نسیمی از لردگان که در فضای سرود ایران می‌وزد
کد خبر: 4077881
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲

نسیمی از لردگان که در فضای سرود ایران می‌وزد

کانون فرهنگی هنری نسیم صبا مسجد حضرت ابوالفضل لردگان در کنار تمام فعالیت‌های خود به تشکیل گروه سرود نسیم صبای لردگان اقدام کرده است. این گروه سرود پرآوازه در سطح کشور از ۱۸ سال پیش تاکنون آثار فاخر فراوانی را تولید کرده است که در مناسبت‌های مختلف از رسانه ملی پخش می‌شود.

گروه سرود نسیم صبا لردگان

سرود را باید مردمی‌ترین اثر هنری دانست که بدون نیاز به ابزار و تشکیلات خاص با طیف وسیعی از مردم ارتباطی تأثیرگذار برقرار می‌کند. در بیان اهمیت و البته ضرورت تقویت این محصول هنری به سخنی از مقام معظم رهبری استناد می‌کنیم که در خردادماه سال ۹۵ فرمودند: «ما امروز هم به سرود احتیاج داریم؛ سرود یک نیازی است. ... به نظر من سرود یک نوعی از شعر بسیار پرتأثیر است، اثرگذار است. از بسیاری از انواع شعر، شاید بگوییم از همه‌ انواع شعر اثرگذاری‌اش بیشتر است؛ یعنی گسترش اثرگذاری و سرعت اثرگذاری آن بیشتر است.»

سرود قابلیت فوق‌‌العاده‌‌ای برای بازگو کردن احساسات جمعی و ملی یک قوم و ملت نیز دارد. به‌طور طبیعی سرود با حماسه و مسائل اجتماعی و جمعی همراه است و در عرصه‌‌های گوناگون زندگی اجتماعی ورود پیدا کرده است. این فعالیت هنری جمعی می‌‌تواند در سطح یک ناحیه و کشور رواج یابد و به زبان حال و شعار یک ملت بدل شود. 

کانون فرهنگی هنری نسیم صبا مسجد حضرت ابوالفضل لردگان در کنار تمام فعالیت‌های خود به تشکیل گروه سرود نسیم صبای لردگان اقدام کرده است. این گروه سرود پرآوازه در سطح کشور از ۱۸ سال پیش تاکنون آثار فاخر فراوانی را تولید کرده است که در مناسبت‌های مختلف از رسانه ملی پخش می‌شود. تازه‌ترین افتخارآفرینی گروه سرود کانون فرهنگی هنری «نسیم صبا» شهرستان لردگان مربوط به تیرماه سال‌جاری است که با اعلام هیئت داوران نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر توانست با کسب مقام اول با بیشترین آرای مردمی به مسابقه بزرگ ملی تلویزیونی سرود فجر راه یابد. این مسابقه همزمان با ایام محرم و صفر برگزار می‌شود و اجرای این گروه سرود را از شبکه سوم سیما شاهد خواهیم بود.

کانون فرهنگی هنری نسیم صبا تاکنون سرود‌های «پیمان جاویدان»، «شمس الشموس»، «خنده دریا»، «مکتب عشق»، «مدافعان سلامت»، «عیدانه غدیر»، «کانون خدمت»، «امام علی (ع)»، «خم ولایت» و «ایران» را تولید کرده است. برای اطلاع بیشتر از فعالیت‌های گروه سرود نسیم صبا گفت‌وگویی با سرپرست گروه که آهنگسازی و تنظیم آثار را نیز بر عهده دارد، انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

مهدی نظری، سرپرست، مربی، آهنگساز و تنظیم‌کننده گروه سرود نسیم صبای لردگان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه این گروه سرود امسال هجدهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد، اظهار کرد: در بدو امر این گروه با عنوان نینوا فعالیت داشت و از حدود پنج سال قبل به نسیم صبا تغییر نام داد.

وی با ذکر اینکه اعضای گروه سرود نسیم صبا از رده سنی ۱۰ سال تا ۲۵ سال را شامل می‌شود‌، ادامه داد: این گروه در مناسبت‌های مختلف به تولید اثر و یا بازخوانی آثار موسیقایی تولید شده می‌پردازد، همچنین اجرای آثار با موسیقی و گویش محلی بختیاری از دیگر حوزه‌های آثار این گروه سرود بوده است.

نظری در خصوص افتخارات گروه سرود نسیم صبا و با اشاره به اینکه این گروه مقام‌های استانی، منطقه‌ای و کشوری متعددی را کسب کرده‌ است، گفت: خوشبختانه در اکثر جشنواره‌هایی که شرکت داشتیم، دست پر به استان بازگشتیم و مقام‌های پرشمار باعث شد که این گروه به‌عنوان پرافتخارترین گروه سرود استان معرفی و شناخته شود و امروز به عنوان یکی از قطب‌های سرود کشور شمرده می‌شود.

افتخارات گروه سرود نسیم صبای لردگان

این مربی سرود در آموزش و پرورش لردگان با تصریح اینکه گروه سرود نسیم صبا زیر نظر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور مشغول فعالیت است، بیان کرد: این گروه سرود توانست در مسابقه تلویزیونی «بسرا» که با فراخوان عمومی از کل کشور شرکت‌کننده داشت و در نهایت ۱۰ گروه به مرحله تلویزیونی در مشهد مقدس دعوت شدند، گروه ما در این مسابقه رتبه نخست این مسابقه را کسب کرد. همچنین در مسابقه «نوای نور» از سوی بنیاد شهید کل کشور با ارسال ۴۱۶ اثر از کشور به دبیرخانه برگزار شد که گروه نسیم صبا به مرحله حضوری مسابقه راه یافت و در نهایت به رتبه اول کشور دست یافت.

نظری در خصوص سازوکار شناسایی و دعوت دانش‌آموزان مستعد سرودخوانی، تصریح کرد: بنده به اقتضای کارم در آموزش و پرورش به مدارس مختلف می‌روم و استعدادهای بالقوه شناسایی و به گروه سرود نسیم صبا دعوت می‌شوند؛ همچنین این شناسایی استعدادها در هیئت‌‌های مذهبی دنبال می‌شود و دعوت صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه همراهی و همکاری خانواده‌ها شرط اصلی موفقیت گروه سرود نسیم صبای لردگان بوده است، ادامه داد: طبعاً اگر خانواده‌ها کمک و همراهی نکنند، نمی‌توان یک گروه منظم و منسجم به‌ویژه از دانش‌آموزان تشکیل داد؛ در راستای بهره‌مندی از نظرات و پیشنهادات اولیا، یک شورای مشورتی با حضور آنان تشکیل شده و جزئیات تمام برنامه‌های انجام شده یا پیش رو، به اطلاع خانواده‌ها می‌رسد.

نظری در خصوص شیوه تأمین هزینه‌های جاری گروه سرود نسیم صبا، بیان کرد: این هزینه‌ها غالباً از طریق حضور در برنامه‌های مختلف با دعوت نهادهای مختلف و نیز کسب جوایز در جشنواره‌ها و مسابقات تأمین می‌شود؛ اکثر اجراهای ما در خارج از استان است و در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی با دعوت دیگر استان‌ها طی هماهنگی با شورای مشورتی، عازم اجرای برنامه می‌شویم.

گروهی مشهور در کشور، مهجور در استان

سرپرست گروه سرود نسیم صبای لردگان با اشاره به اینکه بسیاری از آثار گروه در شبکه‌های سراسری تلویزیون پخش می‌شود و مورد توجه عموم قرار می‌گیرد، گفت: آثار را برای صدا و سیمای استان نیز ارسال کرده‌ایم اما متأسفانه آثار گروه را پخش نمی‌کنند و دلیل این موضوع را نمی‌دانم. مثلاً کاری که به سفارش استان کرمان در مورد شهید حاج قاسم سلیمانی تهیه و تولید کردیم در چند شبکه تلویزیونی سراسری پخش شد اما در استان اقبالی به این اثر نشده است.

نظری گفت: اکثر آثار گروه سرود نسیم صبا با اشعار احمد رفیعی وردنجانی، شاعر آیینی استان ساخته می‌شوند و اشعار محلی نیز توسط امیرحسین نظری، مدرس دانشگاه، سروده می‌شوند. آهنگسازی آثار نیز اکثراً توسط بنده انجام می‌شود و گاه از کمک آهنگسازانی چون شهروز حقی استفاده می‌شود که اخیراً کار فاخری ویژه کنگره شهدای جامعه عشایری کشور در شهرکرد تولید کرد.

وی بیان کرد: در بسیاری از مناسبت‌ها برای اجرای سرود به مراکز صدا و سیمای استان‌ها دعوت می‌شویم اما این میزان اقبال و توجه را از صدا و سیمای استان خودمان شاهد نیستیم؛ این گروه همچنین اخیراً در جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر مقام اول کشور را در بین بیش از سه هزار گروه کسب کرده است که در محرم و صفر مسابقه تلویزیونی این جشنواره پخش می‌شود که امیدواریم بتوانیم نماینده خوبی برای استان باشیم.

نظری با ذکر اینکه در کنار فعالیت‌های گروه سرود کانون فرهنگی هنری نسیم صبا به سایر فعالیت‌های دینی و فرهنگی می‌پردازد، بیان کرد: کلاس‌های آموزشی، قرآنی و فعالیت هیئت مذهبی حضرت زینب(س) از جمله این فعالیت‌ها هستند که این هیئت جزو هیئات محوری کشور است و نقش تأثیرگذاری دارد.

نقش سرود در ترویج ارزش‌های انقلابی

سرپرست گروه سرود نسیم صبای لردگان در خصوص کارکردهای سرود و اهمیت این رشته هنری در ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی، تصریح کرد: برای پی بردن به میزان اهمیت سرود نگاهی به میزان مردمی شدن و محبوبیت سرود «سلام فرمانده» اکتفا می‌کند و مهم‌ترین مؤلفه تأثیرگذاری این سرود و هر اثری از این دست نیت خالص سازندگان و لطف امام زمان(عج) بوده است. کاری که با اخلاص باشد قطعاً بر دل‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

نظری ادامه داد: سرودهای فاخر و پرمحتوای فراوانی در جای جای کشور تولید می‌شوند اما رسانه‌ای تأثیرگذار و دغدغه‌مند که این آثار را پخش و منتشر کنند وجود ندارد؛ سرودهای زیادی تولید می‌شود که حتی از سرود سلام فرمانده نیز بهتر هستند اما حمایت نمی‌شوند و نمی‌توانند تأثیر لازم را بر افکار عمومی جامعه بگذارند.

این فعال فرهنگی استان در مورد چرایی تأثیرگذاری سرود، بیان کرد: به نظرم جمع‌خوانی سرود مهم‌ترین عامل تأثیرگذاری آن است و اینکه چندین نفر بتوانند کاملاً هماهنگ با هم بدون هیچگونه اشکالی هم‌نوایی کنند و سرودی را بیافرینند، برای مخاطبان جذاب است. هماهنگ ساختن و آماده‌سازی تک‌تک اعضای گروه برای اجرای کار چه در استودیو و چه در برنامه‌ها باید با دقت و ظرافت و حوصله انجام شود.

نظری در پایان گفت: جا دارد از حمایت‌های امام‌‌جمعه و فرمانده سپاه لردگان یاد کنم که همواره گروه سرود نسیم صبا را کمک می‌کنند از جمله اختصاص یک مجموعه فرهنگی هنری ۱۲ کلاسه در مصلی لردگان برای فعالیت‌های گروه سرود به همت امام‌جمعه لردگان تحقق یافته و فعالیت‌های ما در این مجموعه پیش می‌رود؛ همچنین یک فضای ۵۰ متری برای استقرار استودیو و سایر کمک‌ها و حمایت‌ها را در اختیار گروه قرار داده‌اند تا در تولید آثارمان خودکفا باشیم.

انتهای پیام
captcha