حجتالاسلام والمسلمین غلامعباس مولوی، مدیر مدرسه علمیه سفیران موعود(عج) شهرکرد در گفتوگو با ایکنا، با اشاره به اینکه زیارت جامعه کبیره زیارت تمامی ائمه معصومین(ع) است، اظهار کرد: امام هادی(ع) مانند فرزند بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع)، تحت فشار شدید از سوی حاکمان زمان خود بودند و اجازه نداشتند با شیعیان و علویون در ارتباط باشند؛ لذا زیارت جامعه کبیره یکی از راهکارهای آن حضرت برای تبیین جایگاه امامت و ولایت و رساندن معارف حقه شیعه به گوش مسلمانان بوده است.
وی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره یک درس کامل امامشناسی است، گفت: این صحیفه ارزشمند امامشناسی یکی از اصول پنجگانه اسلام و تشیع، یعنی امامت را برای مردم تبیین میکند و از آنجا که به توصیف صفات امام(ع) میپردازد، کسی جز امام معصوم قادر به بیان و شرح این توصیفات نیست.
مدیر مدرسه علمیه سفیران موعود(عج) شهرکرد با تأکید بر اینکه امام معصوم خلاصه و مصداق قرآن کریم است، بیان کرد: قرآن کریم در امام(ع) بهصورت تمام و کمال اجرایی شده و امام(ع) تلاوتکننده و ترجمان قرآن است.
حجتالاسلام مولوی گفت: امام زمان(عج) نیز در تأکیدات خودشان بر قرائت زیارت جامعه کبیره اشاره داشتهاند و این تأکیدات نشانگر آن است که این زیارت یک متن ساده و معمولی که برای زیارت امام معصوم(ع) قرائت شود نیست بلکه درس شناخت امامت و اصول اعتقادی ارزشمند و ضروری بهشمار میرود.
این مدرس حوزه علمیه در استان تأکید کرد: زیارت جامعه کبیره با سپاسگزاری به درگاه خداوند که نعمت امامت را به ما عطا فرموده آغاز میشود، سپس امام هادی(ع) به بیان اوصاف امامت میپردازند و بیان میکنند که امام(ع) چراغ هدایت و محل دین خداست، معدن علم و خزینه معرفت الهی است.
حجتالاسلام مولوی با تأکید بر اینکه زیارت جامعه کبیره را علاوه بر خواندن با حضور قلب باید با دقت مطالعه کرد، افزود: اگر با نگاه تیزبینانه فرازهای این زیارت را مرور کنیم متوجه خواهیم شد که این صفات و اوصاف ویژه انسانهایی فراتر از افراد عادی و معمولی است؛ لذا از توان یک انسان عادی خارج است که این توصیفات عارفانه و عمیق را در مورد امام(ع) خلق کند. البته باید دقت داشت که تمامی این توصیفات، انشا و سخن نیست بلکه حقیقت وجودی امام و معنای حقیقی امامت است که باید بتوانیم با تفکر و تأمل این توصیفات را مطالعه کنیم.
وی تأکید کرد: ائمه اطهار(ع) در جایگاه رسالت قرار دارند و پس از پیامبر(ص) ودیعه الهی برای انسانها، قلب آنان محل هبوط انوار الهی، معدن رحمت و گنجینه معرفت خدا هستند؛ لذا زیارت جامعه کبیره مملو از اوصاف و صفات کریمه قابل توجه و بینظیر از ائمه اطهار(ع) است که یک امام معصوم به سمع و نظر مسلمانان میرساند.
حجتالاسلام مولوی در خصوص توصیفات زیارت جامعه کبیره از امامان(ع)، تصریح کرد: این توصیفات بسیار ظریف و عمیق هستند، در فرازی از این زیارت خداوند امام(ع) را با روح الهی خود مؤید فرموده است و هر مشکلی که از سوی امت به امامان(ع) برسد، صبر پیشه میکنند و بر ایمان خود استوارند حال آنکه افراد عادی در هر مصیبت و مشکلی از هم پاشیده و نابود میشوند و ایمان خود را از دست میدهند؛ در واقع امام معدن حلم و بردباری است.
این مدرس حوزه علمیه در استان با اشاره به تأکید زیارت جامعه کبیره بر شناساندن امام(ع) به شیعیان، بیان کرد: حال این پرسش پیش میآید که اهمیت امامشناسی چیست؟ پیامبر(ص) فرمودند کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است. امام عصاره خلقت است و شناخت او بعد از شناخت خدا و رسولش، به معنی قرار گرفتن در مسیر الهی است همچنان که در دعاها همواره از خدا میخواهیم که شناخت و معرفت نسبت به امامان را نصیب ما فرمایند.
حجتالاسلام مولوی با تأکید بر امامشناسی و با طرح این پرسش که چگونه باید به شناخت امام رسید؟ تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در کلامشان مثل امام را مثل کعبه میدانند و همانطور که مسلمانان برای زیارت خانه خدا راهی جز تشرف به مکه مکرمه ندارند و تا زمانی که گرد کعبه طواف نکنند از ثواب حاجی شدن بهرهای نمیبرند، برای شناخت امام هم باید پروانهوار گرد وجود امام طواف کنند و از انوار الهی که در روح و قلب امام است بهره بگیرند.
مدیر مدرسه علمیه سفیران موعود(عج) شهرکرد تأکید کرد: امام وظیفه تبلیغ دعوت مردم به اسلام و ابلاغ پیام خداوند به مردم را ندارد؛ چرا که پیامبر(ص) با عمل به فرمان الهی رسالت تبلیغ را پیش از رحلت تمام و کمال به پایان رسانده و حجت را بر مردم تمام کردهاند. امام مبلغ نیست و به میان مردم نمیرود بلکه مردم باید او را بشناسند و گرد وجود مبارکش بچرخند.
حجتالاسلام مولوی تأکید کرد: امروز نیز ما مسلمانان هستیم که باید گرد شمع امامت بگردیم و بهره بگیریم و چون امام ما غایب است پیداست هنوز او را نخواسته و نطلبیدهایم. اگر به معرفت امام رسیده بودیم قطعاً از نور وجودش بهرهمند میشدیم، در واقع امام همواره حاضر و ناظر است و ما غیبت کردهایم. یکی از وظایف منتظر امام زمان(عج) دعا برای فرج است اما اگر در کنار دعا دست روی دست بگذاریم و کاری برای تعجیل در فرج انجام ندهیم منتظر واقعی نخواهیم بود.
وی یکی از مهمترین شاخصههای امامخواهی را ارتباط با قرآن کریم دانست و گفت: امام معصوم(ع) مصداق عملی قرآن و مانند این کتاب آسمانی، نور و پرتو الهی است. برای رهایی از ظلمات و بهرهگیری از نور الهی باید به شناخت امام برسیم و او را بخواهیم، ارتباط و الفت با قرآن ما را در این مسیر یاری میدهد باید ببینیم میزان انس با قرآن چقدر است تا متوجه شویم میزان شناخت و معرفتمان از امام(ع) تا چه اندازه است. در واقع شکایت قرآن از مهجور ماندنش در میان بندگان خدا گویی شکایت امام معصوم(ع) نیز هست.
حجتالاسلام مولوی تأکید کرد: این ارتباط و رابطه مستقیم میان امام(ع) و قرآن کریم بیانگر آن است که اگر با قرآن باشیم و الفت بگیریم، به امامشناسی میرسیم و به زمان ظهور و درک امام زمان(عج) نزدیک میشویم. امروز نیز مقوله ولیفقیه در ادامه معنای امامت قرار دارد که ولیفقیه بر اجرای احکام شرع در جامعه نظارت و راهبری دارد.
مدرس حوزه علمیه در استان با یادآوری دهه امامت و ولایت و رسیدن به امامشناسی مطلوب، تصریح کرد: این ایامالله فرصت مناسبی است تا با بهرهگیری خاص از معارف غنی زیارت جامعه کبیره و با بازگشت به خدا و امام زمان(عج)، یک یادگاری معنوی زیبا از این ایام برای خودمان داشته باشیم، مجری دستورات الهی باشیم و زندگی خود را رنگ و بوی علوی و مهدوی ببخشیم.
انتهای پیام