ایجاد اشتغال پایدار در چهارمحال‌وبختیاری با تکمیل پروژه‌ها
کد خبر: 4030836
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۶

ایجاد اشتغال پایدار در چهارمحال‌وبختیاری با تکمیل پروژه‌ها

استاندار چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰۰ پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد، گفت: تکمیل و بهره‌برداری بخشی از این پروژه‌ها می‌تواند موجب ایجاد اشتغال پایدار در استان شود.

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری به نقل از روابط عمومی استانداری، غلامعلی حیدری، استاندار، سوم بهمن‌ماه در شورای معاونان وزارت کشور که به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور استانداران سراسر کشور برگزار شد، اظهار کرد: آمار محرومیت در برخی از استان‌های کشور به‌ویژه استان‌های غربی بالاتر از میانگین کشوری است، عموما‌ً مشکلات موجود در استان‌های محروم زاگرس‌نشین مشترک است و برای رفع محرومیت نیازمند اقدامات اساسی هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان، افزود: این استان دارای طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری فراوان است، همچنین همجواری با کلان‌‌شهرهایی مانند خوزستان و اصفهان از دیگر مزیت‌های این استان به‌شمار می‌رود که می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه و خروج از محرومیت استفاده کرد.

حیدری در ادامه با تأکید بر اینکه نرخ بالای بیکاری از مهم‌ترین معضلات چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، گفت: این استان از نظر نرخ بیکاری در کشور در صدر جدول قرار دارد، این مسئله خود عامل مهمی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی در این استان شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: یکی از دلایل مهاجرت از روستاها و شهرها در استان بحث بیکاری است، این افراد برای یافتن شغل به استان‌های مجاور مهاجرت می‌کنند و حاشیه‌نشینی در این استان‌ها از جمله معضلات ناشی از این مسئله است، البته برای حل این مشکل راهکارهای متعددی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰۰ پروژه نیمه‌تمام در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، تصریح کرد: تکمیل و بهره‌برداری از بخشی از این پروژه‌ها می‌تواند موجب ایجاد اشتغال پایدار در استان شود، همچنین برخی از این پروژه‌ها پیشران توسعه در استان محسوب می‌شوند و در صورت تکمیل موجب توسعه و پیشرفت استان خواهند شد.

حیدری دامداری و دامپروری را از مزیت‌های چهارمحال و بختیاری برشمرد و اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال پایدار نیازمند پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان جویای کار در استان هستیم، باید اختیارات استانداران در تامین منابع تسهیلات افزایش پیدا کند، متأسفانه هنوز تسهیلات تبصره ۱۸ توسط برخی وزراتخانه‌ها تعیین تکلیف و به استان‌ها ابلاغ نشده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب زیرساخت‌های ارتباطی در حوزه راه‌آهن، راه ارتباطی و فرودگاه در استان، تأکید کرد: این استان برای خروج از بن‌بست نیازمند توسعه محورهای ارتباطی است، متأسفانه به‌علت عدم توسعه مناسب راه‌ها، آمار تصادفات جاده‌ای در این استان بالا بوده و حتی در برخی موارد مجبور هستیم، برای تردد اتوبوس در برخی محورها محدودیت ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: تکمیل پروژه راه‌آهن مبارکه - سفیددشت به شهرکرد یکی از اولویت‌ها در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، این پروژه در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد است و در صورت تکمیل می‌تواند این استان را از بن‌بست خارج و ارتباط سایر استان‌ها با بنادر را تسهیل کند.

حیدری عنوان کرد: پروازهای فرودگاه شهرکرد محدود است، برای توسعه گردشگری و همچنین توسعه ارتباطی نیازمند افزایش تعداد پروازهای داخلی و پروازهای خارجی به‌ویژه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستیم.

عدالت در توزیع آب رعایت نمی‌شود

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکل کم‌آبی در این استان، توضیح داد: این استان سرچشمه سه رود بزرگ است، اما با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند، ۲۰۰ روستا و پنج شهرک صنعتی در استان با تانکر آبرسانی می‌شود و دلیل اصلی آن رعایت نشدن عدالت در توزیع آب است.

وی به مشکلات مناطق زلزله‌زده در شهرستان کوهرنگ اشاره و تصریح کرد: در برآورد اولیه خسارات بی‌دقتی صورت گرفته است، تعداد منازل تخریبی و نیازمند تعمیر به‌صورت دقیق اعلام نشده است، طبق بررسی‌های صورت گرفته تعداد منازل آسیب‌دیده بیشتر است و برای پرداخت تسهیلات بازسازی نیازمند متمم اصلاحی هستیم، سردی هوا موجب بروز مشکلات برای زلزله‌زدگان شده است.

حیدری فرسودگی تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری را از دیگر مشکلات چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و یادآور شد: در بارش‌های اخیر این مسئله به وضوح قابل مشاهده بود، برای ارائه خدمت به شهروندان نیازمند تقویت و نوسازی ناوگان راهداری هستیم.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: فرسودگی لوله انتقال نفت مارون در منطقه سرخون از توابع شهرستان اردل هر ساله مشکلات و حوادث بسیاری از جمله ترکیدگی لوله، آتش‌سوزی، آلودگی محیط‌زیست، آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی را در پی دارد، اقدامات وزارت نفت کوتاه‌مدت و مسکن‌گونه است، باید تدبیری برای حل این مشکل اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از بودجه سال ۱۴۰۰ باوجود گذشت ۱۰ ماه از سال هم‌چنان توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده نشده است، عنوان کرد: همچنین ایراداتی به بودجه ۱۴۰۱ وارد است، در بودجه چهارمحال و بختیاری افزایش درآمد مالیاتی ۱۷۵ درصد پیش‌بینی شده است که باتوجه به زیرساخت‌های موجود در استان امکان تحقق آن وجود ندارد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌های بنیادهای خیری و مردمی برای محرومیت‌زدایی در استان‌های محروم به‌کار گرفته شود، گفت: در برخی مناطق محروم استان نیازمند اقدامات اورژانسی هستیم، می‌توان با استفاده از ظرفیت تهاتر نفت، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های پیشران در استان را تامین کرد، قرارگاه امام حسن(ع) می‌تواند در راستای محرومیت‌زدایی وارد عمل شود.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های تامین‌کننده آب برای صنایع بزرگ در استان‌های پایین‌دست است، بنابراین باید بخشی از درآمدهای این صنایع برای محرومیت‌زدایی در استان هزینه شود.

حیدری در پایان تأکید کرد: امروزه بحث مدیریت فضای مجازی یکی از مطالبات اصلی به‌شمار می‌رود و باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

انتهای پیام
captcha