اجلاسیه سراسری نماز دانش‌آموزی در شهرکرد برگزار می‌شود
کد خبر: 4031541
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
۲۰ بهمن

اجلاسیه سراسری نماز دانش‌آموزی در شهرکرد برگزار می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری از برگزاری اجلاسیه سراسری نماز دانش‌آموزی در تاریخ ۲۰ بهمن‌ماه و با همکاری نهادهای فرهنگی استان در شهرکرد خبر داد.

فرحناز قائدامینی مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، فرحناز قائدامینی، مدیرکل آموزش و پرورش استان ششم بهمن‌ماه در جمع اعضای ستاد برگزاری اجلاسیه سراسری نماز دانش‌آموزی چهارمحال‌وبختیاری در شهرکرد با اشاره به اهمیت اعتقاد قلبی به جمله عالم محضر خداست و اینکه نمازگزار باید به این باور قلبی نائل شود، اظهار کرد: نماز نقشی بی‌بدیل در انسان‌سازی دارد به‌ویژه نمازگزار علاوه بر باور قلبی خود باید بتواند در راستای ترویج و تبیین نماز نیز تلاش کند.

وی با ذکر اینکه آموزش و پرورش بیش از هر نهاد دیگری متولی آموزش در جامعه است و جمعیت هدف پرشماری را در اختیار دارد، ادامه داد: تفاوت فکری و ذهنی، روحی، خُلقی و رفتاری میان افراد کار آموزش را دشوارتر می‌کند که معلم در کف کلاس باید برای هر یک از دانش‌آموزان شیوه رفتاری و تربیتی ویژه‌ای را اتخاذ کند و این سختی‌های کار جز با حمایت و پشتیبانی نهادهای گوناگون از آموزش و پرورش هموار نمی‌شود. می‌طلبد که دستگاه‌ها هم از حیث ترویج و هم حمایت در کنار آموزش و پرورش قرار گیرند تا تعلیم و تربیت صحیح شکل گیرد.

قائدامینی با اشاره به تأکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر مبحث نماز، تصریح کرد: اگرچه دستگاه‌های دیگری هم وجود دارند که تکالیف بیشتری در حوزه نماز بر عهده دارند اما نهاد آموزش و پرورش باید پیونددهنده خانه، مسجد و مدرسه باشد که برای تحقق این مهم برنامه‌ها و تکالیفی برای این نهاد تعریف شده است. تا زمانی که تمامی نهادها در همه برهه‌ها به‌صورت دلی و عملی و نه فقط در حد لفظ و سخن در کنار آموزش و پرورش نباشند، نمی‌توان به اهداف مدنظر دست یافت.

وی شرکت دانش‌آموزان در نماز جمعه را یکی از این برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: بر این اساس، هر هفته تعدادی از مدارس به‌صورت تقسیم‌بندی شده و بر اساس نوبت اعلام شده می‌توانند دانش‌آموزان خود را به نمازهای جمعه سوق دهند که البته در این امر هیچ اجباری وجود ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بیان کرد: نماز متعلق به این یا آن نهاد و قشر نیست بلکه متعلق به همه و یک کارخانه انسان‌سازی است که حیات طیبه را برای فرد تضمین می‌کند لذا تلاش ما باید این باشد که در برنامه‌های حوزه نماز دچار ظواهر و روزمرگی نشویم و اجرای برنامه در حد انجام تکلیف نباشد بلکه وظیفه ما بیش از انجام تکلیف است.

برپایی جشن تکلیف پسران با جدیت پیگیری می‌شود

قائدامینی کسب رتبه نخست کشور در حوزه اقامه نماز در سال ۹۸ توسط آموزش و پرورش استان و دریافت انگشتر مقام معظم رهبری را یکی از افتخارات استان دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم بار دیگر این افتخار را کسب کنیم؛ در ایام دهه فجر و همزمان با برپایی اجلاسیه نماز مدارس در ۲۰ بهمن‌ماه، برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن تکلیف دانش‌آموزان دختر و پسر در دستور کار قرار گرفته است. ذکر این نکته ضروری است که در برگزاری جشن‌ تکلیف مدارس دخترانه عملکرد خوبی وجود دارد اما در برگزاری جشن تکلیف پسران ضعف‌هایی وجود دارد که امسال مدارس باید پیگیر این موضوع باشند و راهکارهای لازم را اتخاذ کنند.

وی در خصوص تولید محتوا در حوزه قرآن، عترت و نماز، تصریح کرد: در ایام کرونایی اقدامات ارزشمندی در راستای تولید محتوا انجام شد که خروجی آن کسب چندین رتبه برگزیده کشوری در تولید محتوا بود. طرح‌هایی مانند نماز در خاانه، هر خانه یک مسجد و غیره در بستر شاد اجرا و با استقبال خوب دانش‌آموزان استان مواجه شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر اینکه برای برگزاری مطلوب اجلاسیه نماز مدارس تشکیل کمیته‌های مختلف با سرپرستی نهادهای عضو ستاد برگزاری اجلاسیه ضروری است، افزود: در ادامه کار می‌توان جلسات کمیته‌ها را برای هماهنگی‌های بیشتر تشکیل داد؛ همچنین می‌طلبد در کنار سخنرانان از فعالان نماز در این اجلاسیه دعوت شود تا از تجربیات و نکات کاربردی در برپایی موفق نماز و اقامه این فریضه دینی سخن بگویند.

قائدامینی برنامه‌های آموزش و پرورش را بلندمدت و خروجی‌محور خواند و بیان کرد: بر این اساس، انتظار می‌رود که اجلاسیه نماز نیز که با نام مقدس نماز برگزار می‌شود با هدف یا اهدافی مشخص پیگیری شود و بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد. لذا این برنامه به یک اجلاس صرف ختم نشود و مخاطبان برنانمه‌های آموزش و پرورش علاوه بر دانش‌آموزان، اولیای خانه و مدرسه هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی تأکید کرد: در این دست برنامه‌ها نباید تمرکز کار بر معلمان پرورشی و قرآن و معارف باشد بلکه تمامی معلمان باید در برنامه نماز دیده شوند و حضور دبیر فیزیک و ریاضی در نماز جناعت در کنار دانش‌آموزان تأثیرگذار خواهد بود.

در ابتدای این جلسه، هر یک از اعضای ستاد برگزاری اجلاسیه سراسری نماز دانش‌آموزی به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهاداتی در راستای برگزاری باشکوه این اجلاسیه پرداختند و مباحثی از قبیل بیان آسیب‌های دوری از نماز توسط سخنرانان، دعوت از کارشناسان مرکز تخصصی نماز قم، برانگیختن حس کنجکاوی دانش‌آموزان با عمق بخشی به محتوای اجلاسیه نماز و توجه بیش از پیش به برگزاری جشن تکلیف در مدارس مطرح شد.

انتهای پیام
captcha