«آوای باران»؛ همنوایی نوجوانان ایرانی با شعار «هنر برای مردم»
کد خبر: 3986896
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷

«آوای باران»؛ همنوایی نوجوانان ایرانی با شعار «هنر برای مردم»

گروه سرود «آوای باران» چهارمحال‌وبختیاری تنها گروه مستقل در کشور و نخستین گروه محتوایی استان است که با شعار «هنر برای مردم» سال‌ها سابقه فعالیت در برنامه‌های درون‌استانی و برون‌استانی را دارد و به اجرای نواها و آواهای مذهبی، آیینی و ملی می‌پردازد.

گروه سرود «آوای باران» زیر نظر مؤسسه فرهنگی‌ هنری‌ و ادبی اُفق‌ آوای‌ جهانبین تنها گروه مستقل در کشور و نخستین و تنها گروه محتوایی استان است که با شعار «هنر برای مردم» سال‌ها سابقه فعالیت در برنامه‌های درون‌استانی و برون‌استانی دارد و به اجرای نواها و آواهای مذهبی، آیینی و ملی می‌پردازد.

گروه سرود کُرال آوای باران تا کنون حدود یکصد اثر هنری را در قالب سرودهای کلاسیک، محلی و فارسی، عربی و انگلیسی با موضوعات گوناگون روی صحنه برده و ده‌ها مقام استانی و ملی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. سرپرستی این گروه بر عهده مرتضی کیانی هرچگانی و زهرا شفیعی، زوج هنرمند و خوش‌ذوق استان است که از 19سال پیش تا کنون در این عرصه به فعالیت مشغولند و آثار فاخر ملی را تولید و ثبت کرده‌اند که این آثار بارها در رسانه ملی پخش شده‌ است. گفت‌وگوی ایکنا چهارمحال‌وبختیاری با مرتضی کیانی، سرپرست و مؤسس گروه سرود آوای باران و عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی _ هنری افق آوای جهانبین را با هم می‌خوانیم.

ایکنا_ گروه کرال آوای باران را معرفی کنید.  

گروه کرال آوای باران چهارمحال‌وبختیاری به‌صورت مردمی و خودجوش مدیریت می‌شود و نخستین گروه اجرای پاتوقی خیابانی در استان به‌شمار می‌رود. در دوران کرونا نیز این گروه از پیشگامان سلسله اجراهای خیابانی با شعار «در خانه بمانید، ما سراغتان می‌آییم» در کشور بود.

ایکنا_ چند مورد از مقام‌ها و افتخاراتی را که گروه سرود آوای باران کسب کرده است، بگویید.

کسب مقام اول جشنواره فرهنگی_هنری دانش‌آموزان، مقام اول کشور در سرود همگانی و پرسش مهر برای چهار سال پیاپی، کسب مقام اول کشوری جشنواره ایثار در سال ۹۸، کسب مقام اول کشور در جشنواره آوای بی‌نشان‌ها در نیمه‌شعبان سال جاری، کسب مقام اول کشور در جشنواره پلیس در طراز انقلاب اسلامی در سال ۹۸، کسب مقام اول کشور در جشنواره رفیق خوشبخت ما ویژه نخستین سالگرد حاج قاسم سلیمانی و کسب مقام اول کشور در جشنواره ویژه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی و اجرای سرود ۱۲ هزار نفری از جمله مهم‌ترین مقام‌های کسب شده در طی سال‌های اخیر است. ضمن اینکه مؤسسه فرهنگی‌ هنری‌ و ادبی اُفق‌ آوای‌ جهانبین به‌عنوان مؤسسه برگزیده ایثار در استان شناخته شد.

ایکنا_ گروه سرود آوای باران چگونه شکل گرفت؟

در طی ۱۹ سال فعالیت در این حوزه، آغاز و اساس کار معطوف دانش‌آموزان و آموزش و پرورش بوده است و به‌عنوان مربی فعالیت داشته‌ام که مقام‌هایی نیز دارم. برای این منظور، فراخوانی برای جذب نوجوانان مستعد و تشکیل گروه کرال آوای باران در مدارس منتشر و افراد مستعد انتخاب شدند که پس از آن نیز، فرآیند جذب به فراخور نیاز، ادامه داشت.

البته اولویت کار در مؤسسه افق آوای جهانبین دخیل کردن دانش‌آموزان با فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و قرار دادن آنان در مسیر رشد و پرورش است لذا ساخت سرود را نمی‌توان اولویت و هدف اصلی فعالیت‌ها دانست. در این راستا، اعضای گروه از مزایای فراوانی مانند تعیین جایزه برای دانش‌آموزان حائز رتبه‌های برتر تحصیلی، برگزاری اردوهای آموزشی، زیارتی و تفریحی برای اعضا‌، ارائه مشاوره تحصیلی و خانواده رایگان به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان، تسهیل در استفاده از سالن‌های ورزشی، برگزاری کارگاه‌‌های آموزشی، برنامه‌های اوقات فراغت، به‌کارگیری دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف مؤسسه افق آوای جهانبین مانند طراحی، تدوین و فتوشاپ برای شناسایی استعداد و تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری و کار در آن بخش ها و... از جمله مزایا و خدمات ارائه شده به اعضای گروه به‌صورت رایگان است.

ایکنا_ هزینه‌های گروه سرود آوای باران چگونه تامین می‌شود و آیا از حمایت نهادهای ذیربط برخوردار هستید؟

این گروه به هیچ نهاد و سازمانی وابسته نیست و به‌صورت کاملا مستقل و خودجوش مشغول فعالیت است که هزینه‌های آن گاه از طریق اجراها و دریافت سفارش‌ها و نیز با هزینه شخصی تامین می‌شود. نهادهای مذهبی و فرهنگی استان می‌توانند نقش حمایتی داشته باشند اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است. گروه سرود آوای باران در غالب برنامه‌های مهم استان از جمله سفرهای ریاست جمهوری و مقامات بلندپایه به استان، برنامه‌های ملی استان نظیر یادواره‌های شهدا و برنامه‌هایی نظیر تودیع و معارفه مدیران استان و در همایش‌های بزرگ استانی در مناسبت‌های ملی و مذهبی به اجرای برنامه پرداخته است اما با وجود پیگیری‌های فراوان، متأسفانه حمایتی صورت نگرفته و در حال حاضر گروه با مشکلاتی نظیر مکان تمرین، تهیه لباس فرم، تولید کلیپ و... مواجه است.

تولید آثار اعم از سفارش شعر، همکاری با آهنگسازان و تولید و ساخت سرود مستلزم صرف هزینه است و اگر حمایت‌ نهادهای مذهبی و فرهنگی مسئولان صورت گیرد، می‌توان دامنه کار را گسترش داد، ارتقای تعداد اعضا، تولیدات، تهیه کلیپ‌ها و آثار هنری فاخر و... جز با صرف هزینه امکان‌پذیر نیست.

ایکنا_ تعامل شما با خانواده‌ها چقدر است؟

رویکرد گروه که توسط بنده و همسرم مدیریت می‌شود مبتنی بر خانواده‌ است و خوشبختانه خانواده‌ها دوشادوش فرزندانشان در برنامه‌ها یا تمرین‌ها همراهی می‌کنند و از حمایت معنوی و گاه مادی والدین این نوجوانان برخوردار هستیم. درواقع، خانواده‌ها را از بدو امر درگیر کار کردیم و نشست‌ها و اردوهایی به‌صورت مرتب با حضور خانواده‌ها برگزار می‌شود و این مطالبه از خانواده‌ها مطرح بوده که در برنامه‌های گوناگون همراه فرزندانشان باشند. این مراودات سبب انس و الفت خانواده‌های اعضای گروه با یکدیگر شده و همگی یک جمع خانوادگی بزرگ‌تر را تشکیل داده‌ایم که پیوسته در ارتباط و معاشرت هستیم. در فضای مجازی نیز گروه‌هایی تشکیل شده تا تعاملات با اعضای گروه و خانواده‌ها به‌صورت مستمر در جریان باشد.

ایکنا_ حضور نوجوانان در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مؤسسه شما و به‌ویژه در قالب گروه جهادی چه تأثیری در رشد و تربیت آنان دارد؟

نوجوان نیازمند دیده شدن و در کانون توجه قرار گرفتن است و روانشناسان بخش اعظم ناهنجاری‌های جامعه را محصول دیده نشدن و توجه و محبت نگرفتن افراد در دوران کودکی نوجوانی می‌دانند، این دانش‌آموزان همواره در برنامه‌های بزرگ و پرجمعیت با حضور مقامات ارشد کشور و استان به اجرای برنامه‌های فاخر می‌پردازند و مورد تشویق و در کانون توجه حضار قرار می‌گیرند. این امر در تقویت خودباوری و اعتماد به نفس نوجوانان بسیار موثر است. ضمن اینکه پرداختن به کار گروهی و مشارکت فعال در فعالیت‌های اجتماعی سبب تحکیم شخصیت نوجوان و حرکت در جهت رشد و تعالی می‌شود.

ایکنا_ تولیدات گروه سرود آوای باران بیشتر معطوف بر چه موضوعاتی است؟

برای همه مناسبت‌های ملی و مذهبی حداقل یک اثر هنری تولید شده است که به فراخور موضوع در صدا و سیما، همایش‌ها و محافل درون استانی و برون‌استانی نیز بازپخش یا اجرا می‌شوند. موضوعاتی مانند شهدا، مادران و همسران شهدا، ازدواج، مهدویت، شهید سلیمانی، کادر سلامت و درمان، مبارزه با کرونا، نماز، حجاب و عفاف، جوانان، امید به آینده‌، شب یلدا و... در تولیدات این گروه وجود دارد که برخی آثار در مناسبت‌های گوناگون از رسانه ملی پخش شده است. برای نمونه اثر مهد سرداران جنگ یک اثر فاخر در خصوص سرداران شهید استان است که در شبکه‌های یک، دو و پنج رسانه ملی پخش شده است.

همه تولیدات گروه سرود آوای باران از حیث محتوایی و فنی به‌صورت حرفه‌ای و در سطح فاخر تولید می‌شوند و از سوی رسانه ملی شناسه و کد گرفته‌اند و در مناسبت‌های گوناگون این آثار از قاب تلویزیون یا در رادیو پخش می‌شوند. برای نمونه سرودهای جهادکشاورزی و کمیته امداد امام خمینی(ره) بسیار دیده شدند، با اینحال بسیاری از سرودها به‌دلیل کمبود هزینه هنوز در قالب کلیپ ارائه نشده‌اند.

انتهای پیام
captcha