مدیریت بحران پیش از وقوع آن باید انجام شود
کد خبر: 4076116
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲

مدیریت بحران پیش از وقوع آن باید انجام شود

امام‌جمعه شهرکرد گفت: چالش سیلاب یک حقیقت را در استان تبیین کرد و آن این است که در بحران آمادگی لازم را نداریم، باید قبل از اینکه بحران به‌وجود بیاید آن را مدیریت کنیم، نباید بگذاریم مردم دچار خسارت شوند.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهامحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه شهرکرد، امروز، ۱۴ مرداد ماه در خطبه‌های نمازجمعه این هفته شهرکرد با اشاره به آیه ۲۷ سوره مبارکه ابراهیم، اظهار کرد: معارف اسلامی، توحید، پاکی، رسالت، ولایت، وحی و آیات قرآن مانند شجره طیبه هستند به شرطی که انسان در این کلمه طیبه آن‌چنان حشر و نشر داشته باشد و سبک زندگی را در این کلمه قرار دهد که خداوند به زندگی او ثبات بخشد.

نکونام افزود: وقتی انسان به خداوند دل می‌سپارد و مؤمن می‌شود، یک زندگی آرام در انتظار او است و زندگی و آخرت او نیز متزلزل نخواهد شد، کسانی که برای خداوند ایثار و فداکاری کردند و از جان و مال خود گذشتند، دنیای و آخرت آرامی دارند. اگر زندگی ناآرام و با استرسی داریم باید دنبال علت آن بگردیم، عموماً این افراد در مواجهه با مشکلات از پای در نمی‌آیند و یقین آن‌ها متزلزل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات طبیعی است و به اذن خداوند برای انسان مشکل ایجاد می‌کند، تصریح کرد: برخی مشکلات ناشی از اعمال و گناهان و برخی دیگر از مشکلات توسط دشمنان ایجاد می‌شود، این افراد در مشکلات با ایمان به خداوند در برابر دشمنان ثبات زندگی آن‌ها دچار خلل نمی‌شود.

نکونام با تأکید بر اینکه مال، اولاد و همسر مایه آزمایش است، بیان کرد: همسران باید برای یکدیگر عامل اطاعت پروردگار باشند، برخی همسران، همسر و فرزند خود را از اطاعت پروردگار باز می‌دارد و این همسر دشمن است، این مسائل هشدارهای قرآن است، مؤمنان اجازه ندهند که مال، فرزند و همسر آنان را از طاعت پروردگار دور کند.

خبرنگار انقلابی تبیین‌گر واقعیات است

خطیب نمازجمعه شهرکرد در ادامه با اشاره به ۱۷ مردادماه سالروز شهادت شهید صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در افغانستان، یادآور شد: این روز در تقویم جمهوری اسلامی به‌نام روز خبرنگار نامگذاری شده است، خبرنگاران در عرصه‌های جهادی به‌خوبی و زیبایی ورود پیدا می‌کنند، تبیین‌گر هستند، خبرنگاران تلاش می‌کنند تا زبان گویا و صادق انقلاب اسلامی باشند و خبرنگار انقلابی باید تببین‌گر واقعیات در حوزه سیاسی، علمی، دفاعی و توانمندی‌های باشد و آن‌ها را ترسیم کند.

وی اضافه کرد: اگر جمهوری اسلامی به این دستاوردها در حوزه‌های مختلف دست پیدا نمی‌کرد، دشمن کشور را رها نمی‌کرد و از زمین، هوا و دریا هجمه وارد می‌کرد، خبرنگاران باید این توانمندی نظامی را تبیین کنند، همچنین کارکردهای انقلاب اسلامی به خوبی در جامعه توسط این قشر ترسیم شود و اخبار با هنرمندی به گوش مردم برسد. کار خبرنگاران دشوار است، به این قشر خداقوت و خسته‌ نباشید می‌گوییم و امیدواریم با سلامت این راه طولانی و ارزشمند را طی کنند.

نکونام با بیان اینکه در هفته پیش رو مناسبت‌های متعددی از جمله سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، روز شهدای مدافع حرم و ... را در پیش داریم، توضیح داد: این مناسبت‌ها باید هر کدام به نوع خود مورد توجه جدی قرار بگیرد، شهدای مدافع حرم دین بزرگی بر گردن تک تک ما دارند و امنیت کنونی کشور مدیون این شهدا است، داعش را زمین‌گیر کردند و مظلومانه به شهادت رسیدند.

امام‌جمعه شهرکرد در خصوص دشمنی دیرینه آمریکا با جمهوری اسلامی، تأکید کرد: آمریکا مظهر تمامی شیطنت‌ها است، امروز این کشور برای تامین منافع خود دست به هر شیطنتی می‌زند و هیچ ابایی ندارد، جنگ اوکراین را به راه انداختند و شاهد تبعات آن هستیم و امروز به‌دنبال ایجاد مشکل در چین هستند، چهره آمریکا باید افشا شود، آمریکا با ارزش‌های انسانی بازی می‌کند و به اسم حقوق بشر و آزادی به مردم کشور خود و سایر کشورها ظلم می‌کند.

وی اضافه کرد: با سلاح هسته‌ای شاهد کشتار در هیروشیما توسط آمریکا بودیم و امروز شعار جمع‌آوری سلاح هسته‌ای سر می‌دهند، آمریکا جرثومه فساد است و باید از او فاصله گرفت. امروز آمریکا با برجام به‌دنبال شیطنت است و انقلاب اسلامی تسلیم زورگویی آمریکا نمی‌شود.

نکونام در ادامه با اشاره به برگزاری همایش نکوداشت عمان سامانی در چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: این شخصیت یک شاعر ارزشمند و گرانقدر است و باید او را به تمام جهان بشناسانیم، باید بکوشیم در تقویم کشورمان یک روز به نام عمان سامانی نامگذاری شود. عمان شخصیت بزرگ، حکیم، عالم و عارف است و با امام حسین(ع) و عاشورا عجین شده و باید بیش‌تر این شخصیت را شناساند.

خطیب نمازجمعه شهرکرد تصریح کرد: امروز شاهد حضور گروه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده برای ارائه خدمت به مردم هستیم، مسئولان نیز اقداماتی داشته‌اند و ارزیابی خسارات سیل در حال انجام است، اما باید به این نکته توجه کرد که چالش سیل یک حقیقت را در استان تبیین کرد و آن این است که در بحران آمادگی لازم را نداریم، باید قبل از اینکه بحران به‌وجود بیاید آن را مدیریت کنیم، نباید بگذاریم مردم دچار خسارت شوند.

وی تأكيد کرد: قوه مقننه، مجریه و قضائیه باید در بحث مدیریت بحران ورود پیدا کنند، باید شاهد یک مدیریت بحران حساب شده و دارای برنامه‌ریزی در کشور در بحران‌ها باشیم که مردم نگرانی چندانی به‌جز آسیب‌هایی که به آن‌ها وارد شده است، نداشته باشند. مانند فرموده مقام معظم رهبری در خصوص درمان که تأکید کردند مردم به جز درد بیماری، نباید نگرانی دیگری داشته باشند، در بحران نیز همین‌گونه باید باشد، قبل از وقوع بحران باید پیشگیری و مقاوم‌سازی در مناطق خطرپذیر مورد توجه باشد.

نکونام گفت: همچنین نقدهایی به اطلاع‌رسانی قبل از وقوع بحران نیز وارد است، شاهد زحمات مسئولان باتوجه به پراکندگی سیلاب بودیم، اما اقدامات مورد انتظار مردم نبود، این یک مطالبه جدی است تا خلأها برای آینده پر شود.

انتهای پیام
captcha