حماسه اربعین و فتوحاتی از جنس مردم
کد خبر: 4165728
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
یادداشت

حماسه اربعین و فتوحاتی از جنس مردم

کار مردمی یعنی تلاش بی‌وقفه موکب‌داران در چند ماه گذشته تا بتوانند خدمتی به زائران ارائه کنند. همان حدود ۲۷ موکبی که از چهارمحال‌وبختیاری به عشق سیدالشهدا(ع) به میدان آمده‌اند. فراوانی فعالیت و تلاش این ارادتمندان حسین(ع) خارج از توصیف است و به حق از نمادهای برجسته کارهای مردمی در اربعین محسوب می‌شود.

عابدین کاظمی نیا، دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری

باز دین، دینداری، اهل‌بیت(ع) و ایمان می‌شوند مرکز اتفاقات و تحولات و مردم نجیبی که برای زیارت امام خود همه قواعد حاکم بر زندگی مادی را به هم می‌زنند، از انتخاب مسیر تا همسفر، نوع رفتن و آمادن و خوردن و خوابیدن، حتی فکرها و رؤیاها و خیال‌ها هم تغییر می‌کند. خلاصه سبک اربعین با همه یک سال زندگی متفاوت است، ما اما نابَلَدیم، نمی‌توانیم، هنرش را نداریم که از این‌ همه اتفاق بی‌نظیر روایت‌های جریان‌ساز بسازیم. بگذریم که حرف زیاد است...

اما حماسه مردمی اربعین 

اگر بخواهم چند نمونه از مردمی‌ترین اتفاقات این ایام را به عنوان «مشت نمونه خروار» در چهارمحال‌وبختیاری بشمارم، باید از خیلی‌ها یاد کنم:

۱. کار مردمی یعنی تلاش بی‌وقفه موکب‌داران در چند ماه گذشته تا بتوانند خدمتی به زائران ارائه کنند. همان حدود ۲۷ موکبی که از چهارمحال‌وبختیاری به عشق سیدالشهدا(ع) به میدان آمده‌اند. فراوانی فعالیت و تلاش این ارادتمندان حسین(ع) خارج از توصیف است و به حق از نمادهای برجسته کارهای مردمی در اربعین.

۲. اربعین مردمی یعنی چند 10 مسئول کاروان که همه خطرات را به جان می‌خرند و واقعاً خطر می‌کنند و از یک تا هشت اتوبوس را به امید لطف اهل‌بیت‌(ع) راهی می‌کنند. آنان برنامه‌ریزی می‌کنند که زائران کجا بخوابند، چگونه بروند، چه بخورند، کسی گم نشود یا دیگر مشکلاتی از این دست. 

به‌جز در سیستم مردمی هیچ دولتی این‌گونه خطر نمی‌کند. دم بچه‌های هیئت‌های عاشقان، باب‌الحوائج(ع)، انصار‌المهدی(عج)،رفقای اردل، یاحسین(ع) بن، ریحانةالنبی(س) بروجن، بچه‌های انقلابی دانشگاه‌های فرهنگیان و علوم پزشکی‌ و دیگر هیئتی‌های استان گرم. 

3. کار مردمی یعنی دکتر ایمانی خودمان که در مطب را می‌بندد و قریب به ۷۰ پزشک و متخصص و پرستار و کادر درمان را از استان با انبوهی از وسایل و تجهیزات با خود به عراق می‌برد. بماند که دارو را با چه مشکلاتی باید تهیه کرد و با چه سختی‌هایی باید برد. اینان نه چشمداشت حقوقی دارند و نه اضافه کاری، نه هتلی و نه استراحتی.

۴. کار مردمی یعنی آنکه محمدحسن و جمال و دو تا حمیدرضایی که در قالب یک گروه چهارنفره راهی سفر عشق شده‌اند با دستان خالی تا در عراق برای شبکه استانی برنامه زنده «بر مدار حسین» را بسازند و هر روز پخش کنند. نوشتن مشکلات و موانعشان از حوصله خارج است اما مصمم به انجام کارند.

۵. کار مردمی اربعین یعنی مهدی نظری و روح‌الله شهبازی که گروه سرود نسیم صبای مسجد حضرت ابوالفضل(ع) لردگان را می‌برند در مسیر پیاده‌روی تا در مواکب مختلف سرود اجرا کنند. یعنی رحمان و حسین علی‌محمدی و بچه‌های موکب امام رضا(ع) که بناست هر شب اجتماع زائران چهارمحال و بختیاری را در ورودی کربلا برپا کنند. 

کار مردمی اربعین یعنی رفقای پای کار موکب حضرت ابوالفضل(ع) در مسیر لردگان به خوزستان، یعنی سیدسراج که فقط در همین سه روز اخیر نزدیک ۲۰۰ زائر حسینی را راهی کربلا کرد. یعنی رفقای تپه نورالشهدا و تدارک برنامه جاماندگان اربعین حسینی. یعنی صدها کار شکیل و زیبای دیگر که امکان نوشتن همه نیست و خیلی‌ها را ما اطلاع هم نداریم.

اربعین مظهر کار مردمی است و دولت هم کمک می‌کند خصوصاً در مسائل زیرساختی كه از حق نگذریم امسال کارهای ویژه‌ای کرده‌اند اما بیشترین خدمت‌رسانی به زائران حسین(ع) به همت مردم به سرانجام می‌رسد.

عابدین کاظمی‌نیا، دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری 

انتهای پیام
captcha