رسالت ایکنا در دیدگاه مدیران قرآنی؛ از نشر معارف وحیانی تا جریان‌سازی
کد خبر: 4181007
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱
در میزگرد ایکنا مطرح شد

رسالت ایکنا در دیدگاه مدیران قرآنی؛ از نشر معارف وحیانی تا جریان‌سازی

در میزگردی به‌مناسبت ۲۰ آبان‌ماه و سالگرد تأسیس خبرگزاری قرآنی ایکنا، مدیران قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر سه شأن این خبرگزاری شامل «اطلاع‌رسانی»، «تولید محتوا» و «جریان‌سازی» در فضای قرآنی استان، به بیان انتظارات خود از این رسانه قرآنی پرداختند.

میزگرد ایکنا چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، به‌مناسبت ۲۰ آبان‌ماه سالگرد تأسیس خبرگزاری قرآنی ایکنا، میزگرد ارزیابی و راهکارهای ارتقای فعالیت این رسانه قرآنی با حضور حجت‌الاسلام ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان، یونس اروجی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش، حیدرقلی صدقی، فعال قرآنی و مدیر اجرایی مؤسسات قرآنی نور و الرحمن شهرکرد، روح‌انگیز بهرامی، مدیر مؤسسات قرآنی نور و الرحمن شهرکرد، مرتضی رفیعی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان، محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و اعظم صابری، مدیر جامعة‌القرآن خردسالان شهرکرد در دفتر خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

بخش دوم میزگرد ایکنا تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.


بیشتر بخوانید:


۳ شأن رسانه با چاشنی انصاف و ابزار نو

حجت‌الاسلام ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه از رسانه به‌ویژه رسانه تخصصی در حوزه قرآنی سه انتظار وجود دارد، اظهار کرد: انتظار نخست از ایکنا اطلاع‌رسانی است که کف کار رسانه است و در این راستا این رسانه قرآنی باید بتواند از ظرفیت‌های به‌روز رسانه‌ای استفاده کند که در ایکنای استان کمتر شاهد این موضوع هستیم.

ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

وی ادامه داد: قاعدتاً انتظار از رسانه ایکنا این است که در حوزه اطلاع‌رسانی اخبار قرآنی فراتر و قوی‌تر از یک روابط عمومی عمل کند و با بهره‌گیری از ابزارهای جذاب و نوین اطلاع‌رسانی که مورد توجه عموم است، مخاطب را جذب کند. 

کارگر تولید محتوا با هدف تقویت آگاهی قشر مخاطب را رسالت مهم رسانه دانست و گفت: اینکه رسانه فقط به اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی از این یا آن رویداد و واقعه اکتفا کند، جفا به مخاطب است لذا رسانه باید بتواند بر آگاهی مخاطب بیفزاید؛ ایکنا باید معارف قرآنی را به‌صورت متناوب و سلسله‌وار به مخاطبان ارائه دهد و نشر دهد و در این حوزه نیز باید از بسترهای جذاب انتقال اطلاعات همچون فیلم و عکس و عکس‌نوشته، موشن‌گرافی و... بهره بگیرد و محتوای پرمخاطب تولید کند. 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: این انتظار را نداریم که ایکنا تولیدات چندرسانه‌ای این یا آن نهاد قرآنی را بازنشر کند بلکه باید خودش به تولید محتوای متناسب با ذائقه و نیاز جامعه ورود یابد. 

تولید محتوای جذاب برای عامه مخاطبان

کارگر با اشاره به جمعیت ۲۰۳ هزار نفری دانش‌آموزان در استان، تصریح کرد: جا دارد از این ظرفیت استفاده شود البته نه به این معنا که ایکنا تولیدات رسانه‌ای دانش‌آموزان را بازنشر کند؛ پرسش اینجاست که ایکنا به‌عنوان رسانه قرآنی تا چه میزان توانسته کلام خدا و آیات وحی را در حرکت «زن، زندگی، آزادی» پررنگ و پرتکرار کند؟ اگرچه همین ایراد و اشکال بر ما نهادهای فرهنگی و قرآنی هم وارد است که نتوانستیم مضامین ناب دینی را در جریان این اتفاقات نمود ببخشیم.  

این مسئول قرآنی استان با تأکید بر اینکه مخاطبان ایکنا و مخاطبان ما در نهادهای قرآنی نباید فقط جامعه قرآنی باشد، توضیح داد: ما ۲۵۰ هزار دختر در استان داریم، پرسش اینجاست که چه تعداد از این دختران مخاطبان ایکنا هستند؛ این رسانه قرآنی می‌تواند محتواهایی ناظر به دختران تولید و قاطبه آنان را با خود همراه کند محتواهایی که برای مخاطبان اعم از قرآنی و غیرقرآنی درس‌آموز باشد. 

کارگر با بیان اینکه هجمه به این یا آن نهاد در مواردی خاص مثلاً در موضوع عدم اختصاص سالن آمفی تئاتر تبلیغات اسلامی برای برگزاری مسابقات قرآن اوقاف دردی از مخاطب دوا نمی‌کند، گفت: نکته اینجاست که این دست موضوعات چقدر دغدغه مخاطب است و چه نیازی از او را برطرف می‌کند البته این فضای مطالبه‌گری از مسئولان باید در رسانه باشد. 

نقش ضعیف جامعه قرآنی در موضوعات اجتماعی

وی جریان‌سازی را سومین شأن رسانه قرآنی دانست و توضیح داد: قبول داریم که جریان‌سازی قرآنی در استان ضعیف است مثلاً استادی یا جلسه قرآنی را سراغ نداریم که در شرایط کنونی غزه اگر بخواهیم محفلی قرآنی برگزار کنیم، جمعیت مخاطبان را به سوی این محفل گسیل دهند. علت این است که سرحلقه و شبکه نداریم و فضا و سامانه‌‌ای که اتصال دهنده باشد، در فضای قرآنی استان نداریم؛ کیفی‌سازی کار لاجرم منجر به جذب مخاطبان پرشمار و جریان‌سازی از سوی رسانه خواهد شد.

کارگر تأکید کرد: باید بگویم میزان اثربخشی فعالان قرآنی ما در موضوعات اجتماعی که مورد توجه و همسو با انقلاب اسلامی و مردم باشد، بدون اغراق بسیار ناچیز یا صفر است؛ کدام قاری یا چهره قرآنی را در استان داریم که واکنشی به مسائل غزه یا مثلاً عفاف و حجاب نشان دهد و یک جمع آن را بپذیرد و پشت سرش حضور یابد. 

کارگر مشکل نیروی انسانی را نیز یادآور شد و تصریح کرد: متأسفانه این مشکل را همه مجموعه‌های فرهنگی و بالاخص قرآنی دارند و ایکنا هم در شأن اطلاع‌رسانی، هم تولید و نشر محتوای مناسب و هم در جریان‌سازی مشکل نیروی انسانی دارد؛ این واقعیت را که امروز مخاطبان متن طولانی نمی‌خوانند، رسانه می‌تواند با ارائه کار کیفی و جذب حداکثری مخاطبان نقض کند لذا از ایکنا انتظار می‌رود در هر سه شأن، ۲ کلیدواژه انصاف و ابزار نو را مدنظر قرار دهد.

مفاخر قرآنی استان مهجورند

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان خلأ معرفی چهره‌ها و مفاخر قرآنی استان در ایکنا را یادآور شد و افزود: جا دارد که این رسانه قرآنی با طرحی نو و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های به‌روز رسانه‌ای، محتوای جذاب را در جهت معرفی مفاخر قرآنی تهیه و منتشر کند. مثلاً می‌تواند یک مجله اینترنتی ماهانه را تدارک ببیند و اخبار، مطالب و محتوای جذاب از جمله معرفی چهره‌ها را در دستور کار خود در این مجله قرار دهد. همچنین در روستاها و شهرهای دور از مرکز، اتفاقات قرآنی خیلی خاص می‌افتد که ایکنا می‌تواند ورود داشته و محتوای جذاب ناظر به این فعالیت‌ها تولید کند. 

وی با اشاره به حجم گسترده فعاليت‌های پرورشی در آموزش و پرورش، تصریح کرد: اگر این حجم برنامه‌ها رسانه‌ای شود طبعاً هجمه به این نهاد کمتر می‌شود و همگان متوجه میزان مطلوب کار خواهند شد. مثلاً سرودهایی که توسط دانش‌آموزان در فضای انقلاب و ارزش‌ها تولید می‌شود قابل توجه است. همچنین فعاليت‌های قرآنی در بدنه آموزش و پرورش شاید از لحاظ کیفی انتقاداتی بر آنها وارد باشد اما لااقل از حیث کمی بسیار قابل ملاحظه است که باید نشان داده شود.

کارگر با تأکید بر نقش مهم ایکنا در عرصه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری که مورد توجه مدیران فرهنگی و قرآنی و فضای قرآنی استان است، بیان کرد: بنده فضای رسانه استان و کشور را می‌شناسم و ایکنا در استان را در مجموع یک خبرگزاری موفق می‌دانم و بر خودم به عنوان مسئول قرآنی فرض دارم که این مجموعه را حمایت کنم. 

مرتضی رفیعی، مدیر عامل اتحادیه قرآنی استان

قرآن، اولویت مسئولان باشد

در ادامه مرتضی رفیعی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با ابراز خرسندی از این نشست که باید بیشتر برگزار شود تا حرف‌ها در سینه‌ها نماند، اظهار کرد: در تمام جلسات و برنامه‌هایی که شرکت می‌کنم دائماً از بنده در خصوص فعاليت‌های اتحادیه پرسش می‌شود و به‌نظرم این نشست‌ها برای تبیین و روشنگری باید مستمر باشد و خبرگزاری این حرف‌ها را به سمع و نظر مخاطبان برساند. اتحادیه نیز وظیفه خود می‌داند در هر زمان پاسخگو و همراهی‌کننده ایکنا باشد. 

وی با ذکر اینکه با وجود پیگیری و مطالبات فراوان تا کنون یک ریال اعتبار به اتحادیه قرآنی استان پرداخت نشده است، ادامه داد: تا کنون شش یا هفت بار با استانداری مکاتبه داشته‌ام اما نتیجه‌بخش نبوده است و اطلاع دارم که در استان‌های دیگر نتیجه گرفته‌اند. 

رفیعی در خصوص فعالیت خبرگزاری ایکنای استان، تأکيد کرد: نه فقط ایکنا در امر اطلاع‌رسانی و اخبار بلکه نگاه همه قرآنیان باید این باشد که فعاليت‌های قرآنی از محوریت مرکز استان خارج شود و دیگر مناطق استان نیز در این فعاليت‌ها دیده شوند؛ در جای‌جای استان از جمله در مدارس محروم، برنامه‌های قرآنی خوبی انجام می‌شود که انعکاس خبری ندارند.

وی افزود: ایکنا جا دارد در شهرستان‌ها ظرفیت خبرنگاران افتخاری را فعال کند تا برنامه‌های فرهنگی و قرآنی خوبی که انجام می‌شود، مجال دیده شدن پیدا کنند. طبیعی است که این رسانه با نیروی محدود نمی‌تواند بار اطلاع‌رسانی تمام نقاط استان را به دوش بکشد اما این انتظار را هم داریم که اخبار محافل بزرگ و کوچک قرآنی در نقاط دوردست را نیز در ایکنا ببینیم. 

ظرفیت خبرنگاران افتخاری در شهرستان‌ها 

این چهره قرآنی آموزش و پرورش استان تأکید کرد: ما در مدارس شهرستان‌های مختلف دانش‌آموزانی را داریم که به کار خبری آشنا هستند و در حوزه اطلاع‌رسانی فعالند که جا دارد ایکنا با این نوجوانان تعامل داشته باشد و از اخبار آنان در خبرگزاری استفاده کند تا هم اطلاع‌رسانی محقق شود و هم این دانش‌آموزان فعال تشویق شوند.

رفیعی بیان کرد: به نظرم می‌رسد تعداد اندکی از مردم و مسئولان دنبال کننده اخبار قرآنی باشند و این جای تأسف دارد، ما بارها مشکلات و معضلات اتحادیه را در رسانه قرآنی بازگو کرده‌ و مطالبه‌گری خودمان را گفتیم اما بعید می‌دانم کسی از مسئولان خوانده باشد زیرا اولویت ما قرآن نیست. پرسش اینجاست که چرا وقتی مدیرعامل اتحادیه برای دیدار با استاندار به استان سفر می‌کند، تنها ۱۰ دقیقه وقت به او می‌دهند؟ چرا در چلگرد یک دانش‌آموز برای قرائت قرآن در یک برنامه یادواره شهدا نتوانستیم پیدا کنیم که قرائت بدون غلط داشته باشد؟ اگر به دنبال عدالت هستیم، دستگاه‌های متولی باید دست به کار شوند و در سراسر استان کار قرآنی انجام دهند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان افزود: در آموزش و پرورش، آموزش را بر پرورش مقدم دانسته‌ایم که یک رسم غلط و خلاف دستور قرآن است زیرا این کتاب آسمانی اول قائل به «وَيُزَكِّيهِمْ» و سپس «وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ» (جمعه/2) است؛ قرآن در برخی مناطق از جمله کوهرنگ مظلوم است و باید با نگاه جهادی برای این مناطق محروم برنامه‌ریزی‌ کرد، چه اشکال دارد قاری بین‌المللی که به استان دعوت می‌شود به جای شهرکرد در کوهرنگ محفل قرآنی برپا داشته باشد. 

رفیعی در پایان گفت: اگر قرآن را در اولویت اول کارمان قرار دهیم و هزینه‌های گزافی که برای بهبود انواع آسیب‌ها پرداخت می‌شود صرف قرآن شود، جامعه مصون از آسیب و هزینه خواهیم داشت. متأسفانه در استان ما قرآن در اولویت کارها نیست که اگر بود مسئولان اخبار خبرگزاری قرآنی را مطالعه و پیگیری می‌کردند. 

محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف چهارمحال و بختیاری

نقش ایکنا در فضاسازی برای ایجاد وقف قرآنی 

محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اوقاف ردیف قرآنی در اعتبارات ندارد، اظهار کرد: این نهاد باید یا از بقاع متبرکه و یا موقوفات قرآنی بتواند فعاليت‌های حوزه قرآنی خود را به سرانجام برساند که متأسفانه ما در استان موقوفه درآمدزای خاص قرآنی نداریم و درآمد این حوزه صفر است. 

وی ادامه داد: خواسته بنده از ایکنا این است که با همفکری و جلساتی که با مدیران و مسئولان فرهنگی و قرآنی ترتیب می‌دهد و رسانه‌ای می‌کند، فضای استان را به سمت ایجاد لااقل یک موقوفه بزرگ قرآنی پیش ببریم که قطعاً اگر این همکاری و همفکری به سمت جریان‌سازی پیش برود، شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود. 

مولوی با تأکید بر اینکه چهارمحال‌وبختیاری یکی از معدود استان‌های بدون موقوفه قرآنی است، افزود: سایر استان‌های قوی در این حوزه مانند کرمانشاه یا اصفهان می‌توانند و باید از محل موقوفات قرآنی به ما کمک کنند اما این اتفاق هم نمی‌افتد و لذا هزینه‌های مسابقات قرآن و سایر فعالیت‌های قرآنی اوقاف با دشواری فراوان تأمین می‌شود. 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف استان با انتقاد از نبود تعامل دوسویه و چندسویه در بین نهادهای قرآنی استان، بیان کرد: پیشنهاد می‌شود که ایکنا محور این تعاملات قرار گیرد؛ در محفل قرآنی امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون(س) که به یادبود شهدای مظلوم غزه با عنوان «آیه‌های مقاومت» برگزار شد، باوجود اطلاع‌رسانی و درخواست از نهادهای مختلف دینی و فرهنگی، یک شرکت‌کننده از این نهادها از حوزه علمیه که در جوار امامزادگان مستقر است تا تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد یا سپاه و... ندیدم. 

هم‌افزایی جامعه قرآنی با محوریت ایکنا

این چهره قرآنی استان تأکید کرد: اگرچه تجربه ثابت کرده جلسات هم‌افزایی و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی حتی اگر هم برگزار شود و مطالب و گفت‌وگوهای خوبی هم شکل بگیرد، در عمل اتفاقی نمی‌افتد و دغدغه ایجاد نمی‌کند اما خوب است به سمت برگزاری این نشست‌ها پیش برویم.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان نبود یک جلسه آموزشی قرآنی نه تنها در استان بلکه در شهرکرد را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ایکنا می‌تواند از ظرفیت رسانه‌ای برای پا گرفتن یک جلسه قوی با هم‌افزایی نهادهای دولتی و مردمی در حوزه قرآنی استفاده کند و یاری‌گر ما باشد. باید کاری کنیم که فضای سرد قرآنی استان و بالاخص شهرکرد اندکی گرم شود و مردم این فضا را حس کنند. 

مولوی اظهار کرد: ایکنا رسالت خود را در امر اطلاع‌رسانی برنامه‌های اوقاف به خوبی انجام می‌دهد و امیدواریم شاهد همراهی بیش از پیش جامعه به‌ویژه فعالان قرآنی با برنامه‌‌ها و محافل قرآنی باشیم و تا می‌توانیم این جلسات و محافل نورانی را تکثیر کنیم. 

انتهای پیام
captcha