وابستگی قلبی؛ ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی/لزوم تقویت باورهای دینی در جامعه
کد خبر: 3955907
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۱

وابستگی قلبی؛ ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی/لزوم تقویت باورهای دینی در جامعه

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: با ریشه‌یابی ناهنجاری‌ها و مفاسد اجتماعی و فردی متوجه می‌شویم که نشانه بیش‌تر این ناهنجاری‌ها وابستگی قلبی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا قاسمی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مسلمان دارای دو رکن جهان‌بینی و ایدئولوژی است، اظهار کرد: منظور از جهان‌بینی، باورهای انسان و اعتقادات بوده و ایدئولوژی رفتاری است که براساس آن، جهان‌بینی رخ می‌دهد.

وی افزود: تا زمانی که باورهای دینی در انسان تقویت و مستحکم نشوند ایدئولوژی عملیاتی نخواهد شد، بنابراین لازم است باورها و اعتقادات خود را تقویت کنیم.

قاسمی‌نژاد گفت: دین اسلام برخلاف ادیان دیگر، به باورهای دینی توجه بسیاری دارد، بنابراین باید براساس عقلانیت، تحقیق و یقین باورها در افراد شکل بگیرد، یعنی باورهای دینی تحقیقی باشند نه تقلیدی، زیرا فرد باید با تحقیق رو به جلو حرکت کند تا در او یقین حاصل شود.

وی ادامه داد: اگر در فرد یقین حاصل شود شبهه‌ای، اعتقاد و باورش را سست و خدشه‌دار نخواهد کرد، بنابراین در بحث باورهای دینی لازم است رویکرد محققانه، عالمانه و عقلایی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: از طرفی باید نسبت به باورها، شناخت بیش‌تر و آگاهی نسبت به دین افزایش یابد، بنابراین تا زمانی که آگاهی نسبت به دین و استدلال و برهان‌های عقلی در حوزه باورها صورت نگیرد همچنان انحرافات در رفتار و رویکرد فرد مومن را مشاهده خواهیم کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: براساس آموزه‌های دین بعد از باور، مرحله مرکز ادراک انسان یعنی قلب است که نقش بسیار مهم در سعادت و شقاوت انسان دارد.

وی یادآور شد: با ریشه‌یابی ناهنجاری‌ها و مفاسد اجتماعی و فردی متوجه می‌شویم که نشانه بیش‌تر این ناهنجاری‌ها وابستگی قلبی است، در آموزه‌های دین بیان شده در دل تنها باید محبت الهی باشد، بنابراین هر آنچه انسان به آن محبت می‌کند باید در راستای حب الهی باشد، در غیر این صورت قلب تیره و تار می‌شود که این امر در رفتار و باور انسان تاثیرگذار است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: مرحله بعد، توجه به رفتار یا همان رویکرد علمی است، یعنی ایمان هم باور، هم ظاهر و هم رفتار است، آنچه لازم است در رفتار ما اتفاق بیفتد این است که رویکرد ما اصلاح شود، بنابراین باید نگاه فرد به اسلام، دین، باور و آموزه‌های اسلامی باشد، زیرا این عوامل در تصحیح رفتار انسان موثر هستند.

وی گفت: یکی از اشکالاتی که انسان‌ها در دین دارند این است که نگاه‌ها به دین به جای عمقی بودن، سطحی است، یعنی برای افراد به درستی تبیین نشده که دین برای آباد کردن دنیا و آخرت آمده است، بنابراین اگر یقین در انسان حاصل شود که دین برای این امر آمده، قطعا رفتارها اصلاح خواهد شد، از طرفی اگر این اتفاق رخ دهد شاهد جامعه‌ای متمدن، توحیدی و تمدن‌ساز خواهیم بود.

نقش مهم خانواده در باورها و اعتقادات فرزند

قاسمی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه نخستین نقش تربیتی فرد در خانواده شکل می‌گیرد، تصریح کرد: آغاز سعادت و شقاوت فرد از خانواده است، از طرفی خانواده‌ها نباید فقط به دنبال فرزند و تولید نسل باشند، بلکه باید به تربیت آن‌ها نیز بیندیشند.

وی تاکید کرد: خانواده باید بتواند شیوه‌های درست و نوین تربیت اسلامی را به‌کار بگیرد تا فرزندی با اعتقادات قوی و رفتارهای منطبق بر آموزه‌های دین به جامعه تحویل دهد، بنابراین خانواده نقش اساسی و مهم در باورها و اعتقادات فرزند دارند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تبیین مباحث نادرست دینی از سوی خانواده و انتقال آن به فرزند، بیان کرد: خانواده مسلمان باید اطلاعات کافی در مورد تربیت فرزند داشته باشد، زیرا فرزندپروری کار آسانی نیست و از طرفی ارائه مباحث نادرست به فرزند، ذهن او را درگیر می‌کند.

وی افزود: براساس آموزه‌های دین و روانشناسی اسلامی، تربیت فرزندان از زمان تشکیل خانواده اتفاق می‌افتد و به صورت ژنتیکی، رفتار والدین به فرزند منتقل می‌شود، در این میان تربیت نادرست یکی از آسیب‌های حوزه خانواده است.

قاسمی‌نژاد تصریح کرد: در عصر حاضر با ایجاد ارتباطات و فضای جدید، خانواده‌ها از سواد و اطلاعات کافی برخوردار نیستند و در خصوص مقتضیات روز، آگاهی خوبی ندارند که به همین دلیل برخی مواقع، شاهد خروجی نامطلوب از سوی خانواده‌ها هستیم.

انتهای پیام
captcha