پیشنهاد مطالعه تفسیر نمونه برای کسب معرفت قرآنی + عکس
کد خبر: 4209317
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۲
در شورای حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری مطرح شد

پیشنهاد مطالعه تفسیر نمونه برای کسب معرفت قرآنی + عکس

نماینده ولی‌ فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه معارف نورانی قرآن کریم باید در جامعه زنده باشد، گفت: باید افرادی در جامعه داشته باشیم که حداقل یک دور تفسیر قرآن را مطالعه کرده باشند، تفسیر «نمونه» که تفسیری ساده و تا حدودی به‌روز است به‌ نظرم برای این منظور مناسب باشد و این حداقل کار برای کسب معرفت دینی و قرآنی است.

نشست شورای حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌ فقیه در استان چهارمحال‌وبختیاری، شامگاه گذشته، ۱۹ فروردین‌ماه در نود‌وهفتمين نشست شورای مديران مدارس علميه و مديريت حوزه علميه استان که به میزبانی مدرسه علمیه حضرت صاحب‌الزمان(عج) هفشجان برگزار شد با اشاره به اینکه امروز به‌شدت نیازمند تبلیغ در جامعه هستیم، اظهار کرد: مردم برای روحانیت جایگاه قائل هستند و اگر از این جایگاه به‌درستی استفاده کنیم یقین بدانیم که کارایی تبلیغ ما افزایش خواهد یافت.

وی با ذکر اینکه قلوب مردم خریدار تبلیغ‌های درست، صادق، منطقی و عقلایی است، ادامه داد: مبلغان باید چنین تبلیغی را در پیش گیرند تا بر دل‌ها بنشیند. حوزه علمیه استان امروز حقیقتاً شرایط خوبی پیدا کرده و رو به رشد است و هویت خوبی یافته و به سمت جلو پیش می‌رود.

نکونام بیان کرد: امروز خوشبختانه همه ید واحدی در کنار هم هستند که با اتحاد کار حوزه علمیه استان را پیش می‌برند و مدام و مستمر در کنار هم می‌نشینند و هم‌افزایی و مشورت دارند که تلاش می‌شود که این همدلی اتفاق بیفتد. مدیریت حوزه علمیه کشور در تلاش است تا تحولی در این نهاد ایجاد کند که آثار و برکات این تلاش‌ها در همه جای کشور از جمله استان ما مشهود است.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان با بیان اینکه جلسات ماهانه این شورا به‌صورت منظم برگزار می‌شود، افزود: در ایام اخیر این شورا در شهرستان‌ها برگزار می‌شود که در این جلسات، ضعف‌ها و قوت‌ها رصد و دنبال می‌شود و راهکارهای مطلوب برای رفع مشکلات موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد که آثار این رویکرد در تمام استان مشهود است.

نکونام با تأکید بر اینکه بر این وحدت و همدلی و اتحاد حوزویان باید بیش از پیش افزوده شود، گفت: تلاش ما باید این باشد که کارها را از حیث کمی و کیفی هر چه بیشتر ارتقا بدهیم. 

رسالت روحانیت در متدین شدن مردم 

امام‌ جمعه شهرکرد با تأکید بر اینکه جامعه را باید به سمت تدین سوق بدهیم، افزود: متدین شدن جامعه در گرو آن است که سطح معرفت عمومی را نسبت به دین بالا ببریم، در بخش‌هایی از جامعه متأسفانه این معرفت دینی سطحی و در بخش‌های دیگری این معرفت بالاتر است. مردم دین را باید از دین‌شناسان واقعی و از کتاب و سنت کسب کنند و دین باید با مطالعه و پژوهش حاصل شود تا عمق داشته باشد. البته این به آن معنا نیست که همه باید مجتهد شوند، اما هر کسی در سطح خود باید بتواند در دین عمیق شود.

نکونام با تأکید بر اینکه معارف نورانی قرآن کریم باید در جامعه زنده باشد، بیان کرد: باید افرادی در جامعه داشته باشیم که حداقل یک دور تفسیر قرآن را مطالعه کرده باشند، تفسیر «نمونه» که تفسیری ساده و تا حدودی به‌روز است به‌نظرم برای این منظور مناسب باشد، بنابراین پیشنهادم این است که جامعه را باید به این سمت سوق دهیم که یک دور تفسیر نمونه را بخوانند و این حداقل کار برای کسب معرفت دینی و قرآنی است.

وی افزود: وقتی توجه به معارف دینی در جامعه کمرنگ باشد، باید منتظر آسیب‌های مختلف باشیم و معضلاتی همچون خودکشی، اعتیاد، اختلاس، فساد، کم‌فروشی و... را مشاهده کنیم، اگر سطح معارف دینی مردم نازل باشد جز همین آسیب‌ها را نباید انتظار داشته باشیم.

نکونام با تأکید بر اینکه حوزه و روحانیت باید نقش اجتماعی خود را ایفا کند، تصریح کرد: حوزه قرار نیست فقط به درون خودش بپردازد و پرورش دهد بلکه این نهاد دینی در قبال جامعه مسئولیت دارد که باید آن را زیر پر و بال خود بگیرد و امر اساسی و کلیدی تبلیغ را که تأکید مقام معظم رهبری نیز است، مورد توجه جدی قرار دهد.

وی در پایان با بیان اینکه بر طبق آموزه قرآن در آیه «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ» (ابراهیم/۷)، انسان متدین طبعأ سپاسگزار نیز است، ادامه داد: انسان سپاسگزار، انقلاب را با نگاه درستی می‌بیند و متوجه می‌شود که انقلاب از نعمت‌ها و عنایت‌های بزرگ پروردگار متعال است، چنین فردی هرگز تسلیم فضاسازی دشمن نمی‌شود. 

یادآور می‌شود، حاضران در نشست شورای مدیران مدارس علمیه که با حضور آیت‌الله عبدالله کیوانی، منتخب مردم چهارمحال‌وبختیاری در ششمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری و نیز حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه استان و مدیران و مسئولان حوزه علمیه سراسر استان همراه بود به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام
captcha