حجتالاسلام والمسلمین حمید نادری، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد، در گفتوگو با ایکنا از چهارمحالوبختیاری در مورد اینکه چرا باید به سمت نهجالبلاغه برویم، اظهار کرد: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) شخصیتی هستند که پیامبر اکرم(ص) تمام علوم را به ایشان یاد دادند، به طوریکه پیامبر(ص) فرمودند: «أنَا مَدینَهُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها، فَمَن أرادَ العِلمَ فَلیَأتِ البابَ»، البته احادیث زیادی در باب امام علی(ع) وجود دارد، که نشاندهنده این است که گوینده خطبهها، حکمتها و نامهها کسی است که اشتباه و دروغ در کارش نيست و انسانی کامل است.
وی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین علی(ع) انسان را میشناسد و نسخههایی که در این خطبه ارائه میکند کامل بوده و دستورالعملهای کلیدی هستند که در زندگی به پیدا کردن راه حقیقت به انسان کمک میکند، گفت: بعضی از محققان اذعان کردند که انسان غیرقابل شناخت است، چون انسان چند وجهه دارد، ولی ما این اعتقاد را نداریم که انسان را نمیشود شناخت، دلیلش هم این است که ما میتوانیم به خالق انسان متصل شویم، اولیا و ائمه کسانی هستند که علمشان را از خالق انسان گرفتند، پس در نتیجه نهجالبلاغه علمی خالص، ناب و کاملا کاربردی است که به انسان کمک میکند.
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد بیان کرد: علت اصلی مهجور بودن نهجالبلاغه شرط نیاز است، برای نمونه کسی که گرسنه باشد اگر با هر غذای بیکیفیتی سیر شود به غذای مقوی و ناب احساس نیاز نمیکند. در حقیقت یکی از دلایلی که نهجالبلاغه کنار گذاشته شده این است که احساس نیاز نمیکنیم و نسخههای بدل و دروغین به خوردمان دادهاند که اشتهای اصلی ما را از بین برده و به همین دلیل احساس نیاز نمیشود.
نادری گفت: دلیل دیگر کمکاری محققان در معرفی نهجالبلاغه و اطلاع نداشتن از محتوای آن بوده که این دلیل باعث شده کمتر به سراغ این کتاب ارزشمند برویم. اگر در فضای مجازی به مدت یک هفته برای نمونه به فواید برخی گیاهان بپردازیم و کلیپهای زیادی منتشر کنیم، این باعث میشود شناختهتر شود و بعضا مورد بحث قرار میگیرد، حال چون از محتوای نهجالبلاغه اطلاعی نداریم به سراغش نمیرویم.
وی افزود: امروزه غالبا افراد جامعه به وسیله تلفن همراه با فضای مجازی ارتباط دارند، اگر گروهها و افرادی پیدا شوند که نکات مربوط به کتاب نهجالبلاغه که بیشتر مورد نیاز مردم بوده را بهصورت کلیپ منتشر کنند، به طور طبيعی در ضمیر ناخودآگاه افراد نقش میبندد، آشنا میشوند و از آنها بهره میگیرند که در زندگی کاربرد دارند.
نادری بیان کرد: حتی اگر در کتب مدارس و دانشگاهها فقط چند صفحه از نهجالبلاغه را بگنجانیم فایده چندانی ندارد، چراکه اساتید و معلمانی نداریم که به نهجالبلاغه تسلط داشته باشند. پس اگر بخواهیم نقش آموزشی به درستی ایفا شود باید به سراغ بُعد نرمافزاری آن برویم و از اساتید و معلمانی استفاده شود که کاملا با نهجالبلاغه آشنا هستند، در نتیجه دانشجویان و دانشآموزانی تربیت میکنند که نهجالبلاغه را باور دارند.
انتهای پیام