رسالت جامعه قرآنی تبیین مقاومت غزه از دیدگاه کلام وحی است
کد خبر: 4179540
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۷
محمدمهدی بحرالعلوم:

رسالت جامعه قرآنی تبیین مقاومت غزه از دیدگاه کلام وحی است

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با تأکید بر اینکه هر فردی در هر جایگاه و از هر توانی که برخوردار است، وظایفی در کمک به غزه دارد، گفت: رسالت قرآنیان تبیین دیدگاه کلام وحی در خصوص مقاومت در برابر ظلم است.

محمدمهدی بحرالعلوم، حافظ بین المللی

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در خصوص حوادث جاری در غزه با اشاره به اینکه جهان اسلام ایام تلخی را می‌گذراند و از سویی روحیه صبر، مقاومت، حماسه و توکل بر خدا را در مردم فلسطین شاهد هستیم، اظهار کرد: غزه به مانند یک زندان روباز از هر سو مورد تهاجم و محاصره است که ما مسلمانان یک وظیفه عمومی همه‌جانبه در کمک به این جریان مقاومت داریم و هر فردی در هر جایگاه و از هر توانی که برخوردار است، وظایفی در این راستا دارد.

وی با بیان اینکه جامعه قرآنی طبیعتاً بیش از سایر اقشار جامعه با قرآن مألوف و آشنا هستند، ادامه داد: رسالت قرآنیان در قبال حوادث غزه تبیین دیدگاه کلام وحی در خصوص این تحولات است چراکه قرآن کریم در این خصوص پیام‌های روشنی دارد و بسیاری از داستان‌های قرآن بر مبنای همین تقابل حق و باطل هستند.

قرآن برای امروز ما چه حرف‌هایی دارد

بحرالعلوم تأکید کرد: از جامعه قرآنی انتظار می‌رود در جهاد تبیین که مقام معظم رهبری نیز در دوره حاضر بر اولویت‌گذاری آن تأکید دارند، نقش ایفا کنند؛ اهل قرآن وظیفه دارد آموخته‌های خود از قرآن را گسترش و تعمیق دهند و به این فکر کنند که قرآن برای امروز ما چه حرف‌هایی دارد. جا دارد که قرآنیان دستورات و پیام‌‌های قرآن را به اطرافیان خود در خانواده، محیط کار، محیط تحصیل و ... انتقال دهند و تبیین و روشنگری کنند زیرا قرآن برای تمام مباحث مبتلابه جامعه از سیاست تا حجاب و عفاف یا مباحث اقتصادی و ... حرف برای گفتن دارد. 

بحرالعلوم افزود: مروری بر آیات نورانی مصحف شریف گویای آن است که قرآن نیز درباره وقایع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی حرف دارد و به نظرم سه دسته آیات در این خصوص را می‌توانیم مورد دقت قرار بدهیم. 

وی ادامه داد: دسته نخست، آیاتی که هستند که سنن الهی تقابل خیر و شر و حق و باطل را روایت می‌کنند؛ قرآن مثال‌هایی در این خصوص دارد و تأکید می‌کند که سنت‌های خدا جابجا نمی‌شوند «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا» (فاطر/43). یکی از سنت‌ها این است که خداوند بر پیروزی حق و مستضعفین اراده کرده و باطل را کف روی آب و از بین رفتنی معرفی می‌کند که این مضامین به زیبایی در آیه ۱۴ از سوره مبارکه رعد مطرح می‌شود. 

بحرالعلوم با استناد به فراز «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ» از آیه ۱۸ سوره انبیاء، بیان کرد: خداوند می‌فرماید ما باهم بر سر باطل می‌زنیم تا آن را از بین ببریم. 

نجات قوم بنی‌اسرائیل با معجزه خداوند

وی دسته دوم مضامین قرآن را آیات ناظر بر توصیف قوم یهود عنوان کرد و توضیح داد: داستان حضرت موسی(ع) و قوم بنی‌اسرائیل از پربسامدترین داستان‌های قرآن کریم است، قومی که سرکشی‌ها فراز و نشیب‌های فراوانی قبل و بعد از نابودی فرعون دارند. خداوند قوم یهود را دشمن‌ترین دشمن مسلمانان معرفی می‌کند و در آیه ۸۲ سوره مائده می‌فرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ»، پیداست که دشمنى يهود با مسلمانان، تاريخى و ريشه‌دار است. 

بحرالعلوم تصریح کرد: یهودیان در طول زندگی خود باوجود آنکه خداوند آنان را با معجزه نجات بخشید اما به محض عبور از آب به حضرت موسی(ع) گفتند یک بت برای ما قرار بده تا پرستش کنیم: «وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَهُمْ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ» (اعراف/138).

حافظ بین‌المللی کشورمان در خصوص دسته سوم آیات که به سرنوشت‌ خاص یهودیان اشاره دارند، گفت: خداوند در آیه چهارم از سوره اسراء «وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا» می‌فرماید قوم بنی‌اسرائیل دو بار در زمین فساد کردند و هر دو بار نیز منکوب و سرنگون شدند.

وی در پایان گفت: مفسرین در این‌باره نظرات مختلفی دارند و برخی قائلند که این دو مورد فساد قوم بنی‌اسرائیل مربوط به گذشته است اما برخی دیگر قائلند که یک فساد گذشته و یکی باقیست و لذا خیلی امیدواریم این جریانی که در غزه پیش آمده مقدمه این وعده و پیش‌بینی قرآن کریم باشد که یهودیان با عظمت و قدرتی که امروز به ظاهر دارند، ساقط و سرنگون شوند. 

انتهای پیام
captcha