عقلانیت و تقوا؛ امیران رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس
کد خبر: 3999775
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
امام‌جمعه شهرکرد بیان کرد:

عقلانیت و تقوا؛ امیران رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

امام‌جمعه شهرکرد با یادآوری اینکه در دوران دفاع مقدس تقوا و عقلانیت امیران رزمندگان اسلام بودند، گفت: در آن دوران، همه مردم به‌صورت یکپارچه عقل و تقوا را در درون خود حاکم و پیشه راه ساختند و هواهای نفسانی را اسیر کردند که حاصل آن ظهور شهید سلیمانی‌ها و فهمیده‌ها و خیل شهدای دفاع مقدس بود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه شهرکرد، دوم مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با اشاره به اینکه تقوا قوت‌بخش عقل است، اظهار کرد: اگر بخواهیم عقل در وجود ما امارت کند و هدایتگر باشد، باید به مدد تقوا که نیرویی قوت‌بخش است عقل را تقویت کنیم، کسی که گناه را ترک کرد عقل او قوت خواهد یافت حال آنکه گناه عقل را اسیر و ناتوان در هدایت‌گری خواهد کرد، لذا از طریق مخالفت با هوای نفسانی باید عقل را تقویت کنیم تا راهنمای ما در رسیدن به سعادت باشد.

وی با یادآوری اینکه در دوران دفاع مقدس تقوا و عقلانیت امیر رزمندگان اسلام بودند، افزود: در آن دوران، همه مردم به‌صورت یکپارچه عقل و تقوا را در درون خود حاکم و پیشه راه ساختند و هواهای نفسانی را اسیر کردند که حاصل آن ظهور شهید سلیمانی‌ها و فهمیده‌ها و خیل شهدای دفاع مقدس بود، آنان صدام و تمام حکومت‌هایی را که علیه انقلاب اسلامی متحد شده بودند، زمین‌گیر کردند. آنان با ایمان قوی از امام راحل(ره) تبعیت و دشمن را مایوس کردند، شجاعت پیشه کردند و ذره‌ای ترس از عربده‌کشی آمریکا و ایادی آن به خود راه ندادند.

نکونام خطاب به دست‌اندرکاران حلقه‌های صالحین بسیج، بیان کرد: در این حلقه‌ها باید انسان‌هایی تربیت شوند که ایمان، عشق به خدا، خداباوری و معادباوری در وجودشان تبلور داشته باشد تا تابع اسلام و قرآن و ولی‌فقیه و ظلم‌ستیز و استکبار برانداز بار بیایند و رنگ خدایی بگیرند؛ چنین نیروهایی شرک و طاغوت و ظلم بر حقوق دیگران را بر نمی‌تابند و دلبسته داشته‌های دنیا نمی‌شوند.

امام‌جمعه شهرکرد با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی، گفت: اربعین در دوران دفاع مقدس زنده بود زیرا شعار رزمندگان شهادت و عشق به امام حسین(ع) و کربلا بود، همچنان که امروز نیز همین شعارها زنده است اگرچه در دو سال اخیر غم بزرگی بر دل ایرانیان نشسته که نمی‌توانند در همایش پیاده‌روی اربعین شرکت کنند و منتظرند هر چه زودتر این بلیه برطرف شود و شور و هیجان اربعین را دوباره تجربه کنند.

نکونام ادامه داد: امروز اگرچه شیفتگان حسینی نمی‌توانند در عراق حضور داشته باشند اما با برپایی موکب‌ها در گوشه و کنار یاد موکب‌های اربعین، این رسم معنوی را زنده نگه می‌دارند که توصیه می‌شود این موکب‌ها با شکوه هر چه تمام‌تر و در جهت خدمت به عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در جای‌جای شهرها و روستاها برپا شوند و کاروان‌های نمادین اربعین با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی راه‌اندازی شوند.

وی به ضرورت برپایی گردهمایی‌ها و اجتماعات در ایام اربعین حسینی اشاره و بیان کرد: همچنان که اربعین در دل‌ها زنده است باید در بستر جامعه و در کوچه و خیابان نیز پرجلا باشد، در دهه آخر صفر برنامه‌های باشکوهی ترتیب داده شود و به یاد اربعین معارف مکتب حسینی را بیاموزیم، اشک معرفت بریزیم و بر سر سفره حضرت اباعبدالله(ع) بنشینیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان با یادآوری بازگشایی مدارس، توضیح داد: امسال نیز در این ایام محدودیت‌هایی برای بازگشایی مدارس و حضور کامل دانش‌آموزان وجود دارد اما این محدودیت‌ها از اهمیت علم نکاسته است. لذا، باید به تمامی علاقه‌مندان علم و دانش و نوآموزان و پیش‌دبستانی‌ها آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت. به تعبیر پیامبر اسلام(ص)، علم در تمامی عرصه‌ها پیش‌قراول است و جامعه‌ای که علم در آن کمرنگ باشد پیشرفتی به خود نخواهد دید.

نکونام با تأکید بر اینکه دولت تعیین تکلیف مدیریت استان را تسریع کند، گفت: انتظار می‌رود که تکلیف دولتمردان استانی هر چه زودتر مشخص شود، البته مدیران فعلی عنایت دارند که روند کارها کند نشود و تا آخرین روز مأموریت پیگیر کارها باشند. این درخواست نباید سبب شتاب‌زدگی در انتخاب شود و امید است مدیری جامع‌الاطراف و انقلابی و جهادی و فارغ از نگاه‌های انتخاب شود که همگان را با نگاه واحد ببیند و خدمتگزار عموم مردم باشد. تمامی فعالان استان نیز توجه دارند که هر مدیری را که توسط دولت انتخاب می‌شود، کاملا حمایت کنند.

امام‌جمعه شهرکرد با انتقاد از خروج نام چهارمحال‌وبختیاری از فهرست استان‌های محروم، تصریح کرد: علی‌القاعده تمام مردم استان این پرسش را دارند که این تصمیم بر چه اساس و با چه شاخص‌هایی اتخاذ شده است؟ اگرچه برای ما خوشایند نیست که استان نام محروم به خود بگیرد اما واقعیت‌ها را نمی‌توان با تعابیر تغییر داد.

نکونام ادامه داد: اگرچه خدمات قابل توجهی در استان انجام شده است، اما هنوز فاصله زیادی با استان‌های برخوردار و نیمه‌برخوردار وجود دارد؛ در بخش راه‌های درون استانی و برون‌استانی، اشتغال، نرخ بالای بیکاری، اقتصاد و معیشت، وضع فلاکت‌بار برخی مناطق روستایی، در بخش آب، صنعت و کشاورزی باوجود ظرفیت‌های خوب مشکلات و معضلات فراوانی وجود دارد.

وی گفت: این مطالبه جدی وجود دارد که خارج کردن استان از فهرست استان‌های محروم زمانی باید اتفاق بیفتد که امکانات در جای‌جای استان به‌صورت عادلانه موجود باشد.

انتهای پیام
captcha