تقویت محتوایی و رسانه‌ای پویش ملی جلسات خانگی قرآن
کد خبر: 4040149
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۲
دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر خبر داد

تقویت محتوایی و رسانه‌ای پویش ملی جلسات خانگی قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی با اشاره به راه‌اندازی پویش ملی جلسات خانگی قرآن با شعار «ستاره‌های زمین» در ماه مبارک رمضان، گفت: در این دوره بُعد رسانه‌ای پویش به‌صورت قوی‌تر دیده شده و محتوای فاخر تولید شده است که در فاصله زمانی باقیمانده تا آغاز ماه رمضان اکران می‌شود.

سیدمصطفی حسینی، دبیر جامعه قرآنی عصر

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، نخستین گردهمایی مسئولان و مربیان جلسات خانگی قرآن در چهارمحال‌وبختیاری، به‌ همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و جامعه قرآنی عصر استان و با حضور دبیر جامعه قرآنی عصر کشور و نیز دبیر پویش جلسات خانگی قرآن، مسئولان جبهه فرهنگی و جامعه عصر استان، مدیران قرآنی و فعالان جلسات خانگی قرآن کریم روز گذشته، ۱۲ اسفندماه در سالن بلاغ تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر در این گردهمایی با اشاره به پایان ماه رجب و ورود به ماه شعبان و سپس ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در چنین ایام پربرکتی اهالی قرآن برای ورود به ماه بهار بندگی و احیا و ترویج حداکثری برنامه‌ها و فرهنگ قرآنی آماده می‌شوند.

وی با ذکر اینکه یکی از کارهای مغفول حوزه قرآنی که در سال‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته احیای جلسات خانگی قرآن است، افزود: در دو سال گذشته پویش مردمی جلسات خانگی قرآن شکل گرفت و در حال حاضر نیز خادمان ساحت مقدس قرآن تمهیدات خوبی برای این موضوع و ماه مبارک رمضان تدارک دیده‌اند که قرارگاه‌ها و مقرهای مربوط در استان‌ها شکل گرفته و تبلیغات گسترده‌ای نیز به‌صورت محیطی و رسانه‌ای تحت عنوان پویش ملی جلسات خانگی قرآن و با شعار «ستاره‌های زمین» برگرفته از روایت زیبای نبوی در حال انجام است.

حسینی بیان کرد: در این دوره بُعد رسانه‌ای پویش به‌صورت قوی‌تر دیده شده و محتوای بسیار خوبی تولید شده است که در فاصله زمانی باقیمانده تا آغاز ماه مبارک رمضان اکران خواهد شد، تبلیغات محیطی طی هماهنگی با سازمان زیباسازی شهر تهران و سایر مجموعه‌ها تدارک دیده شده و همچنین کمپین رسانه‌ای پویش جلسات خانگی قرآن با همکاری صدا و سیما راه‌اندازی و تولیدات فاخر این حوزه اکران خواهد شد؛ همچنین محتوای مربوط به ماه رمضان در دست تهیه است که اطلاعات و اخبار دقیق‌تر پویش مرتباً در سامانه جلسات خانگی قرآن بارگذاری می‌شود.

خانه و مسجد؛ دو موطن اصلی قرآن

دبیر جامعه قرآنی عصر در تشریح اهمیت جلسات خانگی قرآن، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار جامعه قرآنی کشور در سال ۹۸ به این نکته اشاره‌ای با این مضمون داشتند که نسبت فعالیت‌های قرآنی قبل از انقلاب در مقایسه با بعد از انقلاب نه‌تنها یک به صد نیست بلکه یک به هزار هم نیست که برگزاری محافل خانگی قرآن، فعالیت مؤسسات و مراکز قرآنی، دانشگاه‌ها و مدارس قرآنی، نمایشگاه‌ها، مسابقات سراسری و بین‌المللی، تولید محتوای قرآنی، جلسات تفسیر و تدبر و ترجمه و غیره در این سال‌ها به‌وفور شکل گرفته است.

حسینی ادامه داد: با اینحال ایشان تأکید داشتند که از دو موضوعِ منازل و مساجد در حوزه قرآنی غفلت شده است حال آنکه شبکه‌ها و دورهمی‌های خانگی با محوریت قرآن و اهل‌بیت(ع) و نیز مساجد از پایه‌های اصلی پیروزی انقلاب اسلامی بودند. منازل و مساجد دو موطن اصلی قرآن کریم هستند همچنان که اهل‌بیت(ع) نیز بر این موضوع تأکید داشته‌اند که در حدیثی نبوی داریم: «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ فَإِنَّ الْبَیْتَ إِذَا کَثُرَ فِیهِ تِلَاوَةُ الْقُرْآنِ أَضَاءَ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِی‏ءُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الدُّنْیَا؛‌ با تلاوت قرآن، خانه‏‌هایتان را روشن کنید، زیرا هرگاه در خانه تلاوتِ قرآن بسیار شود، آن خانه براى اهل آسمان می‌درخشد همانگونه که ستارگان آسمان براى اهل زمین می‌درخشند». پیامبر(ص) در حدیث دیگری فرمودند: «إِنَّما نُصِبَتِ المَساجِدَ لِلقِرآن، مسجدها را برای قرآن خواندن ساخته‌اند.»

وی با اشاره به اینکه شاخه قرآنی جبهه فرهنگی به‌صورت کار ویژه و با راه‌اندازی پویش مردمی، احیا و تقویت و ساماندهی جلسات خانگی قرآن را در دستور کار قرار داده است، بیان کرد: برخی اساتید و مربیان قرآنی همه افراد جامعه بجز اهل بیت خودشان را از برکات کارهای قرآنی بهره‌مند می‌کنند، لذا با اساتید و مربیان و فعالان قرآنی که در مؤسسات و مراکز و کانون‌های مساجد و غیره مشغول خدمت به قرآن کریم هستند هم‌پیمان شدیم که عزم خود را بر احیا و تقویت جلسات خانگی قرآن جزم کرده و این حرکت عظیم را ترویج کنیم.

حسینی با تأکید بر استمرار و برکت و دوام کارهای مردمی، بیان کرد: جریان عزاداری امام حسین(ع)، پیاده‌روی اربعین، مواسات و همدلی، دستگیری از آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی و غیره همگی به دست مردم مدیریت و ساماندهی شده که در کنار دولت و حکومت همواره پای کار هستند. در کار نهادی و دستگاهی و متکی بر ابلاغیه‌ و بخشنامه و معطل اعتبارات و حمایت، نتیجه به اندازه کارهای مردمی مطلوب و مؤثر نیست اگرچه دولت و حاکمیت در این راستا وظیفه حمایت دارند.

ضرورت معرفی الگوهای کارهای قرآنی مردم‌نهاد

وی ادامه داد: در بقای حکومتی که بنیاد آن مردم‌نهاد بوده و با پشتیبانی سرمایه مردمی ایجاد شده و موجب و محدث آن مردم بوده‌اند، مردم سهم دارند لذا مشاهده می‌شود که کارهای مربوط به هیئت‌ها و محافل و جلسات و پویش‌های مردمی معطل دولت نمی‌ماند اما یک اداره یا سازمان برای برگزاری یک جشنواره یا مسابقه اگر اعتبارات مربوط تخصیص نیابد نمی‌تواند آن رویداد را برگزار کند.

حسینی با بیان اینکه جامعه قرآنی عصر و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان آمادگی برگزاری اردوهایی جهت آشنایی فعالان جلسات خانگی قرآن با الگوهای موفق کارهای قرآنی مردم‌نهاد در دیگر استان‌ها را دارند، تصریح کرد: یک نمونه از این الگوها در شهر استهبان فارس مربوط به یک روحانی است که با تکیه بر کمک‌های مردمی و بدون دریافت حتی یک صدم اعتبارات خود از دولت، این منطقه را به مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن ایران تبدیل کرده و هر ساله صدها حافظ کل تربیت می‌کند.

دبیر جامعه قرآنی عصر تأکید کرد: حتی در بهترین حالت، کمک‌های دولت به تعداد پرشمار مؤسسات و مراکز و محافل قرآنی نمی‌تواند گرهی از کار آنان را باز کند، اگر هم کمکی صورت بگیرد باید با شرط کمک به ایجاد منبع درآمد و سوق دادن مراکز قرآنی به سمت درآمدهای پایدار باشد؛ کمک‌های دولتی جز دور ساختن مراکز قرآنی از خودکفایی ثمری ندارند.

حسینی گفت: از بدو ظهور اسلام تا کنون هیچ نهاد و سازمانی نتوانسته مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، هیئت‌های مذهبی، حوزه‌های علمیه، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و نهادهای خیریه را از حیث مالی به‌طور کامل بی‌نیاز کند مگر آنکه در کنار ساخت مساجد یا دیگر اماکن منابع درآمدزایی و موقوفات و رقبات نیز ایجاد شده باشند تا فعالیت‌ها در این مراکز خودکفا شوند.

تلاوت قرآن توسط حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی کشورمان و رونمایی از پرچم جلسات خانگی قرآن از دیگر بخش‌های این گردهمایی بود که این پرچم از سوی آستان قدس رضوی در حضور خادمان حرم امام رضا(ع) و دبیر کانون‌های خدمت رضوی در استان به جلسات خانگی قرآن اهدا شد.

همچنین تجلیل و اهدای جوایز به نوجوانان و استعدادهای برتر دوره قبلی طرح شباب‌الرضا(ع) در استان پایان‌بخش این برنامه بود.

انتهای پیام
captcha