معلمان مسلمان پنسیلوانیا و دفاع از حق مسلم حجاب
کد خبر: 4122395
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷

معلمان مسلمان پنسیلوانیا و دفاع از حق مسلم حجاب

هاجر که به عنوان معلم تدریس می‌کند متوجه شد قانونی که شغل مادرش را تهدید می‌کرد، هنوز بخشی از قوانین مدارس دولتی در پنسیلوانیا است. این قوانین معلمان را از داشتن هر نوع نماد دینی از جمله داشتن حجاب منع می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از WHYY، هاجر عبدالله عزیز، 8 یا 9 ساله بود که مادرش، معلم مدرسه دولتی فیلادلفیا به او گفت ممکن است شغل خود را از دست بدهد. مادرش، عایشه المکی، یک مسلمان مؤمن بود و گفت که مدیر مدرسه به او گفته با پوشیدن حجاب و لباس پوشیده قوانین مدرسه پنسیلوانیا را نقض می‌کند.

اوایل دهه 1990 بود. قانون موسوم به قانون لباس نزدیک به یک قرن بود که وجود داشت ولی تا آن زمان به ندرت اجرا می‌شد.

المکی که عضو گروه پلنگ‌های سیاه (جنبش آزادی‌خواهی سیاه‌پوستان آمریکا) بود به رئیس خود گفت که دین او غیرقابل مذاکره است. او یا با لباس کامل تدریس می‌کرد یا اصلاً تدریس نمی‌کرد. تصمیم با او بود.

هاجر گفت که مدیر به المکی احترام گذاشت و تصمیم گرفت قانون را اجرا نکند.

اما این موضوع ذهن هاجر را رها نکرد و ماه گذشته این موضوع برای او تکرار شد. هاجر که اکنون معلم است، متوجه شد قانونی که شغل مادرش را تهدید می‌کرد، هنوز بخشی از قوانین مدارس دولتی است.

تاثیر ممنوعیت پوشیدن پوشاک مذهبی بر معلمان مسلمان پنسیلوانیا

قانون قدیمی ضدحجابی که هنوز در پنسیلوانیا وجود دارد

در حالی که برخی ایالات دیگر زمانی ممنوعیت پوشاک داشتند و آن را لغو کردند، پنسیلوانیا تنها ایالتی است که هنوز این قانون در آن وجود دارد. دو ایالت دیگر، اورگان و نبراسکا، قوانین خود در مورد پوشش را به ترتیب در سال 2010 و 2017 لغو کردند.

این ممنوعیت می‌گوید معلمان مدارس دولتی نمی‌توانند لباس یا نمادی که نشان‌دهنده عضویت و تعلق خاطر معلم به دین یا فرقه‌ای مذهبی است داشته باشند.

اگر معلمی یک بار این قانون را زیر پا بگذارد، یک سال تعلیق می‌شود. اگر دوباره به مدرسه برگردند و دوباره قانون را زیر پا بگذارند، ممکن است برای همیشه از تدریس در مدرسه محروم شوند.

سناتورهای ایالتی پنسیلوانیا، کریستین فیلیپس هیل، جمهوری خواه  و کانتی یورک و جودی شوانک، نمایندگان دموکرات شهرستان برکس، دو بار تلاش کرده‌اند تا این ممنوعیت را حذف کنند.

فیلیپس هیل گفت: این شرم‌آور است که این قانون هنوز در حال اجراست.

این نمایندگان لایحه خود را اوایل ژانویه مجدداً ارائه کردند و سنا چند هفته بعد به اتفاق آرا آن را تصویب کرد.

فیلیپس هیل گفت که از نظر سیاسی مخالفتی با لغو این قوانین وجود ندارد. چالش اصلی زمان‌بندی است. این لایحه هنوز برای رأی‌گیری در مجلس برنامه‌ریزی نشده اما اگر بتواند به تقویم کاری مجلس برسد، انتظار دارد که به راحتی تصویب شود.

ممنوعیت پوشش، ریشه ضد کاتولیک دارد

پنسیلوانیا یکی از اولین ایالت‌های ایالات متحده بود که معلمان مدارس دولتی را از پوشیدن هر نوع لباس مذهبی منع کرد؛ از صلیب کوچک روی زنجیر گرفته تا کیپا(کلاه یهودیان). نزدیک به دوازده ایالت دیگر قوانین مشابهی را در دهه 1940 تصویب کردند.

فیلیپ جنکینز(Philip Jenkins)، استاد تاریخ در دانشگاه بیلور در تگزاس، گفت در حالی که این قوانین براساس جدایی کلیسا و دولت بود اما تمرکز واقعی بر دور نگه داشتن کاتولیک‌ها از کلاس‌های درس بود.

جنکینز گفت: در اواخر قرن نوزدهم، یکی از حقایق غالب در زندگی آمریکایی ضد کاتولیک بود. پروتستان‌ها یک جنبش توده‌ای به نام انجمن محافظ آمریکایی (American Protective Association) تشکیل دادند که میلیون‌ها پیرو در ده‌ها ایالت داشت.

جنکینز یادآور شد: این موضوع امروزه تا حد زیادی فراموش شده است، در آن زمان احتمالاً بزرگترین جنبش توده‌ای در تاریخ آمریکا بود.

این استاد دانشگاه گفت: آنها بر این باورند که آنجا هستند تا با یک توطئه کاتولیک برای تصرف کشور مبارزه کنند. آنها قوانین زیادی را در سراسر کشور تصویب و سعی می‌کنند کلیسا و دولت را از هم جدا کنند زیرا نمی‌خواهند کاتولیک‌ها مدارس پروتستان را تصرف کنند.

جنکینز تصریح گرد: پنسیلوانیا قانون لباس خود را در سال 1895 تصویب کرد؛ زمانی که این جنبش در قوی‌ترین حالت خود بود. سایر ایالت‌ها از قوانین خود پیروی و در برخی موارد از قوانین کشورهای مشترک المنافع الگوبرداری کردند.

در دهه 1920، انجمن محفاظ آمریکا منحل شد و کوکلوکس کلان (گروه ضد سیاه‌پوستان که در دوران جنگ‌های داخلی تشکیل شده بود) با تمرکز بر احساسات ضد کاتولیک، ضد یهود و ضد مهاجر به شمال آمریکا رسید.

به گفته مورخانی چون استیون نولت(Steven Nolt) و ژان پل بنوویتز(Jean-Paul Benowitz)، در پنسیلوانیا، قانون پوشش باعث شد که برخی از معلمان به شغل مدرسه دولتی خود پایان دهند، از جمله راهبه‌های کاتولیک در شهرستان کامبریا، و بعداً معلمان مدرسه کلیسای منونیت و برتن (Mennonite and Brethren) در لنکستر که لباس ساده‌ای می‌پوشیدند.

لیلیان رایسر (Lillian Risser) منونیتی و هیئت مدرسه‌ای که او را استخدام کرده بود، اولین پرونده را علیه این قانون (قانون پوشش) در سال 1908 مطرح کردند. یک قاضی در ابتدا به نفع آنها رأی داد و با استناد به آزادی‌های قانون اساسی، این ممنوعیت را خلاف قانون اساسی اعلام کرد.

اما دادگاه عالی و دادگاه عالی ایالتی در دادگاه تجدید نظر تصمیم را لغو کردند و مدعی شدند که قانونگذار حق دارد پوشش معلمان را حتی اگر انگیزه مذهبی داشته باشد محدود کند.

در اواسط دهه 1980، سه مدیر فیلادلفیا وقتی معلمی را که حجاب داشت برای شغل معلمی رد کردند، به این قانون (قانون پوشش) استناد کردند. آن زن قانون را به چالش کشید، اما در نهایت پرونده خود را باخت.

حفظ آزادی مذهبی دانش‌آموزان

حقوق معلمان مدارس دولتی از زمان رایسر به طور قابل توجهی افزایش یافته است، اما آنها همچنان با محدودیت‌هایی مواجه هستند که برای اکثر شهروندان دیگر اعمال نشده است.

دیوید کالاوی (David Callaway)، متخصص آزادی مذهبی در سازمان انجمن آزادی(Freedom Forum)، گفت که این قانون به این دلیل است که مدارس دولتی مسئولیت حفاظت از حقوق دانش‌آموزان را بر عهده دارند.

در قانون اساسی آمریکا دین یک بند دوگانه دارد که از اعمال آزادانه دین _ آنچه مردم بیرون می‌روند و انجام می‌دهند _ محافظت می‌کند و در عین حال از ایجاد یا ترجیح دادن یک دین بر دین دیگر توسط خود دولت جلوگیری می‌کند.

کالاوی گفت: از آنجایی که معلمان مدارس دولتی کارمندان دولت هستند، مدارس موظفند مطمئن شوند که دانش‌آموزان باورهای خود را شخصی می‌دانند و توسط دولت تأیید نمی‌شوند.

او گفت: بیشتر ایالت‌ها به معلمان اجازه می‌دهند نشان‌های مذهبی یا لباس‌های مبتنی بر دین بپوشند البته چیزهایی که زیاد باعث تبلیغات دین نشوند.

کالاوی گفت: دادگاه این موضوع را که مدارس و دولت‌های ایالتی به‌ویژه در مورد آموزش بی‌طرف به نظر برسند به رسمیت می‌شناسد.

او گفت که ایالت‌ها قوانین لباس خود را با انتخاب خود کنار گذاشته‌اند، نه با حکم قانونی.

این متخصص آزادی مذهبی گفت: اگر شما فردی هستید که حجاب یا کیپا دارید یا صلیب به گردن می‌اندازید، این چیزها نباید مانع تدریس شما شود.

پایان ممنوعیت در پنسیلوانیا

هاجر عزیز که مانند مادرش حجاب دارد، اجازه نداد قانون پوشش دولتی مانع از معلم شدن او شود.

او چندین مدرک تدریس گرفت و چند سال قبل از بازگشت به فیلادلفیا در شمال نیویورک کار کرد زیرا دلش برای تنوع نژادی و دینی تنگ شده بود.

تاثیر ممنوعیت پوشیدن پوشاک مذهبی بر معلمان مسلمان پنسیلوانیا

او گفت: فکر می‌کنم درجه تنوعی که فیلادلفیا تجربه می‌کند باعث می‌شود احساس امنیت و محافظت کنم.

او به مدت 10 سال در یک مدرسه به تدریس ریاضی پرداخت و پس از شروع همه‌گیری کرونا در حوزه آموزش‌های ابتدایی تدریس کرد.

هاجر گفت که در طول دوران کاری خود شخصاً تحت تأثیر قانون قرار نگرفته است اما قانونگذاران باید این ممنوعیت را لغو کنند.

وی افزود: شاید این (لغو قانون ممنوعیت پوشش) اولویت اصلی نبوده باشد، اما در این فضای سیاسی، قطعاً فکر می‌کنم چیزی است که نیاز به بازنگری و رسیدگی دارد.

برخی از مناطق پنسیلوانیا سیاست‌های جدیدی را تصویب کرده‌اند که موضوعاتی را که معلمان می‌توانند با دانش‌آموزان بحث کنند و نحوه تزئین کلاس‌هایشان را سانسور می‌کنند.

هاجر گفت: با این کارها افراد دارای نیت بد به ابزار دیگری برای تبعیض علیه معلمان نیاز ندارند.  معلمان و دانش‌آموزان زمانی سود می‌برند که بتوانند تمام وجود خود را به کلاس درس بیاورند. ما به هیچ دلیل دیگری نیاز نداریم تا معلمان احساس کنند که نمی‌توانند آموزش و پرورش را خانه خود بدانند.

سناتور شوانک، یکی از حامیان لایحه لغو ممنوعیت این قانون ایالتی، در نامه‌ای به جلسه کمیته آموزش ایالت پنسیلوانیا گفت: پنسیلوانیا در حال حاضر نیاز مبرمی به معلمان خوب در مدارس و معلمانی دارد که همه جنبه‌های جامعه ما را نشان دهند. امیدواریم که آزادی پوشش بالاخره به قانون تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha