جمهوری اسلامی ایران با برگزاری انتخابات متعدد در چهار دهه حیات سیاسی خود جلوه بینظیری از دموکراسی را در قالب مردمسالاری دینی در معرض دید جهانیان بهویژه منطقه خاورمیانه گذاشته است و با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، شور و نشاط انتخاباتی باوجود آثار شیوع کرونا و برخی مسائل دیگر در حال پدیدار شدن است. اما نکته بسیار مهم، لزوم مشارکت حداکثری و حضور همه جانبه مردم در انتخابات است تا دولتی برخاسته از رأی حداکثری با پشتوانه مردمی تشکیل شود و بتواند معضلات پیچیده اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه امروز را تا حدودی حل و فصل کند.
حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم حجتپناه، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد در گفتوگو با ایکنا از چهارمحالوبختیاری در تشریح لزوم حضور همهجانبه مردم در انتخابات یکی از انواع مهم بلوغ را بلوغ اجتماعی و سیاسی دانست و اظهار کرد: بلوغ سیاسی این تکلیف را در ما ایجاد میکند که در انتخابات شرکت کنیم و در تغییر و تحول اجتماع دخیل باشیم همچنان که سوره مبارکه انفال آیه ۵۳ و سوره مبارکه رعد آیه ۱۱ به این قدرت تکلیف و تصمیم فرد بالغ در پهنه اجتماع اشاره دارند.
وی ادامه داد: انسان نابالغ باید قیم و ولی داشته باشد و دیگران برایش تصمیم بگیرند؛ در عصر ستمشاهی ملت نشان داد که بالغ است اما سردمداران بالغ نبودند لذا کشور را تحت استعمار و سرپرستی استعمارگران قرار دادند که مدعی سرپرستی و دلسوزی اما در اصل بهدنبال منافع خودشان بودند.
حجتپناه با بیان اینکه مردم همواره بلوغ سیاسی و اجتماعی خود را حفظ کردهاند، توضیح داد: دو دلیل برای این سخن وجود دارد نخست آنکه مردم از حق رأی خود استفاده میکنند و در میدان حضور دارند، دوم آنکه درست انتخاب میکنند.
وی با اشاره به تلاش کسانی که در شیپور میدمند و مردم را به عدم حضور در انتخابات دعوت میکنند، گفت: چنین افرادی بلوغ ما را زیر سؤال میبرند و تلاش میکنند به دنیا بقبولانند که ایران جامعه بالغی ندارد و ما باید برایش سرپرستی و تصمیمگیری کنیم، حال آنکه ایران کشوری است که خود سرپرست کشورهایی است که نیازمند کمک هستند.
این حافظ کل قرآن کریم تأکید کرد: ایران نه تنها ملتی بالغ دارد که از بلوغ سیاسی بالایی برخوردار است، بلکه به یاری کشورهایی در منطقه میرود که دست نیاز به سوی ایران دراز میکنند؛ در انتخابات پیشرو مهمترین زیرساخت، بلوغ سیاسی و اجتماعی مردم است که روز به روز افزایش مییابد، لذا مردم فشارها را درک و صبوری میکنند و یکدیگر را تواصی به صبر و تواصی به حق میکنند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد گفت: اکنون دشمن با بوقها و بلندگوهای داخلی و خارجی در پشت مرزهای ما صف کشیده و بهظاهر با هم متحد شدهاند اما مردم بیدار است و هر فردی در هر شرایطی که باشد و هر کاری که از دستش بر بیاید برای افزایش مشارکت انجام میدهد تا در این جنگ به تمام معنا که دشمن تمام نیروهایش را به صف کرده است، مانند گذشته پیروز و سربلند باشیم.
در ادامه گزارش، مریم بهرامی، حافظ کل قرآن کریم در پاسخ به این پرسش که قرآن در خصوص لزوم حضور امت اسلامی در صحنه چه توصیهای دارد با اشاره به اینکه قرآن کریم بر مشارکت ملتها در سرنوشت خودشان تأکید دارد، اظهار کرد: آیه معروف «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد / ۱۱)، مبین این نکته است که خداوند ملتی را یاری میکند که خودشان نیز خواهان تغییر و تحول باشند، همچنان که تمامی انقلابها با همت و اراده و حرکت مردم ایجاد شدهاند.
ولی افزود: در حال حاضر علاوه بر مسئله حضور پرشور در انتخابات، انتخاب درست و اصلح نیز حائز اهمیت و گاه تشخیص آن دشوار است؛ قرآن برای این مسئله نیز پاسخ دارد و میتوان به فراز «أَذِلَّة عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّة عَلَى الْکافِرینَ» از آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده اشاره کرد و خداوند ویژگی گروهی را بر میشمارد که در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران سرسخت و نیرومند هستند؛ لذا مهم است تشخیص دهیم که مسلمان مسئول جامعه اسلامی خشم و عطوفت خود را به چه کسانی نشان میدهد.
این حافظ کل قرآن کریم تأکید کرد: آیه دیگری که ما را به تشخیص انتخاب اصلح هدایت میکند، آیه شریفه «وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۖ وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا» (انعام / ۱۵۲) است که به مسئله رعایت حق و عدالت از سوی مسئول جامعه اسلامی اشاره دارد و مؤمن همواره باید فارغ از این یا آن جناح و گروه و فرد، فریادگر حق و حقیقت باشد حتی اگر به ضرر خودش تمام شود، لذا مؤمن حقیقی برای کسب آرا یا تخریب رقیبش هر سخنی را دستاویز قرار نمیدهد.
بهرامی با طرح این پرسش که چه کسی را انتخاب نکنیم، بیان کرد: آیه ۵۲ سوره مبارکه مائده به این پرسش پاسخ میدهد و اشاره دارد کسانی هستند که از خشم دشمن واهمه دارند لذا از بیم شکست اسلام و جبهه خودی، بهدنبال دوستی با دشمن هستند تا آن جبهه را نیز از دست ندهند، خداوند خطاب به چنین افرادی میفرماید «امید است که خداوند فتحی (برای مسلمین) یا کاری از جانب خود (هلاک کردن کافران به نحوی دیگر) پیش آورد تا آنها بر آنچه در دلهایشان پنهان میدارند پشیمان گردند»؛ لذا از منظر قرآن کسانی که به جای ایستادگی و تکیه بر خداوند، خود و جامعه را از ترس شکست احتمالی به دامن کفار میاندازند مصداق «في قُلوبِهِم مَرَضٌ» بوده و قابل اعتماد نیستند.
وی با یادآوری آیه دوم سوره مبارکه صف «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»، گفت: برای رسیدن به انتخاب اصلح باید کارنامه افراد را بررسی کرد و به حرف و وعدهها اکتفا نکرد، همچنان که مقام معظم رهبری نیز بارها بر این نکته تأکید داشتهاند.
بهرامی در خصوص لزوم مشارکت در انتخابات با اشاره به آیه شریفه «لا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا» (نسا /۹۵)، بیان کرد: در این آیه خداوند افراد مجاهد و افراد بیتفاوت را که در خانه نشستند و پیامبر(ص) را در جهاد همراهی نکردند مساوی نمیداند؛ شهید سلیمانی در وصیتنامهاش اشاره دارد که ایران حرم است و اگر این حرم ماند دیگر حرمها هم میماند اما اگر دشمن این حرم را از بین ببرد دیگر حرمی باقی نمیماند، لذا سهم مردم در دفاع این حرم مشارکت در انتخابات و به نمایش گذاشتن حضور پررنگ در صحنه است.
این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به آیه ۸۰ سوره مبارکه نسا «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ»، تصریح کرد: اطاعت از ولایت فقیه در عصر غیبت در طول اطاعت از ائمه معصومین(ع) و پیامبر(ص) و خداوند متعال قرار دارد و این زنجیره به هم پیوسته است، لذا اطاعت از ولیفقیه و نایب امام زمان(عج) اطاعت از امر خداوند است و ایشان تکتک ما را به شرکت در انتخابات و حضور در صحنه امر کردهاند لذا بر همه ما واجب است که اطاعت کنیم و در این برهه حساس در صحنه حاضر باشیم.
انتهای پیام