آسیب‌شناسی ازدواج‌های امروز؛ تغییر در انتخاب ارزش‌ها
کد خبر: 4148961
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۲
در میزگرد ایکنا بررسی شد

آسیب‌شناسی ازدواج‌های امروز؛ تغییر در انتخاب ارزش‌ها

در میزگردی که به همت ایکنا به‌مناسبت سالروز پیوند آسمانی امیرالمؤمنین امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) و آغاز هفته ازدواج، با حضور مسئولان و اساتید حوزه و دانشگاه در چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد، مسائلی با موضوع آسیب‌شناسی ازدواج جوانان امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میزگرد ایکنا چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، میزگرد ایکنا به‌مناسبت سالروز پیوند آسمانی امیرالمؤمنین امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) و آغاز هفته ازدواج، روز گذشته ۲۹ خردادماه با حضور مسئولان و اساتید حوزه و دانشگاه در چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد و مباحثی با موضوع آسیب‌شناسی ازدواج جوانان امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صفی شلمزاری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری و دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به ضرورت اقدام عاجل برای بهبود آمار و ارقام ازدواج و طلاق در استان، اظهار کرد: اگر پیگیر اقداماتی که امروز امکان انجامشان هست نباشیم، شاید فردا این امکان هم از ما گرفته شود و دیگر نتوانیم کاری کنیم. 

وی با ذکر اینکه مقام معظم رهبری بارها بر مقوله سبک زندگی تأکید داشته‌اند، ادامه داد: سبک زندگی و در پی آن، ذائقه‌های جوانان تغییر یافته و کمتر رنگ و بوی دینی دارد لذا بسیاری از جوانان از ازدواج فراری هستند، سن ازدواج افزایش یافته و دیگر معضلات این حوزه ایجاد شده است. 

صفی با تأکید بر اینکه دستگاه‌ها نیز در ارائه آموزش‌ها و آگاهی‌افزایی وظایف خود را انجام می‌دهند، گفت: باید فکری برای تغییر سبک زندگی بشود؛ چه در حوزه فردی و چه اجتماعی، نیازمند کار میدانی و عملیاتی هستیم. 

سعید صفی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری

ظرفیت ستاد ازدواج دانشگاهیان استان

وی بیان کرد: ستاد ازدواج دانشگاهیان به ریاست نماینده ولی‌فقیه در استان، قائم‌مقامی استاندار و دبیری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های استان ظرفیت بسیار خوبی است که فعال شده و باید جلسات و نشست‌هایی در راستای احصای فوری آسیب‌ها، اولویت‌سنجی در اقدام و سمت و سوی اقدامات در جهت بهبود وضعیت ازدواج جوانان انجام دهیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان به آمار ثبت‌نامی در ازدواج دانشجویی در سامانه اشاره کرد و توضیح داد: در سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ در مجموع، ۲۰۹ نفر در این سامانه ثبت‌نام داشتند که شامل ۳۳ دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی، ۲۶ نفر از آموزشکده فنی، ۳۲ نفر از دانشگاه پیام‌نور، ۷۲ نفر از دانشگاه شهرکرد، سه نفر از دانشگاه علمی کاربردی، علوم پزشکی ۲۹ نفر و دانشگاه فرهنگیان ۱۶ نفر است.

صفی با ابراز تأسف از کاهش آمار ازدواج دانشجویی، گفت: به یاد دارم که در سال ۹۰، زوج‌های دانشجو در دو نوبت به دوره‌های آموزشی در مشهد مقدس اعزام شدند که فقط در یک دوره، ۹ اتوبوس از زوج‌های دانشجویی به این سفر معنوی مشرف شدند، لذا آمار بسیار بیش از امروز بود.

وی با اشاره به نتایج پژوهش‌ها در کشور ناظر بر ازدواج‌های دانشجویی، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که تنها دو درصد از این ازدواج‌ها به طلاق می‌انجامد که در مقایسه با آمار طلاق کشور، بسیار پایین و مطلوب است، زیرا این پیوندها ازدواج‌های به‌هنگام، عالمانه و آسان هستند و لذا جا دارد در این حوزه کار بیشتری در دانشگاه‌ها صورت بگیرد و دختران و پسران دانشجو به سمت این ازدواج‌های پایدار بروند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با اشاره به اینکه قوانین و تسهیلات خوبی ناظر بر ازدواج‌های دانشجویی اعم از حمایت و اسکان و ... وجود دارد،  اظهار کرد: مسئولان دانشگاه‌های استان متأسفانه کمتر به این سمت رفته‌اند که از تسهیلات و اعتبارات این حوزه جذب کنند و در اختیار دانشجویان قرار دهند؛ البته مباحثی جهت احداث خوابگاه دانشجویان متأهل علوم پزشکی در رحمتیه شهرکرد مطرح شده است. 

ضرورت تقویت ازدواج‌های دانشجویی 

صفی با تأکید بر اینکه قوانین جوانی جمعیت مشخص و معین است اما برخی مسئولان نسبت به قوانین بی‌اطلاع هستند، گفت: حتی برخی کسانی که در این حوزه مسئولیتی دارند نیز از قوانین بی‌اطلاعند و لذا در اجرای قوانین گاه با مشکلاتی مواجه هستیم؛ پرسش اینجاست که دستگاه‌های متولی و نهادهای نظارتی که اجرای قوانین را باید رصد کنند چرا جدیت به خرج نمی‌دهند؟

وی با یادآوری اینکه نباید به آمار نسبتاً مطلوب ازدواج و طلاق در این یا آن شهر استان در مقایسه با آمار کشوری دلخوش باشیم، افزود: جا دارد این آمارها را با سنجه‌های استانی و بومی خودمان مقایسه کنیم و در اینصورت خواهیم دید که آمار ازدواج و طلاق و فرزندآوری در استان در مقایسه با گذشته این منطقه فاجعه‌ است.

صفی با تأکید بر اهمیت آموزش در حوزه ازدواج و با اشاره به اینکه مجموعه معارف دین اسلام پاسخگوی همه نیازهای بشر است، گفت: ما در خصوص محتوای آموزش زوجین کم نداریم اما می‌طلبد که مدل عملیاتی و امروزی این محتوا استخراج و پیاده‌سازی شود؛ بخشی از آموزش‌ها ناظر به دوره قبل از ازدواج و بخشی دیگر ویژه خانواده‌ها و نیز آموزش‌های حین ازدواج و مهارت‌آموزی بعد از ازدواج است که آخرین موضوع متأسفانه محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به ارائه آموزش‌های ازدواج به مردم در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، بیان کرد: پرسش مطرح می‌شود که چرا این آموزش‌ها بعد از ازدواج رها می‌شود و ادامه نمی‌یابد؟ پاسخ آن است که نهادهای متولی برای این مهم برنامه ندارند. نهادهایی همچون نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، ورزش و جوانان، شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستا، نهادهای فرهنگی و ... باید پای کار بیایند تا حلقه مفقوده آموزش خانواده‌ها در محلات و مجامع مردمی شکل بگیرد. 

آموزش‌ها بعد از ازدواج رها نشود

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان اصل قرار دادن مباحث حقوقی زندگی زوجین را یک آسیب دانست و توضیح داد: متأسفانه آموزش‌ها گاهاً به این سمت رفته که مباحث حقوقی زن و مرد اصل قرار می‌گیرد و گویی به زوجین راهکار نشان می‌دهیم که اختلافات شکل بگیرد و دامن زده شود. 

صفی اضافه کرد: به‌نظرم نه‌تنها مباحث حقوقی بلکه مباحث فقهی هم ضرورتی ندارد بلکه اصل در زندگی زن و شوهر، اخلاق است؛ اگر در آموزش‌ها به مقوله اخلاق پرداخته شود، کمتر شاهد حجم اختلافات زوج‌های امروزی خواهیم بود. در راستای تحقق آموزش زوجین، هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌ها بسیار اهمیت دارد و راهکارهایی همچون مسجدمحوری هم می‌تواند تأثيرگذار باشد.

وی تصریح کرد: تغییر سبک زندگی و کاهش رفت‌ و آمدهای خانوادگی و دیگر موارد منجر به سردرگمی دختران و پسران در انتخاب زوج مورد نظر خود شده و چه بسيار جوانانی که به علت نیافتن مورد ایده‌آل خود خیال ازدواج را از سر خارج می‌کنند. در این راستا، طی جلسات متعدد با اساتید حوزه‌های مختلف از جمله‌ روانشناسی، یک سایت با عنوان «هم‌رسان» راه‌اندازی کردیم؛ در این سامانه، دختران و پسران با ثبت مشخصات خود، پس از طی کردن ساز و کاری مطالعه شده و اصولی و پر کردن فُرم‌های متعدد، همسر مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و مابقی فرآیند با ورود خانواده‌ها پیش می‌رود.

صفی در پایان گفت: ریشه‌های فرهنگی، مهم‌ترین عامل عدم رغبت جوانان به ازدواج است و ریشه‌های اقتصادی هم اگر مطرح باشند، به فرموده مقام معظم رهبری، ریشه مشکلات اقتصادی نیز فرهنگ است.

حمید نادری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد

جابجایی ارزش‌ها؛ ریشه مشکلات ازدواج

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید نادری، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد در این میزگرد با اشاره به اینکه متأسفانه وضعیت امروز ازدواج و طلاق سیر مشخصی را در حال طی کردن است و حدس زدن وضعيت آینده هم زیاد دشوار نیست، اظهار کرد: عامل اصلی همه این اتفاقات ناشی از تحول اساسی در انتخاب ارزش‌هاست که این‌را باید علت‌ اصلی بنامیم.

وی با تأکید بر اینکه مرکز نقطه ثقل ارزش‌ها در حال جابجا شدن است، ادامه داد: وضعیت امروز دقیقاً همان وضعیتی است که از سال ۱۹۶۰ در آمریکا و اروپا اتفاق افتاد و این سیر جدیدی نیست که بگوییم بشر برای اولین بار تجربه می‌کند. نقطه ثقل ارزش‌های ما در ابتدا توحید و خدامحوری، حاکمیت قرآن و ارزش‌های الهی بود.

نادری با بیان اینکه در معارف دینی و قرآنی ارزش‌های اجتماعی بر ارزش‌های فردی مقدم است، افزود: امروز اما در کلاس‌ها می‌بینیم که برخی دانشجویان ما تفکر اومانیستی دارند و حتی با وجود داشتن افکار و کردار دینی و مقید بودن به دین، اما اندیشه آنان اومانیستی است. فردگرایی اولین شاخصه تفکر اومانیستی است یعنی هر کسی خود را منشأ و محور قانونگذاری برای خودش می‌داند و لذا می‌بینیم جوانانِ اسیر این تفکر، عمده کارشان بر پایه «اینو دوست دارم»، «اینجور می‌پسندم» و نظیر اینهاست.

چرایی فرار جوانان از پذیرش مسئولیت 

وی قرارگیری لذت‌گرایی در کنار فردگرایی را از آثار تفکر اومانیستی دانست و توضیح داد: در اینصورت، مفاهیمی همچون قبول مسئولیت زندگی مشترک، صاحب فرزند شدن و بزرگ کردن فرزند برای فرد موضوعیت نمی‌یابد.

این روحانی حافظ کل قرآن کریم با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه علق، تأکید کرد: خداوند در اولین آیاتی که بر پیامبر گرامی اسلام نازل کرد، آب پاکی را روی دست همه می‌ریزد و اعلام می‌کند که «كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى»، یعنی به راستی که انسان سرکش و مغرور می‌شود. لذا انسان همین که خود را از خدا بی‌نیاز بداند طغیانگری می‌کند.

نادری با اشاره به اینکه در این دوران گذار از سنتی به مدرن آسیب‌های فراوانی ظهور و بروز دارد، بیان کرد: اگرچه امروز خانواده‌های گسترده به هسته‌ای و بلکه کوچک‌تر تبدیل می‌شوند اما امروز نهاد خانواده در جامعه ایرانی همچنان نقش‌آفرین است و لذا موانعی همچون سخت‌گیری خانواده‌ها، مهریه‌های سنگین، جشن‌ها و مراسم ازدواج و ... موانعی هستند که در کنار برخی معضلات امروزی پابرجایند. گویی فرهنگ جامعه ما آمیزه‌ای از فرهنگ اسلامی و غربی بوده و هر جا این دو جوابگو نبودند، از خودمان فرهنگی را اختراع کرده‌ایم و لذا نگاهی به فرآیند امروزی ازدواج حاکی از جاری و ساری بودن سه دسته از ارزش‌هاست. 

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با تأکید بر اینکه اگر مرکز ثقل ارزش‌ها به‌درستی جاگیر شود بسیاری از معضلات خودبه‌خود از بین خواهد رفت، گفت: یک نمونه دم دستی این جابه‌جایی در مورد پدر و مادرهایی است که روزگاری خودشان زندگی مشترک را از صفر شروع کرده و معتقد بودند که خدا رزق را می‌رساند و واقعاً هم برایشان ثابت شد که خدا می‌رساند اما امروز دیگر این اعتقاد را ندارند، در مورد فرزندان سختگیری می‌کنند و انتظار دارند آنان در تمکن مالی خوب ازدواج کنند. پیداست که ارزش‌ها برای آنان رنگ باخته و متحول شده و آنان دیگر نگاه خدامحورانه سابق را ندارند. 

میزگرد ایکنا چهارمحال و بختیاری

مفهوم‌یابی تعبیر قرآنی «زوج»

نادری با اشاره به تعبیر قرآن از زن و مرد با عنوان «زوج» که به کرات آمده است، تصریح کرد: نکته مخفی این تعبیر قرآنی آن است که زن و مرد هر دو ناقص هستند و با ازدواج در کنار هم قرار می‌گیرند تا به اهدافی برسند که به‌تنهایی نمی‌توانند تأمین کنند؛ البته در تفکرات امروزی غرب، این اصل مهم مورد خدشه قرار گرفته و قائلند که زوج ضرورتاً دو جنس مخالف نیست و همجنس‌ها هم می‌توانند تشکیل دهنده زوج باشند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با طرح این پرسش که مسئول ازدواج جوانان کیست؟ گفت: قرآن کریم به زیبایی این پرسش را پاسخ می‌دهد و در آیه ۳۱ و ۳۲ از سوره مبارکه نور، مؤمنان را خطاب قرار داده و به آنان امر می‌کند که مردان و زنان بی‌همسر را به نکاح هم درآورید. پیداست تمامی کسانی که به خدا و قرآن ایمان دارند در راستای ازدواج جوانان صاحب تکلیفند و لذا اگر همه عالم هم دست روی دست بگذارد و کاری نکند، بار مسئولیت از دوش مؤمن برداشته نمی‌شود و او باید به تکلیف خود عمل کند. 

نادری تأکید کرد: تمامی گناهانی که ناشی از عدم ازدواج جوانان اتفاق می‌افتد، یک رونوشت از آن در پرونده ما هم ثبت می‌شود زیرا همه ما در این راستا وظیفه داریم و اگر کوتاهی کنیم باید پاسخگو باشیم.

توهم کامل بودن 

این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: قرآن بر طبق فطرت انسان است لذا زن و شوهر اگر بر طبق آموزه‌های مصحف شریف گام بردارند، قاعدتاً نباید مشکلی پیش بیاید؛ علت اصلی اختلافات و جدایی‌ها این است که زن و شوهر دو انسان متوهمند که گمان می‌کنند کامل هستند و نیازی به تکمیل شدن از جانب طرف مقابل ندارند. 

نادری ادامه داد: ریشه این توهم در نائل شدن به کمال از سوی زن یا مرد همین فضای مجازی است که حجم بالایی از اطلاعات بدون عمق و ناقص را به ذهن کاربر وارد می‌کند غافل از اینکه تمامی این اطلاعات سطحی هستند. این حجم اطلاعات سبب ایجاد توهم دانستن در فرد می‌شود و این فرد وقتی وارد زندگی مشترک می‌شود این توهم به کامل بودن را با خود دارد، لذا چون هر دو خود را به کمال رسیده می‌دانند طبیعتاً در مقابل هم جبهه می‌گیرند. 

سجاد بیگی، کارشناس پاسخگویی به سوالات شرعی

تغییر الگوها و زندگی‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سجاد بیگی، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به تغییر الگوها در زندگی که منجر به تغییر سبک زندگی می‌شود، اظهار کرد: تغییر فرهنگ حاکم بر جامعه و خانواده بسیار دشوار است و با مقاومت روبرو می‌شود؛ الگوگیری یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تعلیم و تربیت برای بشریت است و الگو یک مرکز ثقل برای جامعه محسوب می‌شود تا افراد زندگی خوبی داشته باشند اما امروز مشاهده می‌کنیم که دشمن از این مؤلفه برای اهداف خود استفاده کرده است.

وی ادامه داد: الگوگیری راهکاری حسنه است که دین به ما پیشنهاد داده و مقام معظم رهبری نیز در مباحث سبک زندگی بر آن تأکید دارند اما متأسفانه کمتر به آن توجه کرده‌ و غافل شده‌ایم. 

بیگی با اشاره به پیوند و زندگی متعالی و آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) که باید الگوی زوج‌های جوان ما باشد، توضیح داد: متأسفانه فرهنگ غرب در بین بخشی از جوانان‌ امروز رواج یافته و فقط نگاه به مادیات را اصل قرار می‌دهند یعنی گاه کاری به ارزش‌ها، باورها و اعتقادات ندارند و شاید یک بُعد این مسئله متوجه ما مبلغان باشد که در تبیین و ترویج ارزش‌ها غفلت داشته‌ایم.

این کارشناس مسائل دینی در استان افزود: مهم‌ترین مؤلفه زندگی علوی و فاطمی، توجه و دقت این دو بزرگوار به معیارها و ارزش‌های الهی است که در خانواده‌ها و زندگی امروز جوانان کمتر شاهد این نگاه هستیم؛ امروز متأسفانه شاهدیم که برخی خانواده‌های مذهبی و مقید نیز به سمت تجمل‌گرایی سوق دارند.

مهم‌ترین ویژگی زندگی زوج آسمانی 

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: به تصریح قرآن کریم، هدف از ازدواج، محبت و مودت است اما می‌بینیم که برخی معیارها نظیر توجه به تجملات ظاهری، مهریه‌ها و جهیزیه‌های سنگین و نظیر اینها جایگزین اصول الهی ازدواج شده‌‌اند؛ متأسفانه باید گفت که رسانه‌ نیز در ترویج این تفکر تجمل‌گرا، اسراف، مهریه‌ و جهيزيه و نظیر اینها کم نگذاشته و موفق عمل کرده است. 

بیگی ادامه داد: این تفکر تجمل‌گرایانه باعث می‌شود که ساعات آغازین زندگی مشترک به یک بحران برای زوج‌ها تبدیل شود و چه بسا ریشه بسیاری از مشکلات و اختلافات و بلکه حریم‌شکنی‌های بعدی باشد. 

کارشناس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی با تأکید بر اینکه جهیزیه منشأ فقهی ندارد، توضیح داد: در هیچ جای فقه و شرع اشاره‌ای به مبحث جهیزیه نشده و لذا سنت اسلام نیست؛ همچنین امروز مشاهده می‌کنیم که کارکرد دینی مهریه متحول شده است یعنی مهریه یا تعبیر «صداق» که تعهد و مسئولیت‌پذیری را نشان می‌دهد امروزه کاملاً مادی و مالی شده و نوعی ضمانت و پشتوانه برای زن محسوب می‌شود لذا شاهد مهریه‌های بسیار سنگین هستیم. 

آموزش‌؛ حلقه مفقوده زندگی زوجین 

بیگی یک جهاد همگانی برای داشتن سبک زندگی سالم را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: نباید منتظر دستگاه‌ها ماند بلکه هر فرد و خانواده باید پا به میدان بگذارد. 

این روحانی فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به پژوهش‌های خود و همکارانش ناظر بر احصای آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه آمار نگران‌کننده طلاق در شهر بن، بیان کرد: در این شهر کارگاه‌های ازدواج موفق در ۱۰ جلسه دو ساعته ویژه زوجین برگزار شد و خروجی کار حاکی از کاهش مشکلات زوجین در این مناطق بوده است؛ پیداست که جای خالی آموزش و آگاهی‌بخشی به زوجین بسیار موضوعیت دارد و باید در دستور کار قرار بگیرد. 

بیگی بیان کرد: متأسفانه در زمینه آموزش زوجین به‌ویژه آموزش‌های مربوط به دوران عقد کوتاهی شده و می‌طلبد آموزش‌های جامع و مفصل برای جوانان در نظر گرفته شود تا تحکیم بنیان خانواده‌ها به معنای واقعی کلمه محقق شود. در سال ۹۵ این کارگاه‌ها در بن برگزار و خروجی‌ها حاکی از ازدواج‌های موفق بوده و برخی زوج‌ها تا دو و سه فرزند دارند؛ همچنین اسفندماه سال گذشته این دوره‌ها برای ۳۰ جوان برگزار شد.

وی گفت: لازمه استحکام خانواده فقط این نیست که زوجین زیر یک سقف زندگی داشته باشند بلکه زن و مرد باید بتوانند وظایف شرعی خود را ایفا کنند؛ لازم است که زوجین به وظایف و حقوق شرعی خود آگاه باشند و مشاهده می‌کنیم که ریشه بسیاری از اختلافات و جدایی‌ها همین ناآگاهی است و مقوله آموزش باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

طهماسب شیروانی، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری

تحلیل آمار ازدواج و طلاق در استان

طهماسب شیروانی، معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان  چهارمحال‌وبختیاری در این میزگرد با تبریک سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) و آغاز هفته ازدواج، با اشاره به انجام برنامه‌های متنوع در وزارت ورزش و جوانان به مناسبت این هفته، اظهار کرد: در وزارتخانه برنامه‌های خوبی در این‌ زمینه چیده شده که از جمله این برنامه‌ها، سلسله جشن‌های «وصال» است که قرار است در روز ۳۱ خردادماه نیز 11 جشن در استان برگزار شود. 

وی در ادامه به ارائه آمار ازدواج و طلاق در استان باتوجه به آمار نفوس و مسکن سال 95 پرداخت و گفت: چهارمحال‌وبختیاری تقریباً استان جوانی است که رتبه چهاردهم را به خود اختصاص داده و این آمار برای بازه سنی 18تا 35 سال تعریف شده است؛ سه شهرستان فارسان، لردگان و شهرکرد جزو جوان‌ترین شهرستان‌ها هستند. 

شیروانی با بررسی آماری میانگین سنی ازدواج و طلاق در طی هفت سال اخیر از سال 95 تا پایان اسفندماه1401، توضیح داد: ما در طی این هفت سال، افزایش سن سه ساله در ازدواج داشته‌ایم که در سال 95 میانگین سنی تقریباً 25 سال بود و در اسفندماه سال 1401، میانگی سنی به 28 سال افزایش پیدا کرد.

وی افزود: رویه در طلاق همچون ازدواج است یعنی در سال 95، میانگین سنی طلاق، ۳۲.۲۵ سال ولی این رقم در سال1401 با افزایش تقریباً سه ساله، به رقم ۳۵.۴۰ رسیده است؛ به طور تقریبی ۶/. سال افزایش میانگین سنی به نسبت سال گذشته وجود دارد. 

شیروانی تصریح کرد: شهرستان لردگان، پایین‌ترین سن ازدواج در سال 1401 با میانگین ۲۵.۶۵ سال به نسبت میانگین کل استان، سه سال کمتر است و شهرستان شهرکرد بالاترین سن ازدواج با میانگین 30 سال سن از آن خود کرده است.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان در خصوص آمار افرایش یا کاهش ازدواج در استان طی سالیان گذشته از سال 80 تا 1401، گفت: از سال 80 تا 90، روند ازدواج صعودی بوده به‌طوری که از هفت هزار و 800 مورد ازدواج به 13هزار مورد ازدواج رسیدیم ولی از سال 90 تا 1401، آمار قدری نگران‌کننده بوده و روند ازدواج، نزولی است؛ نسبت موراد ازدواج بین دو سال 1400 و 1401، شش‌هزار و 765 مورد در سال 1401 و هفت هزار و 333 مورد در سال 1400، در سازمان ثبت احوال ثبت شده و این آمار حاکی از آن است که موارد ثبتی ازدواج در سال 1401 به نسبت 1400، هفت درصد کاهش دارد.

وی در ادامه بیان کرد: در آمار ثبتی طلاق، در سال 1400، یک هزار و 609 مورد و در سال 1401، یک هزار و 694 مورد طلاق ثبت شده است و این آمار افزایش پنج درصدی طلاق را نشان می‌دهد.

شیروانی با بیان اینکه یکی از بررسی‌های دقیق آماری در خصوص ازدواج و طلاق، بررسی نسبت طلاق به ازدواج است یعنی در یک بازه زمانی در یک مکان، به ازای هر ازدواج چند طلاق ثبت شده است، توضیح داد: در سال 1401 در استان، نسبت طلاق و ازدواج، 25 درصد است؛ یعنی به ازای چهار ازدواج، یک طلاق ثبت شده ولی این آمار در کشور، 36 درصد است که به ازای سه ازدواج، یک طلاق ثبت شده است و حتی در برخی مناطق مانند شمال شهر تهران و شهر کرج، به ازای هر ازدواج، یک طلاق ثبت شده است.

کوهرنگ، بهترین شهرستان در آمار ازدواج و طلاق

وی بیان کرد: بهترین شهرستان استان به لحاظ نسبت طلاق به ازدواج چهار درصد و مربوط به شهرستان کوهرنگ است یعنی به ازای 25 ازدواج، یک طلاق ثبت شده است. 

شیروانی آمار استان در خصوص ازدواج و طلاق در استان را به نسبت کشور خوب دانست ولی این آمار را به نسبت خود استان نگران‌کننده قلمداد کرد و گفت: متأسفانه شاهد افزایش میانگین سن ازدواج در استان هستیم، با وجود اینکه مقام معظم رهبری در این مسئله به مسئولان هشدار لازم را داده‌اند. وضعیت ازدواج در استان طبق آمار 10 یا 20 سال اخیر اصلاً مناسب نیست، به گونه‌ای که در سال80، به ازای هر20 ازدواج یک طلاق اما در سال 1401به ازای هر چهار ازدواج یک طلاق ثبت شده است.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان، با توضیح این مطلب که براساس پروژه تحقیقاتی که با همکاری دانشگاه شهرکرد در خصوص عوامل تأخیر در ازدواج انجام شد، دو دسته عوامل فردی و اجتماعی در این زمینه احصا شد، تصریح کرد: از عوامل فردی مؤثر در ازدواج دیرهنگام می‌توان به ادامه تحصیل جوانان، سخت‌پسندی جوانان و خانواده‌ها، مبهم بودن آینده برای جوان‌ها، وجود خواهر بزرگ‌تر در خانواده اعلام شد که این آخری در استان ما پررنگ است، عدم درک متقابل جوان و خانواده از نیازها و خواسته‌ها و دخالت شدید خانواده‌ها از دیگر یافته‌های این پژوهش هستند. 

وی در ادامه به عوامل اجتماعی ازدواج دیرهنگام پرداخت و افزود: موانع اجتماعی، شغلی و اقتصادی برای جوانان استان سخت و طاقت‌فرساست که می‌توان به افرد شاغل در بیرون استان، مشکل مسکن، وجود آداب و رسوم غلط به‌ویژه در استان و در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، فلارد، لردگان و خانمیرزا اشاره کرد. اگر این عامل برای شهرستان کوهرنگ نبود، کوهرنگ جزو جوان‌ترین شهرستان‌های کشور جای می‌گرفت.

شیروانی در خصوص اهمیت قانون حمایت از خانوده و جوانی جمعیت گفت: در سال 1400، یکی از مترقیترین قوانین یعنی قانون حمایت از خانوده و جوانی جمعیت در 73 ماده و 81 تبصره تدوین شد که مخاطب این قانون، همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی از بابت اعطای تسهیلات و مشوقات به زوجین و خانواده‌ها هستند.

میزگرد ایکنا چهارمحال و بختیاری

انتهای پیام
captcha