با تصریح اینکه دعوای حاکمان با اهل‌بیت(ع) بر سر حکمرانی بر مردم بوده است و اینکه مردم به کدام سمت و سو جهت داده شوند، گفت: مسئله این بود که مردم بصیر و مطالبه‌گر و جستجو کننده حق و حقیقت بار بیایند یا آنکه به تعبیر قرآن در آیه ۵۴ سوره مبارکه زخرف «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ»، مردم با مخدرات مختلف سرگرم دنیا شوند و زبون و ناتوان بار بیایند چرا که بر اساس اندیشه طاغوتی، حکمرانی بر مردمی که فکر و اندیشه و پویایی ندارند بسیار ساده‌تر از حکمرانی بر مردم صاحب اندیشه و فهم، بصیر، زمینه‌شناس و زمانه‌شناس است.

تقابل تاریخی تکاثرطلبان با کوثری‌ها

این کارشناس دینی در استان تصریح کرد: کار امامان(ع) این بود که مردم را از تاریکی خارج کرده و به سعادت آخرت جلب می‌کردند و لذا در طول تاریخ، بیداری مردم برای عده‌ای خطر و برای برخی دیگر وسیله سعادت و خوشبختی محسوب می‌شده است. عده‌ای آخرت مردم را فدای دنیای خود و عده‌ای دیگر دنیای خود را فدای آخرت مردم می‌کردند؛ انبیای الهی و امامان(ع) از دنیای خود گذشتند و بر طبق آیه ۱۴۶ سوره مبارکه آل‌عمران، چه بسیار از خودگذشتگی‌ها کردند اما هرگز دچار سستی و رخوت نشدند و شک و تردید به خود راه ندادند بلکه تا پای جان از گزاره‌هایی که ارزش جانفشانی داشت، حمایت و دفاع کردند.

حجت‌پناه با تأکید بر اینکه عده‌ای دنیاپرست و تکاثرطلب همواره در برابر کوثری‌ها و منشأ خیر قد علم کرده و به ستیز پردخته‌اند، بیان کرد: آنان به روی انبیا و ائمه اطهار(ع) شمشیر کشیدند، تا می‌توانستند مردم را سرگرم دنیا ساخته و برای انبیا زحمت ایجاد کردند اما در این رقابت و تنازع دائمی، همیشه حق و حقیقت پیروز می‌شد و بر طبق آیه شریفه بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ (انبیا/۱۸)، خداوند همواره حق را بر باطل غالب و پیروز می‌کند تا باطل را محو و نابود سازد و باطل بی‌درنگ نابود می‌شود.

وی با تصریح اینکه علی بن موسی الرضا(ع) در امتداد همین مسیر روشنگری و بیداری مردم قرار دارند، گفت: ایشان با همین هدف پا به عرصه امامت گذاشتند و از لحظه‌ای که با خشوع و خضوع مضاعف امامت را وجود نازنین امام موسی کاظم(ع) تحویل گرفتند، کمر به این هدف بستند. امام(ع) نور است و به واسطه این نور، راه مردم را روشن و نورانی می‌سازد و لذا پیشاپیش مردم حرکت می‌کند.

حجت‌پناه با تأکید بر اینکه مردم تنها با نگاه به چراغ همیشه نورانی امامت و ولایت می‌توانند از انحراف در امان باشند، بیان کرد: در گرد و غبار فتنه اخیر هم مشاهده می‌کنیم، آنان که دنباله‌روی امامت و ولایت فقیه هستند شاید در ظاهر آماج حمله‌های ظاهری دشمن باشند اما درواقع، دینشان دچار خطا و سهو و نسیان نمی‌شود و راهشان را گم نمی‌کنند.

وی با اشاره به حضور امام رضا(ع) در خراسان و با تأکید بر اینکه هر امام در شرایطی خاص و ویژه زمان خود قرار گرفت اما هدف، واحد بود، گفت: هدف همگی امامان(ع) در امتداد اهداف انبیای الهی قرار داشت. بر طبق آیه ۱۳ سوره شوری، همانطور که انبیای الهی با شریعت‌های مختلف یک هدف واحد را دنبال می‌کردند، امامان معصوم(ع) نیز در راه اقامه دین و برافراشتن پرچم اسلام بر فراز عالم همگی در یک مسیر قرار داشتند؛ لذا امام رئوف و مهربان ما در شرایط خاص جغرافیایی و تاریخی عصر خودشان قرار گرفتند.

حجت‌پناه ادامه داد: ایشان در شرایط بحرانی سیاسی خلیفه عباسی قرار گرفتند و با خلیفه‌ای مواجه شدند که بسیار دانشمند و زیرک بود و به تعبیر شهید مطهری، مأمون شخصیتی باهوش، عالم و اهل دقت‌نظر بوده و دانشمندترین پادشاه تاریخ است. امام(ع) در چنین شرایطی باید می‌توانستند با دشمنی‌های دشمن خودشان یعنی مأمون مواجه شوند و با این سلطنت عباسی که ادعای خویشاوندی با پیامبر(ص) و حکمرانی اسلامی را داشتند، اما دستشان به خون پاک‌ترین انسان‌ها آغشته بود مبارزه کنند.

دام‌های پیچیده مأمون برای امام رضا(ع)

این کارشناس مذهبی در استان تأکید کرد: سلسله خبیث عباسی در پرونده خود شهادت چندین امام معصوم(ع) را به ثبت رسانده بود و باهوش‌ترین حکمران آن یعنی مأمون در برابر امام رضا(ع) قرار داشت و یک دام پیچیده و تو در تو برای حضرت در خراسان گستراند. امام(ع) با یک ژنرال یا فرمانده نظامی روبرو نبودند بلکه مأمون فردی سیاستمدار بود که با حربه‌های مختلف، عوض کردن زمین بازی و منحرف ساختن ذهن مردم با امام(ع) به مبارزه می‌پرداخت و لذا مردمی که ادعای دوستی اهل‌بیت(ع) را داشتند آنچنان در دام انحرافات رسانه‌ای و تبلیغات مسموم مأمون قرار گرفتند که حتی در مورد خود امام رضا(ع) دچار شک و شبهه شدند و از ایشان می‌پرسیدند چرا ولایت‌عهدی مأمون را ‌پذیرفتید؟

حجت‌پناه بیان کرد: تحت تأثیر این تبلیغات سوء، برخی‌ مردم با الفبای مبارزه امام رضا(ع) با مأمون آشنا نبودند و این خلیفه عباسی اعتماد مردمی به حضرت را دچار خدشه کرده بود، حال آنکه امام که پیشوا و جلودار مردم است به سرمایه اعتماد مردمی تکیه دارد. مأمون دائماً فضای جامعه را بر علیه امام(ع) ناایمن می‌ساخت و اذهان عمومی را علیه آن حضرت منحرف می‌کرد، ایشان را فردی دنیاطلبی در نظر مردم جلوه می‌داد که در پی ولایت‌عهدی به خراسان آمده است.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی در استان با تأکید بر اینکه سیاسیون همواره حربه‌های خود را به‌روزرسانی می‌کنند، تصریح کرد: مأمون سیاستمدار خوب می‌دانست که ذهنیت مردم را چگونه مدیریت کند و لذا حضرت را در شرایط و موقعیت‌های مختلف قرار داد؛ مثلاً این دام را پهن کرد که حضرت را در موقعیت اقامه نماز باران قرار داد تا با مستجاب نشدن دعای ایشان ذهنیت مردم مخدوش شود، اما سیل جمعیت و سیلاب باران این نقشه را نقش بر آب می‌کند.

حجت‌پناه بیان کرد: حربه‌ها و فتنه‌های پیچیده مأمون یک به یک به‌روز و تازه می‌شد اما با تدابیر امام رضا(ع) خنثی می‌شد، او مانند تمام طواغیت عالم و تاریخ، دست‌ها و دستگاه‌ها را می‌دید و از دست اصلی که بالای همه دست‌هاست غافل بود چون به تعبیر آیه «وَمَا أَنْتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ ۖ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ» (نمل/۸۱)، کور است.

این حافظ کل قرآن کریم در استان با تصریح اینکه مأمون و همقطارانش تلاش داشتند تا جایگاه امام را در نزد مردم تنزل دهند و شعله‌های محبوبیت ایشان را خاموش کنند، بیان کرد: آنان غافل بودند که آنچه خاموش نشود نور خداست و امروز می‌بینیم که روز به روز بر محبت اهل‌بیت(ع) در عالم افزوده می‌شود و تمام سنگ‌هایی که مأمون به سمت امام(ع) پرت کرد زیر پای ایشان قرار گرفت و جایگاه حضرت را نزد مردم رفیع ساخت.

حجت‌پناه با اشاره به آشوب‌های اخیر در کشور و با تأکید بر اینکه مسئله مهم موضع ما در قبال این حرکت‌هاست، بیان کرد: ما باید بدانیم چگونه خود را از دام انحراف مصون بداریم و جامعه را نیز در مقابل انحرافات حفظ کنیم، همچنان که در آیه ۷۴ سوره مبارکه فرقان از خدا می‌خواهیم که «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا» ما را (سر خیل پاکان و) پیشوای اهل تقوا قرار دهد.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
captcha