مگر ما گاز اشک‌آور هستیم؟
کد خبر: 3823870
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
قرائتی در نقد روحانیونی که فقط مردم را می‌گریانند:

مگر ما گاز اشک‌آور هستیم؟

گروه جامعه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی از اینکه روحانیت روضه می‌خواند و فقط مردم را می‌گریاند انتقاد کرد و گفت: مگر ما گاز اشک‌آور هستیم؟ از فضای خنده غافل شده‌ایم. باید از فضای خنده، البته خنده‌های حکیمانه، نیز استفاده کنیم.

به گزارش ایکنا؛ نشست هم‌‌اندیشی نویسندگان و ناشران حوزه نماز و مهدویت، امروز سه‌شنبه 11 تیرماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، جمعی از مسئولان ستاد اقامه نماز و تعدادی از ناشران و نویسندگان حوزه نماز و مهدویت در مؤسسه خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمود مظفر، دبیر ستاد اقامه نماز کشور، با اشاره به دیدار صبح امروز حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: قول‌هایی برای حمایت وزارت ارشاد از ناشران و نویسندگان حوزه نماز از وزیر ارشاد دریافت کرده‌ایم.

برپایی جایزه کتاب سال نماز

وی افزود: یکی از بحث‌های مطرح بین ستاد اقامه نماز با وزارت ارشاد و حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور برپایی جایزه کتاب سال نماز است که امیدواریم این برنامه محقق شود. همچنین قرار است بخشی در سایت اقامه نماز ایجاد و نیازهای مرتبط با حوزه نماز در این بخش به نویسندگان و ناشران معرفی شود؛ هر سال می‌توان یک موضوع محوری را که مبتلابه جامعه است در این بخش به ناشران و نویسندگان معرفی کرد.

مظفر با تأکید بر اینکه باید نیازهای جامعه در حوزه نماز احصا و براساس آن کتاب نوشته شود، گفت: امسال موضوع اجلاس سراسری نماز «نماز و مدرسه» است و نیاز داریم در این موضوع کتاب‌های مختلف نوشته شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌های مختلف وقتی کسی می‌خواست در خصوص اثرگذاری نماز بر رفع مشکلات زندگی مثال بزند، ابوعلی‌سینا را مثال می‌زد که وقتی دچار مشکلی می‌شد، به نماز پناه می‌برد و مشکلش را حل می‌کرد، ادامه داد: به این فکر کردیم که چرا تأثیر نماز در زندگی مردم را جمع‌آوری نکنیم. بر این اساس با اعلام فراخوانی از مردم خواستیم تا تجربیات خود از تأثیر نماز بر زندگی‌شان را بنویسند، بدین ترتیب دو هزار اثر و خاطره دریافت کردیم. این خاطرات می‌تواند پرورش یابد و به کتاب و رمان تبدیل شود.

وی در پایان سخنان خود از آمادگی برای حمایت ستاد اقامه نماز از آثار مرتبط با نماز خبر داد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، خطاب به نویسندگان حوزه نماز گفت: خداوند در آیه 41 سوره حج می‌فرماید: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ؛ همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم نماز برپا مى‌دارند». یعنی اولین وظیفه مؤمن در زمانی که قدرت پیدا کرد، اقامه نماز است. «مکناهم» شما قلم شماست و وظیفه اول شما، اقامه نماز با قلم‌هایتان است.

وی ادامه داد: در روز قیامت از شما می‌پرسند به شما قلم و آبرو دادیم، چه کردید؟ بهترین آدم‌های کره زمین کسانی هستند که مردم را به خدا دعوت می‌کنند، حال به هر روشی این دعوت انجام شود، برای خدا صورت گرفته است. هر کسی برای نماز بیاید، برای خدا می‌آید.

آیا بیشترین همتتان برای نماز است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی نماز را محور اعمال و رفتار دانست و گفت: اگر نماز قبول شد، همه اعمال قبول می‌شود. اگر شما برای هر چیزی قلم زدید اما برای نماز چیزی ننوشتید از شما بازخواست خواهند کرد. باید بیشترین همت‌ها بر روی نماز باشد. آیا بیشترین همتتان بر روی نماز است؟

وی از ناشران و نویسندگان حوزه نماز خواست که به این مسئله فکر نکنند که چقدر برای نماز وقت، انرژی، هزینه و ... صرف کرده‌اند و بدانند اینکه توفیق پیدا کرده‌اند کاری برای نماز انجام دهند، لطف خداوند است.

وی افزود: البته این مسئله به این معنا نیست که برای کارهایتان پول نگیرید، بلکه با هدف گرفتن پول و برای پول کار نکنید؛ اگر پول هم دادند، الحمدالله و البته دعا هم کنید که نیتتان خالص باشد.

این خطیب کشورمان با تأکید بر اینکه اگر برای نماز کاری نکرده‌ایم، به خصوص برای نماز نسل جوان، باید عذرخواهیم کنیم، گفت: آدم‌ها پنج دسته هستند، برخی مثل میوه درخت توت هستند که تا درخت را بتکانی میوه‌اش می‌ریزد، این آدم‌ها تا صدای اذان بلند شود به مسجد می‌آیند. برخی آدم‌ها مثل انار هستند که باید میوه را دانه دانه بچینی؛ یعنی باید سراغ تک تک آنها بروی و برای نماز دعوتشان کنی. برخی آدم‌ها مثل گل هستند که خار دارند و اگر بخواهی آنها را به نماز دعوت کنی، خارشان در دستت می‌رود اما باید تحمل کنی. برخی هم مثل نارگیل هستند که برای به دست آوردن آنها باید از درخت بالا بروی و به سختی آنها را بکنی. پوسته سفت آنها را بشکنی تا اینکه به درون سفید و پاک آنها برسی؛ برخی هم مثل گردو هستند که پشت برگ‌ها پنهان شده‌اند و چوب هم که بزنی از درخت نمی‌افتند.

کتاب‌های قطور حوزه دین باید خلاصه شوند

وی با انتقاد از اینکه سلسله جلیله روحانیت فقط با افرادی که مثل میوه توت در دسترس هستند و حزب‌اللهی هستند ارتباط دارند و برای چهار گروه دیگر کار و برنامه‌ای ندارند، توصیه کرد: باید کتاب‌های قطور حوزه دین خلاصه شوند. کتاب‌های قطور را کسی نمی‌خواند، قرآن هم می‌گوید وقتی کسی حوصله ندارد، کوتاه بیا.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه توصیه‌های خود به ناشران و نویسندگان حوزه نماز گفت: مخاطبتان نسل نو باشد. من هم که کارم را شروع کردم تصمیم گرفتم آخوند اطفال باشم. کسی هم نبود که به او اقتدا کنم. پس تصمیم گرفتم خودم الگوی خودم باشم. به نوشتن یک کتاب و مقاله هم اکتفا نکنید و کارتان را ادامه دهید، همکارانتان را هم به این کار تشویق کنید و کار شریکی انجام دهید. اگر کسی هم قصد سوء استفاده ندارد، اجازه دهید از روی مطالب شما کتاب منتشر کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع امسال اجلاس سراسری نماز، «نماز و مدرسه» است، گفت: از شما دعوت می‌کنم که در این حوزه کتاب و مقاله بنویسید. به سراغ همه گروه‌ها و افراد هم بروید و برای همه گروه‌ها کتاب بنویسید. البته محوریت قرآن را فراموش نکنید، کسانی که برای قرآن کاری نکنند «پوک» هستند. در کتاب‌هایتان هم از مثال، قصه و پرسش و پاسخ استفاده کنید و مسائلی که مورد نیاز است را بنویسید.

حجت‌الاسلام قرائتی تأکید کرد: باید قلم شما طوری باشد که هر یک کلمه آن مفید باشد، چرا که هم ضامن وقت خود و هم ضامن وقت دیگران هستید.

وی از اینکه روحانیت روضه می‌خواند و فقط مردم را می‌گریاند هم انتقاد کرد و گفت: مگر ما گاز اشک‌آور هستیم؟ از فضای خنده غافل شده‌ایم. باید از فضای خنده، البته خنده‌های حکیمانه، نیز استفاده کنیم.

در پایان این مراسم تعدادی از نویسندگان و ناشران سؤال‌ها و پیشنهادهای خود را ارائه کردند. از جمله پیشنهادها توجه به دانشجومعلمان در حوزه نماز بود که حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در این خصوص گفت: من خیلی به دانشگاه فرهنگیان معتقد و آماده هستم از طرح‌های پیشنهادی شما در این زمینه حمایت کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان گفت: مسائل جدی‌ ما از جمله نماز، روزه، زکات و ... بازی شده‌اند و بازی‌های ما جدی؛ چون دولت بودجه به ما نداد. امامان جماعتی که راهشان دور بود نتوانستند برای اقامه نماز به مدارس بروند، 30 هزار نماز جماعت مدارس به 20 هزار نماز کاهش یافت. من به جناب جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، گفتم که در دوران شما 10 هزار نماز جماعت مدارس کم شده است. دولت باید این مسئله را جدی بگیرد.

وی در پایان از ناشران و نویسندگان خواست به عنوان مسلمان وظیفه خود را در قبال نماز انجام دهند.

انتهای پیام 

captcha