تأثیر طرح «رهپویان وحی» در تشویق کارکنان ارتش به حفظ قرآن
کد خبر: 4210789
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶

تأثیر طرح «رهپویان وحی» در تشویق کارکنان ارتش به حفظ قرآن

طرح تداوم حفظ یا رهپویان وحی که از سوی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش برگزار می‌شود، از جمله طرح‌هایی است که در فرایند حفظ قرآن از سوی کارکنان بسیار مؤثر است.

 سرهنگ مرادپوربه گزارش ایکنا، 29 فروردین هر سال، به عنوان روز ارتش در تقویم رسمی ایران نامگذاری شده است؛ روزی که از سوی امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال 58 نامگذاری شد و هر ساله به همین مناسبت یگان‌های نمونه از قوای سه‌گانه نیروهای مسلح در  مقابل مقامات عالی‌رتبه نظام رژه می‌روند.

اما یکی از اقدامات مؤثر و انسان‌ساز در نهاد ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صرف‌نظر از تجهیز نیروهای نظامی مستقر در آنها به انواع و اقسام مهارت‌های رزمی که بیشتر هم در واحدهای آموزشی اعم از آموزش عمومی و آموزش عالی(دانشکده‌های افسری) در جریان است، پرداختن به حوزه‌های معرفتی در قالب آموزش قرآن و معارف دینی است که هر یک از این نهادها به فراخور وسعت و تنوع نیروهای تحت فرمان خود با تشکیل ادارات قرآن و عترت و همچنین دارالقرآن نسبت به تربیت نیروی متعهد قرآنی و انقلابی در خود کوشا هستند.

ثمره برگزاری و تداوم چنین اقداماتی ظهور افرادی است که علاوه بر دارا بودن روحیه سلحشوری و جهادی، به جهت انس و الفت با قرآن و معارف اسلامی، از جمله سرآمدان روزگار خود در عرصه قرآنی و معارفی هستند.

به بهانه روز ارتش، با سرهنگ تمام ابوطالب مرادپور؛ افسر کادر ستاد کل فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران که قاری و حافظ کل قرآن نیز است، گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه زمانی اقدام به حفظ قرآن کردید که اکنون به عنوان حافظ کل قرآن شناخته شدید؟
 
سرهنگ ابوطالب مرادپور هستم؛ متولد سال 1360 صادره از طبس که سال 79 با ورود به دانشگاه افسری امام علی(ع) به استخدام ارتش درآمدم و از همان ابتدا نیز به حفظ قرآن علاقه داشتم. البته پیش از حفظ قرآن قاری قرآن بودم و در ارتش به عنوان قاری برتر قرآن مرا می‌شناختند. از سال 86 اقدام به حفظ قرآن کردم و از آنجا که قبلاً قرآن را با قرائت تحقیق می‌خواندم لذا آیات و معانی آن برای من بسیار ملموس بود و این امر بهانه‌ای شد که در زمینه حفظ قرآن مصمم شوم که به مدت 6 سال به طول انجامید. هر چند که در زمان کمتری نیز می‌توان اقدام به حفظ کل قرآن کرد اما از آنجا که من می‌خواستم همزمان به تثبیت آیات نیز بپردازم و با توجه به مشغله کاری، این امر 6 سال طول کشید.
 
ایکنا ـ فرایند حفظ قرآن به شکل شخصی انجام شد یا در دوره‌های آموزشی که ممکن است از سوی ارتش برگزار شود هم شرکت کردید؟
 
دوره‌های آموزشی ارتش در این فرایند بسیار تأثیرگذار بود اما من به سبب علاقه‌مندی بیشتر  از کلاس‌ها و دوره‌های خارج از بدنه ارتش استفاده کردم؛ هر چند که حدود 10 جزء از قرآن را شخصاً و بدون اینکه در دوره‌ای شرکت کنم حفظ کردم. با دارالتحفیظ که در خیابان ایران تهران قرار دارد آشنا شدم و یکی از اساتید به نام آقای میریحیی بسیار مشوق ما در این امر بود که بعدها ایشان را به محله مسعودیه و بعد حکیمیه دعوت کردیم که البته ‌هفته‌ای یک جلسه به شکل چرخشی توسط ایشان کلاسی برای حفاظ برگزار می‌شد که من هم در آن کلاس‌ها شرکت می‌کردم.
 
ایکنا ـ چه شیوه‌ای برای حفظ قرآن به کار بردید؟
 
از آنجا که مهمتر از حفظ قرآن برای فردی که اقدام به حفظ قرآن می‌کند، نگهداری و تثبیت آیاتی است که آنها را از حفظ کرده است، لذا از هر فرصتی برای تثبیت محفوظاتم استفاده می‌کردم و مثلاً آن زمانی که در تیپ 65 نیروی مخصوص خدمت می‌کردم از هر اوقات فراغتی که پیش می‌آمد در این خصوص بهره برده و به مرور آیات می‌پرداختم. هنوز هم صبح‌ها قبل از اینکه به ورزش بپردازم و به محل کارم بروم، به مرور نیم جزء پرداخته و از ساعت 5 عصر که فراغت از کار پیدا می کنم، وقتی را به مرور آیات اختصاص می‌دهم.
 
ایکنا ـ آیا در یگانی که اکنون مشغول به خدمت هستید، دوره‌هایی ویژه قرآن‌آموزان برگزار می‌شود که شما به تدریس در آن مشغول باشید؟
 
در حال حاضر سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش کلاسی را برای حفاظ برگزار کرده که سه‌شنبه‌ها برگزار می‌شود و پیش از این نیز، این طرح با نام تداوم قرآن بود که طرح درسی را خودشان ابلاغ می‌کردند که براساس همان طرح درس، ما نیز قرآن تدریس می‌کردیم. پیش از این من از جمله اساتید اداره هفتم ارتش بودم که البته از مقطعی به بعد با توجه به پیشینه و تسلطی که به حفظ قرآن داشتم از سوی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش برای همین طرح تداوم قرآن دعوت شدم تا با دوستان حافظ کلاس داشته باشم.
 
خارج از ارتش نیز کلاس دارم و دو سالی است که به دعوت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به شکل آنلاین برای دانشجویان و اساتید، کلاس‌های حفظ قرآن برگزار می‌کنم و هم اکنون 10 حافظ فعال در اختیار دارم که از یک جزء تا 10 جزء را موفق به حفظ قرن شدند و مثلاً یکی از آنها که از اساتید دانشگاه است و پیش از این حتی با روانخوانی قرآن نیز مشکل داشت، اکنون موفق به حفظ 5 جزء قرآن شده است.
 
ایکنا ـ در امر تلاوت قرآن متأثر از کدام یک از اساتید هستید؟ آیا برای محافل رسمی ارتش برای تلاوت دعوت می‌شوید؟
 
شروع تلاوت من با مصطفی اسماعیل بود که البته بعداً شحات‌انور هم گوش کردم و در حال حاضر شیوه تلاوت من ترکیبی از اساتید مختلف تلاوت است. در جلسات مهمی که از سوی فرماندهی کل ارتش منعقد می‌شود به عنوان قاری اول جلسه دعوت می‌شوم و اگر ستاد ارتش جلسات دیگری نیز داشته باشد از من به عنوان قاری مدعو استفاده می‌کنند.
 
ایکنا ـ ارتش امتیازات و تمهیدات ویژه‌ای را برای قاریان و حافظان قرآن هم در سطح کارکنان پایور و هم وظیفه قائل می‌شود، شما هم مشمول این امتیازات شده‌اید؟
 
بله، یکی از آنها طرح تداوم حفظ یا رهپویان وحی است که از سوی  سازمان عقیدتی ـ سیاسی برگزار می‌شود  و مثلاً برای حافظان 10 جزء و 15 جزء هدایایی در نظر گرفته می‌شود که البته من هم چند باری در آن شرکت کرده و حائز رتبه شدم که به نظر من این طرح برای حفظ قرآن بسیار خوب است و برای ارتقای حفظ قرآن بسیار مؤثر است. سال 91 نیز با توجه به اینکه 15 جزء قرآن را حفظ کردم به عنوان نماینده ارتش ایران در عمان انتخاب شدم. به خاطر حفظ کل قرآن یک بار نیز  مشمول دریافت ارشدیت درجه شدم که از سوی خود ارتش این امر به حافظان قرآن به انجام می‌رسد که به حافظ 10 جزء قرآن یک سال، حافظ 20 جزء 2 سال و حافظ کل قرآن، چهار سال ارشدیت تعلق می‌گیرد که با این احتساب، شخصاً موفق به ارتقای درجه شدم.
 
سرهنگ مرادپور
 
ایکنا ـ تأثیر انس قرآن در زندگی شخصی شما تا چه اندازه است؟
 
قرآن کریم در سوره اسراء می‌فرماید: «وننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنين» لذا انس با قرآن غیر از رحمت و شفا برای ما چیز دیگری نیست و من هر آیه‌ای از قرآن را می‌خوانم اثرات روح‌بخش و آرامش بخش آن در زندگی خود را به خوبی مشاهده می‌کنم. در سوره رعد می‌خوانیم: «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» شخصاً چیزی جز آرامش و اطمینان قلب از انس با قرآن ندیدم و در اوقات بحران و بروز نگرانی‌ها این قرآن است که به من آرامش می‌دهد.
 
ایکنا ـ در محیط‌های خدمتی به واسطه آموزش قرآن با نسل جوان ارتباط نزدیکی دارید. شور و اشتیاق جوانان در قرآن‌آموزی و انس با کلام وحی را چگونه توصیف می‌کنید؟
 
در میان کارکنان ارتش چه در سطوح بالای فرماندهی و چه در میان کادر وظیفه چیزی که مشهود است آنکه هر کدام که با قرآن انس و الفت بیشتری دارند، اساساً انسان‌های موفقی هستند چه در انجام مأموریت‌ها و امور محوله و چه در شئون دیگر نظامی حاکم بر محیط کاری. با این وجود در مواجهه با نسل جوان اعتقاد دارم که باید بیشتر فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی در زمینه قرآن و انس این افراد با کلام وحی صورت گیرد. نباید بگذاریم که قرآن مهجور بماند همچنان که یکی از نگرانی‌ها هم همین است که خود قرآن نیز به آن اشاره کرد و نسبت به آن شکایت دارد. باید با استفاده از برنامه‌های خلاقه و ابتکاری فرهنگسازی در این زمینه صورت گیرد که منجر به انس بیش از پیش نسل جوان با قرآن شود.
انتهای پیام
captcha