وضعیت‌سنجی اجرای طرح قرآنی «بشری» در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4163327
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۸

وضعیت‌سنجی اجرای طرح قرآنی «بشری» در چهارمحال‌وبختیاری

نگاهی به کارنامه طرح قرآنی «بشری» در چهارمحال‌وبختیاری که در شورای فرهنگ عمومی استان نیز مورد تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت، حاکی از آن است که از این طرح با جدیت حمایت نمی‌شود و سال گذشته نیز با وجود فراخوان‌های متعدد و پای کارآمدن دو مؤسسه قرآنی فعال استان، از مرحله ثبت‌نام فراتر نرفت.

طرح بشری

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۲ تیرماه در جریان سفر به چهارمحال‌وبختیاری و حضور در چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان در سال ۱۴۰۲ در دفتر امام‌جمعه شهرکرد در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز طرح قرآنی «بشری» در کشور و لزوم عملیاتی ساختن آن در چهارمحال‌وبختیاری با تأکید به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مبنی بر ضرورت عملیاتی ساختن این طرح در استان، گفت: «در طی این طرح سال گذشته توانستیم پنج هزار مربی قرآن در کشور را پوشش بدهیم و از مدیرکل ارشاد استان می‌خواهم که طی هماهنگی با معاونت قرآن و عترت وزارتخانه، دوره‌های این طرح را در استان اجرایی کند و بعداً خودتان نتایج این جلسات را قضاوت کنید که در امر تربیت مربی قرآن چه اتفاق مبارکی می‌افتد».

نگاهی به کارنامه «طرح بشری» در چهارمحال‌وبختیاری که شامل دوره تربیت مربی طرح آموزش نوین قرآن کریم است و به همت معاونت قرآن و عترت(ع) وزارت ارشاد در ۲۰ استان به صورت جدی اجرایی شده حاکی از آن است که اجرای این طرح در استان با جدیت پیش نرفته است و سال گذشته نیز با وجود فراخوان‌های متعدد و پای کار آمدن دو مؤسسه قرآنی فعال استان، از مرحله ثبت‌نام فراتر نرفت. 

سال گذشته، طی بازه زمانی تابستان فراخوان دعوت از مؤسسات قرآنی تحت پوشش فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان جهت اجرای طرح ملی بشری اعلام شد که نهایتاً ۲ مؤسسه قرآنی نور شهرکرد و مصباح‌الهدی بن ثبت‌نام و اعلام آمادگی کردند.

این دو مؤسسه قرآنی از مهرماه نسبت به اعلام فراخوان و دعوت از علاقه‌مندان برای شرکت در طرح بشری اقدام کردند و باید تعداد متقاضیان به حدنصاب لازم یعنی ۸۰ تا ۱۵۰ نفر می‌رسید تا اعزام استاد و باقی مراحل پیش برود. 

این فراخوان و تلاش برای جذب مربیان همچنان تا زمستان ادامه داشت و پیگیری‌های ایکنا حاکی از آن بود که تعداد ثبت‌نام شدگان در هر دو مؤسسه نور شهرکرد و مصباح‌الهدی بن به حدنصاب حداقلی یعنی ۱۰۰ نفر نرسید و طرح وارد مرحله اجرا نشد. 

برای اطلاع از آخرین وضعیت و سرانجام اجرای طرح قرآنی بشری در استان، گفت‌وگوهای کوتاهی با مدیران دو مؤسسه قرآنی مجری و نیز رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری انجام شده است که با هم می‌خوانیم. 

روح‌انگیز بهرامی، مدیر مؤسسات قرآنی نور و الرحمن شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه سال گذشته ثبت‌نام بر طبق برنامه در سامانه حمد از طریق تبلیغ و دعوت چهره به چهره انجام شد اما به دلایلی این روند متوقف شد در خصوص چرایی آن، اظهار کرد: در ابتدا مقرر بود مربیان شرکت‌کننده در طرح ۱۵۰ تومان پرداخت کنند و ارشاد حمایت داشته باشد، اما بعدها به ما گفتند که تمامی هزینه‌ها بر عهده مؤسسه مجری است.

وی ادامه داد: رفت و آمدهای مکرری داشتم تا از تعداد و فهرست ثبت‌نام شدگان اطلاعات بگیرم که متأسفانه پاسخ نمی‌گرفتم و به‌علاوه وقتی که تمام هزینه را هم به ما محول کردند، تصمیم گرفتم دست از تبلیغ برای دوره بردارم و عملاً اجرای آن متوقف شد. 

محمود سلیمی، مدیر مؤسسه قرآنی مصباح‌الهدی بن در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه اجرای طرح بشری در شهریور و مهر سال گذشته متأسفانه تحت‌الشعاع حوادث و اتفاقات آن ماه‌ها قرار گرفت، بیان کرد: متأسفانه تمرکز مردم معطوف بر این وقایع شد و این عاملی شد تا نتوانیم در حوزه حذب مشارکت مربیان قرآنی موفق باشیم و تعداد متقاضیان به حد نصاب نرسید و تعداد مراجعه‌کنندگان به سامانه حمد و رساندن  ثبت‌نام شوندگان به ۱۲۰ نفر در سال گذشته برای ما مهیا نشد.

وی ادامه داد: امیدواریم این طرح را امسال بتوانیم در شهرستان بن که فعالیت‌های قرآنی موفقی داشته و به‌ویژه در حوزه جلسات خانگی قرآن کریم قوی است، اجرایی کنیم. 

طرح بشری در دستور کار است

سیدحسین نژادحسینی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه اساتید طرح بشری از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد به استان اعزام می‌شود، اظهار کرد: طرح بشری در طی یک دوره پنج روزه و در قالب یک دوره ۲۱ ساعته تعریف شده که شامل ۱۴ ساعت دوره آموزشی و هفت ساعت آزمون عملی است. 

وی با ذکر اینکه طرح بشری به عنوان یکی از پیشنهادات برنامه‌های قرآنی از جانب دفتر قرآن و عترت به حوزه طرح و برنامه اداره‌کل ارشاد استان ارائه شده است، ادامه داد: اگر این طرح مورد پذیرش قرار بگیرد، اجرای آن را در استان آغاز می‌کنیم. 

نژادحسینی در خصوص تلاش‌های دو مؤسسه قرآنی نور و مصباح‌الهدی مبنی بر جذب مربیان قرآنی برای طرح بشری، تصریح کرد: این دو مؤسسه تلاش‌هایی داشتند که امسال اگر این طرح بخواهد اجرایی شود، قاعدتا باید تلاش بیشتری برای به حد نصاب رسیدن شرکت‌کنندگان داشته باشیم تا برایمان استاد بفرستند زیرا شرط اجرایی شدن طرح، رسیدن متقاضیان به حدنصاب است. 

وی گفت: بخشی از شهریه را مربیان متقاضی شرکت در طرح بشری پرداخت می‌کنند و قاعدتاً اگر اجرای طرح در استان عملیاتی شود، اعتبارات آن نیز عملیاتی خواهد شد تا با کمک مؤسسات مجری بتوانیم طرح را به خوبی اجرا کنیم. 

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان بیان کرد: آموزش قرآن به سبک پیامبر(ص)، آکادمیک ساختن آموزش قرآن، استاندارد کردن محتوا و مطالب آموزشی، جلوگیری از اتلاف زمان آموزشی، آموزش قابل درک برای همه‌ اقشار جامعه، پرورش افراد با سطح علمی و  آموزشی بالا جهت فعالیت در امور قرآنی و ساده‌سازی آموزش قرائت از جمله اهداف این طرح اعلام شده است. 

توانمندسازی و به‌روزرسانی اطلاعات مربیان قرآن کریم در استان ضرورتی مهم است که اجرای طرح قرآنی بشری در دامنه وسیع در شهرکرد و سایر شهرستان‌ها می‌تواند منشأ تحول خوبی در حوزه آموزش قرآن کریم به‌ویژه در مؤسسات و خانه‌های قرآن باشد. امیدواریم با توجه به عنایت ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به طرح بشری و مشاهده برکات آن در سراسر کشور، هر چه زودتر شاهد تحقق این طرح مهم در استان باشیم. 

انتهای پیام
captcha