مروری بر تذکرات اعتقادی «کرونا»
کد خبر: 3903075
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴

مروری بر تذکرات اعتقادی «کرونا»

مدیر حوزه علمیه قائمیه فرخشهر به تشریح برخی تذکرات اعتقادی کرونا از جمله پی بردن بشر به ضعف خود در برابر قدرت لایزال الهی، یاد قیامت، بی‌ارزش شدن قوانین بشری، توانایی بشر در کفّ نفس و اهمیت خانواده پرداخت.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا مردانی، مدیر حوزه علمیه قائمیه فرخشهر در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تبیین آثار منفی و مثبت اعتقادی موضوع کرونا، اظهار کرد: کرونا آزمونی الهی در خودشناسی بود تا انسان‌ها بفهمند در جریان اتفاقات، تا چه میزان در گذشت، ایثار، رعایت حقوق دیگران و ... توانایی دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از انسان‌ها در جوامع گوناگون در این آزمون رد شدند و این گرفتاری را دست‌مایه مال‌اندوزی و اختفای ضروری‌ترین اقلام مانند اقلام بهداشتی و درمانی قرار دادند تا در موقع مقتضی، با سود هنگفت به مردم بفروشند.

حجت‌الاسلام مردانی بیان کرد: گونه دیگری از این خباثت‌ها که انسان را در این آزمون الهی رد کرد، غارت محموله‌های بهداشتی یک کشور پیش از رسیدن به مقصد از سوی دیگر کشورها بود، هجوم به فروشگاه‌ها به خیال کمبود اقلام غذایی نمونه دیگر از این دست اعمال بود که شاهد بودیم.

مدرس حوزه علمیه در استان تاکید کرد: در جریان ماجرای کرونا مشاهده کردیم که خداوند به طرفةالعینی برخورداری انسان‌ها از بسیاری از نعمات ریز و درشت مانند نعمت عبادت جمعی، آزادی، تفرج، برخورداری از مواهب طبیعت و حتی نعمت و ثواب مصافحه را از مؤمنان و از همه انسان‌ها محروم کرد.

حجت‌الاسلام مردانی قدرت‌نمایی خدا و یادآوری ضعف بشر باوجود اقتدار و تسلط بر ابعاد گوناگون عالم هستی را یکی دیگر از تذکرات کرونا برشمرد و گفت: بشر از اعماق فضا تا اعماق اقیانوس‌ها رخنه کرده و بر بسیاری از توانایی‌های مادی و معنوی خود می‌بالید اما می‌بینیم که در از بین بردن عامل ریزی مانند ویروس کرونا ناتوان ماند.

بیداری انسان‌ها

وی بیداری انسان‌های برخوردار از عقل سلیم را یکی از آثار موضوع کرونا و حوادثی از این قبیل دانست و تاکید کرد: نمونه این دست اتفاقات، داستان قرآنی اصحاب کهف است که به خوابی عمیق فرو رفتند که وقتی بیدار شدند و دنیا را زیر و رو شده دیدند، به یاد قیامت افتادند و درس عبرت گرفتند.

حجت‌الاسلام مردانی با بیان اینکه بشر در تمام حیطه‌ها اعم از روابط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، جغرافیایی و ... دائما در حال وضع قانون است ادامه داد: در جریان کرونا مشاهده کردیم که همه این قوانین و اعتبارات بی‌ارزش شدند و صحنه‌هایی مانند پخش اذان و یا اقامه نماز در کشورهایی که داعیه‌دار اسلام‌هراسی و دین‌گریزی هستند، شاهدی بر این مدعا هستند.

این کارشناس مسائل دینی بازیابی منزلت و قیمت کانون خانواده را یکی دیگر از تذکرات اعتقادی کرونا دانست و تصریح کرد: خانواده با ارزش‌ترین گوهر نظام هستی است که متاسفانه در دنیای مدرن امروز تمام توپخانه‌های دوست و دشمن جایگاه آن‌را نشانه رفته و تنزل داده‌اند اما شعار «در خانه می‌مانیم» تلنگری است تا به اهمیت و ارزش خانه و خانواده پی ببریم.

حجت‌الاسلام مردانی بیان کرد: امروزه بانوانی که در عرصه‌های گوناگون مشغول فعالیت هستند و موفقیت کسب می‌کنند، تجلیل و تشویق می‌شوند، حال آنکه یک بانوی خانه‌دار نیز که در مقام مادر و همسر محافظ نظام خانواده است و انسان‌سازی می‌کند، شایسته این تقدیر و ستایش‌ها است.

کفّ نفس

مدرس حوزه علمیه در استان موفقیت انسان در کفّ نفس را یکی از آثار اعتقادی مثبت کرونا دانست و بیان کرد: بشر امروز در بسیاری از حیطه‌ها مانند جنگ‌افروزی و زیاده‌خواهی و ... نیازمند کفّ نفس اما از آن غافل است، در جریان این بیماری کشورهایی که در جای‌جای دنیا مشغول جنگ‌افروزی و کسب منافع بودند، در بسیاری از موارد از این کار دست کشیدند و به مشکلات کرونا مشغول شدند.

حجت‌الاسلام مردانی ادامه داد: در مقیاس اجتماعی و خانوادگی نیز شاهد بودیم که بسیاری از انسان‌ها در چیزی که مصلحتشان نبود کفّ نفس به خرج دادند و موفق شدند از بسیاری از امور مانند بیرون رفتن، مهمانی، تفرج و ... خودداری کنند. تحصیل قدرت خویشتنداری که بسیاری از معضلات بشری در سایه آن حل می‌شود، اگرچه دشوار است اما ناممکن نیست.

مدیر حوزه علمیه قائمیه فرخشهر گفت: عقل سلیم با جمع‌آوری آثار اعتقادی مثبت و منفی کرونا به این حقیقت می‌رسد که تعالیم انبیای الهی تنها راه نجات بشریت و انسان امروز نیازمند درک مفهوم  «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» است.

انتهای پیام
captcha