رابطه رزق حلال و استحکام بنیان خانواده
کد خبر: 3968210
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳

رابطه رزق حلال و استحکام بنیان خانواده

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری گفت: رابطه رزق حلال و استحکام بنیان خانواده رابطه‌ای غیرقابل انکار است، در دین مبین اسلام تلاش در راستای کسب روزی حلال یکی از رموز اصلی استحکام بنیان خانواده شمرده شده است، به طوری که در سخنان و سیره ائمه اطهار(ع) این مهم بارها و بارها مورد تاکید قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حجت‌پناه، دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری اظهار کرد: برکت از جمله الفاظ عربی است که معنا و مفهوم بسیاری را دارد، برای اینکه بتوانیم برکت را به خوبی درک کنیم ابتدا نگاهی به عالم خلقت می‌اندازیم، به طوری که عالم خلقت عالمی است که بر مبنای برکت بنا نهاده شده است.

وی افزود: نمونه بارز برکت، شب قدر است که بیان شده برکت این شب بیش از هزار شب است، بنابراین بایستی قدر و منزلت این شب را بدانیم، زیرا خیر کثیری در آن وجود دارد.

حجت‌پناه بیان کرد: در فرهنگ قرآن کریم، دو سوره از جمله تکاثر و کوثر به زیادبودن اشاره دارند، به طوری که تکاثر از زیادی بدون برکت و کوثر از زیادی با برکت صحبت می‌کند، در حقیقت برکت یک فرایند زایشی و دائم‌التکثیر بوده که منظور همان کوثر است، یعنی فرهنگ تکاثر فرهنگ ناری ما و فرهنگ کوثر فرهنگ نوری ما است.

وی گفت: در واقع جاهایی که بعد اجتماعی و خیر عمومی بیشتر بوده برکت هم بیشتر است، هر چه ابعاد کارهای ما از لحاظ اجتماعی و انسانی گسترده‌تر باشد ثواب بیشتری دارد، بنابراین باید به جای تکاثرطلبی، کوثرگرا باشیم، به عبارتی دادن صدقه با نگاه تکاثرطلبی به معنای کم کردن مال و با نگاه کوثرگرایی به معنای زایش و زیاد شدن است.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری در ادامه افزود: رابطه رزق حلال و استحکام بنیان خانواده رابطه‌ای غیرقابل انکار است، در دین مبین اسلام تلاش در راستای کسب روزی حلال یکی از رموز اصلی استحکام بنیان خانواده شمرده شده است، به طوری که در سخنان و سیره ائمه اطهار(ع) این مهم بارها و بارها مورد تاکید قرار گرفته است.

وی گفت: در سیره ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین تلاش در امر کسب روزی حلال و جلوگیری از خوردن مال حرام، مورد تاکید و سفارش قرار گرفته که نشان دهنده اهمیت رزق حلال در زندگی انسان‌ها است.

حجت‌پناه با بیان اینکه مال و روزی حلال موجب ایجاد محبت میان خانواده و استحکام آن می‌شود، تصریح کرد: روزی حلال موجب برکت مال می‌شود، مال حلال انسان را از حسد دور کرده و به او آرامش می‌دهد و خانواده‌ای که در آن آرامش باشد، از مشاجرات و آشفتگی‌ها و بداخلاقی‌ها به دور خواهد بود.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: کسانی که به مال حلال اعتقاد دارند، اندک بودن آن را در مقابل مال حرام ترجیح می‌دهند و این افراد که به مال حلال راضی هستند، هزینه‌های زندگی را که برخی اوقات ناشی از چشم و هم‌چشمی‌‌ها است، کاهش می‌دهند و در زندگی به آرامش دست پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: روزی حلال همچنین موجب استجابت دعا در نزد خدا می‌شود، برکت مال و  تربیت نسل صالح نیز از دیگر عواملی هستند که با روزی حلال ارتباط تنگاتنگی دارند.

حجت‌پناه پرداخت زکات، احسان و صدقه را موجب برخورداری از مال حلال دانست و گفت: کسانی که رزق حلال به خانه می‌برند، از استحکام بیشتری در خانواده برخوردار هستند، چرا که از رحمت الهی برخوردار شده و از بسیاری از رذائل اخلاقی به دور خواهند بود.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: خوردن مال حلال موجب تقویت ایمان شده و ایمان قوی انسان را در برابر رویدادهای نامطلوب زندگی محفوظ نگه می‌دارد، در حقیقت روزی حلال موجب صالح بودن فرزند، قناعت، برکت مال، رفع مشکلات و سختی‌ها و قدردانی انسان‌ها از یکدیگر می‌شود که هر کدام از این عوامل خود در استحکام بنیان خانواده نقش‌آفرین هستند.

وی در پایان بیان کرد: روایات بسیاری در مورد خمس و توجه به واجبات مالی وجود دارد، به طوری که در روایتی از امام جواد نقل شده «شما خمس و مسائل مالی خود را بپردازید خود امام ضامن می‌شود تا شما فقیر نشوید» یا مضمون روایتی به این گونه است که اگر مال خود را در راه واجب هزینه نکرده باشی، زمینه‌ای پیش می‌آید که مجبوری آن را در راه باطل هزینه کنی، در حقیقت خمس از بخش اضافی مال پرداخت می‌شود که برخی گمان می‌کنند باید بخشی از مال خود را در این امر بپردازند.

حجت‌پناه تصریح کرد: در حقیقت زمانی که زکات مال را پرداخت می‌کنیم همچون این است که کثیفی و آلودگی را دور می‌کنیم، از طرفی پرداخت خمس، گل مال است یعنی برکات بسیاری را در زندگی افراد دارد که نباید از آن غافل شد، به همین دلیل با توجه به این تفاسیر، زکات به سادات تعلق نمی‌گیرد اما خمس به سادات تعلق دارد.

 

 

انتهای پیام
captcha