الزامات اجرای طرح جامع پدافندی در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4082902
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷

الزامات اجرای طرح جامع پدافندی در چهارمحال‌وبختیاری

معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در طرح جامع پدافندی چهارمحال و بختیاری باید وظایف هر دستگاه به‌صورت مشخص اعلام شود، تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف هستند یک درصد از بودجه دستگاه خود را به مسائل پدافندی برای مصون‌سازی زیرساخت‌ها اختصاص دهند.

سردار رسول رحیمی، معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سردار رسول رحیمی، معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور امروز، ۱۲ شهریورماه در جلسه شورای پدافند غیرعامل چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در مباحث مرتبط با پدافند موضوع پیشگیری و پیش‌بینی در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: روزگاری منابع آبی فراوانی در این استان وجود داشت، اما امروز شاهد وجود بحران برای تامین آب در این استان هستیم و این مسئله دردناک است.

رحیمی افزود: طرح جامع پدافند چهارمحال و بختیاری سال گذشته رونمایی شد، استاندار فعلی این استان در مسائل پدافندی کارنامه درخشانی دارد و به همه مسائل پدافندی مسلط است، با اجرای این طرح دیگر شاهد اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در حوادث نخواهیم بود، شهرکرد تنها مرکز استانی است که طرح جامع پدافندی آن به مرحله اجرا در نیامده است.

وی بیان کرد: در طرح جامع پدافندی چهارمحال و بختیاری باید وظایف هر دستگاه به‌صورت مشخص اعلام شود، تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف هستند یک درصد از بودجه دستگاه خود را به مسائل پدافندی برای مصون‌سازی زیرساخت‌ها اختصاص دهند.

رحیمی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور، توضیح داد: اگر به مسائل پیشگیری در این بیماری توجه می‌شد، نیازی به هزینه در مباحث درمانی نبود و نباید اجازه دهیم که عادی‌انگاری در کرونا به درمان ختم شود.

معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور تأکید کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی در مباحث پدافندی به وظیفه خود به‌خوبی عمل کنند، نیازی به حضور استاندار در بحران‌ها برای حل مشکلات نخواهد بود، دستورالعمل نظامات کمیته‌های استانی پدافند  برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی در خصوص بحران آب شهرکرد، تأکید کرد: باتوجه به اینکه چهارمحال و بختیاری در سرچشمه قرار داشت به مسائل پدافندی در حوزه آبرسانی توجه جدی در گذشته صورت نگرفت، اجرای رزمایش پدافند در حوزه آب در این استان منحصر به‌فرد بود، اجرای این خطوط پدافندی برای تامین آب شهرکرد یک ارزش افزوده محسوب می‌شود.

رحیمی در پایان گفت: تمرکز بر امن‌سازی اضطراری و مصون‌سازی فوری آسیب‌پذیری سایبری زیرساخت‌ها حیاتی و مهم، تأکید و تمرکز بر عملیات تضمین تداوم کارکردهای اصلی زیرساخت‌های حیاتی، تأکید و تمرکز بر کاهش مدیریت تهدیدات درون‌زا و بر عملیات حفاظتی در زیرساخت‌های حساس و حیاتی و غربالگری حفاظتی، بازرسی و کنترل مضاعف عملیاتی از زیرساخت‌های حیاتی و حساس از اولویت‌های پدافندی پیش رو است.

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری

مصون‌سازی زیرساخت‌ها در برابر بحران‌ها

در ادامه، غلامعلی حیدری، استاندار، با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای سازمان پدافند غیرعامل صیانت از سرمایه‌های کشور است، اظهار کرد: جان و مال مهم‌ترین سرمایه کشور است و باید مورد صیانت قرار بگیرد.

حیدری با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری دولت سیزدهم را به‌علت ویژگی مردمی بودن مورد تشویق قرار داد، افزود: یکی از توفیقات دولت حضور در بین مردم در بحران‌ها است، دولت در طرح آبرسانی غدیر مشکل آب شرب بخش اعظمی از مردم خوزستان را در مدت زمان کوتاه حل کرد، اقدامات جهادی دولت در استان‌ها قابل تقدیر است.

وی با تأکید بر اینکه تاب‌آوری مردم باید در حوادث افزایش پیدا کند، بیان کرد: حضور مسئولان در بین مردم باعث افزایش تاب‌آوری آن‌ها می‌شود، در حوادث به زیرساخت‌های آسیب وارد می‌شود و یکی از مسائل پدافندی در آرام‌سازی مردم، حضور مسئولان در بین آن‌ها است.

حیدری بیان کرد: زیرساخت‌ها باید برای جلوگیری از آسیب در حوادث مصون‌سازی شود، برای مثال یکی از ضعف‌های چهارمحال و بختیاری در بحران آب شهرکرد، نبود مخازن بود، باید تعداد مخازن آب شرب استان افزایش پیدا کند تا در مواقع بحران وارد مدار شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه باید اقلام خوراکی، دارویی، سوخت و دیگر اقلام برای مواقع بحرانی ذخیره‌سازی شود، گفت: حوادث اخیر در چهارمحال و بختیاری یک زنگ هشدار برای جدی گرفتن مسائل پدافندی بود.

وی با بیان اینکه طراحی و شناسایی چگونگی چرخه خدمات در شرایط اضطراری، شناسایی و طبقه‌بندی مراکز مهم به‌منظور حفاظت و جلوگیری از هرگونه خراب‌کاری و تقسیم کار، پهنه‌بندی و همکاری‌های بین‌دستگاهی مورد توجه تمامی مسئولان قرار گیرد، یادآور شد: نباید در حوادث شاهد قطع چرخه خدمات توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان باشیم.

حیدری تأکید کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های خدمات‌رسان و مراکز حساس در چهارمحال و بختیاری باید به دیزل‌ژنراتور مجهز باشند، همچنین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار بگیرد.

استاندار در پایان تأکید کرد: وظایف دستگاه‌های اجرایی در بحران‌ها باید مشخص شود، همچنین مدارک و اسناد طبقه‌بندی شده باید مورد حفاظت قرار بگیرد.

علی محمد اکبری، فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم ع

 فعالیت ۱۴۰ گروه جهادی در سیل چهارمحال‌وبختیاری

همچنین سردار علی‌محمد اکبری، فرمانده سپاه حضرت قمربنی‌هاشم(ع) با اشاره به اینکه در بحث پدافند غیر عامل باید پیش‌بینی‌های لازم برای جایگزین کردن منابع در تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی صورت بگیرد، اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیج، بسیج کردن امکانات در شرایط اضطرار است، بسیج با شعار مردم‌یاری، مردم‌داری و مردم‌نوازی در حوادث وارد میدان می‌شود.

وی افزود: گروه‌های جهادی و بسیجی در حوادث جزو اولین گروه‌هایی هستند که وارد میدان می‌شوند، ۱۳ ارگان در چهارمحال و بختیاری جزو کارگروه مشارکت‌های مردمی شورای پدافند غیر عامل استان هستند که در حوادث اخیر استان به وظایف خود عمل کردند.

اکبری با بیان اینکه در مهرماه سال گذشته شاهد وقوع زلزله در کوهرنگ بودیم، بیان کرد: در سال‌جاری نیز شاهد وقوع سیلاب و بحران آب شرب در استان بودیم و نیروهای جهادی و بسیجی برای کمک در صحنه حضور داشتند، در سیل اخیر ۱۴۰ گروه جهادی وارد میدان شدند.

فرمانده سپاه حضرت قمربنی‌هاشم(ع) تصریح کرد: مشکل آب شرب در چهارمحال و بختیاری و به‌ویژه مرکز استان یک هشدار جدی برای مسئولان استان بود که که موضوع پدافند غیرعامل را جدی بگیرند، متأسفانه در گذشته به این مسائل توجه نشده است.

انتهای پیام
captcha