بعد از مسکن بیشتر ساختمان‌های اندونزی مسجد است
کد خبر: 3308276
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
معاون رئیس‌جمهور اندونزی:

بعد از مسکن بیشتر ساختمان‌های اندونزی مسجد است

شعب خارجی: یوسف کالا تأکید کرد: بیش‌ترین ساختمان‌های موجود در اندونزی بعد از خانه، مساجد هستند؛ تقریباً یک میلیون مسجد در این کشور وجود دارد که از این میان حدود یک درصد آنها به ثبت رسمی رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم امضای تفاهمنامه بین شورای مساجد اندونزی و وزارت دین اندونزی و همچنین شورای مسجد اندونزی و برنامه‌ریزی شهری، در سالن اجتماعات دفتر معاون رئیس‌جمهور این کشور با حضور برخی از سفرای خارجی و رایزن فرهنگی ایران، برگزار شد.
این تفاهمنامه‌ها در راستای بهینه‌سازی مساجد و بازگرداندن کاربرد اصلی مساجد در اندونزی صورت گرفت.
در این مراسم که لقمان حکیم سیف‌الدین، وزیر دین اندونزی، فری مرشیدین، وزیر برنامه‌ریزی شهری، رودیانتارا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حدود 200 خیّر مسجدساز و معماران ساخت مسجد حضور داشتند، یوسف کالا، معاون رئیس‌جمهور این کشور، در خصوص مهم‌ترین مسایل در خصوص بنای مسجد و اداره اوقاف به صورت کاملاً مردمی و غیرکلیشه‌ای، سخنانی را بیان کرد.
وی گفت: بیش‌ترین ساختمان موجود در اندونزی به غیر از خانه، مسجد است. تقریباً یک میلیون مسجد در این کشور وجود دارد. از این یک میلیون مسجد، حدود یک درصد آنها ثبت شده هستند؛ بنابراین از وزارت برنامه‌ریزی شهری و وزارت دین تقاضا می‌کنم که همراه با شورای مسجد اندونزی، حرکتی را برای ثبت مساجد اندونزی شروع کنند.
یوسف کالا در ادامه گفت: با ثبت‌شدن مساجد، می‌توان از این اماکن بهره‌برداری هرچه بهتر کرد؛ بدون این‌که مسائل حقوقی مانند حد ساختمان، طرز به دست‌آوردن زمین و ... مانع انجام صحیح عبادت شود.
 معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این که عمل و عبادت خانواده‌هایی که زمین‌شان را برای وقف گذاشتند به خوبی ثبت خواهد شد، در خصوص کاربرد اصلی مساجد، اظهار کرد: تا به حال در ساخت مسجد بیش‌تر به زیبایی آن توجه می‌کردیم تا جایی که کاربرد اصلی مسجد را فراموش کرده‌ایم. همه مسجد را با سنگ مرمر و شیشه می‌سازند؛ اما هنگامی که سیستم صوتی را نصب می‌کنیم صدا به خوبی و واضح شنیده نمی‌شود.
به نظر معاون رئیس‌جمهور اندونزی، فعالیت در مسجد 20 درصد عبادت و 80 درصد گوش‌دادن است. وی در این باره گفت: برای نمونه در نمازهای جمعه، ما شاید فقط 5 تا 10 دقیقه نماز می‌خوانیم و 1 تا 2 ساعت به سخنرانی خطیب گوش می‌دهیم.
در این برنامه همچنین هِری سوچیپتو، مسئول دفتر بخش ارتباطات و اطلاعات همکاری بین مؤسسات و همکاری‌های بین‌المللی شورای مسجد اندونزی، گزارشی ارائه داد.
همچنین از برنامه‌های این مراسم، اعطای تقدیرنامه و جوایز به سه مسجد برتر اندونزی بود که 200 نفر در این مسابقه شرکت کردند. این مسابقه توسط شورای مسجد اندونزی و انجمن معماران اندونزی برگزار شد.
هِری سوچیپتو در خلال این برنامه همچنین راه‌اندازی وب‌سایت جدید شورای مسجد اندونزی به آدرس «www.dmi.or.id» را اعلام کرد. این وب‌سایت یک پرتال است که مساجد ثبت‌شده را با یکدیگر مرتبط می‌سازد.
بنا بر اعلام این خبر، در این مراسم سفیر مصر و برخی کشورهای اسلامی و همچنین حجت‌الله ابراهیمیان، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی، حضور داشتند و معاون رئیس‌جمهور نیز در آغاز سخنانش با ذکر حضور سفرای کشورها و نیز نماینده ایران، از حضورشان در این برنامه تقدیر کرد.
 

captcha