شناسایی ۸ هزار مبتلا به دیابت و فشار خون در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4189873
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵

شناسایی ۸ هزار مبتلا به دیابت و فشار خون در چهارمحال‌وبختیاری

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۸۰۰۰ نفر در استان از دیابت و فشارخون بالای خود مطلع شدند، گفت: از افرادی که تاکنون در غربالگری رایگان شرکت نکرده‌اند دعوت می‌شود در زمان باقی مانده تا ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

علی احمدی، معاون بهداشت علوم پزشکی شهرکرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، علی احمدی، رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری امروز، چهارم دی‌ماه در جمع فعالان رسانه‌های چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: کمتر از دو هفته تا پایان اجرای پویش ملی سلامت به منظور غربالگری و بیماریابی دیابت و پرفشاری خون در استان فرصت باقی است و افراد بالای ۱۸ سال برای شرکت در غربالگری رایگان دیابت و فشارخون بالا دعوت می‌شود.

وی افزود: طرح غربالگری به منظور شناسایی و کشف زودرس بیماران احتمالی در جامعه در حال انجام است تا امکان مداخله و مدیریت پیش و زود هنگام در افراد فراهم شود. اصلاح سبک زندگی همچون کاهش مصرف نمک و همچنین رصد، مراقبت و درمان بیماری می‌تواند از مرگ‌های منتسب به دیابت و فشارخون جلوگیری کند.

احمدی در خصوص وضعیت اجرای پویش ملی سلامت در این استان، گفت: از ۲۰ آبان‌ماه تا کنون ۵۳۲ هزار و ۶۶۱ نفر از جمعیت هدف (مادران باردار و افراد بالای ۱۸ سال) با پوشش قریب به ۸۰ درصد در این طرح شرکت کردند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ضمن قدردانی از مشارکت کنندگان دراستان، اضافه کرد: از میان افراد غربالگری شده حدود ۲۲۳ هزار و ۳۸۷ نفر (معادل ۴۲ درصد) برای بیماری‌های فشارخون و دیابت نیازمند توجه ویژه و مراقبت فعال هستند.

احمدی به دستاوردهای پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و فشارخون بالا در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: از افراد شرکت کننده حدود ۸۳ هزار و ۳۸۷ نفر بیمار شناخته شده قبلی فشارخون بالا یا دیابت بودند که توصیه‌های لازم برای تبعیت از درمان و بهبود سبک زندگی ارائه شد. در واقع حدود ۷۸درصد بیماران قبلی مجدد یکبار مراقبت شدند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین در بین افراد غربالگری شده ۱۳۱ هزار و ۱۷۰ نفر شامل ۱۱۱ هزار و ۵۷۰ نفر پیش فشارخون بالا و ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر پره دیابت شناسایی شد.

احمدی تصریح کرد: حدود ۲۵ درصد شرکت کنندگان نیازمند توجه ویژه به اصلاح سبک زندگی و رعایت خودمراقبتی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری هستند و اگر این افراد دستورات پزشکی را رعایت نکنند به جمع مبتلایان جدید به بیماری‌های فشارخون بالا و دیابت اضافه می‌شوند. بنابراین اصلاح سبک زندگی به شدت شانس مبتلا نشدن به بیماری در این دسته از افراد  را بالا می‌برد.

وی ادامه داد: در بین شرکت‌کنندگان ۸۱۰۱ نفر شامل ۲۵۴۷ نفر دیابتی و ۵۵۵۴ نفر فشارخون بالا، احتمالاً بیماران جدید شناسایی شده در غربالگری و کشف زودرس هستند که از بیماری خویش مطلع نبودند. این افراد شانس تحت درمان قرارگرفتن و پیشگیری از عوارض و سیرناگوار بیماری‌ها را پیدا کردند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: از حدود ۲۵۰۰ مرگ در استان، علت بیش از ۴۶ درصد آن‌ها بیماری‌های قلبی عروقی است که سهم فشارخون بالا و دیابت در علل این مرگ‌ها بالا و نیازمند توجه است.

وی در پایان از افرادی که تاکنون در غربالگری رایگان شرکت نکرده‌اند دعوت کرد در زمان باقی مانده تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲ به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha