لزوم پیاده‌سازی محتوا و فرهنگ نهج‌البلاغه در تمام شئون زندگی
کد خبر: 3947383
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱

لزوم پیاده‌سازی محتوا و فرهنگ نهج‌البلاغه در تمام شئون زندگی

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: ضرورت دارد کلمات قصار امام علی(ع) برای دانش‌آموزان پیش دبستانی و دبستان خوانده شود تا از همان سنین پایین با نهج‌البلاغه و محتوای آن زندگی کنند باید محتوا و فرهنگ این کتاب شریف در تمام شئون زندگی پیاده‌سازی شود.

ارسالی شنبه///// محتوا و فرهنگ نهج‌البلاغه در تمام شئون زندگی پیاده‌سازی شود

كتاب شريف نهج‌البلاغه شامل سخنان، كلمات و نامه‌هاى گهربار امیرالمؤمنین علی(ع) است كه در موقعيت‌هاى گوناگون بيان فرموده يا براى افراد مختلف نوشته است. گرد آورنده اين كتاب ارزشمند سید رضی است.

کلام امیرالمؤمنین (ع) دو خصوصیت ویژه دارد اول، زیبایی و فصاحت و انسجام بی‌نظیر که آن را «فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق» قرار داده است؛ دوم، تأثیر و نفوذ شگفت‌انگیز آن، به طوری که نه تنها در آن زمان، که پس از چهارده قرن هنوز هم هر شنونده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد، کتابی است که بزرگ‌ترین فصحا و بلیغ‌ترین گویندگان در طول تاریخ افتخار خویش را در محضر نهج‌البلاغه بودن دانسته‌اند. 

نهج‌البلاغه کتابی نیست که تنها از حیث لفظ، اوج قله‌های فصاحت را فتح کرده باشد؛ بلکه محتوا و مضمون این کتاب شریف نیز تالی و دنباله‌رو قرآن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا نورمحمدی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اهمیت و توجه به مطالب آموزنده کتاب گران‌قدر نهج‌البلاغه، اظهار کرد: نهج‌البلاغه بخشی از فرمایشات امام علی(ع) در قالب خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه برادر قرآن نام گرفته است، افزود: ‌تفسیر بسیاری از آیات قرآن در این کتاب آورده شده که لازم است جامعه اسلامی، فرمایشات گهربار امام علی(ع) را الگوی زندگی خود در تمامی امور قرار دهند.

نورمحمدی در خصوص توجه نکردن به کتاب نهج‌البلاغه در جامعه، تصریح کرد: این امر ناشی از هواهای نفسانی و جهالت است که امام علی(ع) در یکی از خطبه‌های خود فرمودند: «همانا برای شما از دو چیز می‌ترسم: پیروی از هوای نفس و آرزوی طولانی».

نامه 53 نهج‌‍البلاغه دایرة‌المعارف کامل است

وی یادآور شد: متأسفانه برخی از سیاست‌مداران در برخی از مسائل سیاسی، به نصایح دور اندیشانه و مشفقانه توجه نمی‌کنند، حال آنکه اگر به موعظه‌های مقام معظم رهبری توجه صورت گیرد قطعاً هدایت خواهیم شد، از طرفی در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه ویژگی‌های دست‌اندرکاران بیان شده است، می‌توان گفت این نامه یک دایرة‌المعارف کامل است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مغفول واقع شدن این کتاب ارزشمند، گفت: امام علی(ع) در میان شیعیان غریب است و تنها به شیعه بودن این حضرت افتخار می‌کنیم، در صورتی که بخواهیم به شیعه بودن خود افتخار کنیم باید از دستورالعمل‌ها و فرمایشات حضرت علی(ع ) اطاعت کنیم، گرچه امروز از وجود این حضرت محرومیم، ولی باید از محضر کرامات ناب  حضرت که همان فرمایشات امام علی(ع) در کتاب گهربار نهج‌البلاغه است، بهره ببریم.

وی تأکید کرد: لازم است کلمات قصار امام علی(ع) در کتاب نهج‌البلاغه برای دانش‌آموزان پیش دبستانی و دبستان خوانده شود تا از همان سنین پایین با این کتاب شریف و محتوای آن زندگی کرد تا از این طریق بتوان روحیه فرهنگ و تمدن اسلامی را در خود ایجاد کرد، از طرفی بایستی محتوا و فرهنگ نهج‌البلاغه را در تمام شئون زندگی پیاده‌سازی کرد.

ارزشمداری ملاک عمل قرار گیرد

نورمحمدی گفت: متأسفانه برخی اوقات، شعار می‌دهیم و به آن عمل نمی‌کنیم، در صورتی که باید به عمل نزدیک شویم، از طرفی یکی از مشکلات کشور که باید به مسئولان هشدار داد این است که امروز سیاست‌مداران باند و جناح را بر بسیاری از موارد مقدم می‌دانند و با توجه به اسلامی بودن کشور، بایستی ارزش‌مداری را ملاک عمل قرار داد.

وی با اشاره بر اینکه لازم است از متن مفاهیم نهج‌البلاغه و فرهنگ آن در جامعه استفاده کرد، افزود: مبلغان، روحانیون و فرهنگیان تلاش کنند نهج‌البلاغه را در متن درس‌ها و آموزش‌ها بگنجانند، از طرفی در دانشگاه یکی از سرفصل‌های دروس عمومی، تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه بوده که به طور جامع به آن پرداخته نشده و بسیار کم است، بنابراین ضرورت دارد در مدارس و منبر روحانیون حتی در حد اندک از این کتاب استفاده کنند و فرامین امام علی را در تمامی زمینه‌ها بیان کنند، از طرفی در کنار کتب حافظ و مولانا، از کلمات قصار امام که در کتاب نهج‌البلاغه بیان شده، می‌توان برای فرزندان بازگو کرد.

نهج‌البلاغه در متن زندگی قرار گیرد

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: آنچه مهم است این بوده که نهج‌البلاغه در متن زندگی افراد قرار گیرد و به آن عمل کنیم، زیرا خواندن تنها مقدمه‌ است و عمل و اعتقاد به آن اهمیت دارد.

وی تصریح کرد:  کتاب نهج‌البلاغه، در حوزه‌های علمیه در متن قرار ندارد و به نوعی در حاشیه است که باید فرامین این کتاب ارزشمند در جامعه منتشر، ترویج و گسترش یابد تا بسیاری از مشکلات کشور به وسیله آن برطرف شود، بنابراین لازم است نامه ۵۳ نهج‌البلاغه سرلوحه کار دست‌اندرکاران و مدیران قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha