روایت خیرانی که امید را در دلها زنده می‌کنند/ اینجا مردم دعاگویتان هستند
کد خبر: 4024393
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۹

روایت خیرانی که امید را در دلها زنده می‌کنند/ اینجا مردم دعاگویتان هستند

سیف‌الله فیاضی، یکی از خیران بروجن است که ریاست چند نهاد خیریه را بر عهده دارد و با کمک خیران بلندهمت بروجنی بخش‌های مهم و حیاتی را در حمایت از نیازمندان با جذب کمک‌های خداپسندانه پوشش می‌دهد.

موقوفات خیران چهارمحال و بختیاریخیران و نیکوکاران انسان‌های خیراندیشی هستند که بر مبنای اعتقادات و باورهای برگرفته از آموزه‌های نورانی قرآن و روایات و نیز اصول و اخلاق بشردوستانه نسبت به درد و رنج و آلام همنوعان خود احساس مسئولیت و وظیفه می‌کنند. آنها دغدغه‌مندانه در زمینه رفع مشکلات در ابعاد مختلف آموزشی، درمانی، اقتصادی و معیشتی می‌کوشند و آرامش و رضایت را نخست برای خود و سپس برای دیگران به ارمغان می‌آورند. جامعه‌ای که اهالی آن با فرهنگ امور خیریه و حسنه مأنوس باشند، از بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی در امان خواهد ماند.

سیف‌الله فیاضی، یکی از خیران بروجن است که ریاست چند نهاد خیریه را بر عهده داشته و با کمک چندین خیر بلندهمت بروجنی بخش‌های مهم و حیاتی کمک به نیازمندان از زوج‌های جوان گرفته تا ایتام، محصلان و دانشجویان و بیماران مبتلا به سرطان و صعب‌العلاج را با جذب کمک‌های خداپسندانه پوشش می‌دهد. در ادامه گفت‌وگوی ایکنا را با این خیر باسابقه می‌خوانیم:

فیاضی، رئیس انجمن خیریه ایتام امام زمان(عج) بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به آغاز به کار این انجمن در سال ۱۳۸۱ و با نیت کمک به ایتام و کودکان نیازمند شهرستان بروجن، اظهار کرد: این انجمن با کمک خیران و جمعی از معتمدان شهر تشکیل شد و ایتام نیازمندی را تحت پوشش و حمایت دارد که از کمک هیچ نهاد حمایتی دولتی یا غیردولتی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: بر این اساس، مددکاران انجمن ایتام امام زمان(عج) همواره کار شناسایی این قبیل ایتام را در دستور کار قرار دارند و نیازمندان واقعی را شناسایی می‌کنند و خانواده‌های شناسایی شده از سال ۸۱ تا کنون به‌صورت ماهانه و بدون هیچ وقفه‌ای، سبدهای معیشتی شامل برنج، روغن و گوشت دریافت می‌کنند، ضمن اینکه یک مبلغ مستمری ماهانه به حساب آنان واریز می‌شود.

مسکن خیرساز

کاهش آلام ایتام نیازمند

فیاضی پرداخت کمک‌هزینه ازدواج، درمان و تحصیل به خانواده‌های تحت پوشش را یادآور شد و گفت: پرداخت بیش از ۸۰ درصد هزینه‌های درمان این خانواده‌ها برعهده انجمن ایتام امام زمان(عج) است؛ سرکشی تک‌تک خانواده‌ها و پیگیری وضعیت تحصیل ایتام با هماهنگی مدارس از دیگر خدمات خیریه است که توسط مددکاران به‌صورت منظم و مستمر انجام می‌شود. دانشجویان و دانش‌آموزان بسیاری در این فرآیند حمایتی پرورش یافته‌اند که این روند همچنان ادامه دارد.

رئیس انجمن خیریه ایتام امام زمان(عج) در خصوص منابع تأمین حمایت‌های خیری، تصریح کرد: در کنار فروش تاج گل که در دفتر انجمن خیریه انجام می‌شود، از کمک‌های خیران بلندهمت و نیک‌اندیش بروجن نیز برخوردار هستیم؛ همچنین با هدف ایجاد یک منبع درآمدی پایدار، در سال ۸۵ و با کمک مصطفی طباطبایی، مدیر شرکت ظریف‌مصور و از مؤسسان این خیریه، اقدام به راه‌اندازی یک مجتمع خدماتی و رفاهی به‌نام ایتام کردیم که شامل پمپ‌بنزین، جایگاه‌ سی‌ان‌جی و ۱۳ هزار فضای سبز است که عموم مردم به‌نفع ایتام از این امکانات استفاده می‌کنند.

فیاضی ادامه داد: در کنار این امکانات، یک تالار پذیرایی مجلل با کمک این خیر احداث شد که مجالس و محافل مردم در این مکان برگزار و عواید حاصل از آن صرف امور ایتام و کارهای خیریه می‌شود؛ بر این اساس، ۱۴۰ یتیم از خردسالی تا دانشجویی تحت حمایت انجمن خیریه ایتام قرار دارند.

وی یکی از ابتکارات انجمن خیریه ایتام امام زمان(عج) را برپایی محافل جشن تولد برای ایتام و بدون اطلاع قبلی به آنان برشمرد و توضیح داد: بر این اساس، مددکار انجمن هدیه و کیک تولد را تهیه می‌کند و با دعوت از فرد مورد نظر و خانواده‌اش به دفتر خیریه، جشن تولد او را برگزار می‌کند که کار پسندیده و نیکویی در راستای شاد ساختن ایتام است.

فیاضی اعزام ایتام و مادران آنان به سفر ۱۳ روزه عتبات عالیات با همت و حمایت حاج مصطفی طباطبایی را یکی دیگر از اقدامات انجمن خیریه ایتام دانست و بیان کرد: اعزام به مشهد مقدس با کمک این خیر نیک‌اندیش یکی دیگر از اقدامات بوده است که این دست کارهای فرهنگی و مذهبی تأثیرگذار برای آنان انجام می‌شود.

رئیس انجمن خیریه ایتام امام زمان(عج) بروجن گفت: یکی دیگر از اقداماتی که با کمک خیران پیش می‌رود، کمک به تامین کمک‌هزینه اجاره‌بهای زوج‌های جوان است، در این راستا آقای طباطبایی کار احداث ۲۴ واحد مسکونی با واحدهای بسیار زیبا و شکیل را از سال ۹۸ و ویژه زوج‌های یتیم آغاز کرده است که تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند و در دوره‌های دو ساله در اختیار زوج‌های یتیم نیازمند قرار می‌گیرد. این خیر تا کنون ۱۴ میلیارد تومان برای احداث این واحدهای مسکونی که با مصالح درجا یک ساخته شده‌اند، هزینه کرده است که هر واحد بیش از ۹۸ متر زیربنا دارد و تمامی امکانات در آن‌ها تعبیه شده است.

وی در خصوص دیگر کمک‌های خیریه و قدم‌های بزرگ آقای طباطبایی در بروجن، بیان کرد: کمک به حوزه‌ علمیه، ساخت خانه‌های بهداشت، ساخت مرکز بهداشتی درمانی شهرک فاطمیه بروجن، کمک به مدارس و کمک به دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجن از جمله حمایت‌های این خیر نیک‌اندیش است که سال‌هاست در این زمینه فعالیت دارد و این لطف الهی خداوند در خدمت به خلق‌الله همچنان ادامه دارد. با حمایت‌های این خیر و دیگر شهروندان بلندهمت بروجن چندین مرکز خیریه راه‌اندازی شده است.

مسکن خیرساز

دستگیری از نیازمندان فاقد مسکن

رئیس انجمن خیرین مسکن‌ساز بروجن با ذکر اینکه این انجمن با هدف تأمین مسکن نیازمندان و با کمک و حمایت خیرین موجودیت یافت، گفت: این انجمن در سال ۱۳۹۴ توسط خیر نیک‌اندیش بهرام عزیزی بروجنی راه‌اندازی شد، این خیر ۳۰ واحد مسکونی برای زوج‌های جوان نیازمند احداث کرد و با پیگیری همه مسئولان شهر، این ۳۰ واحد در طی ۲۲ ماه احداث و افتتاح شد و به‌صورت دوره‌های دوساله در اختیار زوج‌ها قرار گرفت که در حال حاضر سری سوم زوج‌های جوان نیازمند در این منازل ساکن هستند.

فیاضی در خصوص فرآیند واگذاری تصریح کرد: در زمان سکونت زوج‌های جوان نیازمند در این واحدهای مسکونی، اجاره‌بها از آنان اخذ و در پایان مدت دوساله کل مبلغ دریافت شده در قالب اجاره‌بها به زوج‌ها استرداد می‌شو‌د که به‌عنوان اندوخته و سرمایه آنان تلقی می‌شود و کمک خوبی برای آنان محسوب می‌شود که به الگوی خوبی در سطح کشور تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از پروژه‌های خیری انجمن خیرین مسکن‌ساز با همت خیر بزرگوار علی‌محمد رجالی، مؤسس و رئیس هیئت مدیره شرکت ظریف‌مصور اتفاق افتاد که هزینه احداث ۱۱۰ واحد مسکونی ویژه کارگران نیازمند فاقد مسکن را متقبل شد و این پروژه در اسفندماه ۱۳۹۹ کلنگ‌زنی شد و استانداری، مسکن و شهرسازی، شورای اسلامی و دیگر دستگاه‌ها کمک و همراهی خوبی داشتند. این مجتمع مسکونی ۱۱۰ واحدی پیشرفت خوبی داشته و خیر نیک‌اندیش ۸۰ میلیارد تومان هزینه احداث را پرداخت می‌کند. این واحدها از از ۱۱۰ تا ۱۳۸ متر زیربنا دارند و در دو بلوک ۵۵ واحدی احداث می‌شوند که عمده مصالح ساختمانی پیش‌خرید شده و روند احداث به‌خوبی پیش می‌رود.

فیاضی ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای دو یا سه معلول را دیگر پروژه در دست اقدام برشمرد و توضیح داد: زمین مورد نظر برای احداث این پروژه خیری آماده و پیش‌بینی شده است و روند ساخت و ساز در حال طی شدن است.

رئیس انجمن خیرین مسکن‌ساز بروجن تأکید کرد: در کنار عنایت خداوند به خیران که نیت کار خیر و عمل خداپسندانه را در دل آنان قرار می‌دهد، باید یادآور شد که نقش حمایتی و تسهیل‌گری در ایجاد بستر و زیرساخت مناسب از سوی مسئولان برای اجرای پروژه‌های خیری و نیز سرعت‌بخشی به اعطای مجوزهای پروژه‌های خیری در جذب و تشویق خیران بسیار مهم و تعیین‌کننده است. اگر قدرشناسی و حمایت مسئولان و نیز بهره‌گیری از پروژه‌های خیری در راستای نیت خیر در فضای اعتماد و اطمینان، ضمیمه کار خیری شود، قطعاً تأثیرگذارتر خواهد بود و دیگر خیران نیز تشویق و وارد میدان می‌شوند.

پروژه های خیری بروجن

چتر حمایتی بر سر بیماران صعب‌العلاج

فیاضی با اشاره به فعالیت انجمن خیریه امدادگران عاشورا، تصریح کرد: این انجمن برای حمایت از بیماران مبتلا به سرطان و صعب‌العلاج از چند سال قبل مشغول فعالیت است و در حال حاضر ۳۴۰ بیمار را تحت پوشش و حمایت دارد که تأمین هزینه‌های درمان و دارو از سوی خیران انجام می‌شود.

وی با اشاره به کار ارزشمند و خداپسندانه خیر نیک‌اندیش علیرضا ولیان بروجنی، گفت: این خیر بزرگوار منزل مسکونی خود با زیربنای ۴۰۰ متر را در بهترین بافت شهر بروجن در اختیار خیریه امدادگران عاشورا قرار داد که با کمک دیگر خیران، مجتمع دارالشفای خیریه امدادگران عاشورا در ۶ طبقه در این زمین احداث شده است. عملیات ساخت و ساز به اتمام رسیده و آماده خرید و نصب تجهیزات هستیم که با کمک خیران نیک‌اندیش، حاج اسماعیل زمانیان بروجنی، حاج آقا درخشان و دیگر انسان‌های بلندهمت و دولت، دستگاه‌های شیمی‌درمانی‌، ماموگرافی، آزمایشگاه و غیره برای این مکان خریداری و تأمین خواهد شد.

مسکن خیرساز

کمک به تحقق سنت حسنه ازدواج

فیاضی گفت: انجمن خیریه فاطمیه(س) نیز در راستای کمک به ازدواج جوانان نیازمند مشغول فعالیت است که کمک‌های خیری یک نیک‌اندیش اصفهانی در این زمینه یاری‌گر ماست و سالانه حدود ۹۰ تخته فرش در اختیار خیریه قرار می‌دهد که این کمک‌ها در کنار حمایت‌های دیگر خیران، صرف تامین کالاهای اساسی برای زوج‌ها می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه نیت یک فرد به سمت کمک‌های خیری قابل ملاحظه و گسترده سوق می‌یابد؟ گفت: با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی حاکم بر بسیاری از خانواده‌ها و نیز ناتوانی دولت در حمایت همه‌جانبه از اقشار آسیب‌پذیر، به نظرم می‌رسد خداوند این عزم و اراده و نیت را در دل فرد خیر قرار می‌دهد تا از ثروت و اندوخته خود چشم‌پوشی کرده و آن‌را در اختیار ایتام و نیازمندان قرار دهد. با ارزش‌ترین جلوه ایثار و فداکاری این است که انسان درآمدی را به‌سختی بسیار کسب و آن‌ را برای رفاه و نشاندن لبخند رضایت بر لب دیگران هزینه کند و این توفیق معنوی شامل حال هر انسانی نمی‌شود.

فیاضی در پایان یادآور شد: خیران بلندهمت فراوانی داریم که علاقه‌مند به حمایت از مباحث فرهنگی و قرآنی باشند، خیریه‌ها و مسئولان و دستگاه‌های متولی فرهنگی و قرآنی باید بتوانند این افراد را شناسایی و جذب و تشویق کنند تا جذب حمایت در این ساحت‌ها صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha