دفتر مشق دانش‌آموزان؛ نقشه راه زندگی
کد خبر: 3854357
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
به بهانه روز دانش‌آموز؛

دفتر مشق دانش‌آموزان؛ نقشه راه زندگی

گروه اجتماعی ـ توصیه دانش‌آموز شهید به همکلاسی‌هایش این بود که ای دوستان هم‌کلاسی من، درس خود را بخوانید و خودکار خود را تیری بدانید که بر قلب دشمن فرو می‌رود، دفترتان را نقشه، معلم خود را فرمانده و میز خود را تانک قرار بدهید.

دفتر مشق دانش‌آموزان؛ نقشه راه زندگی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری به مناست 13 آبان ماه و روز دانش‌آموز افتخاری نصیبمان شد تا با خانواده یکی از شهدای گران‌قدر دانش‌آموز استان گفت‌وگویی را تهیه کنیم؛ شهید نوجوانی که در سن و سالی که دانش‌آموزان امروزی هزار و یک آمال و آرزو برای آینده‌شان دارند و غرق در دلبستگی‌های دنیوی با شور و حال جوانی روزگار را طی می‌کنند به فکر آرامش و آسایش ما بود و برای حفظ امنیت و ثبت خنده بر روی لبان همین دانش‌آموزان امروز درس را رها و در سنگرهای مقاومت با جانشان از کشور و فردای فرزندان میهنشان دفاع کردند.

یدالله باقری فرزند قربانعلی، در ۶ مردادماه ۱۳۴۹ در روستای کاکلک از توابع شهرستان شهرکرد چشم به جهان گشود، شهید باقری پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و راهنمایی در روستای کاکلک، برای ادامه تحصیل به فرخشهر رفت و بنا به علاقه به امر تعلیم، در دانش‌سرای این شهر به تحصیل مشغول شد. او به عنوان فردی انقلابی در راهپیمائی‌های مردمی علیه رژیم پهلوی حضور فعال داشت. پس از پیروزی انقلاب و آغاز جنگ، شهید باقری که حضور در جبهه را وظیفه دینی خود می‌دانست، به سوی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت و در تاریخ ۳ اسفندماه ۱۳۶۶ در عملیات والفجر ۱۰ به درجه رفیع شهادت نائل شد.

این گفت‌وگو را درا دامه با هم می‌خوانیم، به امید آنکه قدر خون پاکشان را بدانیم...

عبدالله باقری‌کاکلکی متولد سال 1347، برادر شهید دانش‌آموز یدالله باقری که دارای شغل آزاد است در مورد برخورد عالی و رفتار حسنه یدالله هفتمین فرزند خانواده، چنین گفت: برادرم رفتار بسیار خوبی با دوستان و آشنایان داشت، در مدرسه دانش‌آموزی نمونه بود و معلمان از او بسیار راضی بودند برادرم در مدرسه بیشتر کار فرهنگی انجام می‌داد و ذوق بالایی در زمینه شاعری نیز داشت.

یدالله فردی مذهبی و فعال در زمینه بسیج بود و بیشتر اوقات فراغت خود را در بسیج، کلاس‌های قرآن و کمک به پدر در زمین کشاورزی سپری می‌کرد.

این دانش‌آموز در سال 66 زمانی که در مقطع دوم دبیرستان و در سن 16 سالگی روزگار را طی می‌کرد برای اولین بار در قالب پیاده نظام بسیجی وارد جبه‌های حق علیه باطل می‌شود و دو ماه بعد از عشق‌بازی در این مناطق در عملیات والفجر 10 شیمیایی و سوم اسفندماه به درجه شهادت نائل می‌شود که پیکر مطهرش چهارم فرورین 67 به آغوش سرد خاک سپرده ‌شد.

ابوالقاسم صفری، احمد رحیمی، محمد کریمیان، سعید رحیمی و ...همه از همرزمان او در روستای کاکلک بودند که  از این روستای کوچک برای دفاع از کشور اعزام شدند و به درجه والای شهادت و جانبازی نائل شدند.

این دانش‌آموز شهید به دعوت رهبرش لبیک گفت و برای دفاع از خاک و ناموسش به جبهه رفت و به همگان توصیه می‌کرد تا زمانی که ما زنده هستیم نمی‌گذاریم دشمن به کشورمان تجاوز کند.

این دو برادر به اتفاق هم یکی در قالب بسیجی و یکی در قالب سرباز به جبهه رفتند. با وجود اینکه در آن زمان ممنوع بود دو برادر با هم در منطقه باشند رضایت فرمانده را به دست آوردند تا اینکه برادر کوچکتر به شهادت نائل شد.

وسایل شخصی همچون دفتر، خودکار، قرآن جیبی، کیف پول و.. به یادگار مانده است که در موزه بنیاد شهید استان از آن‌ها نگهداری می‌شود.

این معلم شهید همیشه به خواهران انقلابی خود در نگهداری و حفظ حجاب و به برادران، همراهی با رهبر انقلاب را سفارش می‌کرد.

یدالله که فرزند با اخلاق خانواده بود همیشه به پدر و مادر دلگرمی می‌داد که من هر کجا باشم حتی در صورت تآهل از شما نگهداری خواهم کرد و تنهایتان نخواهم گذاشت. شما را به سفر مشهد خواهم برد و اجازه نمی‌دهم یک لحظه ناراحت باشید و غصه بخورید.

برادر این شهید بزرگوار در رابطه با تفاوت میان دانش‌آموزان امروزی و دانش‌آموزان زمان جنگ بیان کرد: فرزندان ایران زمین در هر سن و دورانی که باشند در مورد ناموس و کشور خود غیرت دارند و نمی‌گذارند هیچ بیگانه‌ای به ناموسشان تعرض کند.

وی ادامه داد: این فرزندان همه باهوش و استعداد هستند که اگر توانایی‌هایشان را در راه آبادانی کشور به کار ببرند ایرانی بهتر خواهیم داشت. البته دشمن امروز همان دشمنی است که 40 سال پیش به کشورمان حمله کرد و جوانانمان را از ما گرفت که امروز تنها سلاحش تغییر یافته و جای گلوله اینترنت به دست گرفته و فضای مجازی را به صحنه نبرد نرم با فرزندانمان تبدیل کرده است و اعتقادات نوجوانان و جوانان هدف قرار گرفته که با درایت و هوشیاری پدر و مادرها و دقت خود فرزندان به یاری خداوند در این جنگ نرم نیز پیروز خواهیم شد.

برادر شهید با بیان اینکه رفتار فرزندان تأسی گرفته از رفتار اولیاء دین است، تصریح کرد: اگر در خانواده‌ای پدر و مادر اهل کار نیک و اطاعت از خداوند باشند قطعاً فرزندشان نیز از آن‌ها الگو می‌گیرد زیرا که ساختار ابتدایی اعتقادات فرزندان در خانواده‌ها شکل می‌گیرد که اگر این ساختار محکم و استوار باشد، در معرض دست‌خوش قرار نمی‌گیرد.

وی در پایان در توصیه به مخاطبان گفت راه مقام معظم رهبری همان راه امام خمینی(ره) است به دستورات مقام معظم رهبری گوش دهید و فکری به حال کشور و میهن کنید.

در پایان فرازهایی از وصیت‌نامه شهید را می‌خوانیم

به نام الله یاری دهنده روح‌الله، پرورنده جندالله، در هم کوبنده ستمگران.

«وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ يُرْ‌زَقُونَ»

با سلام بر امام خمینی(ره) این قلب تپنده امت اسلام. من کوچکتر از آن هستم که وصیت بکنم اما چون بنا به وظیفه اسلامی موظف هستم که وصیت کنم، اول: ای دوستان و آشنایان من، ای دوستان هم‌کلاسی من، درس خود را بخوانید و خودکار خود را تیری بدانید که بر قلب دشمن فرو می‌رود و دفتر خود نقشه و معلم خود را فرمانده و میز خود را تانک قرار بدهید و درس خود را صحیح و روان بخوانید. همیشه به فکر قیامت خود باشید که این دنیا محل گذر است که انسان روزی می‌آید و روزی می‌رود. دوستانم همیشه به فکر خدای مهربان و بخشنده باشید که به ما خوبی کرده و چه نعمت‌هایی به ما داده است و برای من اصلاً ناراحت نباشید؛ چون همه ما باید برویم. شما راه شهیدان راه حق و حقیقت را ادامه دهید و از مرگ در بستر بپرهیزید و نگذارید که ستمگران به اسلام ستم کنند.

انتهای پیام
captcha