حضرت محمد(ص)؛ پیامبر اخلاق و مهرورزی
کد خبر: 3857005
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳

حضرت محمد(ص)؛ پیامبر اخلاق و مهرورزی

گروه معارف ــ استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد با اشاره به نامگذاری سالروز میلاد پیامبر(ص) با عنوان «روز اخلاق و مهرورزی»، گفت: بی‌شک باید از مهر و عطوفت آن حضرت که خداوند متعال نیز در آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل‌عمران بدان اشاره دارد، به عنوان خصلت بارز خاتم‌الانبیا(ص) نام برد.

نبی مکرم اسلام (ص) به‌عنوان کامل‌ترین اسوه راستین بشریت، نسبت به تمام مردم بسیار صمیمی و مهربان بود. آن بزرگوار با داشتن این خصلت ستودنی توانست در طول 23 سال، دل‌های بسیاری را شیفته اسلام و از منجلاب ضلالت به صراط مستقیم هدایت کند.

ابراز محبت و مهرورزی رسول خدا(ص) نه تنها شامل خانواده، دوستان و اهل ایمان، بلکه کفار و مخالفان نیز می‏‌شد به همین دلیل خداوند متعال رسول گرامی‌اش را در قرآن تحسین کرده است. قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید: «ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد شریعتی کمال‌آبادی، استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) در تمام عمر با برکت خودشان نمونه کامل و مظهر عالی‌ترین اخلاق و رفتار و گفتار بودند و سیره و سنت آن حضرت برای همه انسان‌ها به ویژه مسلمانان الگویی پسندیده به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 21 سوره مبارکه احزاب «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» پیامبرش را «اسوه حسنه» معرفی فرموده و اسوه به معنای الگو و سرمشق و مقتدا در تمام خصایص اعم از ایمان و اخلاص در زهد، تقوا در صبر، استقامت در توکل، فداکاری در شجاعت، دلاوری در عبادت و خودسازی است.

حجت‌الاسلام شریعتی با اشاره به نامگذاری سالروز میلاد پیامبر(ص) با عنوان «روز اخلاق و مهرورزی»، گفت: بیش از یکصد خصیصه نیکو در روایات و احادیث نقل شده است اما بی‌شک باید از مهر و عطوفت آن حضرت که خداوند متعال نیز در آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل‌عمران بدان اشاره دارد، به‌عنوان خصلت بارز خاتم‌الانبیا(ص) نام برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با نقل آیه شریفه «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ»، یادآوری کرد: شش خصلت پیامبر(ص) در این آیه شریفه ذکر شده است که مهم‌ترین آن «مهربانی و عطوفت» آن حضرت با مردم است.

حجت‌الاسلام شریعتی با بیان دیگر خصایلِ نبوی مورد اشاره در این آیه، گفت: «پرهیز از خشونت» که باعث شد مردم گرد پیامبر(ص) جمع شوند، «عفو و بخشش خطاکاران»، «طلب مغفرت برای خطاکاران»، «مشاوره با مؤمنان در انجام تصمیمات» و «توکل بر خدا» از دیگر خصایل پیامبر مهر و رحمت است.

وی با برشمردن برخی خصوصیات اخلاقی پیامبر(ص) و با تأکید بر ضرورت الگوگیری از ایشان، بیان کرد: آن حضرت سکوت طولانی داشتند و تا نیاز نمی‌شد لب به سخن نمی‌گشودند، هر گاه با کسی هم‌صحبت می‌شدند به سخنان او خوب گوش فرا می‌دادند، در مجالس مگر با یاد خداوند رفت‌وآمد نمی‌کردند.

این کارشناس مذهبی در استان ادامه داد: ‌رسول‌الله(ص) بیش از همه مردم صله رحم به جا می‌آوردند، با فقرا زیاد نشست و برخاست داشتند، نقایص مردم را جستجو نمی‌کردند، با اندک نعمتی شاکر خداوند بودند و ده‌ها خصلت حسنه دیگر که لازم است امروزه در زندگی‌های فردی و اجتماعی ترویج یابند.

حجت‌الاسلام شریعتی با تأکید دوباره بر مهم‌ترین خصلت پیامبر(ص)، اضافه کرد: پیشه ساختن رأفت و عطوفت و دلسوزی پیامبرگونه از بروز بسیاری از مشکلات که گریبانگیر جامعه است جلوگیری و بسیاری از مسائل را حل می‌کند.

استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد در پایان تأکید کرد: مهر و عطوفت پیامبر(ص) با مردم اعم از کافر و مسلمان باید سرلوحه کار مسئولان قرار گیرد و اگر نگاه دلسوزانه مسئولان بر مسائل کشور سایه افکند شاهد بسیاری از معضلات و مشکلات نخواهیم بود.

انتهای پیام
captcha