محفل انس با قرآن از سوی جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد + عکس
کد خبر: 4209780
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۶

محفل انس با قرآن از سوی جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد + عکس

محفل انس با قرآن کریم به‌همت جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری و با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، با تلاوت قاریان ممتاز و بیان تفسیر، در محل بیست‌ویکمین نمایشگاه قرآن استان واقع در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد برگزار شد.

محفل انس با قرآن

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محفل انس با قرآن کریم به‌همت جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری و با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، با تلاوت قاریان ممتاز و بیان تفسیر، عصر روز گذشته ۲۱ فروردین در محل شبستان قرآن و رسانه بیست‌ویکمین نمایشگاه قرآن استان برگزار شد.

در این محفل قرآنی که عموم بازدیدکنندگان از نمایشگاه نیز حضور داشتند، پس از تلاوت آیاتی از کلام نورانی وحی توسط قاریان ممتاز استانی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید نادری، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه قرآن کریم سراسر دستورالعمل برای سبک زندگی است، اظهار کرد: این کتاب وحیانی در نگاه کلان، هدفش این است که سبک زندگی ما را تغییر دهد و اگر مؤلفه‌های سبک زندگی‌های غربی و اسلامی را با هم مقایسه کنیم، بهتر به این موضوع پی خواهیم برد.

وی با ذکر اینکه سبک زندگی غربی فقط مبتنی بر زندگی مادی و دنیوی بوده و مدام به انسان‌ها تحمیل می‌شود، ادامه داد: قرآن کریم اما قائل است که انسان تک‌بُعدی و تک‌لایه نیست بلکه دو بُعد جسمانی و روحانی دارد و درواقع بُعد جسمانی یک پیش‌زمینه برای روح است که انسان باید تمام هم و غم خود را به همین بعد روحانی معطوف کند و بداند که اگرچه روی زمین زندگی می‌کند اما باید با آسمان در پیوند باشد.

نادری با استناد به آموزه‌های نورانی آیه ۶۴ از سوره عنکبوت و با اشاره به اینکه این دنیا فقط لهو و لعب است، گفت: دنیا هدف دارد اما هدفی خیالی و توهمی؛ درست مانند کودکی که بازی می‌کند اما هدفش از نگاه ما بزرگ‌ترها یک توهم و خیال بیش نیست. دنیا لهو و لعب است لذا انسان باید به آخرت دل ببندد که به تعبیر این آیه، حقیقتاً حیات است. 

این حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه کلیدواژه «نوع نگاه انسان به دنیا» تعیین‌کننده سبک زندگی او خواهد بود، توضیح داد: به تصریح آیه شریفه «وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ» (انبیا/۱۶)، خداوند می‌فرماید ما آسمان‌ها و زمین را بازیچه نیافریدیم، حال ممکن است کسی این آیه را در تناقض با آیه ذکر شده یعنی «وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ ۚ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ» (عنکبوت/۶۴) بداند که جای توضیح دارد.

نادری افزود: یک پدر حکیم برای آنکه دخترش به رشد و استقلال عقلی برسد برای او عروسک می‌خرد، پدر با عروسک بازی نمی‌کند و دختر نیز تا سنی خاص با این عروسک بازی می‌کند، پدر از عروسک استفاده می‌کند تا رشد دخترش اتفاق بیفتد. خداوند نیز در آیات ذکر شده می‌فرماید دنیا بازی است اما من بازیگر نیستم بلکه دنیا را خلق کردم تا بندگانم رشد کنند و این دنیا وسیله‌ای برای تعالی و کمال آنان باشد.

وی با تأکید بر اینکه انسان برای تعالی و رشد نیازمند دنیا است، توضیح داد: بااینحال نباید به دنیا دل بست بلکه در حد ضرورت باید از آن استفاده کرد. همین کودک را تصور کنید که اگر عروسکش به بهترین لباس‌ها و زینت‌ها هم آراسته شود باز هم عروسک است و ما نمی‌توانیم آن را از هویت عروسک بودن خارج کنیم. ماهیت دنیا نیز همین است و هر چقدر آراسته هم باشد ماهیت مادی و دنیوی آن از بین نمی‌رود و یک بازی گذاران و موقت بیش نیست که نباید به آن دل بست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد در ادامه با تأکید بر اینکه ائمه معصومین(ع) و بزرگان در همین دنیای بی‌بها تلاش داشته‌‌اند تا دیگران را به تکامل برسانند، توضیح داد: امیرالمؤمنین(ع) چاه می‌کندند و نخلستان‌ها را آباد می‌کردند تا زمینه را برای بهره‌مندی دیگران فراهم کنند.

نادری با اشاره به اینکه تعبیر سبک زندگی قرآنی یک تعبیر تسامحی است، گفت: حقیقت این است که قرآن کریم سراسر، کتاب سبک زندگی است که انسان‌ها با تأسی به این کتاب آسمانی نگاه درستی به دنیا و آخرت داشته باشند و اجازه ندهند دنیا را به خاطر آخرت یا بالعکس از بین برود و زایل شود. همچنان که در دعاها نیز از خدا می‌خواهیم هم خیر دنیا و هم آخرت را نصیب ما کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان گفت: انسان بر طبق مضامین نورانی آیات، همانطور که نیازمند امور مادی و دنیوی است به امور معنوی نیز نیاز دارد.

انتهای پیام
captcha