آسیب نبود فرآیند نخبه‌پروری قرآنی
کد خبر: 4169731
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

آسیب نبود فرآیند نخبه‌پروری قرآنی

داور راهنما در مسابقات سراسری قرآن کریم چهارمحال‌وبختیاری نبود فرآیند نخبه‌پروری را یک آسیب در فضای قرآنی استان برشمرد و گفت: به‌نظرم یک خلأ یا یک حلقه مفقوده بین برگزیدگان قرآنی آموزش و پرورش و نیز نهادهای متولی قرآنی یعنی تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه وجود دارد.

سیدعبدالله میراحمدی، دبیر جامعه قرآنی عصر چهارمحال و بختیاری

سیدعبدالله میراحمدی، دبیر جامعه قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری و داور راهنما در مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به برگزاری مسابقات سراسری قرآن در خصوص سطح این دوره از مسابقات، اظهار کرد: البته برای اظهارنظر در خصوص سطح، اول باید ملاک تعیین سطح را مشخص کنیم لذا باید بگویم سطح متسابقان این دوره نسبت به گذشته پیشرفت خوبی داشته است اما با اینحال، در سطح مطلوب‌ها و انتظارها نیست و نیاز به کار و زحمت بیشتری وجود دارد.

وی با ذکر اینکه خوشبختانه برخی قاریان و مرتلان و حافظان استان به سطح قابل رقابت در سطح کشوری نزدیک شده‌ و می‌توانند حضور خوبی در این مرحله داشته باشند، ادامه داد: حتی این امیدواری وجود دارد که برخی از چهره‌های قرآنی ما در فینال هم حضور یابند. 

میراحمدی با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی تلاوت قاریان و مرتلان، توضیح داد: این توانمندی‌ها که از قاریان و مرتلان برتر استان در روز مسابقات مشاهده کردیم حیف است که رها شوند؛ ما در حوزه حفظ قرآن کریم باید زمینه ظهور چهره‌هایی نظیر استاد عیسی خورشیدی که حافظ بین‌المللی از استان است، ایجاد کنیم و امروز همه شرایط برای چنین هدفی مهیاست اما حافظان جوان باید تلاش خود را مضاعف کنند و نه تنها در سطح کشور بلکه بین‌المللی مطرح شوند.

این مدرس دانشگاه در استان عدم ظهور چهره‌های قرآنی ملی و بین‌المللی در استان را خسارت دانست و افزود: در جریان مسابقات قرآن نیز این نکته را به قاریان و حافظان و مرتلان یادآور می‌شدم موقع آن است که استان ما جایگاه‌هایی را در حفظ و قرائت در سطوح ملی و بین‌المللی کسب کند.

میراحمدی در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از عیسی خورشیدی شاهد ظهور چهره‌های ملی و بین‌المللی در فضای قرآنی استان نبوده‌ایم، بیان کرد: حقیقت این است که فعالیت‌های قرآنی در استان فرایندی نیستند یعنی شرایطی را مشاهده نمی‌کنیم که مجموعه‌ها و نهادهایی به‌صورت هماهنگ با یکدیگر درگیر کار باشند، هم‌افزایی کنند، کار را یکدست پیش ببرند، اهداف مشخصی را با هم دنبال کنند و نتیجه هم بگیرند. فقدان فرآیند قوی و مشخص به‌ویژه در زمینه نخبه‌پروری قرآنی در استان مشهود است.

وی ادامه داد: عیسی خورشیدی تک‌ستاره‌ای است که با زحمت و همت فردی و به‌صورت خودجوش به این مرتبه دست یافت، لذا ظهور این حافظ بین‌المللی از استان را حاصل یک فرآیند معین سازمان‌یافته و هدفمند در جهت نخبه‌پروری نمی‌دانم که اگر این‌گونه بود باید در طی این سال‌ها چهره‌های قرآنی دیگری نیز بعد از او به جامعه معرفی می‌شدند. البته این مسئله زحمت‌ها را زیر سؤال نمی‌برد و به‌ویژه در برگزاری مسابقات بنده شاهدم که مجموعه اوقاف حقیقتاً کار دشواری را برای برپایی مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان‌دهی و اجرایی می‌کند در حالی که یکه و تنها است. 

این قاری ممتاز استان نبود فرآیند نخبه‌پروری را یک آسیب در فضای قرآنی استان برشمرد و گفت: در این حوزه باید به‌صورت تشکیلاتی کار کنیم زیرا استان ما با این‌همه استعداد خوب قرآنی در حوزه حفظ و قرائت حیف است که در سطح کشور و حتی دنیا حرفی برای گفتن نداشته باشد، استان ما باید همواره چهره‌های قرآنی خود را در سطوح یاد شده به علاقه‌مندان معرفی کند.

میراحمدی تأکید کرد: به‌نظرم یک خلأ یا یک حلقه مفقوده بین برگزیدگان قرآنی آموزش و پرورش و نیز فعالیت نهادهای متولی قرآنی شامل تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه وجود دارد؛ هر یک از این نهادها خود را متولی یک حوزه قرآنی می‌دانند اما پرورش استعدادها و نخبگان و پیوند آنان به متولیان قرآنی اتفاق نمی‌افتد و روی زمین می‌ماند و درست اینجاست که حلقه مفقوده را مشاهده می‌کنیم. 

وی ادامه داد: اینکه اوقاف قائل باشد صرفاً متولی مسابقات هستم و خودش را در دیگر حوزه‌ها مسئول نداند، نگاه جهادگونه‌ای نیست زیرا کار جهادی آن است که همه متولیان قرآنی و حتی کسانی که در کف میدان مشغول تدریس و آموزش و ترویج قرآن هستند، فراتر از وظایف و محدوده‌های تعریف شده کار و تلاش کنند، با یک رویکرد  جهادی با یکدیگر تعامل و مشورت داشته باشند و به این بیندیشند که حلقه‌های مفقوده را چگونه می‌توانند بازیابند و جبران کنند و اگر حلقه‌ها به هم متصل شوند، طبعاً اهداف تعیین شده قابل تحقق خواهد شد. 

میراحمدی با تصریح اینکه بر طبق تجربه، شیوه‌های اداری و سازمانی در فرآیند نخبه‌پروری راه به جایی نمی‌برد بلکه باید روحیه جهادی داشته باشیم، گفت: برای شناسایی و پرورش و ارتقای نیروهای نوجوان و جوان قرآنی که درواقع سرمایه‌گذاری برای آینده است، باید با فداکاری کار جهادی کرد و همه به میدان بیایند و خلأها را پر کنند. 

این چهره قرآنی در پایان گفت: از متولیان قرآنی استان می‌خواهم فکر کنند و یا اگر فکر کرده‌اند اعلام کنند که چگونه باید جمعیت شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن اعم از اوقاف یا دیگر مسابقات را افزایش داد و چرا در منطقه‌ای که ظرفیت مشارکت تا ۵۰۰ نفر متسابق را دارد، با پنج نفر باید مسابقات را برگزار کنیم؟ امیدواریم با فکر و برنامه قوی‌تری امور قرآنی استان پیش برود.

انتهای پیام
captcha