برخی نکات مثبت و تجربه‌های منفی ایام کرونایی
کد خبر: 3898555
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
رئیسی تشریح کرد:

برخی نکات مثبت و تجربه‌های منفی ایام کرونایی

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین اسماعیل رئیسی، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور چهارمحال‌وبختیاری به تشریح برخی تجارب مثبت و منفی پرداخت که در پی شیوع کرونا نصیب جوامع انسانی شدند.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین اسماعیل رئیسی، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به شرایط منحصربفرد ناشی از شیوع کرونا در زندگی بشر، اظهار کرد: این دوره را در کنار نقاط منفی و آسیب‌های فراوان‌، باید دوره پر منفعتی خواند چرا که تجربه‌های جدیدی کسب شد که در شرایط عادی هیچگاه به دست نمی‌آید.

نکات مثبت دوران کرونا

وی با بیان اینکه عملکرد دولت به‌ویژه مجموعه بهداشت و درمان در دوره مبارزه با کرونا فراتر از انتظار بود، ادامه داد: جامعه پزشکی و پرستاری برای مبارزه با این بیماری از جان مایه گذاشتند و نشان دادند که در شرایط بحرانی به صورت حرفه‌ای و ایثارگرانه وارد عمل می‌شوند.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: تجربه دیگری که کسب شد این بود که هیمنه و هیبت ابرقدرت‌هایی که توان مالی و پیشرفت علمی بالایی دارند در چشم جهانیان فرو ریخت و شاهد بودیم که به دلیل ضعف در حیطه بهداشت و درمان، در بسیاری از موارد نتوانستند این بحران را مدیریت کنند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دشمنی، تهدید و کری‌خوانی دشمنان به دلیل درگیر شدن با ویروس کرونا کاهش یافت، افزود: این امر سبب ایجاد امنیت روانی برای کشور شد.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: این بلیه سبب شد که توان علمی جوانان به منصه ظهور برسد، بسیاری از شرکت‌های تولیدی ثابت کردند که در مواقع نیاز می‌توانند کاربری خود را تغییر دهند و در زمینه تولید ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و ... شاهد این امر بودیم.

وی به ظرفیت جهادی نیروی جوان اشاره کرد و گفت: چه بسیار جوانان که به صورت شبانه‌روزی و خودجوش به صحنه مبارزه با کرونا آمدند و به ضدعفونی معابر عمومی یا تولید ماسک و ... پرداختند، در این راستا شکل‌گیری رزمایش مواسات و همدلی در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری در خصوص کمک مومنانه، بسیار قابل تامل است.

حجت‌الاسلام رئیسی ایجاد ظرفیت جدید در نظام آموزشی کشور را یکی از تجارب مثبت این دوران برشمرد و بیان کرد: این تعطیلی طولانی‌مدت ما را به سمت بهره‌گیری از فرصت‌ها و قابلیت‌های فضای مجازی سوق داد و امروز ۹۰ درصد آموزش دانشگاهی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود که می‌توان از این امکان در قالب‌های گوناگون برای ارتقای آموزش در دوران پس از کرونا نیز استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهرکرد بیان کرد: یقینا باید شاهد تقسیم‌بندی دنیا به دوره پیش از کرونا و دوره پسا کرونا باشیم چرا که جهان به نظم و روال پیشین خود باز نخواهد گشت، پس از کرونا، ابرقدرت‌ها با روال قبلی حکومت‌داری نمی‌کنند و تغییراتی در اداره جهان رخ خواهد داد، ایران نقشی کلیدی‌تر در جهان ایفا خواهد کرد.

تجربه‌های منفی کرونا

وی در تشریح نکات و تجارب منفی حاصل از کرونا، تاکید کرد: هجمه‌های روانی که در ابتدای شیوع کرونا بر افراد تحمیل شد آسیب‌هایی را به دنبال داشت و سبب ایجاد وحشت در میان مردم شد، شیوع بیماری‌های روانی نظیر وسواس از اثرات منفی این دوران است.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: در این دوران متوجه افراد مستعد آسیب‌پذیری شدیم که اگر چند روز بیکار بمانند، از تامین مایحتاج ضروری باز می‌مانند. همچنین افراد هنجارشکن فراوانی را در جامعه مشاهده کردیم که به دلیل بی‌مبالاتی و عدم رعایت قوانین، دیگران را گرفتار بیماری کردند.

شبهات دینی ناشی از کرونا

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با ذکر یک مورد از شبهات دینی که در پی شیوع ویروس کرونا مطرح شدند‌ گفت: یکی از شبهات این بود که اهل‌بیت(ع) همواره مأوا و ملجأ دوستداران خودشان هستند و مردم در تمام بحران‌ها این بزرگواران را واسطه قرار می‌دهند، اما می‌بینیم که با در بسته حرم‌ها و بقاع متبرکه مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام رئیسی در پاسخ به این شبهه، تصریح کرد: کرونا سبب شد فرهنگ‌های غلط توسل به ائمه‌هدی(ع) و فرزندان و اعقاب آنان تا حدودی اصلاح شوند و همگان فهمیدند که می‌توان از راه دور نیز زیارت و توسل و تضرع را به جا آورد. ضمن اینکه توسل الزاماً به معنای حضور فیزیکی و رساندن دست به ضریح مطهر نیست.

وی تاکید کرد: اهل‌بیت(ع) حیات و ممات ندارند بلکه همواره حاضر و ناظر بر اعمال ما هستند و در روز قیامت به کارهای ما شهادت خواهند داد. روح اهل‌بیت کمال یافته است و به ظاهر و باطن تقسیم‌بندی نمی‌شود.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: نکته بعدی در این خصوص اینکه مقررات وزارت بهداشت به عنوان رکنی از ارکان دولت و حکومت اسلامی، لازم‌الاجرا است و تشخیص آنان مبنی بر لزوم بسته بودن حرم‌های مطهر باید رعایت شود، همچنان که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: اگر حضور در حرم مطهر سبب شیوع بیماری و خطرآفرین باشد، دعا و توسل در آن مکان پذیرفته نیست و حرام است، همچنان که در احکام فقهی ماه مبارک رمضان آمده است اگر فرد به لحاظ عقلانی فکر کند گرفتن روزه منشأ بیماری برای اوست‌، روزه بر او حرام است. خداوند حکم شریعت را به همراه سلامت جسمی و روحی بندگان می‌خواهد.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: بسیاری از شبهات حاصل جهل و عدم آگاهی ماست لذا باید تلاش کرد با افزایش علم و آگاهی این ابهامات و ناخوشایندی‌ها را از ذهن و دل زدود.

عالم عارى از شر است

وی با بیان اینکه آفت و بلیه لازمه عالم ماده است، بیان کرد: در روایات ائمه معصومین(ع) به کرات به این موضوع اشاره شده است که دنیا محل آرامش و این عالم، خیر محض نیست بلکه عالمی محدود مملو از تضادها و تزاحمات است.

حجت‌الاسلام رئیسی مجموع عالم را خیر دانست که عاری از شر است و تاکید کرد: آنچه از دید ما شر محسوب می‌شود، در واقع خیر است اما چون ما را به رنج و زحمت انداخته و آرامش ما را سلب می‌کند آن‌را به دیده شر نگاه می‌کنیم. مثال ملموس این موضوع ویروس کرونا است که خیرات و برکاتی را نصیب جامعه بشری کرد.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور استان تصریح کرد: انسان به دلیل جزئی‌نگر بودن آفت و بلیه را شر محسوب می‌کند حال آنکه با افزایش آگاهی و وسعت‌بخشی به دید متوجه می‌شویم که خداوند از روی علم و حکمت لایتناهی خود بهترین عالم وجود را برای ما خلق کرده است.

وی بازگشت به خدا و معنویت را یکی از برکات این بلیه خواند و تصریح کرد: بشر در جریان شیوع این ویروس ریز متوجه ضعف و ناتوانی خود شد و از غرور و حس قدرت خود عقب‌نشینی کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی بسیاری از بلیات را حاصل سوء اختیار دانست و ادامه داد: اگر انسان از اختیار خدادادی خود در مسیر صحیح و خدایی استفاده کند، دچار آفت نمی‌شود، لذا بد عمل کردن و سوء استفاده از اختیار، سبب گرفتاری می‌شود.

وی گفت: بخشی از آفات آزمون الهی هستند تا مؤمنان راستین از غیر راستین شناخته شوند. انسان‌ها طلای ناخالصی وجود را با گرمای آتش بلاها ناب می‌کنند تا زیبایی و بهای بیشتری بیابند.

انتهای پیام
captcha