روایت ایکنا از دغدغه‌های یک معلم قرآن در زمینه تواشیح
کد خبر: 3864093
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸

روایت ایکنا از دغدغه‌های یک معلم قرآن در زمینه تواشیح

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدرس و قاری ممتاز بروجن با تأکید بر اینکه فعالیت در زمینه آموزش تواشیح در مدارس بروجن دو سال بیشتر دوام نیاورد، گفت: ادامه آن روند در مدارس مختلف قطعاً نتیجه مبارکی داشت و سبب رونق و نهادینه شدن تواشیح در میان دانش‌آموزان می‌شد.

هنرهای آیینی و به‌ویژه تواشیح، نقش مؤثری در تغییر سبک زندگی نوجوانان و جوانان دارد. آموزش تواشیح به دانش‌آموزان می‌تواند جایگزین پدیده‌های نوظهوری باشد که باید از سبک زندگی دانش‌آموزان خط بخورد.

ظهور پدیده‌هایی مانند گوشی همراه و اینترنت که دسترسی نوجوان و جوان را به انبوهی از مطالب غیر اخلاقی و شبهه‌آفرین آسان کرده است، لزوم پرداختن به نمودهای مختلف دینی و قرآنی از جمله تواشیح را صدچندان می‌کند.

برای ایجاد فضای سالم و دینی میان دانش‌آموزان باید از راه فرهنگی وارد شد تا سبک غالب بر مدارس را تغییر داد که تواشیح علاوه بر اثرگذاری معنوی و دینی، از حیث هنری‌ نیز نوجوانان را جذب می‌کند.

متأسفانه مشاهده می‌شود که پرداختن به موضوع تواشیح در مدارس بسیار کمرنگ است و به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد متولیان آموزشی باید به دنبال کشف استعدادها و روش‌های جذابی باشند تا جوانان و نوجوانان را به این عرصه سوق دهند.

مهدی خدیوی، قاری ممتاز شهرستان بروجن از جمله قرآنیانی است که تمام کودکی و نوجوانی را از اواخر دهه شصت تا اوایل دهه هشتاد، در گروه تواشیح هشت نفری «یاوران وحی» با سرپرستی فرشاد توحیدنیا، معلم پیشکسوت قرآنی، در جای‌جای استان به اجرای برنامه پرداخته‌است.

این گروه با ورود اعضا به دانشگاه و تحصیل آن‌ها در شهرهای مختلف، به فعالیت خود پایان می‌دهد.

خدیوی که از چند سال پیش به عنوان نیروی قرآنی در مدارس شهرستان بروجن مشغول کار است، در بدو ورود تصمیم می‌گیرد گروه تواشیح دانش‌آموزی منسجم و موفقی نظیر «یاوران وحی» تشکیل دهد که دو سال در این راه تلاش می‌کند، اما مسئولان بدون در نظر گرفتن تلاش‌ها و دغدغه این معلم قرآن و به علت کمبود نیرو، او را در سمت دیگری مأمور به کار می‌کنند.

به این ترتیب، عملاً چراغ گروه‌های تواشیح دانش‌آموزان در مدارس شهرستان که می‌توانست به الگویی برای ترویج تواشیح و مدیحه‌سرایی در میان دانش‌آموزان تبدیل شود، خاموش شد.

مهدی خدیوی، مدرس و قاری ممتاز قرآن در بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به آغاز فعالیتش در زمینه تواشیح، اظهار کرد: سال ۶۸ که در دوران ابتدایی مشغول تحصیل بودم، فراخوانی از سوی کانون آینده‌سازان بروجن در مدارس منتشر و از همه دانش‌آموزان مستعد برای فعالیت در زمینه‌های قرآنی و فرهنگی هنری دعوت شد.

وی افزود: حدود ۵۰۰ دانش‌آموز از این فراخوان استقبال کردند و مرتباً در محل کانون حاضر و علاوه بر بهره‌گیری از آموزش‌ها، از امکانات ورزشی آن مکان نیز برای بازی و مسابقه بهره‌مند می‌شدند.

آغاز فعالیت قرآنی با تواشیح

خدیوی بیان کرد: در زمینه تواشیح، حدود ۱۰ نفر با سرپرستی استاد توحیدنیا، که در آن زمان دانشجو بود، انتخاب شدند و در نهایت، ۸ نفر از ما به عنوان اعضای ثابت گروه «یاوران وحی بروجن» آموزش و تمرین را آغاز کردیم و در مدت فعالیت که بیش از یک دهه ادامه داشت، اجراهای فراوانی را در سطح استان داشتیم و مقام‌ها و جوایز فراوانی کسب کردیم.

این فعال قرآنی با اشاره به خاطرات دوران فعالیت در این گروه تواشیح، گفت: در آن دوران شور و شوق زیادی برای فعالیت قرآنی وجود داشت و آقای توحیدنیا نوارهای مختلفی از تلاوت‌های استاد عبدالباسط و نیز اجراهای ابتهال‌خوانی و تواشیح و همخوانی در اختیار ما قرار می‌داد و شب و روز ما با حظ معنوی از تلاوت و تمرین قرآن و تواشیح می‌گذشت.

وی تأکید کرد: در آن دوران جشنواره‌های قرآنی متعددی در مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شد که گروه تواشیح یاوران وحی حضور فعالی در جشنواره‌ها داشت و تمام رتبه‌های اول را نصیب خود می‌کرد، ضمن اینکه در برنامه‌هایی نظیر افتتاح‌ها، جشن‌ها و سوگ‌های مذهبی و ... از گروه ما برای اجرای تواشیح دعوت می‌شد.

خدیوی در خصوص رتبه‌های کشوری گروه تواشیح یاوران وحی، بیان کرد: در مسابقات کشوری نیز حضور فعال داشتیم که در سال ۷۴ در کرمانشاه به مقام اول کشوری دست یافتیم و سال بعد در ارومیه رتبه سوم را کسب کردیم.

وی در خصوص پایان فعالیت گروه یاوران وحی، گفت: فعالیت ما تا پیش‌دانشگاهی و کنکور دانشگاه ادامه داشت، پس از قبولی هر یک از اعضا در دانشگاه‌های شهرهای مختلف و اشتغال به تحصیل، امکان ادامه کار برایمان مهیا نبود، ضمن اینکه استاد توحیدنیا نیز به دلیل مشغله کاری، قادر به همراهی گروه نبود.

روایت ایکنا از دغدغه‌های یک معلم قرآن در زمینه تواشیحآموزش تواشیح در دارالقرآن آموزش و پرورش

خدیوی در خصوص فعالیت خود در «دارالقرآن بینات» آموزش و پرورش بروجن، تصریح کرد: حدود ۸ سال پیش به عنوان نیروی قرآنی در این دارالقرآن کار خودم را آغاز کردم و علاوه بر فعالیت‌های جاری دارالقرآن در راستای شناسایی استعدادها و آموزش مباحث گوناگون قرآنی، ایجاد یک گروه ثابت و منسجم تواشیح دانش‌آموزی و رقم زدن تجربه به یادماندنی خودم در گروه یاوران وحی برای دانش‌آموزانم را در دستور کار قرار دادم.

وی در خصوص روند کار تشکیل گروه‌های تواشیح در مدارس بروجن، گفت: من با هماهنگی با مدیران مدارس، با حضور در صبحگاهِ بسیاری از مدارس پسرانه و دخترانه از دانش‌آموزان برای حضور در دارالقرآن دعوت می‌کردم که البته به مدارس بروجن اکتفا نشد و برای مدارس شهرهای سفیددشت، فرادنبه، نقنه و بلداجی نیز همین روند طی شد.

خدیوی ادامه داد: در نهایت در ۲۰ مدرسه بروجن و شهرهای یاد شده ۲۰ گروه تواشیح تشکیل شد که بر اساس برنامه، آموزش و تمرین با دانش‌آموزان در مدارس یا محل دارالقرآن آغاز شد و به مدت دو سال ادامه داشت که در این مدت، مسابقات تنها در سطح شهرستان برگزار شد و اجازه حضور در مسابقات دیگری به گروه‌های ما داده نشد.

روایت ایکنا از دغدغه‌های یک معلم قرآن در زمینه تواشیح

مدارس استان در بخش تواشیح فعالیتی ندارند

این مدرس قرآن در خصوص علت عدم حضور در مسابقات استانی یا کشوری، بیان کرد: متأسفانه مسئولان مربوط دغدغه‌ چندانی نداشتند و با وجود پیگیری‌های فراوان بنده، پاسخشان این بود که سایر مدارس استان در بخش تواشیح فعالیتی ندارند، بنابراین برگزاری مسابقات استانی تواشیح منتفی است.

خدیوی با اشاره به قول‌های مسئولان مبنی بر شرکت دادن گروهی از گروه‌های تواشیح بروجن در مسابقات کشوری در سال جاری، ادامه داد: این قول‌ها نیز عملی نشد و تصمیم بر آن شد که یکی از مؤسسات قرآنی متولی تشکیل گروه تواشیح دانش‌آموزی و شرکت در مسابقات کشوری شود که این اتفاق هم افتاد و متأسفانه نتیجه‌ای کسب نشد.

مسکوت شدن فعالیت دارالقرآن آموزش و پرورش

وی با تأکید بر اینکه فعالیت در زمینه آموزش تواشیح و تشکیل گروه‌های متعدد دانش‌آموزی در بروجن و شهرهای اطراف دو سال بیشتر دوام نیاورد، افزود: متأسفانه تمام تلاش‌های بنده در این دو سال با انتقال اجباری به یک سمت دیگر در آموزش و پرورش بروجن به هدر رفت حال آنکه ادامه آن روند در مدارس مختلف قطعاً نتیجه مبارکی داشت و سبب رونق و نهادینه شدن تواشیح در میان کودکان و نوجوانان می‌شد که نسل آینده را تشکیل می‌دهند، ضمن اینکه چند گروه منسجم و قوی در شهرستان شکل می‌گرفت که قطعاً الگویی به دست سایر مدارس استان می‌داد.

این قاری ممتاز استان تأکید کرد: تحلیلی که می‌توان از نتایج دانش‌آموزان در مسابقات قرآنی داشت این است که دغدغه پرورش استعدادهای قرآنی کمرنگ است، چرا که آماده‌سازی دانش‌آموزان و کسب موفقیت در رشته‌هایی که با محفوظات سر و کار دارند، کار دشواری نیست.

خدیوی در پایان گفت: رشته‌هایی مانند قرائت تحقیق و ترتیل، یا تواشیح نیازمند طی فرایند استعدادیابی و تمرین و پرورش هستند و متاسفانه در سال‌های اخیر کمتر شاهد توفیق دانش‌آموزان در این زمینه هستیم.

انتهای پیام
captcha