به گزارش ایکنا از آذربایجانغربی، حجتالاسلام سیداحمد قرهباغی، عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران، 21 شهریورماه، در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه علمیه الزهرا(س) ارومیه، اظهار کرد: به دلیل توجه فراوان رهبر معظم انقلاب به موضوع عدالت و گلایه از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی به دلیل عدم توجه کافی به موضوع عدالت، موضوع سخنان را در این مجلس اهل بیتی، به موضوع عدالت متمرکز کنم و برای این موضوع از طریق تبیین ظلم و شقوق مختلف آن، کمکی هر چند اندک به تبیین فضای گفتمانی درباره عدالت بپردازم.
وی افزود: ظلم ابعاد مختلفی دارد یک بعد آن، ظلم به خود بوده و بعد دیگر مربوط به دیگران است و ظلم به نفس در نگاه ابتدایی چهبسا کم اهمیتتر از دیگری دیده شود، اما حقیقت این است که اجحاف به دیگران از ظلم به خود ناشی میشود.
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران، بیان کرد: نتیجه ظلم به نفس به دیگران هم تسری پیدا کرده و یکی از مهمترین مصادیق ظلم به خود طبق آیات قرآن و روایات، شرک به خداوند متعال بوده و امکان دارد و باید توجه کرد که مراتبی در شرک وجود دارد که بسیاری از ما مبتلا به آن مراحل هستیم.
وی ادامه داد: یکی از مراتب شرک که به زندگی روزمره ما نیز ارتباط دارد، شرک در اعتماد به خدا بوده، بسیاری از ما انسانها و حتی بسیاری از کسانی که در مجالس اهل بیت(علیهمالسلام) شرکت میکنیم، مبتلا به این مرتبه هستیم که قدرت خودمان و قدرت بشر مدرن را بیش از قدرت الهی میدانیم.
حجتالاسلام قرهباغی، تصریح کرد: این ادعا شواهد فراوانی در زندگی ما دارد، به عنوان مثال، در ماجرای کرونا، رهبر معظم انقلاب و علمای اهل معنا و معرفت، تاکید بر تضرع و مناجات با خداوند متعال کردند، ولی حتی جامعه متدینین توصیهها را جدی نگرفتند و متضرعانه به ساحت خداوند متعال پناه نبردند.
وی گفت: نمونه دیگر شرک در اعتماد به خدا، شیوع عادت پس انداز در میان ما بوده و بسیاری از ما مبتلا به این مشکل هستیم که در حسابهای بانکی خودمان، مقادیر زیادی پول را حبس میکنیم، به این دلیل که نگران روز مبادا هستیم، در حالی که همین پولهای راکد باعث تورم و اخلال در بازار اقتصاد جامعه هستند، بلکه قرض دادن آنها به جوانان جویای شغل و ازدواج، سبب گشایش در زندگی اجتماعی و ثواب اخروی میشود و ما در این موضوع وعده قطعی قرآن را درباره آینده قرض دهنده باور نمیکنیم، اما به قدرت پولی که در بانکها جمع می کنیم، بیشتر اعتماد داریم.
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران، افزود: در آیات میانی سوره طه، خداوند متعال به مادر حضرت موسی(ع) که او را از چشم فرعون پنهان کرده بود، توصیه میکند که کودک تازه به دنیا آمده را داخل صندوقی بگذارد و او را در رودخانه خروشان نیل رها کند و به او وعده میدهد که این کودک در ساحل رودخانه به دست فرعون خواهد رسید، همان فرعونی که دشمن اصلی حضرت موسی(ع) است.
وی اظهار کرد: خدای عظیم در این آیات میگوید من آن چنان قدرتی دارم که میتوانم دسیسه دشمن حضرت موسی را بیاثر کنم و پیامبر الهی را در دل اردوگاه دشمن، پرورش داده و بزرگش کنم.
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران، تصریح کرد: بیاعتمادی به خدا و در پی آن ظلم به خود، منشأ شیوع ظلم در جامعه میشود، چنانچه در سال ۷۸ و در میانه فتنه آن سال همراه عدهای از دوستان محضر حضرت آیتالله بهجت(ره) رسیدیم تا درباره چگونگی مواجهه با فتنه نصیحتی کنند و او به درستی در تحلیل آن فتنه عظیم به ظلم دوستان متدین به نفس خودشان اشاره کرد.
وی با اشاره به فرموده آیتالله بهجت، ادامه داد: اگر ما متدینان اهل ظلم به خود نبودیم، جامعه نیز ظالم نمیشد، اگر برخی از ما روحانیون، اهل سکونت در خانههای اشرافی و میلیاردی نبودیم، مردم از روحانیت و علما روگردان نمیشدند و باید راه چاره را دریابیم.
انتهای پیام