زیبایی «نه» گفتن به استکبار از نگاه هنرمند پنهان نمی‌ماند
کد خبر: 4180587
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰

زیبایی «نه» گفتن به استکبار از نگاه هنرمند پنهان نمی‌ماند

یک نویسنده و کارگردان تئاتر با تأکید بر اینکه زیبایی مقاومت و «نه» گفتن به ظلم و استکبار از نگاه هنرمند پنهان نمی‌ماند، گفت: هنرمند وظیفه دارد حقایق را شفاف‌سازی کند و این حجم بالای ظلم و نیز مقاومت و حماسه‌آفرینی مردم غزه را به صحنه بیاورد، رسالت هنرمند این است چشم‌هایی را که تعمداً خود را به خواب زده‌اند، بیدار کند.

محسن سلیمانی فارسانی، نویسنده و کارگردان تئاتر

محسن سلیمانی فارسانی، کارگردان و بازیگر در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه رسالت نخست تئاتر و هنرهای نمایشی در وهله اول اندیشه‌ورزی است، اظهار کرد: حوزه اندیشه‌ورزی یعنی آنکه هنرمند در قالب کار خود بتواند مخاطب را در تمامی ساحت‌های انسانی به یک تعالی برساند؛ هنرمند وقتی چنین افقی را برای ارائه اثر هنری بر می‌گزیند و چنین هدفی را پیش روی خود ترسیم می‌کند، اتفاقات پیرامون خود را به چالش می‌کشد و در قالب یک اندیشه انسانی به مخاطبان ارائه می‌دهد تا رشد و بالندگی آنان را رقم بزند و در روحشان، زیبایی و احساس و تعالی را تجلی بخشد.

وی با ذکر اینکه ذهن خلاق هنرمند اتفاقات عصر خود را به خوبی می‌بیند و تحلیل می‌کند، ادامه داد: در عصر حکومت امپراطوری رسانه، تحلیل درست از اتفاقات بسیار دشوار است و هنرمند رسالت دارد این موضوعات را به درستی تحلیل کند و به یک اثر دیدنی و شنیدنی تبدیل سازد. 

سلیمانی بیان کرد: امروز برخی قدرت‌ها نگاه ارباب رعیتی دارند و قائلند که ما مالک جهان هستیم و هر چه به نفع ماست باید محقق شود و حاکم باشد، تفکر ظلم به دیگران برای جهان‌گشایی و جهان‌خواری بیشتر همچنان از سوی برخی کشورهای مستکبر وجود دارد که منجر به جنگ‌ها و نزاع‌هایی می‌شود و طبیعتاً هنرمند باید در قبال چنین تفکر مبتنی بر ظلم و زیاده‌خواهی واکنش نشان دهد و دست به کار شود تا ظالم و مظلوم را به درستی به مخاطبان خود نشان دهد.

این هنرمند استان با ابراز تأسف و انزجار از وقایع و جنایات جاری در غزه در خصوص رسالت هنرمندان در قبال این اتفاقات، تأکید کرد: هنرمندان در گام نخست باید یک تحلیل درست از وقایع داشته باشند و تفاوت ظالم  و مظلوم برایشان کاملاً ملموس و مشخص باشد؛ در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که رسانه‌های استکباری به راحتی و وقیحانه مشغول عوض کردن جای ظالم و مظلوم در قائله فلسطین هستند اما یک هنرمند دچار اشتباه در تحلیل نمی‌شود و حقایق را می‌فهمد و لذا در قالب اثر هنری خود به افشاگری و روشنگری حقایق می‌پردازد، از ظالم برائت می‌جوید و از مظلوم دفاع می‌کند.

جلوه‌گری مقاومت در هنرهای نمایشی 

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به حوزه مقاومت در ادبیات نمایشی انقلاب اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: این حوزه در گام نخست ذیل عنوان ادبیات دفاع مقدس شکل گرفت و در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی، به ادبیات مقاومت تبدیل شد؛ ادبیات مقاومت نه فقط تاریخ معاصر ایران بلکه تاریخ مقاومت دیگر کشورهای جهان را نیز موضوع خود قرار داده است زیرا در تاریخ این کشورها نیز انسان‌هایی زیسته‌ و نام خود را ماندگار کرده‌اند که در برابر زورگویی و قلدری قدرت‌ها در جامعه مدنی خودشان سینه ستبر کرده و تا پای جان ایستادگی کرده‌اند.

سلیمانی ادامه داد: تاریخ ایران پُر است از رشادت و حماسه غیورمردان و شیرزنانی که در برابر تجاوز ظالمان ایستادگی و بذل جان کردند، نمونه آن هموطنانی مثل سه سرباز وظیفه ایرانی است که در سال ۱۳۲۰ مقابل تجاوز نیرو‌های نظامی اتحاد جماهیر شوروی در رود ارس مقاومت کردند و به شهادت رسیدند و حماسه‌ای ماندگار را در تاریخ ایران رقم زدند، اینان آنچنان قابل تقدیر هستند که حتی دشمن نیز بعد از کشتن این رزمندگان به آنان احترام کرد. کلنل محمدتقی خان پسیان یا بی‌بی مریم بختیاری و همسر و برادران و فرزندنش از دیگر قهرمانان هستند که در برابر ظلم و ستم ایستادگی کردند. 

این نویسنده و کارگردان تئاتر با تأکید بر اینکه زیبایی مقاومت و «نه» گفتن به ظلم و استکبار از نگاه هنرمند پنهان نمی‌ماند، بیان کرد: هنرمندان از جمله در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی حقایق را می‌بینند و زشتی و نازیبایی‌های ظالمان را روی صحنه می‌آورند و به مخاطبان نشان می‌دهند و انزجار انسان‌ها را از ظلم و ناحقی‌ها برانگیخته می‌کنند.

وی با تصریح اینکه آثار هنری و تولیدات نمایشی با رنگ و بوی مقاومت هم در کشور و هم خارج از مرزها روی صحنه رفته و بعضاً اثرگذار و برای مخاطبان تبیین‌گر بوده است، افزود: امروز وقایع غزه تمام مردم جهان را وادار به واکنش کرده و وجدان‌ها را بیدار ساخته است. یکی از عوامل بیداری جهانیان در قبال مسائل غزه این است که مردم جهان به وضوح شاهد تفاوت انسان‌ها و نژادها در دیدگاه ابرقدرت‌ها هستند با این توضیح که در نگاه استکبار غربی، کشتار وسیع کودکان غزه یک مسئله بدیهی و عادی است و واکنشی به دنبال ندارد.

سلیمانی افزود: این اقدام رژیم صهیونیستی به کودک‌کشی در غزه با بی‌توجهی همراه بوده است، اتفاقی که اگر در غرب رخ می‌داد که البته کودک‌کشی در هر نقطه عالم مذموم است اما واکنش‌های بسیار به همراه می‌داشت. پیداست که امپراتوری رسانه توانسته جای ظالم و مظلوم و قاتل و مقتول را عوض و حقایق را وارونه جلوه کند. هنرمند باید این رفتارهای غیرانسانی و دور از تمدن و وجدان انسانی را روی صحنه بیاورد و به مردم نشان دهد که کشتن کودکان در هر نقطه دنیا محکوم است.

این نویسنده و کارگردان نمایش با تأکید بر اینکه بسیاری از دولت‌ها چشم بر این جنایت‌ها بسته و ناظر پرپر شدن کودکان مظلوم غزه هستند، گفت: هنرمند وظیفه دارد چشم‌ها را در برابر جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها به حقایق باز کند و رفتارهای مشمئزکننده استکبار جهانی را در قالب اثر هنری به مخاطبان نمایش دهد. 

نقش هنرمند در بیداری وجدان‌ها

سلیمانی در خصوص هنرمندانی که رسالت هنری خود را در قبال مسئله فلسطین فراموش کرده‌اند، بیان کرد: هنرمند وظیفه دارد حقایق را شفاف‌سازی کند و این حجم بالای ظلم و نیز مقاومت و حماسه‌آفرینی مردم غزه را به صحنه بیاورد، رسالت هنرمند این است چشم‌هایی را که تعمداً خود را به خواب زده‌اند، بیدار کند. هر هنرمندی در هر رشته هنری که بتواند گوشه‌ای از کار بیدارسازی جامعه را به دست گیرد، کاری اخلاقی و انسانی و متعهدانه انجام داده است که روح و روان و وجدان او را به آرامش می‌رساند. 

وی با بیان اینکه طوفان الاقصی معلول ظلم‌های بیش از ۷۰ ساله صهیونیست‌ها در قبال فلسطین بوده است، توضیح داد: اگرچه رسانه‌های استکباری تلاش دارند این عملیات مهم را یک اقدام تروریستی و ظالمانه جلوه دهند اما حقیقت این است که عملیات طوفان الاقصی از جانب مردمی اسیر در بزرگ‌ترین زندان روباز جهان حادث شد که در برابر ظلم و جنایات رژیم صهیونیستی خسته شده و به حد انفجار رسیدند و این اقدام درواقع واکنش مظلوم در قبال ظالم بود؛ مجاهدان فلسطینی با حداقل امکانات تسلیحاتی اما با روحیه مقاومت و شهادت در مقابل غول نظامی دنیا یعنی آمریکا که پشتیبان اسرائیل است، قد علم کردند. 

سلیمانی در پایان با تأکید بر اینکه هنرمند باید در برابر این اتفاق مهم تحلیل درست را دریافت کند و به مخاطب ارائه دهد، گفت: هنرمند باید با نگاه منصفانه علت‌ها و معلول‌ها را در کنار هم قرار دهد و برایش محرز شود آنچه باعث شد آتش زیر خاکستر فوران کند و ققنوس‌وار پر پرواز بیابد، ظلم‌ها و جنایت‌های صهیونیست‌ها در چندین دهه بود. لذا این حرکت آغاز شد تا به لطف خدا و وعده الهی در قرآن، خانه سست عنکبوت را ویران کند و مستضعفین را رهایی بخشد.

انتهای پیام
captcha