معرفت و شناخت امام زمان(عج)؛ نخستین قدم برای انتظار
کد خبر: 4212308
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

معرفت و شناخت امام زمان(عج)؛ نخستین قدم برای انتظار

رئیس اداره تبلیغات اسلامی اسلام‌آباد غرب گفت: معرفت و شناخت امام زمان(عج) نخستین قدم برای انتظار و مهم‌ترین وظیفه یک منتظر است، یعنی ما قدم در مسیر انتظار نمی‌توانیم بگذاریم مگر اینکه در حد توان و وسعمان معرفت و شناختی نسبت به امام زمان(عج) پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام ارسلان کریمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی اسلام‌آبادغرب

حجت‌الاسلام ارسلان کریمی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی اسلام‌آباد غرب در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با اشاره به اینکه تلاش برای شناخت از امام معصوم واجب و لازم است، اظهار کرد: معرفت و شناخت امام زمان(عج) اولین قدم برای انتظار و مهم‌ترین وظیفه یک منتظر است یعنی ما قدم در مسیر انتظار نمی‌توانیم بگذاریم مگر اینکه در حد توان و وسعمان معرفت و شناختی نسبت به امام زمان(عج) پیدا کنیم.

وی افزود: هر چه درک ما نسبت به امام زمان(عج) صحیح‌تر باشد استقامت ما در مسیر انتظار و دوران سخت و تاریک غیبت راحت‌تر خواهد بود.

این کارشناس دینی با بیان اینکه معرفت و شناخت نسبت به امام زمان(عج) از آن‌رو اهمیت دارد که مقدمه پیروی و اطاعت از اوست، اظهار کرد: برای شناخت بهتر از امام زمان(عج) باید با استناد به روایات مستند از ائمه معصومین(ع) و سخنان اندیشمندان که برگرفته از قرآن و احادیث الهی است به بررسی ابعاد معرفتی امام زمان(عج) بپردازیم تا زمینه شناخت و معرفت حقیقی نسبت به آن حضرت روشن شود.

حجت‌الاسلام کریمی تصریح کرد: معرفت به امام از طریق شناخت حاصل می‌شود و منظور از این شناخت و معرفت دانستن مقام و منزلت و جایگاه امام زمان(عج) در جهان است که بر تمامی جهان هستی تسلط دارند، اما در پس پرده غیبت به سر می‌برند و روزی ظهور خواهند کرد و موجب نجات عالم و کلید تمام ابواب و خیر و سعادت و دوری از جهل و گمراهی می‌شوند.

وی ادامه داد: باید بدانیم شناخت ویژگی‌های امام زمان(عج) در عصر ما از اهمیت بیشتری برخوردار است و در واقع این نوع شناخت می‌تواند در زندگی فردی و اجتماعی منتظران منشأ اثر و تحول باشد.

حجت‌الاسلام کریمی تصریح کرد: هرکس به حقیقت و صفات و ویژگی‌های امام عصر(عج) و نقش و جایگاه ایشان آگاه شود هرگز از یاد و نام آن حضرت غافل نخواهد شد و این موضوع باید درک شود که شناخت امام زمان(عج) از شناخت دیگر امامان معصوم(ع) جدا نیست و اگر کسی به شأن و جایگاه ائمه هدی آگاه شد به یقین به شناختی درست از امام زمان(عج) پی می‌برد.

انسان بدون شناخت امام زمان(عج) بهره‌ای از اعمالش نمی‌برد

وی به دعای «غریق» اشاره کرد و افزود: در دعای غریق بر افزایش معرفت اشاره و تأکید شده است و در این دعا آمده «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ، لَمْ اَعْرِف نَبِیَّکَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَکَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ، ضَلَلْتُ عَنْ دینى؛ خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم»، این امر نشانگر آن است که اگر انسان شناختی درست در این موضوع نداشته باشد بدون تردید به گمراهی کشیده خواهد شد.

حجت‌الاسلام کریمی به چرایی لزوم معرفت امام و تأکیدات این موضوع اشاره و اظهار کرد: در روایتی از امام رضا(ع) آمده است: «إِنَّ الإِمامَةَ زِمامُ الدِّینِ وَ نِظامُ الْمُسْلِمِینَ وَ صَلاحُ الدُّنْیا وَ عِزُّ الْمُؤْمِنیِنَ إِنَّ الإِمامَةَ أُسُّ الإِسْلامِ النامِی وَ فَرْعُهُ السّامِی بِالإِمامِ تَمامُ الصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ وَ الصِّیامِ وَ الْحَجِّ وَ الْجِهادِ وَ تُوْفِیرُ الفَیءِ وَ الصَّدَقاتِ وَ إِمْضاءَ الْحُدُودِ وَ الْأَحْکامِ وَ مَنْعُ الثَّغُورِ وَ الأَطْرافِ. الإِمامُ یُحِلُّ حَلالَ اللّهِ وَ یُحَرِّمُ حَرامَ اللّهِ وَ یُقِیمُ حُدُودَ اللّهِ وَ یَذُبُّ عَنْ دِینِ للّهِ وَ یَدْعُو إِلی سَبِیلِ رَبِّهِ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الحَسَنَةِ وَ الْحُجَّةِ الْبالِغَةِ؛ امامت، زمام دین و مایه نظام مسلمانان و صلاح دنیا و عزت مؤمنان است. امامت، اساس رشد یابنده اسلام و شاخه بلند آن است. تمامیت نماز و روزه و حج و جهاد و گردآوری مالیات و صدقات و اجرای حدود و احکام و حراست از مرز‌های اسلام همه به دست امام است. امام، حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام می‌کند و حدود خدا را برپا می‌دارد و از دین خدا دفاع می‌کند. او با حکمت و اندرز و حجت رسا (مردم) را به راه پروردگارش فرا می‏‬‌خواند»، با توجه به این روایت بقای همه اصول و فروع اسلام به وجود امام بسته است.

این کارشناس دینی در پایان گفت: کسی که امام زمانش را نشناسد در واقع هیچ بهره‌ای از اعمال خود نخواهد برد بنابراین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان(عج) است و طبیعی است که هر میزان معرفت انسان نسبت به امام بیشتر باشد به عظمت او بیشتر پی‌خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد.

انتهای پیام
captcha