سنگ تمام خادمان قرآن برای زائران حسین(ع) + عکس
کد خبر: 4166579
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹

سنگ تمام خادمان قرآن برای زائران حسین(ع) + عکس

خادم موکب «خادمان قرآن و عترت(ع)» بخش میانکوه شهرستان اردل گفت: عاشقان حسینی از مرز شلمچه، سیل کمک‌ها را روانه می‌کنند که این کرامت و بزرگواری حقیقتاً زیبنده پیروان اهل‌بیت(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) است. وقتی اعلام نیاز برای نان داشتیم، بانوان بخش میانکوه طی دو روز پخت نان در منازل داشتند و یک وانت نیسان نان برای موکب ارسال کردند.

موکب خادمان قرآن و عترت میانکوه در شلمچه

راه‌خدا صفری، فعال قرآنی بخش میانکوه شهرستان اردل در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه موکب «خادمان قرآن و عترت(ع)» این شهرستان از هفته گذشته در مرز ایران و عراق در منطقه شلمچه مستقر شده و مشغول خدمت‌رسانی به زائران و ارادتمندان اباعبدالله الحسین(ع) است، اظهار کرد: اینجا سراسر شور و شوق، عشق و ارادت و محبت، ایثار و بخشش، جنب و جوش و حرکت و پیاده‌روی موج می‌زند و به فضل الهی صحنه‌های باشکوه و معنوی بی‌نظیری را شاهد هستیم. 

وی با اشاره به اینکه خادمان قرآن و عترت(ع) بخش میانکوه اردل بدون خستگی و به‌صورت شبانه‌روزی به زوار حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند، ادامه داد: با توجه به اینکه اعضای موکب اکثراً از فعالان هیئت مذهبی فرهنگی خادمان قرآن و عترت(ع) میانکوه اردل هستند، تصمیم بر آن شد که این موکب را نیز مزین به نام مقدس و ارزشمند قرآن و عترت(ع) برپا داریم. 

این فعال قرآنی تصریح کرد: از سال‌ها قبل تلاش داشتیم موکب هیئت را برای خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) در ایام اربعين برپا کنیم که خوشبختانه امسال مجوز را اخذ کردیم و این توفیق حاصل شد و چون تجربه اول ما در موکب‌داری اربعین بود، مقرر شد امسال را در داخل کشور در مرز شلمچه این موکب را دایر کنیم تا به مدد الهی با کسب تجارب لازم، در سال‌های آینده بتوانیم در داخل خاک عراق و کربلای معلی موکب را برپا کنیم. 

صفری ادامه داد: طی نشست‌هایی که با فعالان و اعضای هیئت داشتیم برنامه‌ریزی شد که در مرز شلمچه در خدمت زوار حسینی باشیم و میزان حضور ما نیز به کمک‌های مردمی وابسته است یعنی اگر مردم کمک‌ها را ادامه دهند تا دو روز بعد از اربعین و در موج بازگشت زوار حسینی نیز خدمت‌رسانی خواهیم داشت.

وی با ابراز خرسندی از استقبال و حمایت مردم، گفت: عاشقان و شیفتگان حسینی به محض اعلام ما از مرز شلمچه، سیل کمک‌ها را روانه می‌کنند که این کرامت و بزرگواری حقیقتاً زیبنده پیروان اهل‌بیت(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) است. وقتی اعلام نیاز برای نان داشتیم، بانوان بخش میانکوه طی دو روز پخت نان در منازل داشتند و یک وانت نیسان نان برای موکب ارسال کردند. کمک‌های نقدی نیز به لطف خدا از جانب خیران منطقه و خارج از منطقه همچنان تزریق می‌شود و پشتیبانی مردمی را با تمام قوا داریم. 

این چهره فعال قرآنی شهرستان اردل بیان کرد: روزانه چندصد پرس صبحانه در بین زوار و عاشقان حسینی توزیع می‌شود و حدود ۱۰ خادم که در موکب حضور دارند و صلواتی خدمت می‌کنند، آنان تقسیم کار دارند و  اقدامات خوبی را جهت پذیرایی از سوگواران حسینی در طی شبانه‌روز انجام می‌دهند. 

اربعین؛ پاسخی کوبنده به اهانت‌کنندگان ساحت مقدس قرآن 

صفری با ابراز انزجار از اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در برخی کشورهای جهان غرب و با اشاره به اینکه این دست اقدامات شیطانی سابقه‌ای طولانی در تاریخ اسلام دارد، گفت: اهانت‌کنندگان به قرآن در عصر حاضر، در امتداد هتاکانی قرار دارند که در جنگ با امیرالمؤمنین(ع) قرآن‌‌ها را بر سر نیزه‌ها کردند. اینان این اهانت‌ها را به علت وحشت از قرآن و اهل‌بیت(ع) مرتکب می‌شوند اما به جایی نمی‌رسند. 

وی بیان کرد: از روی همین وقاحت‌ها بود که متوکل عباسی دستور داد مزار مطهر امام حسین(ع) در کربلا را ویران کنند که به این ترتیب مزار مطهر آن حضرت تخریب شد و به دستور او همه زمین‌ها را در نهایت قساوت و کوردلی شخم زدند و در آن زراعت کردند. این اقدام متوکل قلب همه شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) در طول تاریخ را داغدار کرد اما آنان کاری از پیش نبردند و امروز می‌بینیم که حرم مطهر حضرت پیوسته ملجأ و مأمن میلیون‌ها زائر از سراسر جهان است و بزرگ‌ترین همایش انسانی در کربلای معلی به نام مسلمین عالم در اربعین حسینی ثبت می‌شود.

صفری به آیه شریفه «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» (صف/8) اشاره و تأکید کرد: این کوردلان می‌خواهند با گفتار و کردار باطل خود، نور الهی را خاموش کنند غافل از آنکه این نور به امر خدا محفوظ مانده و خواهد ماند. قرآن کریم منطبق بر فطرت انسان‌هاست لذا ضميرهای روشن در مقابل این اعمال شیطانی نه تنها از پای نمی‌ایستند بلکه بر ایمان و معرفتشان نسبت به نسخه شفابخش زندگی افزوده می‌شود. 

وی آمار بالای تشرف به اسلام در جهان غرب را مورد تأکید قرار داد و افزود: پیداست که قرآن کریم در فطرت‌های بیدار جای دارد و سردمداران و مستکبران غربی از همین وحشت دارند که اسلام و قرآن روز به روز در سراسر جهان غرب گسترش یابد. 

این فعال قرآنی استان بیان کرد: امروز همایش بین‌المللی اربعین حسینی آنچنان گسترده و عظیم است که جهانیان نمی‌توانند بر آن چشم ببندند و ساکنان دورترین نقاط عالم از شرق تا غرب نیز امروز امام حسین(ع) را می‌شناسند و ابراز ارادت انسان‌ها از هر دین و مذهبی چشمگیر و قابل توجه است. 

وی گفت: با مشاهده اقدامات کوردلان در اهانت به ساحت قدسی مصحف شریف ما را متأثر و ناراحت می‌کند اما دلسرد نمی‌کند و از خدا می‌خواهیم ما را به اندازه توان و علمی که داریم، در جهت خدمت به قرآن کریم و اهل‌بیت عصمت و طهارت ثابت‌قدم و موفق بدارد تا این تلاش‌ها و خدمات ما پاسخی به هتاکان باشد. 

فعالیت‌های هیئت خادمان قرآن و عترت میانکوه 

صفری با تشریح بخش‌هایی از فعالیت‌های فرهنگی، دینی و قرآنی هیئت خادمان قرآن و عترت(ع) میانکوه، توضیح داد: این هیئت از ۱۱ سال قبل تا کنون در چندین ساحت فرهنگی، اجتماعی، دینی و قرآنی مشغول فعالیت و خدمت به مردم منطقه است. این مجموعه متشکل از جمعی از انسان‌های دغدغه‌مند، باایمان و ولایی است که دور هم جمع شده‌اند و افتخار خادمی برای قرآن و عترت(ع) دارند.

وی برپایی برنامه‌های مناسبتی و محافل و مجالس سوگ و اعیاد دینی را بخشی از برنامه‌های هیئت عنوان کرد و گفت: این مجالس با حضور مردم و با پیش‌بینی نشست‌های تبیینی با دعوت از سخنرانان مذهبی برگزار می‌شود.

صفری آموزش را از مهم‌ترین رویکردهای هیئت خادمان قرآن و عترت(ع) برشمرد و توضیح داد: در این راستا، کلاس‌ها و دوره‌های متنوعی ناظر به آسیب‌های اجتماعی از جمله‌ اعتیاد برای جامعه مخاطب با حضور مدرسان و اساتید این حوزه برگزار می‌شود تا در اقناع‌سازی جامعه جهت پیشگیری یا کاهش آسیب‌های اجتماعی گامی برداریم. 

وی افزود: ارائه آموزش‌های قرآنی از دیگر فعالیت‌های هیئت خادمان قرآن و عترت(ع) است که در رشته‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید، قرائت، حفظ و... برگزار می‌شود که مربیان قرآن در این حوزه با پذیرش و سطح‌بندی قرآن‌آموزان رده‌های مختلف سنی با ما همکاری دارند. 

صفری میزان استقبال عمومی از کلاس‌های قرآنی را با توجه به قرار داشتن در فصل کشاورزی اندک دانست و تصریح کرد: شغل قاطبه مردم در منطقه کشاورزی و دامداری است لذا بدیهی است که در این فصل استقبال از کلاس‌ها کم باشد با اینحال در فصل‌های غیرکاری و نیز ایام ماه مبارک رمضان، اقبال از کلاس‌های قرآنی افزایش می‌یابد. 

وی تأکید کرد: البته کلاس‌ها همواره دایر است و مربیان قرآن پای کارند؛ همچنین فعالان هیئت نیز برنامه‌های تلاوت قرآن را در نشست‌ها به‌صورت مستمر دارند. حضور مربیان قرآن در مدارس و آموزش و جذب دانش‌آموزان، بخش دیگری از فعالیت‌های قرآنی هیئت خادمان قرآن و عترت میانکوه است.

حذف رسم‌های اشتباه با همراهی مردم

این فعال قرآنی استان بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های فرهنگی هیئت خادمان قرآن و عترت(ع) بخش میانکوه، تلاش برای حذف رسومات غلط رایج در منطقه است که این مهم طی نشست‌های اعضای این هیئت با معتمدان، افراد ذی‌نفوذ، اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران و اهالی روستاها پیگیری می‌شود تا حتی‌الامکان بتوان سبک زندگی سالم را در این مناطق نهادینه ساخت.

صفری اشاعه ازدواج آسان برای جوانان را از مصادیق این اقدامات دانست و توضیح داد: در این خصوص، تفاهم‌نامه‌ای با مردم منعقد کردیم که صورت‌جلسه و مصوب شد و گروه‌های مردم پای آن‌را امضا کردند؛ بر این اساس، عدم سختگیری خانواده‌ها در میزان مهریه مورد توافق با مردم و خانواده‌ها قرار گرفت و سقف مهریه نیز از ۵ تا ۵۰ سکه تعیین شد، مردم همچنین پذیرفتند که خرید سرویس طلا نداشته بلکه به خرید انگشتر نقره برای داماد و انگشتر طلا برای عروس اکتفا کنند. 

این فعال فرهنگی و اجتماعی در پایان گفت: نسخه‌هایی از این تفاهم‌نامه مردمی به‌صورت بنر تهیه و در مساجد میانکوه نصب شده است تا ازدواج آسان جوانان نشر و اشاعه شود. خوشبختانه از حدود ۱۰ سال قبل تا کنون که این تفاهم‌نامه در منطقه میانکوه اردل اجرایی شده است، سقف مهریه‌های این منطقه در نهایت ۵۰ سکه است و مردم همراهی خوبی داشته‌اند. حذف سیسمونی از دیگر اقداماتی بوده که با همراهی و همدلی خوب آحاد مردم عملیاتی شده است. 

انتهای پیام
captcha