تقارن بهار بعثت و بهار طبیعت را به فال نیک بگیریم
کد خبر: 3886847
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴

تقارن بهار بعثت و بهار طبیعت را به فال نیک بگیریم

مدیر حوزه علمیه لردگان با اشاره به تقارن بهار بعثت پیامبر اسلام(ص) و بهار طبیعت، گفت: باید این تقارن را به فال نیک بگیریم، چرا که «سالی که نکوست از بهارش پیداست»، لذا در چنین سالی که با آغاز آن با بعثت و اعیاد شعبانیه همراه شده است، باید منتظر سال بسیار خوبی باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن زمانی، مدیر حوزه علمیه لردگان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه خداوند در قرآن برای دو واقعه بر مؤمنان و مستضعفان منت گذاشته است، اظهار کرد: یکی مبعث پیامبر اسلام(ص) و دیگری ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) است که به ترتیب در سور مبارکه آل‌عمران و قصص بدان اشاره شده است.

وی افزود: بدون شک مبعث بزرگ‌ترین رویداد جهان هستی است، چرا که خداوند پس از شش قرن از بعثت آخرین پیامبر الهی، کامل‌ترین و متعالی‌ترین دین را به دست اشرف مخلوقات و الگوی بشریت سپرد تا انسان‌ها را از جهل و ظلم و تاریکی به سمت نور و روشنایی و دانایی هدایت کند.

دوران فترت

حجت‌الاسلام زمانی با بیان اینکه در زمان بعثت پیامبر(ص) زمین به مدت ۶۰۰ سال از وجود پیامبر و حجت خدا محروم بود، اضافه کرد: در این دوران که با نام «فترت» از آن یاد می‌شود، قلوب انسان‌ها به دلیل تاریکی و ظلم و ستم مرده بود، درست مانند زمینی که در سرمای زمستان می‌میرد و کشت و کار در آن انجام نمی‌گیرد، لذا خداوند منت گذاشت و پیامبری را برگزید تا بهار روشنی و دانایی را به زمین مرده قلوب انسان‌ها هدیه کند.

این مدرس حوزه در استان با قرائت فرازهایی از خطبه ۸۹ نهج‌البلاغه، تصریح کرد: این خطبه به توصیف عصر جاهلیت یا دوران فترت و تشریح فلسفه بعثت می‌پردازد که فرازی از آن چنین آغاز می‌شود «أَرْسَلَهُ عَلَى حِينِ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ» خداوند پیامبر را زمانی مبعوث کرد که مدت‌ها بود هیچ پیامبری نیامده بود و قلب‌ها در خواب عمیق بودند، فساد و فتنه و جنگ و خونریزی همه جهان را گرفته و دنیا بی‌نور شده بود.

وی بیان کرد: در ادامه این خطبه امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید «وَ الدُّنْيَا كَاسِفَةُ النُّورِ ظَاهِرَةُ الْغُرُورِ عَلَى حِينِ اصْفِرَارٍ مِنْ وَرَقِهَا»، در دوران فترت انسان عاری از فضیلت و شرف بود و خداوند دیگر عبادت نمی‌شد مانند زمستان‌ که درختان عاری از برگ و میوه و ثمر هستند، لذا آن حضرت دوران فترت را به زمستان و موت زمین تشبیه می‌کنند که رخ دادن بعثت مانند بهار، سبب بازیابی حیات این زمین مرده می‌شود.

حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به زیارتنامه امام زمان(عج)، تصریح کرد: در آنجا نیز از امام زمان(عج) با عنوان «ربیع الأنام» یعنی بهار مردمان و سرسبزی و خرمی روزگاران یاد می‌شود، لذا این دو واقعه که خداوند بر اهل زمین منت گذاشته است، در متون دینی به بهار و سرسبزی تعبیر شده‌اند.

مدیر حوزه علمیه لردگان با اشاره به تقارن بهار بعثت پیامبر اسلام(ص) و بهار طبیعت، گفت: باید این تقارن را به فال نیک بگیریم چرا که «سالی که نکوست از بهارش پیداست»، لذا در چنین آغاز سالی که با بعثت و اعیاد شعبانیه همراه شده است، باید منتظر سال بسیار خوبی باشیم تا تلخی مشکلاتی که سال گذشته تحمل کردیم، تقلیل یابد.

انتهای پیام
captcha