نمایشگاه‌های قرآن در شهرستان‌های چهارمحال‌وبختیاری برگزار می‌شود
کد خبر: 4209781
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۴

نمایشگاه‌های قرآن در شهرستان‌های چهارمحال‌وبختیاری برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: امسال تلاش داریم با بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های مساجد و همکاری مؤسسات و مراکز قرآنی مردمی در تمامی شهرستان‌های ۱۲گانه اقدام به برپایی نمایشگاه قرآن کنیم.

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در جریان نمایشگاه قرآن استان با حضور در غرفه ایکنا با اشاره به اهداف واسپاری نمایشگاه قرآن و برگزاری این رویداد توسط دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان، اظهار کرد: یکی از دلایل عمده این امر، برخورداری این ستاد از شبکه بسیار خوب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح شهرستان‌ها بود که قریب به ۵۰۰ کانون در مساجد استان فعال هستند و به‌صورت مویرگی در مناطق و روستاهای استان حضور دارند.

وی ادامه داد: از دبیرخانه کانون‌های مساجد درخواست کردیم حال که این توانمندی در مرکز ایجاد شده به دیگر شهرستان‌ها نیز تسری یابد تا مردم سایر مناطق استان نیز از برپایی نمایشگاه قرآن بهره‌مند شوند.

احمدی با یادآوری اینکه در سال جدید شاهد برگزاری ۲ نمایشگاه قرآن در ماه‌های فروردین و اسفند مصادف با ماه مبارک رمضان هستیم، توضیح داد: به احتمال قریب به یقین در اسفندماه نیز یک نمایشگاه قرآن را خواهیم داشت که در این بازه زمانی تلاش داریم با بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های مساجد و همکاری مؤسسات و مراکز قرآنی مردمی در تمامی شهرستان‌های ۱۲گانه اقدام به برپایی نمایشگاه قرآن کنیم. 

وی ادامه داد: اولین شهرستان یعنی فارسان، امروز برای برپایی نمایشگاه قرآن اعلام آمادگی داشت که رایزنی‌های اولیه با فعالان قرآنی شهرستان انجام شد و احتمالاً فارسان، اولین شهرستان میزبان نمایشگاه قرآن باشد. 

احمدی با اشاره به اینکه برپایی دوره تربیت مربیان قرآنی در سال ۱۴۰۳ ذیل طرح ملی «بشری» در دستور کار قرار دارد، افزود: این نوید را به مربیان مجموعه‌های قرآنی می‌دهم که برگزاری طرح بشری برای علاقه‌مندان برنامه‌ریزی شده است. همچنین موضوع حفظ قرآن یکی از اولویت‌های فرهنگ و ارشاد است که به‌زودی خبرهای خوشی در این زمینه خواهیم شنید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی حضور کمرنگ نهادها و دستگاه‌های دولتی، تأکید کرد: همه‌ساله از مجموعه‌های دولتی برای حضور در نمایشگاه و معرفی خدمات و دستاوردها دعوت می‌شود که البته امسال این اطلاع‌رسانی با اندکی تأخیر انجام شد. بااینحال حضور مجموعه‌های مردمی و تنوع محتوای نمایشگاه تا حدودی خلأ غیبت دستگاه‌های اجرایی را جبران کرد.

وی «مسجد»، «خانواده» و «کودک و نوجوان» را ۳ اولویت اصلی در نمایشگاه قرآن امسال عنوان کرد و افزود: در حوزه کودک و نوجوان خوشبختانه برنامه‌های خوبی اجرا و امکان جذب این قشر فراهم شد، در موضوع خانواده نیز برنامه‌ها و مباحث مشاوره‌ای پیش‌بینی شده بود.

احمدی تصریح کرد: در موضوع قرآن و مسجد نیز خدماتی که کانون‌های مساجد و یا پایگاه‌های بسیج، هیئت‌های مذهبی و ... به مخاطبان خود ارائه می‌دهند در این نمایشگاه به منصه ظهور گذاشته شد که از جمله به برنامه «سینما مسجد» و نمایش فیلم و نیز محافل و رویدادهای فرهنگی می‌توان اشاره داشت.

ضرورت‌های واسپاری کارهای قرآنی به مردم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تأکید بر اینکه در حوزه واگذاری مسئولیت به مردم ۲ اتفاق باید شکل بگیرد، بیان کرد: نخست، رشد و ارتقای مجموعه مردمی را شاهد باشیم با این توضیح که واسپاری کار به آنها در سطح استانی اسباب رشد و ارتقا را برایشان فراهم خواهد کرد.

احمدی اضافه کرد: نکته دوم این است که کانون‌های مساجد بزرگ‌ترین اتفاق فرهنگی کشور را در دهه کرامت پوشش می‌دهند که در طی یک مقطع ۱۰ روزه بزرگ‌ترین و پرحجم‌ترین فعالیت فرهنگی کشور شکل می‌گیرد پیداست که مجموعه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت لازم را دارد؛ در این استان نیز برای اولین بار برگزاری نمایشگاه قرآن به کانون‌های مساجد واسپاری شد تا اسباب بومی‌سازی این فناوری فرهنگی فراهم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تأکید کرد: این انتقال فناوری به ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان زمینه‌ساز الگودهی و تعمیم آن به سایر شهرستان‌ها را نیز فراهم خواهد کرد که در این راستا، مشابه این رویداد در سایر مناطق نیز برگزار خواهد شد.

احمدی با تأکید بر اینکه جامعه در قبال رویدادها کنش مثبت نشان می‌دهد، توضیح داد: معمولاً اتفاقات زیادی در مدارس و دانشگاه‌ها رقم می‌خورد اما کاری را تحت عنوان رویداد نداریم که مشخصاً نمایشگاه قرآن می‌تواند اتفاق مبارکی باشد؛ در این نمایشگاه از یک کار روتین و تکراری در حال گذر به سمت یک اقدام راهبردی در حرکت هستیم و بسط موضوع عدالت فرهنگی دنبال می‌شود. 

وی افزود: کیفیت و کمیت فعالیت نیز در کارهای مردمی باید موضوعیت داشته باشد با این توضیح که در نمایشگاه‌های سال‌های قبل شاهد حضور پررنگ‌تر ادارات دولتی در نمایشگاه قرآن بودیم اما امسال بیشتر، مجموعه‌های مردمی حضور دارند که با خلوص نیت و صفا در کف میدان هستند و کیفیت کارشان متفاوت از مجموعه‌های دولتی است. با واسپاری کار به نهادهای مردمی در پی یک بازی بُرد بُرد هستیم، یعنی هم اسباب ارتقای مجموعه‌های مردمی و هم اسباب ارائه خدمات با کیفیت‌تر برای مردم فراهم خواهد شد.

احمدی در پایان توضیح داد: نمایشگاه امسال در مقایسه با سال گذشته تفاوت‌هایی دارد از جمله اینکه امسال با حدود یک پنجم اعتبارات نمایشگاه سال گذشته این کار را پیش بردیم، نکته دیگر اینکه سال گذشته این نمایشگاه به مدت یک هفته و امسال کمتر از چهار روز دایر بود. همچنین سال گذشته نمایشگاه بعد از ماه مبارک رمضان برگزار شد که بازدید بهتری را شاهد بودیم.

انتهای پیام
captcha