اردوهای قرآنی پیش از مسابقات؛ راهکار بهبود عملکرد متسابقان
کد خبر: 3984378
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴

اردوهای قرآنی پیش از مسابقات؛ راهکار بهبود عملکرد متسابقان

داور بین‌المللی قرآن کریم در خصوص راهکارهای بهبود عملکرد متسابقان در مسابقات سراسری قرآن، گفت: برگزاری اردوهای قرآنی پیش از مسابقات برای شرکت‌کنندگان و آشنایی آنان با فضای مسابقه و ایجاد آمادگی برای حضور در صحنه‌های بزرگ در بهبود عملکرد تأثیرگذار خواهد بود.

محمدرضا حاجی‌اسماعیلی، استاد گروه قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان و داور بین‌المللی قرآن کریم، در حاشیه مرحله شهرستانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم چهارمحال‌وبختیاری که روز گذشته، ۲۴ تیرماه در شهرکرد برگزار شد، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص وضعیت فعالیت‌های قرآنی استان اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی این استان با فعالانی چون اسدالله مجدزاده، بهنام شمس، مرحوم کبیری و بسیاری دیگر از قرآنیان از ابتدای شکل‌گیری انقلاب و حتی پیش از آن، درخشان و پررنگ بوده است؛ به یاد دارم در زمان جنگ نیز یک روز در هفته در فرخشهر حاضر می‌شدم و با همکاری قرآنیان این شهر فعالیت‌های آموزشی و قرآنی در جریان بود.

وی ادامه داد: وجود چهره‌هایی مانند علی اسماعیلی که در حوزه ابتهال‌خوانی فعالیت‌های درخشانی داشته، عیسی خورشیدی، حافظ بین‌المللی استان و دیگر چهره‌ها و اساتید فاخر حاکی از آن است که استان دارای استعدادهای درخشانی در زمینه فعالیت‌های قرآنی است؛ لذا با توجه به تجربه چند دهه تردد به استان و همراهی با فعالیت‌های قرآنی این منطقه و حضور در عرصه داوری مسابقات قرآن، سابقه قرآنی این استان را درخشان ارزیابی می‌کنم.

حاجی‌اسماعیلی با اشاره به اینکه چهارمحال‌وبختیاری با وجود کمبود اساتید و دوری از مرکز، استان فعال و همتراز با استان‌های خوب کشور است، بیان کرد: شهرستان بروجن نیز در زمینه قرائت و تواشیح فعالیت‌های خوبی دارد و مجموعه قرآنی استان از دیرباز رقابت خوبی با سایر استان‌های تراز اول در حوزه فعالیت‌های قرآنی داشته است.

داور بین‌المللی قرآن در پاسخ به این پرسش که علت عملکرد ضعیف متسابقان استان در صحنه مسابقات کشوری و بین‌المللی با وجود برخورداری استان از استعدادهای درخشان قرآنی چیست، توضیح داد: البته این امر کلیت ندارد و برخی چهره‌های قرآنی توانسته‌اند در عرصه ملی و بین‌المللی خوب بدرخشند اما یک دلیل مهم این می‌تواند باشد که قرا و حفاظ صحنه کم دیده‌اند؛ آنان معمولاً سالی یک‌بار فرصت می‌یابند که به‌صورت جدی در صحنه مسابقات حاضر شوند، لذا برگزاری اردوهای قرآنی برای متسابقان و آشنا کردن با فضای مسابقه و ایجاد آمادگی برای حضور در صحنه‌های بزرگ در بهبود عملکرد تأثیرگذار خواهد بود.

حاجی‌اسماعیلی تأکید کرد: البته خاصیت مسابقه این است که گاه آماده‌ترین متسابق نیز به دلیل عدم آشنایی با فضای مسابقات بزرگ و اضطراب و استرس با ارتکاب یک تپق یا اشتباه ریز نتیجه نمی‌گیرد؛ لذا عملکرد ضعیف در مسابقات عموماً دلیلی بر ضعف متسابق نیست و قاری، مرتل یا حافظ و ... به مدد صحنه دیدن و تمرین می‌تواند قابلیت‌های خود را در مسابقات به منصه ظهور برساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت اردوهای قرآنی، بیان کرد: می‌طلبد که اردوهای آموزشی برای متسابقان پیش از ورود به مسابقات تدارک دیده شود و اساتید مجرب قرآن در این اردوها ضمن پرداختن به مقوله آموزش، صحنه‌ها و فضای مسابقه‌ای را برای متسابقان ایجاد کنند تا از اضطراب آنان کاسته شود. باید پرسید که مسئولان و متولیان قرآنی تا چه اندازه از ظرفیت اساتید برای این امر بهره می‌گیرند؟ متسابقان عموماً محصول تربیت اساتید در مؤسسات و مساجد هستند که گاه این اساتید با حقوقی ناچیز و گاه بدون دریافت حق‌الزحمه این استعدادها را پرورش و تحویل مسابقات داده‌اند حال باید پرسید نهادهای متولی برگزاری مسابقات چقدر در حوزه آموزش متسابقان و بهره‌مندی از اساتید هزینه می‌کنند؟

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه نمی‌توان بدون آموزش صحیح انتظار نتایج خوب را داشت، افزود: آموزش مستلزم صرف هزینه است؛ حُسن فعالیت‌های قرآنی مردم‌نهاد بودن آن است و مردم همواره برای قرآن هزینه می‌کنند، نهادهای متولی می‌توانند از ظرفیت مردمی به‌ویژه کاسبان و بازاریان برای هزینه در امور قرآنی و رونق آموزش استفاده کنند؛ لذا مبحث کمک‌ها و موقوفات قرآنی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید جذب شوند. همچنین وظیفه اداره اوقاف این است که بتواند موقوفات قرآنی درآمدزا ایجاد کند که درآمد حاصل از این موقوفات صرف آموزش قرآن و برگزاری مسابقات قرآن شود.

حاجی‌اسماعیلی در خصوص روند برگزاری مسابقات سراسری قرآن، گفت: خوشبختانه فعال شدن اتاق فکر مسابقات از چندین سال قبل، سبب قوت و انسجام روند برگزاری شده است و تغییرات در آیین‌نامه مسابقات و بهبود روند نمره‌دهی حکایت از آن دارد که متولیان مسابقات مطالعات، نظارت و اقدامات دقیقی در این حوزه دارند؛ داوران این مسابقات نیز امتحان پس داده و گزینش شده هستند و دست‌اندرکاران امر تلاش می‌کنند این مسابقات در تمام استان‌ها به‌صورت یکدست و منسجم و با صحت برگزار شود. امسال نیز مانند هر سال تغییراتی در آیین‌نامه مسابقات برای بهبود روند کار مشاهده می‌شود مثلاً اینکه در مبحث کسر نمرات متسابقان در بخش وقف و ابتدا که حوزه داوری بنده است، رده سنی آنان نیز دیده شده و تفاوت‌هایی تعریف شده است که این تغییرات در نمره‌دهی به متسابقان قابل تأمل است.

انتهای پیام
captcha