زیارت «جامعه کبیره»؛ صحیفه ارزشمند امام‌شناسی
کد خبر: 3914749
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵

زیارت «جامعه کبیره»؛ صحیفه ارزشمند امام‌شناسی

مدیر مدرسه علمیه سفیران موعود(عج) شهرکرد با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره یک درس کامل امام‌شناسی است، گفت: این صحیفه ارزشمند امام‌شناسی یکی از اصول پنج‌گانه اسلام و تشیع، یعنی امامت را برای مردم تبیین می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلام‌عباس مولوی‌، مدیر مدرسه علمیه سفیران موعود(عج) شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا‌، با اشاره به اینکه زیارت جامعه کبیره زیارت تمامی ائمه معصومین(ع) است، اظهار کرد: امام هادی(ع) مانند فرزند بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع)، تحت فشار شدید از سوی حاکمان زمان خود بودند و اجازه نداشتند با شیعیان و علویون در ارتباط باشند‌؛ لذا زیارت جامعه کبیره یکی از راهکارهای آن حضرت برای تبیین جایگاه امامت و ولایت و رساندن معارف حقه شیعه به گوش مسلمانان بوده است.

وی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره یک درس کامل امام‌شناسی‌ است، گفت: این صحیفه ارزشمند امام‌شناسی یکی از اصول پنج‌گانه اسلام و تشیع، یعنی امامت را برای مردم تبیین می‌کند و از آنجا که به توصیف صفات امام(ع) می‌پردازد، کسی جز امام معصوم قادر به بیان و شرح این توصیفات نیست.

زیارت جامعه و شناخت جایگاه امامت

مدیر مدرسه علمیه سفیران موعود(عج) شهرکرد با تأکید بر اینکه امام معصوم خلاصه و مصداق قرآن کریم است، بیان کرد: قرآن کریم در امام(ع) به‌صورت تمام و کمال اجرایی شده و امام(ع) تلاوت‌کننده و ترجمان قرآن است.

حجت‌الاسلام مولوی گفت: امام زمان(عج) نیز در تأکیدات خودشان بر قرائت زیارت جامعه کبیره اشاره داشته‌اند و این تأکیدات نشانگر آن است که این زیارت یک متن ساده و معمولی که برای زیارت امام معصوم(ع) قرائت شود نیست بلکه درس شناخت امامت و اصول اعتقادی ارزشمند و ضروری به‌شمار می‌رود.

این مدرس حوزه علمیه در استان تأکید کرد: زیارت جامعه کبیره با سپاسگزاری به درگاه خداوند که نعمت امامت را به ما عطا فرموده آغاز می‌شود، سپس امام هادی(ع) به بیان اوصاف امامت می‌پردازند و بیان می‌کنند که امام(ع) چراغ هدایت و محل دین خداست، معدن علم و خزینه معرفت الهی است.

حجت‌الاسلام مولوی با تأکید بر اینکه زیارت جامعه کبیره را علاوه بر خواندن با حضور قلب باید با دقت ‌مطالعه‌ کرد، افزود: اگر با نگاه تیزبینانه فرازهای این زیارت را مرور کنیم متوجه خواهیم شد که این صفات و اوصاف ویژه انسان‌هایی فراتر از افراد عادی و معمولی است؛ لذا از توان یک انسان عادی خارج است که این توصیفات عارفانه و عمیق را در مورد امام(ع) خلق کند. البته باید دقت داشت که تمامی این توصیفات، انشا و سخن نیست بلکه حقیقت وجودی امام و معنای حقیقی امامت است که باید بتوانیم با تفکر و تأمل این توصیفات را مطالعه کنیم.

وی تأکید کرد: ائمه اطهار(ع) در جایگاه رسالت قرار دارند و پس از پیامبر(ص) ودیعه الهی برای انسان‌ها، قلب آنان محل هبوط انوار الهی، معدن رحمت و گنجینه معرفت خدا هستند؛ لذا زیارت جامعه کبیره مملو از اوصاف و صفات کریمه قابل توجه و بی‌نظیر از ائمه اطهار(ع) است که یک امام معصوم به سمع و نظر مسلمانان می‌رساند.

حجت‌الاسلام مولوی در خصوص توصیفات زیارت جامعه کبیره از امامان(ع)، تصریح کرد: این توصیفات بسیار ظریف و عمیق هستند، در فرازی از این زیارت خداوند امام(ع) را با روح الهی خود مؤید فرموده است و هر مشکلی که از سوی امت به امامان(ع) برسد، صبر پیشه می‌کنند و بر ایمان خود استوارند حال آنکه افراد عادی در هر مصیبت و مشکلی از هم پاشیده و نابود می‌شوند و ایمان خود را از دست می‌دهند؛ در واقع امام معدن حلم و بردباری است.

اهميت امام‌شناسی چیست؟

این مدرس حوزه علمیه در استان با اشاره به تأکید زیارت جامعه کبیره بر شناساندن امام(ع) به شیعیان، بیان کرد: حال این پرسش پیش می‌آید که اهمیت امام‌شناسی چیست؟ پیامبر(ص) فرمودند کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است. امام عصاره خلقت است و شناخت او بعد از شناخت خدا و رسولش، به معنی قرار گرفتن در مسیر الهی است همچنان که در دعاها همواره از خدا می‌خواهیم که شناخت و معرفت نسبت به امامان را نصیب ما فرمایند.

حجت‌الاسلام مولوی با تأکید بر امام‌شناسی و با طرح این پرسش که چگونه باید به شناخت امام رسید؟ تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در کلامشان مثل امام را مثل کعبه می‌دانند و همانطور که مسلمانان برای زیارت خانه خدا راهی جز تشرف به مکه مکرمه ندارند و تا زمانی که گرد کعبه طواف نکنند از ثواب حاجی شدن بهره‌ای نمی‌برند، برای شناخت امام هم باید پروانه‌وار گرد وجود امام طواف کنند و از انوار الهی که در روح و قلب امام است بهره بگیرند.

شاخصه‌های امام‌خواهی

مدیر مدرسه علمیه سفیران موعود(عج) شهرکرد تأکید کرد: امام وظیفه تبلیغ‌ دعوت مردم به اسلام و ابلاغ پیام خداوند به مردم را ندارد؛ چرا که پیامبر(ص) با عمل به فرمان الهی رسالت تبلیغ را پیش از رحلت تمام و کمال به پایان رسانده‌ و حجت را بر مردم تمام کرده‌اند. امام مبلغ نیست و به میان مردم نمی‌رود بلکه مردم باید او را بشناسند و گرد وجود مبارکش بچرخند.

حجت‌الاسلام مولوی تأکید کرد: امروز نیز ما مسلمانان هستیم که باید گرد شمع امامت بگردیم و بهره بگیریم و چون امام ما غایب است پیداست هنوز او را نخواسته و نطلبیده‌ایم. اگر به معرفت امام رسیده بودیم قطعاً از نور وجودش بهره‌مند می‌شدیم، در واقع امام همواره حاضر و ناظر است و ما غیبت کرده‌ایم. یکی از وظایف منتظر امام زمان(عج) دعا برای فرج است اما اگر در کنار دعا دست روی دست بگذاریم و کاری برای تعجیل در فرج انجام ندهیم منتظر واقعی نخواهیم بود.

وی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های امام‌خواهی را ارتباط با قرآن کریم دانست و گفت: امام معصوم(ع) مصداق عملی قرآن و مانند این کتاب آسمانی، نور و پرتو الهی است. برای رهایی از ظلمات و بهره‌گیری از نور الهی باید به شناخت امام برسیم و او را بخواهیم، ارتباط و الفت با قرآن ما را در این مسیر یاری می‌دهد باید ببینیم میزان انس با قرآن چقدر است تا متوجه شویم میزان شناخت و معرفتمان از امام(ع) تا چه اندازه است‌. در واقع شکایت قرآن از مهجور ماندنش در میان بندگان خدا گویی شکایت امام معصوم(ع) نیز هست.

حجت‌الاسلام مولوی تأکید کرد: این ارتباط و رابطه مستقیم میان امام(ع) و قرآن کریم بیانگر آن است که اگر با قرآن باشیم و الفت بگیریم، به امام‌شناسی می‌رسیم و به زمان ظهور و درک امام زمان(عج) نزدیک می‌شویم. امروز نیز مقوله ولی‌فقیه در ادامه معنای امامت قرار دارد که ولی‌فقیه بر اجرای احکام شرع در جامعه نظارت و راهبری دارد.

مدرس حوزه علمیه در استان با یادآوری دهه امامت و ولایت و رسیدن به امام‌شناسی مطلوب، تصریح کرد: این ایام‌الله فرصت مناسبی است تا با بهره‌گیری خاص از معارف غنی زیارت جامعه کبیره و با بازگشت به خدا و امام زمان(عج)، یک یادگاری معنوی زیبا از این ایام برای خودمان داشته باشیم، مجری دستورات الهی باشیم و زندگی خود را رنگ و بوی علوی و مهدوی ببخشیم.

انتهای پیام
captcha